AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 08:46 #1 Skrevet onsdag kl. 08:46 Ja. Hu er rundt og sanker ugress. Ikke bare blader og brennesle, men løvetann og andre spiselige blomster. Jeg ser ingen andre som gjør det samme. Vil dette si at hu er litt spesiell? Virker oppegående ellers. Jeg har ikke ville smakt på noe av det hu har lagd. Frister lite. Andre her som gjør det samme? Anonymkode: 310b1...9a5
Granskudd Skrevet onsdag kl. 08:51 #2 Skrevet onsdag kl. 08:51 (endret) I gamledager var det veldig vanlig og sanke det vi i dag kaller "ugress". Det er ikke nødvendigvis ugress, men urter (slik som ramsløk, bergmynte, agurkurt og geitrams) det kan også være for eksempel solhatt, johannesurt eller humle. Løvetann, groblad og brennesle er også i gamle tekster blitt beskrevet som godt for helsen om man lager suppe eller te. Man kan også lage omslag til behandling av sår. Det finnes veldig mye man kan sanke i naturen som man også kan få kjøpt i butikken Å sanke er ikke noe rart, mange av disse urtene har fra gammelt av også blitt brukt i medisin. Jeg sanker ikke selv, men jeg ser opp til dem som har kunnskapen om det på et nivå hvor de ikke forgifter seg selv, slik som ved for eksempel soppsankere - Du skal ha god kunnskap om det du sanker og vite hva du gjør. Endret onsdag kl. 08:52 av Granskudd Legge til en setning 23 3 15
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 08:52 #3 Skrevet onsdag kl. 08:52 Enten liker du henne, eller så liker du henne ikke. Virker som du er mer opptatt av hva andre kommer til å tenke, enn hva du tenker selv. Anonymkode: 1bccf...b8e 17 14
Tvist Skrevet onsdag kl. 08:52 #4 Skrevet onsdag kl. 08:52 Synes det høres lurt ut. Lære seg hva man kan høste fra naturen er en god egenskap. Er du skepsisk til folk som har kjøkkenhage også? Plukker sopp og bær? Alt er å høste av naturen. 17 7
enhjørningfis Skrevet onsdag kl. 09:05 #5 Skrevet onsdag kl. 09:05 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Ja. Hu er rundt og sanker ugress. Ikke bare blader og brennesle, men løvetann og andre spiselige blomster. Jeg ser ingen andre som gjør det samme. Vil dette si at hu er litt spesiell? Virker oppegående ellers. Jeg har ikke ville smakt på noe av det hu har lagd. Frister lite. Andre her som gjør det samme? Anonymkode: 310b1...9a5 Mange som gjør det ja, maten kommer ikke bare fra butikken slik som mange tror i 2026 😅 Å som ei skrev over, enten så liker du henne eller så gjør du ikke det! Om du er mer bekymret for hva andre tenker om henne, la henne gå så hun kan finne en som liker henne for den hun er! 13 4
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 09:18 #6 Skrevet onsdag kl. 09:18 Hu høres kul ut. Du høres kjedelig og sær ut. Anonymkode: 6870d...e6c 28 2 6
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 09:21 #7 Skrevet onsdag kl. 09:21 Høres fantastisk ut. Da jeg var barn, så var jeg flere ganger med min bestemor i 90 årene, og sanket ugress. Så lagde vi suppe og andre ting av det. Anonymkode: 2df5f...a79 5 3 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 10:53 #8 Skrevet onsdag kl. 10:53 Jeg er sammen med ei som sanker, bedriver dumpster diving, handler brukte klær, og må lukte på alt som er i kjøleskapet, siden det er gått ut på dato. I tillegg er hun snill, hyggelig, interessant, morsom, og kåt. Hva mer trenger jeg? Anonymkode: 5a415...bd4 13 4 2
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 11:03 #9 Skrevet onsdag kl. 11:03 Er du inspirert av denne artikkelen? https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/skogen-er-full-av-beredskapsmat-_-men-dsb-dropper-info-i-viktig-hefte-1.17872042 Vi er ganske mange som burde visst mye mer om hvilke nyttevekster som vokser vilt omtrent rett utenfor døra vår. Alle de jeg kjenner som kan noe om dette er bra folk. Av personlighet er de like forskjellige som alle andre, men de har det til felles at de er oppegående, kunnskapsrike og interessante folk som er interessert i hva som finnes i naturen. Det er neppe noen sammenheng mellom sanking og særhet eller alternativisme. Anonymkode: f5e5f...c61 2 5
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 11:05 #10 Skrevet onsdag kl. 11:05 Det er MYE i naturen som er spiselig, som få utnytter seg av. Jeg er interessert i mat, så jeg ville bare synes det var kult, er vel ikke noe verre å plukke grønt i naturen enn sopp feks. Hadde jeg ikke vært så lat, så ville jeg nok gjort det selv, vet jeg kan finne nydelig ramsløk i nærheten feks Anonymkode: 7d2eb...d0f 8 4
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 11:09 #11 Skrevet onsdag kl. 11:09 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ja. Hu er rundt og sanker ugress. Ikke bare blader og brennesle, men løvetann og andre spiselige blomster. Jeg ser ingen andre som gjør det samme. Vil dette si at hu er litt spesiell? Virker oppegående ellers. Jeg har ikke ville smakt på noe av det hu har lagd. Frister lite. Andre her som gjør det samme? Anonymkode: 310b1...9a5 På de fineste dyreste restaurantene får du maten laget å pyntet med «ugress og blomster» Anonymkode: a9ad9...c35 8 3
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 12:06 #12 Skrevet onsdag kl. 12:06 Ok. Jeg ser bare ikke at så mange andre holder på med det samme. For meg og min familie er dette helt uvant. Vi luker bort ugress og kvitter oss med det. Trodde det var normalen. Men det høres ut som en vanlig ting å gjøre da. Takk. Ts Anonymkode: 310b1...9a5 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 13:10 #13 Skrevet onsdag kl. 13:10 Å spise ugress kan være til hjelp mot noe ikke sikkert hun er spesiell. Hvor gammel er hun? Anonymkode: eab7a...202
Arild37 Skrevet onsdag kl. 13:20 #14 Skrevet onsdag kl. 13:20 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ok. Jeg ser bare ikke at så mange andre holder på med det samme. For meg og min familie er dette helt uvant. Vi luker bort ugress og kvitter oss med det. Trodde det var normalen. Men det høres ut som en vanlig ting å gjøre da. Takk. Ts Anonymkode: 310b1...9a5 Det du kaller ugress blir brukt på mange restauranter, og mye godt som folk ikke plukker selv i naturen. Men det er et mindretall som driver med dette, så vanlig er det vel ikke, men klarer ikke i min villeste fantasi forstå hvorfor dette skulle være en dealbreaker? 6
Mary Margaret Skrevet onsdag kl. 13:24 #15 Skrevet onsdag kl. 13:24 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ja. Hu er rundt og sanker ugress. Ikke bare blader og brennesle, men løvetann og andre spiselige blomster. Jeg ser ingen andre som gjør det samme. Vil dette si at hu er litt spesiell? Virker oppegående ellers. Jeg har ikke ville smakt på noe av det hu har lagd. Frister lite. Andre her som gjør det samme? Anonymkode: 310b1...9a5 Hvis det er turnoff for deg, er det det. Hvis ikke hadde jeg blåst en lang marsj i det, for, som flere sier, dette ble gjort mye av tidligere. Dessuten er det fullt mulig å kjøpe for eksempel tørket brennesle på for eksempel apoteket. Jeg har både plukket brennesle selv fra hagen og kjøpt på apoteket, og det er den samme varen. 5 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 13:24 #16 Skrevet onsdag kl. 13:24 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Andre her som gjør det samme? Ja,lager ofte saft av mjødurt og geitrams.Beste saften i verden. Anonymkode: 02157...a6b 3
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 13:27 #17 Skrevet onsdag kl. 13:27 Vil tvert imot si hun er meget oppegående, flere burde høste direkte fra naturen, ren mat som ikke koster noe, enten det er det TS kaller "ugress" eller fisk i havet liksom.. Jeg plukker bær, bruker sopp, urter osv og vi fisker, setter teiner, og høster direkte fra naturen fordi vi er så heldig å ha det rett utenfor døren så for meg er det helt naturlig på samme måte som det er det for de fleste jeg kjenner. Flere og flere skaffer seg endog grønnsakshage, sår egne tomater, agurk, salt, løk, asparges osv samt gjerne har høner for egg osv.. og jeg vil tro at DE har skjønt det, mens de som har muligheten men likevel ser ut til å tro at maten kun kommer fra disken på butikken dessverre ikke har skjønt det.. Anonymkode: 48374...74c 6 5
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 13:36 #18 Skrevet onsdag kl. 13:36 Så utrolig kult, det er nyttig å kunne utnytte tilgjengelige ressurser i naturen. Anonymkode: d14ba...7b2 2
Hedonborealis Skrevet onsdag kl. 13:38 #19 Skrevet onsdag kl. 13:38 Hva er det som kalles "ugress"? Jo det er planter som er uønsket i våre "sterile" blomsterbed eller monokulturer. I virkeligheten er dette planter som har ekstrem høy innhold av verdifulle og viktige stoffer som gjør oss godt. Det er planter som menneskene har spist siden det finnes mennesker og som har sin andel på at vi finnes i dag. Ts reaksjon viser hvor langt vi har kommet bort fra naturen. Spiselig er kun det som finnes i butikken. Folk har ikke kunnskap, peiling på hvor mat kommer fra, hvordan det havner i butikken. Naturen har blitt ekkelt, farlig og fremmed. Synd. 7 2 3
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 13:39 #20 Skrevet onsdag kl. 13:39 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Ja,lager ofte saft av mjødurt og geitrams.Beste saften i verden. Anonymkode: 02157...a6b Lager du det på blomstene av begge plantene? Måtte søke i urtekilden.no for informasjon om mjødurt, for jeg har ikke noen erfaring med den. Skal ut en av dagene og plukke blader til geitrams-te. Ts - lær av daten, vær nysgjerrig på livet rundt deg... og på henne. Av og til kan det som virker fremmed bli noe av det beste du har opplevd. Selv bruker jeg "ugress" i mat: løvetann, brennesle, skvalderkål, litt groblad og marikåpe. Høster ellers bær og sopp i naturen også. Og har fått låne litt areal som jeg kan dyrke litt mat på også. Mynte vokser vilt flere steder rundt her jeg bor, så det høstes også og brukes i te. Så langt i år har jeg tørket blad av brennesle, løvetann og solbær, som blir te utover høst og vinter. Brennesle i fryseren blir god suppe. Flere blomster er også spiselige. Man skal ha respekt for naturen og man må søke kunnskap og være 100 % sikker på det man nytter fra naturen, slik at man gjør det på en måte som er 100 % trygg! Men det er mange arter som er helt trygge om man tilegner seg et minimum av kunnskap. Ellers er urtekilden.no den beste kilden for kunnskap om vekster i norge, etter min mening. Anonymkode: e6bf7...bd1 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå