Gå til innhold

Pannekakeoppskrift

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Zalomine

Vel, JEG forsøkte aldri olivenolje til pannekaker, det var det sambo som gjorde. Han elsker å eksperimentere, og prøver alltid nye ting. Noen nye ting er vellykkende, de får han lov til å gjenta. Andre gjentas ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så, så. Ro dere ned jenter ;-)

Det var ikke så bokstavlig ment det der med Melange. Men litt ørlite alvor var det faktisk i det.

I motsetning til Milla er jeg faktisk kokk.

Årsaken til at jeg (og alle andre kokker jeg kjenner) ikke bruker Melange er at smør gir en mye bedre smak til maten. Melange tilfører, etter min mening, en dårlig smak.

Det at det helst skal være usaltet er fordi saltet i smøret gjør at det lettere blir brent, så det har ingeting med saltinhold i maten eller helsemessige ting å gjøre (håper det var svar på salt-spørsmålet til Fredagsbarn).

Ideelt sett skulle man bruke klaret smør, for da får man fjernet eggehvitestoffene som også finnes i smør.

Eller steker jeg også mye i oliveolje og andre oljer (men ikke pannekaker da ;-))

....men som alt annet her i verden handler det mye om smak og behag. Ikke meningen å provosere dere her, men dette er hva jeg som profesjonell mener om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Såså, jeg er helt rolig, ingen grunn for panikk, jeg bare skjønte ikke det med saltet. (skjønner nå ditt poeng) Men svis maten lettere av smør med salt? I så fall, gjelder ikke det da også når jeg salter maten direkte? Kokk er jeg ikke, slett ikke.

Men jeg liker smaken av melange til å steke ting i, og jeg liker IKKe smaken av smør, så for meg er valget klart. Uavhengig av hva eksperter sier. (eksperter anbefaler hvitløk til det emste også, det klarer jeg heller ikke, så jeg gjør meg opp mine egne meninger om det mete jeg :) Og jeg bruker melange til mye, og trives med det )

Ha en fortsatt fin dag med masse god mat :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har helt rett ang. det med salting av maten før steking. Man bør passe godt på når man salter ved steking.

Også eggehvitestoffene som jeg nevte, kan gjøre at smør kan "svi seg" dersom man ikke passer på. Derfor er klaret smør det aller beste.

Men som sagt: man må jo selv prøve seg frem til det man liker best.

For meg er Melange helt utelukket. Smør er så utrolig godt, og jeg synes det tilfører maten noe ekstra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tristessa

Eller gjør som Tina Nordström, mitt forbilde: bruk 50/50 olivenolje og smør til steking av det meste - bare ikke pannekaker!

Speilegg, eggerøre og slikt er yummy i kun olivenolje - kun et tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør faktisk ofte som T. Nordström, jeg, bruker både smør/melange og olje, spes til fisk, noe kjøtt og stekte poteter. Pannekaker steker jeg i Melange, dermed basta....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forresten, årsaken til å bruke begge deler samtidig, er at smør/Melange gir god stekesmak. Oljen bidrar til at det ikke brenner så lett v høye temeraturer (som hvis du bare hadde brukt smør/Melange).....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel' date=' JEG forsøkte aldri olivenolje til pannekaker, det var det sambo som gjorde. Han elsker å eksperimentere, og prøver alltid nye ting. Noen nye ting er vellykkende, de får han lov til å gjenta. Andre gjentas ikke...[/quote']

X-en min stekte fiskepinner i tran en gang. Han spiste de også. :o

Jeg liker å bruke melange jeg. Til steking og baking (småkaker). Men jeg er ikke så veldig nøye på det, har jeg ikke annet i huset bruker jeg det som er i kjøleskapet. Men ikke tran. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man steker ved høye temperaturer er det bra å bruke både olje og smør. Det gjør jeg også.

Tina Nordstøm er flink. Dessuten er hun søt og sjarmerende og gjør seg godt på TV :-)

Alt dette pannekakesnakket fikk meg til å tenke på ovnspannekaker. Det lagde alltid mormor. Når hun var på besøk fikk vi det som lunsj etter skolen med hjemmelaget bjørnebærsyltetøy :-) DET var godt det!!!

Ingenting smaker så godt som barndomsminner :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns dette ble mye smør-prat og lite pannekakeoppskrifter, jeg! :roll:

Har en kjempegod oppskrift fra svigermor, men hverdagsmat er det definitivt ikke;

5 egg

2-3 ss sukker

1 beger rømme

1-2 dl matfløte

ca. 500 g mel

jevnes med vann til passe tykk

Stekes i smør (velg selv hvilket.......)

Disse blir bare helt nydelige (husker ikke hvor mange det blir, men 2 voksne og 1 barn blir så noenlunde mette - kunne kanskje spist mer....).

Savner en skikkelig god hverdagsoppskrift, men iflg. min svigermor skal det IKKE være melk i ordentlige pannekaker??????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kattepus! Fikk bare lyst til å nevne, som en kuriositet, at denne tråden

du startet m å be om en pannekake-oppskrift, som du deretter ga

beskjed om at du hadde funnet, til nå, av en el annen grunn allikevel

har resultert i 30 svar og er kommet til side 3....Artig hvordan dette

temaet ser ut til å interessere brukerne her inne...... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...