Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Altså, det spørs jo hva TS mener med «uforutsett hendelse» her.

Hvis «uforutsett hendelse» er helt nødvendige utgifter, ting man må betale for og ikke bare vil ha, er det jo veldig lite å gjøre. Så lenge man ikke sløser ellers.

Men hvis det er «uforutsett» i betydningen «blir like overrasket hver gang jeg» er det rett og slett bare dårlig økonomistyring og ditto viljestyrke. Da ligger løsningen i innstilling. 

Så synes jeg egentlig at begrepet «sparing» blir litt pynting her. Du har brukt litt mindre enn du har enkelte måneder og litt mer andre måneder. 

Anonymkode: f5d89...6ce

Uforutsett som i typ kjøleskap ryker, etc. De pengene har ikke blitt tatt ut "for moro"...

Anonymkode: 98d26...15c

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Hei igjen! 

Problemet er ikke at jeg ikke vet hvor pengene går osv. Så det vil ikke ha noe å si om jeg legger ut om inntekten min. 
Jeg er svært sparsommelig, bruker ikke penger på takeaway, konserter, møbler, klær (ikke kjøpt klær på 3 år), etc, utelukkende boutgifter, mobilabonnement til 200 i mnd. 

Hovedproblemet mitt er at evig sparing aldri har ført til annet enn at jeg ved gitt beløp må ta de ut grunnet krise, så bufferen rekker aldri å bli større. Etter at dette har gjentatt seg i senere tid, har jeg mistet all motivasjon til å spare, og spiser derfor bokstavelig talt opp summen jeg normalt setter til sparing hver mnd. 
Nei, jeg kjøper ikke indrefilet, men typ sjokolade, skolebrød, you name it. 

Hvor ofte opplever du krise, og hva mener du med krise? jeg er 38år, eid bolig siden jeg var 23 og aldri trengt å bruke 1 krone fra bufferen.

Men litt etter hva du mener med krise, slik som lege/tannlege osv er med i mitt opprinnelig budsjett, her budsjettere jeg for mer enn en undersøkelse, hatt et hull her og der men aldri noe giga regninger. aldri hatt hvitevarer som er røket så alt der er planlagte kjøp.

Du ber om råd, men ikke lett å gi når eneste vi har og gå etter er at du ikke bruker penger på unødvendige ting, da er det å prøve å redusere mat budsjettet, evt prøve å redusere boutgifter. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hei igjen! 

Problemet er ikke at jeg ikke vet hvor pengene går osv. Så det vil ikke ha noe å si om jeg legger ut om inntekten min. 
Jeg er svært sparsommelig, bruker ikke penger på takeaway, konserter, møbler, klær (ikke kjøpt klær på 3 år), etc, utelukkende boutgifter, mobilabonnement til 200 i mnd. 

Hovedproblemet mitt er at evig sparing aldri har ført til annet enn at jeg ved gitt beløp må ta de ut grunnet krise, så bufferen rekker aldri å bli større. Etter at dette har gjentatt seg i senere tid, har jeg mistet all motivasjon til å spare, og spiser derfor bokstavelig talt opp summen jeg normalt setter til sparing hver mnd. 

Jeg synes du tenker helt feil her.

Pengene du har spart, har jo hjulpet deg masse. De har betalt for stort og smått som har dukket opp, slik at du ikke har trengt å sette deg i gjeld eller skape annet økonomisk trøbbel.

Så du burde definitivt fortsette å spare. Selv om du bare klarer å spare 3000 igjen, så har du da 3000 du kan bruke om du for eksempel må til tannlegen.

Jeg skjønner at du mister motet, men det er virkelig ikke sånn at sparinga di har vært forgjeves ❤️

Anonymkode: 36b3a...08b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei igjen! 

Det handler nok mer om å overleve en å leve for mange som har er presset øknomi. Kanskje lever du langt under fattigdomgrensen, og ikkje rom for noen utskeielser, og du går på nødbluss. 

Når det ikkje rom for sparing mister ein selvsagt også moitivasjonen for å spare noe , og  du er ikkje alene om å ha det slik at pengene liksom bare fordufter.

Det er ikkje mye ein får i handlekurven idag for kr. 500,- og  ein får knapt fylle tanken med bensin for kr. 1000,-   Noen oppfordrer deg å spare i fond med dei fleste fond er langsiktig sparing, men  når ein trenger pengene kan ein selvsagt ikkje plassere  dem i fond.  Det å spare i aksjer ,og fond er for folk som har noe til overs, og de vet selvsagt ikkje hva det handler on å "leve fra hånd til munn"

Anonymkode: 13082...41b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja, men det har du jo iallfall litt av det du lurer på. Bruker du i gjennomsnitt 25 kroner per dag til dette, blir det over 9000 kroner per år.

Anonymkode: 38c4d...bf8

• Nyttig 1
Skrevet

Synes du har veldig merkelig innstilling. Du har jo trengt bufferen din igjen og igjen til "kriser", så du bør åpenbart fortsette å spare?!

På et eller annet tidspunkt burde du ha erstattet alt som kan ryke, og da vil bufferen vokse.

Hvis du lister opp alle krisene du har hatt i 2025 og 2026, så er det lettere å gi råd. Er det tannlegeregninger, hvitevarer, bilutgifter?

Anonymkode: 710eb...217

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.6.2026 den 16.36):

Hei igjen! 

Hvis du faktisk lever veldig sparsommelig kan jeg ikke skjønne annet enn at du må ha veldig lav inntekt og i tillegg havne i veldig mange kriser, hvis du aldri har klart å spare mer enn 3000kr.

Anonymkode: 9f8a0...a43

Skrevet

Du klarer jo spare, og så brukes det pp ting du trenger.

To tips som er drit kjedelig:

Lev som du pleier en måned, gå gjennom kontoutskriften og noter ned i kategorier og hva «ikke nødvendig» er. 

Spar på kvitteringene fra matbutikken og gå gjennom alt som ikke er basismat.

Noter ned. 

Så: hva finner du eventuelt? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvis du faktisk lever veldig sparsommelig kan jeg ikke skjønne annet enn at du må ha veldig lav inntekt og i tillegg havne i veldig mange kriser, hvis du aldri har klart å spare mer enn 3000kr.

Anonymkode: 9f8a0...a43

Veldig mange husholdninger i dag klarer ikke en uforutsett utgift på 10K.

Så at en enslig med lavinntekt ikke klarer spare over 3K er ikke så underlig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...