Gå til innhold

Aksjeleilighet. Fordeler og ulemper.

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kikker litt på en aksjeleilighet, og vurderer å legge inn bud. 

Hvilke fordeler og ulemper bør jeg være obs på? Potensielle fallgruver? 

Anonymkode: 343c9...01b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det må du jo vurdere utifra salgsoppgaven og tilstandsrapporten, hvorvidt det er noen nåværende eller fremtidige problemer med den aktuelle leiligheten eller bygningen. Les sameiedokumentene, ring til styreleder av sameiet dersom noe skurrer. 

Anonymkode: 2cfee...bf9

AnonymBruker
Skrevet

Ser ingen fordeler 

Anonymkode: 1bd77...deb

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ser ingen fordeler 

Anonymkode: 1bd77...deb

Utdyp.

AnonymBruker
Skrevet

Du kjøper da ikke leiligheten, men aksjer i sameiet / borrettslaget og så får du bruksrett på leiligheten.

Som aksjeeier står du, sammen med de andre eierne, ansvarlig for at fellesgjeld blir betalt og om noen ikke betaler så må dere andre gjøre det.

Ville aldri kjøpt aksjeleilighet. Ja, de er ofte rimeligere i ren salgssum, men totalsummen og risikoen er mye høyere enn selveier eller frittstående bolig 

Anonymkode: c0ed9...a5e

Skrevet

Nei, det er svært få fordeler med en aksjeleilighet, jeg kan ikke komme på noen i det hele tatt. Det er en grunn til at borettslag i dag er en mer utbredt eiertomt og så vidt jeg er det ikke lov å opprette nye aksjeboliger.

Slik jeg forstår det er omsetning av aksjeboliger heller ikke regulert av avhendingsloven slik andre boligkjøp er. Du har de samme rettighetene som et hvilket som helst annet aksjekjøp.

Skrevet
Jdz skrev (2 timer siden):

Nei, det er svært få fordeler med en aksjeleilighet, jeg kan ikke komme på noen i det hele tatt. Det er en grunn til at borettslag i dag er en mer utbredt eiertomt og så vidt jeg er det ikke lov å opprette nye aksjeboliger.

Slik jeg forstår det er omsetning av aksjeboliger heller ikke regulert av avhendingsloven slik andre boligkjøp er. Du har de samme rettighetene som et hvilket som helst annet aksjekjøp.

Så lenge det er brukt bolig er det avhendingsloven som gjelder - aksje eller ei.

Ingen stress å kjøpe aksjeleilighet. Blir nesten det samme som å kjøpe borettslagsleilighet. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Pilates47+ skrev (1 time siden):

Så lenge det er brukt bolig er det avhendingsloven som gjelder - aksje eller ei.

Ingen stress å kjøpe aksjeleilighet. Blir nesten det samme som å kjøpe borettslagsleilighet. 

Det stemmer vel ikke helt?

https://halvorsenco.no/avhendingslova/

Jeg vet det er noen nyanser her, men utgangspunktet så langt jeg ser er at avhendingsloven ikke gjelder her.

Anonymkode: f1b4a...89e

Skrevet

Fellesgjelda er på ca 93 000 kr. (Dette er penger jeg har disponibelt i dag, i tillegg til hele summen for selve leiligheten/aksjen.)

Månedlige felleskostnader er på ca 3700 kr. 

Skrevet

Hvorfor er det så hemmelig hva aksjeleiligheter er solgt for tidligere? På selveier og andel er det kjempelett å finne ut på Finn, men ikke aksje…

Anonymkode: 3c528...54e

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hvorfor er det så hemmelig hva aksjeleiligheter er solgt for tidligere? På selveier og andel er det kjempelett å finne ut på Finn, men ikke aksje…

Anonymkode: 3c528...54e

Det er ikke hemmelig, men i praksis så kjøper du ikke en bolig men en aksje som gir bruksrett og derfor er det ikke mulig å søke opp matrikkelen. Skal man ha verdivurdering så må en megler lage en e-takst, og skal man ha verdihistorikk må man kontakte forretningsfører/revisor.

Du kan feks ikke refinansiere lånet i banken eller få nytt finansieringsbevis om du ikke har e-takst pga dette.

Anonymkode: 75a95...c0c

• Liker 1
Skrevet

Den eneste fordelen er jo pris. Og grunnen til det er at folk helst ikke vil ha dem. 

Anonymkode: 4fc58...a4c

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Den eneste fordelen er jo pris. Og grunnen til det er at folk helst ikke vil ha dem. 

Hva mener du, at en aksjeleilighet er billigere enn en selveier/borettslagsleilighet? Det stemmer ikke med min erfaring hvertfall. Jeg kjøpte nylig en aksjeleilighet i en populær bydel i Oslo, det var en skikkelig budkrig før jeg fikk den. Ble 250.000 kr over takst. Ser også at andre leiligheter i det området blir solgt etter første visning, også over takst. Hvis jeg får lyst å selge så er det 0 stress, det er høy etterspørsel.

Så det kommer vel litt an på hvor aksjeleiligheten er, og om det blir foretatt nødvendig vedlikehold etc? Akkurat som i et borettslag. Finnes borettslag under Obos som ikke er helt bra heller.. 

Anonymkode: 28843...774

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva mener du, at en aksjeleilighet er billigere enn en selveier/borettslagsleilighet? Det stemmer ikke med min erfaring hvertfall. Jeg kjøpte nylig en aksjeleilighet i en populær bydel i Oslo, det var en skikkelig budkrig før jeg fikk den. Ble 250.000 kr over takst. Ser også at andre leiligheter i det området blir solgt etter første visning, også over takst. Hvis jeg får lyst å selge så er det 0 stress, det er høy etterspørsel.

Så det kommer vel litt an på hvor aksjeleiligheten er, og om det blir foretatt nødvendig vedlikehold etc? Akkurat som i et borettslag. Finnes borettslag under Obos som ikke er helt bra heller.. 

Anonymkode: 28843...774

Selvfølgelig kommer det an på hvor leiligheten ligger, noe annet hadde jo vært latterlig. Men en aksjeleilighet ligger under selveier innen samme område og med god margin. Det er ingen fordeler, med eieformen aksjeleilighet annet enn at det kan være en vei inn i et område man ellers ikke har råd til. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.6.2026 den 1.25):

Jeg vet det er noen nyanser her, men utgangspunktet så langt jeg ser er at avhendingsloven ikke gjelder her.

Anonymkode: Salg av aksjeleiligheter reguleres av kjøpsloven. Ved salg skal imidlertid avhendingslovens bestemmelser komme til anvendelse så langt de passer.

Skrevet
Pilates47+ skrev (Akkurat nå):
AnonymBruker skrev (På 10.6.2026 den 1.25):

Anonymkode: Salg av aksjeleiligheter reguleres av kjøpsloven. Ved salg skal imidlertid avhendingslovens bestemmelser komme til anvendelse så langt de passer.

Salg av aksjeleiligheter reguleres av kjøpsloven. Ved dette salget skal imidlertid avhendingslovens bestemmelser komme til anvendelse så langt de passer.

Skrevet

Boligaksjeselskaper er fra femtitallet og tidligere. På et tidspunkt ble det ikke lenger lov å opprette nye. Men det er lov å opprettholde de som finnes. 

Det er som å bo i et borettslag. Les mer her: https://nef.no/ordbok/aksjeleilighet/

Her jeg bor, ble vi omdannet til borettslag for noen år siden. 

Anonymkode: 9880d...db3

Skrevet

Ulempen må vel være at det helst er eldre leligheter, hadde ikke kunnet tenkt meg å bo i noe så gammelt men det er jo en smakssak. Regner iallfall med at de er eldre da det ikke er vanlig at med aksjeleiligheter.

Anonymkode: 1a22a...767

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...