AnonymBruker Skrevet 7. juni #1 Skrevet 7. juni Trenger hjelp utenfra! 40 år og har hatt lite økonomisk i alle år. Har de siste årene greid å snu situasjonen og har endelig greid å sette av til sparing. Pr nå har jeg ingen gjeld. Men hver gang bufferen min har bikket 3000, oppstår det en uforutsett hendelse som gjør at de ryker. Dette har skjedd hver gang det siste halvannet året. Og jeg kjenner motivasjonen har fått seg en smell, samme hvor mye jeg "spinker og sparer" bikker jeg ikke 3000. De siste 2 mnd har jeg rett og slett spist opp pengene jeg skulle satt til sparing...aner ikke hvordan jeg skal hente meg inn. Det tar flere mnd å spare opp 3000 på inntekten min. Jeg har aldri hatt mer enn 3000 på sparekonto. Noen tips, tanker, ideer? Hvorfor ødelegger jeg for meg selv?? Anonymkode: 98d26...15c 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni #2 Skrevet 7. juni Litt lite info å gå på her da... Hva har du utbetalt i måneden? Leier/eier du? Hva betaler du for bolig i måneden? Har du barn? Partner? Anonymkode: e23c6...7fe 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni #3 Skrevet 7. juni Sett noe av pengene i en annen bank, f.eks en der du har sparekonto med max antall ganger uttak ila året. Evt sett av noe i fond istedenfor. Da har du lettere for langsiktig sparing. F.eks om du deler opp beløpet du vanligvis sparer i mnd. Så litt går til buffer og litt går til faktisk sparing. Anonymkode: c3b2f...473
AnonymBruker Skrevet 7. juni #5 Skrevet 7. juni Har du vært fattig noen ganger? Prøv å leve som en fattig. Vann på flaske, aldri kafé, matpakke, toast istedenfor pizza, aldri takeaway, null klubber, begrens streaming, ikke dra på dyr ferie, kjøp brukte møbler, begrens kleskjøp. Jeg gjør ikke alt dette engang, men sparer lett 10 000 per måned om jeg begrenser meg. #ufør#alenemor # nullgjeld #eierleilighet #fattig Anonymkode: f3513...26a 3 1 3
AnonymBruker Skrevet 8. juni #6 Skrevet 8. juni Sett et beløp hver måned på en høyrentekonto i en annen bank. En konto du ikke åpner eller ser på, kun overfører et beløp når du får lønn. De pengene "har du ikke lenger". Du vil klare å få det til å gå rundt likevel! Om to års tid vil du ha en ok buffer. Anonymkode: 1a914...2d6 2
AnonymBruker Skrevet 8. juni #7 Skrevet 8. juni Men kan du gjøre det billigere når noe uforutsett skjer? Hvis kjøleskapet ryker, kan du heller kjøpe et brukt på finn en et helt nytt? Det samme med klær, kan du kjøpe nytt? Ev. ta deg noen uker der du kun spiser det du har hjemme? Eller ta på deg en ekstrajobb? Meld deg som ringehjelp et sted, pass kjæledyr når eierne skal på ferie osv. Anonymkode: 91c87...93d 2
AnonymBruker Skrevet 8. juni #8 Skrevet 8. juni Jeg selger ting på Finn og lar pengene gå på en egen sparekonto. Anonymkode: 0ad50...6de
Million Skrevet 8. juni #9 Skrevet 8. juni Du må nesten fortelle litt mer om inntekten din og utgiftene dine. Hvordan du bor, jobber du? og hva du har utbetalt i mnd. Jeg er uføretrygdet selv, men har en inntekt jeg klarer meg på. Jeg klarer å spare hver måned. Jeg hadde følt meg ute på svært tynn is og som i en faresituasjon om jeg kun hadde 3000 kr som sikkerhet på konto - som i tillegg ble brukt av hele tiden. Noe må gjøres med økonomien din, du trenger en buffer av en viss størrelse å ha til krisesituasjoner. Legg ut mer info, så får du mer utfyllende svar som kanskje kan hjelpe. 2
Ibot Skrevet 8. juni #10 Skrevet 8. juni Kan det hende at du har for lav terskel til å ta av sparekontoen? Hva bruker du dem på? Du sier at du har spist dem opp, har du kjøpt mat for dem? Fordi kjøleskapet er tomt, eller fordi du fikk lyst på indrefilet? Trenger mer info for å kunne gi mer konkrete råd… 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni #11 Skrevet 8. juni Ibot skrev (2 minutter siden): Du sier at du har spist dem opp, har du kjøpt mat for dem? Fordi kjøleskapet er tomt, eller fordi du fikk lyst på indrefilet? Jeg tror TS mener "spist" i overført betydning 🙂 Anonymkode: 36b3a...08b
Ibot Skrevet 8. juni #12 Skrevet 8. juni AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg tror TS mener "spist" i overført betydning 🙂 Anonymkode: 36b3a...08b Jeg tror også det, men måtte spørre for sikkerhets skyld 🙈 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni #13 Skrevet 8. juni Du trenger ikke fortelle oss alle detaljene rundt økonomien din, men få oversikt selv. Mange bruker apper, men jeg synes et excel-ark eller bare penn og papir funker greit nok. Skriv opp inntektene dine og faste utgifter. Er det her det går galt? Det aller mest nødvendige skal helst ikke overstige 60% av inntektene dine. Og/eller er det et sted det lekker i det daglige forbruket? Min mobilbank har en Pengebruk-fane, noe tilsvarende kan være et fint sted å starte for deg for å finne tall. Jeg ble selv negativt overrasket over Dagligvare-kategorien. Anonymkode: 6e976...890 1 1
Fossegrimen Skrevet 8. juni #14 Skrevet 8. juni Overfør pengar til ein konto med avgrensa uttak i året så fort du får inn pengar kvar månad, gjerne ei fastrentekonto. Få oversikt over kva du brukar pengar på kvar månad, og kutt ut die tingane du me dhanda på hjartet ikkje gir deg så mykje glede (typisk kaffe på farta, smågreier i lunsjen etc.) Ta utgangspunkt i reine råvarer, gjerne mykje plantebasert mat. Da kuttar du fort i matbudsjettet. 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni #15 Skrevet 8. juni Jeg har micro spar. Hver gang jeg bruker kortet så runder den opp til nærmeste 100. Blir litt kroner i løpet av en mnd. og jeg setter av fast sum til sparekonto hver gang jeg får lønn. Så jeg forholder meg til de pengene som er på brukskontoen. F.eks. jeg får lønn 30 000 utbetalt. Jeg setter av 5000 på sparekonto. Så trekkes 15 000 på regningskonto. Den summen er litt høyere enn mine faste utgifter så den bygges sakte men sikkert opp den å. Så er det faktisk 10 000 jeg har å forholde meg til. Slik har jeg gjort det siden jeg begynte å jobbe for 25 år siden. Mye lettere for hodet mitt det synes jeg. Anonymkode: 8d37b...aab 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni #16 Skrevet 8. juni Altså, det spørs jo hva TS mener med «uforutsett hendelse» her. Hvis «uforutsett hendelse» er helt nødvendige utgifter, ting man må betale for og ikke bare vil ha, er det jo veldig lite å gjøre. Så lenge man ikke sløser ellers. Men hvis det er «uforutsett» i betydningen «blir like overrasket hver gang jeg» er det rett og slett bare dårlig økonomistyring og ditto viljestyrke. Da ligger løsningen i innstilling. Så synes jeg egentlig at begrepet «sparing» blir litt pynting her. Du har brukt litt mindre enn du har enkelte måneder og litt mer andre måneder. Anonymkode: f5d89...6ce 1 2
AnonymBruker Skrevet 8. juni #17 Skrevet 8. juni Spar litt i fond istedenfor. Spar med fast trekk og "glem" det. - det tar ofte over ei uke å få ut penger fra fond, så det blir litt mer arbeid, og det gjør til att en ikke kan vere like impulsiv. En tenker seg dermed om to ganger. Anonymkode: 15667...d20 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni #18 Skrevet 8. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Spar litt i fond istedenfor. Spar med fast trekk og "glem" det. - det tar ofte over ei uke å få ut penger fra fond, så det blir litt mer arbeid, og det gjør til att en ikke kan vere like impulsiv. En tenker seg dermed om to ganger. Anonymkode: 15667...d20 Å spare i fond er ikke et godt råd til en person som har 0-3 000 kroner på sparekonto. Man bør spare seg opp en månedslønn eller to i buffer før man begynner med fond. TS: Jeg tror en god start er å gå gjennom de faste utgiftene dine, og se om det er noe du kan kutte ut eller finne billigere et annet sted. Så er det også greit å tenke gjennom om man kan klare å øke inntektene på noen måte? Anonymkode: 36b3a...08b 5
AnonymBruker Skrevet 8. juni #20 Skrevet 8. juni Hei igjen! Problemet er ikke at jeg ikke vet hvor pengene går osv. Så det vil ikke ha noe å si om jeg legger ut om inntekten min. Jeg er svært sparsommelig, bruker ikke penger på takeaway, konserter, møbler, klær (ikke kjøpt klær på 3 år), etc, utelukkende boutgifter, mobilabonnement til 200 i mnd. Hovedproblemet mitt er at evig sparing aldri har ført til annet enn at jeg ved gitt beløp må ta de ut grunnet krise, så bufferen rekker aldri å bli større. Etter at dette har gjentatt seg i senere tid, har jeg mistet all motivasjon til å spare, og spiser derfor bokstavelig talt opp summen jeg normalt setter til sparing hver mnd. Nei, jeg kjøper ikke indrefilet, men typ sjokolade, skolebrød, you name it. Anonymkode: 98d26...15c
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå