AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 13:41 #21 Skrevet onsdag kl. 13:41 Kanskje hun lager løvetann vin eller te. Og, hva mener du med blader? Anonymkode: f4d81...e47
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 14:08 #22 Skrevet onsdag kl. 14:08 Rucola ble vel ansett som ugress før og kunne vokse vilt feks i Italia. Nå er det delicatesse både på de fineste restauranter og selges i helt vanlige butikker og brukes ofte på pizzaer. Dessuten ansett som afrodisiak. Anonymkode: fe36f...d52 1
senior Skrevet onsdag kl. 14:08 #23 Skrevet onsdag kl. 14:08 Kona mi er spsialist på spiselige planter. Hun kommer sjelden hjem fra tur uten noe "ugress" i kurven. Jeg synes det er kult og får mye utradisjonelle grønnsaker. En av favorittene mine er melstokk, gjerne i omeletten. Ellers går det selvfølgelig mye i sopp og ville bær. Kreklingsirup er godt på kaker og iskrem. Og når vi er på sjøen blir det alt fra sjøplanter og strandkål til sjøsnegler, strandreker, skjell og småkrabber. Og jeg sørger for taskekrabber, sjøkreps og fisk. 2
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 14:10 #24 Skrevet onsdag kl. 14:10 Just now, senior said: Kona mi er spsialist på spiselige planter. Hun kommer sjelden hjem fra tur uten noe "ugress" i kurven. Jeg synes det er kult og får mye utradisjonelle grønnsaker. En av favorittene mine er melstokk, gjerne i omeletten. Ellers går det selvfølgelig mye i sopp og ville bær. Kreklingsirup er godt på kaker og iskrem. Og når vi er på sjøen blir det alt fra sjøplanter og strandkål til sjøsnegler, strandreker, skjell og småkrabber. Og jeg sørger for taskekrabber, sjøkreps og fisk. Enig i at det er kult. Men hørte en fortelle at hans kone spiste norsk ormegress fordi den ligner veldig på en spiselig plante i hennes fødeland. Dette finnes det flere eksempler på at planter som er svært like kan være giftige et sted i verden men fullt spiselige et annet sted. Så man må jo vite hva man driver med da. Anonymkode: fe36f...d52 2
Natriumclorid Skrevet onsdag kl. 14:16 #25 Skrevet onsdag kl. 14:16 Sanking er jo supertrendy. Hun høres oppegående ut. 4
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 14:18 #26 Skrevet onsdag kl. 14:18 Vi lager brennesle tea, granskudd tea, vi plukker mye ute i naturen. Alft fra bær, urter, osv. Tilogmed stemor er spisbare blomster. Egentlig burde flere sette seg inn i alt vi har i naturen vi kan sanke og spise. Anonymkode: b7197...48e 3
Matas Skrevet onsdag kl. 14:27 #27 Skrevet onsdag kl. 14:27 Tråden er ryddet for brukerdebatt. Matas, mod.
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 14:34 #28 Skrevet onsdag kl. 14:34 Tror ikke dere passer sammen nei. Hun høres ut som en person jeg gjerne ville blitt kjent med. Du, ikke like mye.. Anonymkode: 753e4...ed8 5
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 15:03 #29 Skrevet onsdag kl. 15:03 Det må vel være fint, vel? Men pass på om hun også begynner å gråte av at du dreper en brunsnegl. Anonymkode: dddc6...060
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 15:10 #30 Skrevet onsdag kl. 15:10 Så fremt det ikke bikker over til krystaller, horoskop og å "snakke" med dyr, så... Anonymkode: cc277...152
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 15:16 #31 Skrevet onsdag kl. 15:16 Høres ikke ut som den verste hobbyen man kan ha. Selv liker jeg å plukke sopp på høsten, og strikker og syr. Mannen har en merkelig hobby, hvor han ser på menn som løper etter en kule på gresset, spenner bein på hverandre og hoier og skriker. Heter fotball. Finnes mye rart man kan ha interesse av, men som ikke nødvendigvis engasjerer partner. Det går fint, og man er sine egne personer. Det viktigste er vel at man har like verdier og god kjemi. Anonymkode: 23ad4...93c 7
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 15:23 #32 Skrevet onsdag kl. 15:23 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Ja. Hu er rundt og sanker ugress. Ikke bare blader og brennesle, men løvetann og andre spiselige blomster. Jeg ser ingen andre som gjør det samme. Vil dette si at hu er litt spesiell? Virker oppegående ellers. Jeg har ikke ville smakt på noe av det hu har lagd. Frister lite. Andre her som gjør det samme? Anonymkode: 310b1...9a5 hvorfor frister det ikke? liker du ikke grønnsaker? Anonymkode: 25122...f1a 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 15:31 #33 Skrevet onsdag kl. 15:31 Utenom det så virker jo TS veldig sexy 😍 Anonymkode: 25122...f1a
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 15:37 #34 Skrevet onsdag kl. 15:37 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Ja. Hu er rundt og sanker ugress. Ikke bare blader og brennesle, men løvetann og andre spiselige blomster. Jeg ser ingen andre som gjør det samme. Vil dette si at hu er litt spesiell? Virker oppegående ellers. Jeg har ikke ville smakt på noe av det hu har lagd. Frister lite. Andre her som gjør det samme? Anonymkode: 310b1...9a5 Jeg gjør det hele sommerhalvåret, og kjenner mange andre som gjør det. Brennesle suppe er jo veldig godt, og med utrolig mye vitaminer og jern. Jeg koker sirup av granskudd, bruker bjørkeskudd til te og krydder, groblad til salve, geiterams til te og i brød, der er forresten brennesle også godt, og i grøt, kløver er nydelig i salat, det er mange andre spiselige blomster også. Det er både lurt og sunt og bruke de næringsrike vekstene som er en del av vår flora. Og hvorfor bruke penger på kjøpesalat, når det er så mange gratis, gode alternativ rett utenfor døra? Anonymkode: 7de20...c84
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 15:47 #35 Skrevet onsdag kl. 15:47 Høres helt normalt ut. Har selv vært ute og samlet inn løvetann for å lage te av det. Har og laget te av den planten mange kaller "kjerringrokk". Hva er galt med å bruke det man finner ute, så lenge man vet hva man samler inn? Er jo ikke så annerledes enn de som sanker sopp eller bær ute. Anonymkode: 1e319...f67
MiaW. Skrevet onsdag kl. 16:03 #36 Skrevet onsdag kl. 16:03 Sankerne er de siste som dør om samfunnet kollapser. De sitter på veldig nyttig informasjon. Jeg er ikke sanker selv, bortsett fra at jeg plukker litt blåbær. Har flere ganger tenkt at det hadde vært artig å sette seg litt mer inn i. 5
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 17:31 #37 Skrevet onsdag kl. 17:31 Hva med sånn ramsløk da 😛 Anonymkode: 25122...f1a
senior Skrevet onsdag kl. 21:03 #38 Skrevet onsdag kl. 21:03 MiaW. skrev (4 timer siden): Sankerne er de siste som dør om samfunnet kollapser. De sitter på veldig nyttig informasjon. Jeg er ikke sanker selv, bortsett fra at jeg plukker litt blåbær. Har flere ganger tenkt at det hadde vært artig å sette seg litt mer inn i. I noen deler av verden har folk sankergener. De lever av det de finner i naturen, De er vant til å småspise hele tiden og tar gjerne innsekter, larver, biller og til og med skorpioner. Jeg har vært så heldig å bo blant sankere og vært med dem på sanketurer i jungelen. De spiser det de finner under veis, som planter, frosk, småfisk, mauregg og sånt. De er fantastiske klatrerer og tar honning i trærne himmelhøyt over bakken. Om natten sov vi på bakken med store bål for å holde varmen. De er ikke redd for slanger og kryp, for det er også mat. Jeg har aldri blitt syk av maten deres. Men flere ganger av maten på dyre hoteller i utlandet . . 3 1
MiaW. Skrevet torsdag kl. 15:11 #39 Skrevet torsdag kl. 15:11 senior skrev (18 timer siden): I noen deler av verden har folk sankergener. De lever av det de finner i naturen, De er vant til å småspise hele tiden og tar gjerne innsekter, larver, biller og til og med skorpioner. Jeg har vært så heldig å bo blant sankere og vært med dem på sanketurer i jungelen. De spiser det de finner under veis, som planter, frosk, småfisk, mauregg og sånt. De er fantastiske klatrerer og tar honning i trærne himmelhøyt over bakken. Om natten sov vi på bakken med store bål for å holde varmen. De er ikke redd for slanger og kryp, for det er også mat. Jeg har aldri blitt syk av maten deres. Men flere ganger av maten på dyre hoteller i utlandet . . Utrolig spennende! Da har du sikkert tilegnet deg mye verdifull erfaring og kunnskap. Jeg er ikke så tøff når det kommer til å spise insekter og frosk, men syns det er interessant at så mye av det vi har tilgang på rundt oss er potensiell mat. Det som kanskje stopper meg og andre fra å være mer aktiv på dette området er manglende kunnskap om hva en ABSOLUTT IKKE må spise.
senior Skrevet torsdag kl. 18:31 #40 Skrevet torsdag kl. 18:31 (endret) MiaW. skrev (3 timer siden): Utrolig spennende! Da har du sikkert tilegnet deg mye verdifull erfaring og kunnskap. Jeg er ikke så tøff når det kommer til å spise insekter og frosk, men syns det er interessant at så mye av det vi har tilgang på rundt oss er potensiell mat. Det som kanskje stopper meg og andre fra å være mer aktiv på dette området er manglende kunnskap om hva en ABSOLUTT IKKE må spise. Jeg stoler mest på kona. Det er hun som har sankergener, har vokst opp i miljøet og ferdes i skogen så å si hver dag. For meg er det mest god trim når jeg følger med. Ellers er det en god ide å lære seg hva som er farlig å spise, og spesielt det som kan forveksles med spiselige vekster. Det gjelder ikke minst i soppskogen. Det mange helt sikre vekster man kan lære seg først og så utvide reportuaret forsiktig etter hvert. "Alle" kan kantareller og Steinsopp . . . eller løvetann, brennesle og melstokk (meldestokk). Det finnes også gode bøker og nettsider for sånt. Og så kan det være lurt og hyggelig å gå sammen med en som kan det. Endret torsdag kl. 18:44 av senior
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå