Gipetto Skrevet 10. juni #1 Skrevet 10. juni Hei! Hvem kan ha visning på eiendommer som selges? Åpebart kan megler ha visning, men kan meglerforetaket leie inn andre som stand-inn? Da mener jeg noen som ikke er utdannet megler og som heller ikke jobber for foretaket til vanlig. Dersom nei - hvem kan man melde dette inn til?
AnonymBruker Skrevet 10. juni #2 Skrevet 10. juni Det er veldig vanlig at de bruker studenter eller nyutdannede til det. At de leier inn noen som ikke engang er i bransjen har jeg aldri hørt om. Anonymkode: bb742...848 2
AnonymBruker Skrevet 10. juni #3 Skrevet 10. juni Jeg lurer også på om de har lov til å ha med selger på visning dersom selger selv er megler i meglingsforetaket? Dvs. Det er en megler fra foretaket som er på visningen, men også selger som selv jobber i samme foretak. Selger blir representert som en kollega av den andre megleren, men forteller selv at hun eier boligen. Anonymkode: ebf9f...84e
AnonymBruker Skrevet 10. juni #4 Skrevet 10. juni Hæ, kan ikke hvem som helst ha det? Kjenner folk som har hatt visning selv. Propr sin forretningsmodell er jo basert på det. Eller misforstår jeg noe? Anonymkode: 7b0f1...669 3 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni #5 Skrevet 10. juni Hvem som helst. Jeg har brukt halve familien og et par venner. Anonymkode: d7df2...5bc 4
AnonymBruker Skrevet 10. juni #6 Skrevet 10. juni Selger kan selvfølgelig være på visningen av sin egen bolig om han/hun ønsker det. Generelt er det jo ingen lover/regler for hvem som foretar en visning, men hvis du som selger er misfornøyd med den som megler bruker til å forstå visningen kan du jo klage til megleren. Anonymkode: 81643...834 5
AnonymBruker Skrevet 10. juni #7 Skrevet 10. juni AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg lurer også på om de har lov til å ha med selger på visning dersom selger selv er megler i meglingsforetaket? Dvs. Det er en megler fra foretaket som er på visningen, men også selger som selv jobber i samme foretak. Selger blir representert som en kollega av den andre megleren, men forteller selv at hun eier boligen. Anonymkode: ebf9f...84e Hva mener du med «lov» til? Hvem som helst kan det, men det er lurt å være åpen. Dog ikke forbudt å la være. Anonymkode: d7df2...5bc 1 1
Millimani Skrevet 10. juni #8 Skrevet 10. juni Megler har ikke lov til å selge sin egen bolig. Firmaet kan selge den, men den aktuelle megleren må velge en annen enn seg selv.
AnonymBruker Skrevet 10. juni #9 Skrevet 10. juni Har vært på flere visninger der selger har vært til stede. Og at selger har visning uten megler. Huset vi kjøpte var aldri megler med på visning på huset vi så på. Kun eier av huset. Så er ikke noe direkte regler på det slik jeg har skjønt. Anonymkode: 0b276...c8d 2
AnonymBruker Skrevet 10. juni #10 Skrevet 10. juni AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Hva mener du med «lov» til? Hvem som helst kan det, men det er lurt å være åpen. Dog ikke forbudt å la være. Anonymkode: d7df2...5bc En eiendomsmegler har jo ikke lov til å prosedere sin egen bolig….. Anonymkode: ebf9f...84e 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni #11 Skrevet 10. juni AnonymBruker skrev (3 minutter siden): En eiendomsmegler har jo ikke lov til å prosedere sin egen bolig….. Anonymkode: ebf9f...84e Det gjorde h*n jo heller ikke i dette tilfellet Anonymkode: 26f02...ed0 2
AnonymBruker Skrevet 10. juni #12 Skrevet 10. juni AnonymBruker skrev (6 minutter siden): En eiendomsmegler har jo ikke lov til å prosedere sin egen bolig….. Anonymkode: ebf9f...84e Prosedere er ikke spørsmålet her. Men det har personen lov til. Men må være åpen. Anonymkode: d7df2...5bc 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni #13 Skrevet 10. juni AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Prosedere er ikke spørsmålet her. Men det har personen lov til. Men må være åpen. Anonymkode: d7df2...5bc Rettelse: Kan holde visninger selv, men må være åpen om det. Anonymkode: d7df2...5bc 2
AnonymBruker Skrevet 10. juni #14 Skrevet 10. juni 😂 Hvem er det du er ute etter å ta? Anonymkode: 3ba8f...b0d 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni #15 Skrevet 10. juni AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Prosedere er ikke spørsmålet her. Men det har personen lov til. Men må være åpen. Anonymkode: d7df2...5bc Nei, uavhengig av åpenhet kan ikke en eiendomsmegler prosedere / selge egen bolig med firmaet sitt. Les deg opp. Enkelt google-søk for amatører…. Anonymkode: ebf9f...84e 1 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni #16 Skrevet 10. juni AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Nei, uavhengig av åpenhet kan ikke en eiendomsmegler prosedere / selge egen bolig med firmaet sitt. Les deg opp. Enkelt google-søk for amatører…. Anonymkode: ebf9f...84e Det er også ganske lett å akseptere skrivefeil og å lese tråden ferdig, der jeg rettet opp den. Ord blir borte i blant Anonymkode: d7df2...5bc 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni #17 Skrevet 10. juni AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Det er også ganske lett å akseptere skrivefeil og å lese tråden ferdig, der jeg rettet opp den. Ord blir borte i blant Anonymkode: d7df2...5bc Dumt å komme med en påstand FØR du googler og innser at du tar feil da. Var nok ikke bare noen ord som «ble borte» Anonymkode: ebf9f...84e 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni #18 Skrevet 10. juni AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det er veldig vanlig at de bruker studenter eller nyutdannede til det. At de leier inn noen som ikke engang er i bransjen har jeg aldri hørt om. Anonymkode: bb742...848 For noen år (tiår?) siden var det vanlig med visningsassistenter som hadde visningene, typisk unge glatte økonomi- eller eiendomsmeglerstudenter. Men det virker som at det nesten er borte nå og at eiendomsmeglerne primært holder visningene selv, mulig det er en konsekvens av kostnadskutt i bransjen? Det mest vanlige er vel at megleren tar den annonserte visningen fordi vedkommende som regel er en dyktigere selger enn boligeieren selv (evt. mer "slesk og glatt" om man vil....) Men så er det vel ingen formelle regler om hvem som må være fysisk til stede for å vise fram en bolig til interesserte kjøpere. Når jeg har vært på visning har jeg møtt megleren selv, visningsassistenter (mer vanlig før), eieren selv, eller både megler og eier. Som boligselger har jeg både overlatt det til megleren og hatt visninger selv, evt. en hybrid der megleren tok visningen den ene dagen og jeg den andre fordi megleren var opptatt et annet sted. Når noen ber om en privat visning utenom de annonserte tidspunktene er det selgeren selv man som regel møter. Jeg har til og med lekt eiendomsmegler som leieboer en gang. Leiligheten jeg leide skulle selges, og noen hadde bedt om privat visning. Utleier ringte meg og spurte om de kunne komme klokken sånn og sånn. Selv om man ikke skylder utleier noe var det ingen grunn til å være kjip, det koster så lite å være hjelpsom når man kan. Så jeg ryddet og vasket og tok i mot de besøkende, gikk rett i selgermodus, og svarte villig vekk på spørsmål etter beste evne😄 Anonymkode: 9749a...606
AnonymBruker Skrevet 10. juni #19 Skrevet 10. juni TS, dersom du er misfornøyd med at din egen megler leide inn "noen som ikke er utdannet megler og som heller ikke jobber for foretaket til vanlig" til å holde visning på din bolig, så må du klage til megleren. Når jeg ansetter en megler til å selge boligen min, forventer jeg at megler stiller. Anonymkode: db78d...a9f 1 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå