Gå til innhold

Hvor ofte veie seg?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg prøver å gå ned i vekt og veier meg hver dag. Noen dager har jeg gått opp selv om jeg føler at jeg ikke har spist for mye. Og da blir jeg litt deppa og da spiser jeg. Bør jeg veie meg hver dag eller sjeldnere?

Anonymkode: f36ed...449

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du får ikke kontroll på vekten hvis følelsene dine styrer atferden din. 

Du må få kontroll på følelsene dine.

Anonymkode: 3eca7...c63

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg prøver å gå ned i vekt og veier meg hver dag. Noen dager har jeg gått opp selv om jeg føler at jeg ikke har spist for mye. Og da blir jeg litt deppa og da spiser jeg. Bør jeg veie meg hver dag eller sjeldnere?

E det du som har den andre innlegget?

Du kan ikke veie deg hverdag. Å gå ned i vekt er livstil.. ikke Marathon 

Hvorfor vil du gå ned i vekt?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Veie seg hver dag hjelper nok ikke. Maks 1 gang pr uke i stedenfor kanskje. Hvis du ikke klarer å la være, kast vekten og vei deg heller hos andre/på gymmen. 

Anonymkode: 57cff...0e5

• Liker 3
Skrevet

Vekten varierer og kan gå litt opp og litt ned for hver dag avhengig av hva du har spist og drukket, om du ha vært på do osv..

Jeg foreslår å veie seg en gang i uka på fast ukedag, og på morgenen. Unngå en dag tidlig i uka, fordi man ofte skeier litt ut i helgene, så torsdag eller fredag morgen er fint.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

1 gang i uka er mer enn nok. Egentlig er det ingen vits å veie, men heller måle cm.

Man må også veie om morgenen etter at man har vært på do, uten å ha drukket eller spist noe.

Anonymkode: 27f47...9f6

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Er du mann eller kvinne? Dersom du er kvinne vil vekten din og matlysten din endres etter hvor du befinner deg i syklus. vei deg en gang i mnd ved samme sted i syklus.

Anonymkode: 80f15...c4f

AnonymBruker
Skrevet
mommyaka skrev (4 minutter siden):

Ja, det er det. Er vel samme som skal ned 10 kilo men ikke vil ta til seg noen av rådene hun får. 

Anonymkode: 3eca7...c63

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er derfor du skal veie deg hver dag, og regne ut ukes snittet.

Men du har tydeligvis ingen kostholdsplan? Da er det jo ikke vits å veie seg, du spiser på slump. Ingen kan gjette seg ned i vekt.

Anonymkode: c8d2f...9d2

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det er bortkastet å veie seg hver dag. Det skjer ingen reell vektnedgang eller -oppgang på så kort tid. Du virker tvangsmessig opptatt av vekt som veier deg så ofte og som blir deprimert hvis du ikke har gått ned. Så mitt råd til deg er å kaste badevekta og ikke la deg styre av den. Du merker likevel på både utseende og klær om du går ned i vekt.

Anonymkode: 1331b...87c

• Liker 1
Skrevet

En gang i uka, naken om morgenen etter toalettbesøk og før frokost. 

AnonymBruker
Skrevet
mommyaka skrev (35 minutter siden):

Har ikke flere innlegg om dette nei. 

Jeg er 170 høy og veier nå 93 kilo. Jeg har vært 106 kilo og gikk ned da jeg ble plaget med svimmelhet og kvalme. Men vekta har stått stille i 1 år. 

Jeg er 53 år så kanskje overgangsalderen gjør det vanskeligere 

• Nyttig 1
Skrevet

Vei deg ca en gang i uken, men som det blir nevnt her er mål et bedre verktøy. Vekta kan svinge et par kg fra en dag til en annen uten at det betyr at man har lagt på seg et eneste gram fett. 

Skrevet (endret)

Vektnedgang tar tid, det er viktig å være konsistent. Lag deg vaner for mat og drikke. Sørg for at du har i hus det du trenger. Kast fristelser i søpla! Eller gi det bort!  Har du barn, ikke spis deres rester. Ikke vær søppelkasse. Mange av oss har gjort det fordi vi er lært opp til å ikke kaste mat. 

Her kan du få planen til min lege:

»For å gå ned ca. 0,5 kg i uken bør du sikte på et inntak rundt 1500–1600 kalorier om dagen.
Prioriter proteiner: Spis protein til hvert måltid (kylling, fisk, egg, bønner, magre meieriprodukter). Dette bevarer musklene og holder deg mett lenger.

Fyll halve tallerkenen med grønt: Grønnsaker gir volum og fiber uten mange kalorier.
Smarte karbohydrater: Velg grovt brød, havregryn, quinoa eller søtpotet fremfor hvit ris og pasta.

Vann: Drikk 2 liter om dagen. 

Trening: Styrke er nøkkelen. Siden forbrenningen naturlig synker med alderen, er styrketrening det viktigste grepet du tar.
Styrke (2 økter i uken): Fokuser på store muskelgrupper. Knebøy (til en stol), utfall, armhevinger (mot en benk/vegg) og planke. Dette øker hvileforbrenningen din.
Hverdagsaktivitet (Hver dag): En rask gåtur på 30 minutter.
Kondisjon (Valgfritt): Svømming eller sykling er skånsomt for leddene hvis du ønsker litt ekstra intensitet.

Eksempel på en dagsmenyFrokost: To knekkebrød med egg/laks eller havregrøt med bær.Lunsj: Stor salat med tunfisk, kylling eller kikerter. Bruk sitron eller litt olivenolje som dressing.Middag: 150g laks eller kyllingfilet, en liten neve fullkornsris og masse ovnsbakte grønnsaker.Kvelds/Mellommåltid: En gresk yoghurt (uten sukker) med noen nøtter.4.

Tre gode råd for suksessSøvn: Prioriter 7–8 timer søvn. Lite søvn øker søtsuget og stresshormoner som binder fett rundt magen.
Vær tålmodig: Hormonelle endringer gjøre at vekten svinger. Se på trenden over tid, ikke bare tallet på vekten fra dag til dag.
Spis sunt 80 % av tiden, så er det rom for noe ekstra i helgen. Det gjør programmet holdbart over tid.»

Kan legge til: noe ekstra i helgen er ikke å binge. Planlegg noe som ikke ødelegger hele uka. Hvis sjokoladesmak er noe du savner, sjekk lavkalorikakao, enten Options (to porsjoner i hver pakke) eller den blå boksen med Belgian Choc - Meny pleier å ha dem. Kan fint være kos et par ganger i uka uten å sprenge banken.

Hvis du trenger noe mer konkret å holde tak i, denne dietten er fra sykehus for fedmepasienter. Mange bruker denne med resultater. 

https://www.siv.no/lavkaloridiett-for-fedmeoperasjon/#knekkebrodkuren

Hvis/når du sprekker er det viktig at du ikke klandrer deg selv, men kommer tilbake på track. Bruk erfaringen til å forstå hvorfor, så du kan hjelpe deg selv bedre neste gang. Viktig at du er din egen venn.

Snakk gjerne med legen din om dette. Mulig du kan sjekke med Friskliv-sentralen i din kommune. De har gjerne livsstilskurs og aktiviteter for å holde seg frisk, inkl kost og trening.

Endret av alfathealfa
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg er 170 høy og veier nå 93 kilo. Jeg har vært 106 kilo og gikk ned da jeg ble plaget med svimmelhet og kvalme. Men vekta har stått stille i 1 år. 

Husk at dette er livstil... ikke noe du skal gå ned på noe mnd. Og ja kvinner og hormon kan gjøre det vanskelig å gå ned i vekt.

Prøv app lifesum. Her kan du legge inn vekt og hvor mye du vil få ned. Den vil gi deg hvor mange kalorier du kan spise pr dag. 

Sp legger du inn hverdag hva du spiser 

AnonymBruker
Skrevet

I starten da jeg skulle ned i vekt orker jeg ikke å veie meg. Jeg ville ikke vite hvor mye jeg faktisk veide, og var redd for at det bare skulle være demotiverende å ikke se at vekta endret seg. 

Jeg målte meg derfor heller, og fortsatt med det helt til jeg av andre grunner måtte veie meg. Nå både måler og jeg veier meg hver 14 dag, men er mer oppatt av målene enn vekta fortsatt.  

Anonymkode: 8418e...4c0

AnonymBruker
Skrevet

Du kan fint veie deg daglig, men det må være vitende om at de daglige målingene ikke betyr så mye og kan gå opp eller ned av andre grunner enn at du har spist for mye. 

Anonymkode: ee943...19e

AnonymBruker
Skrevet

dem sier at man ikke bør gjøre det mer enn en gang i uka siden det er helt normalt å gå opp og ned i vekt men jeg veier meg selv hver dag 

Anonymkode: 29cd4...604

AnonymBruker
Skrevet

Overgangsalder gjør det vanskeligere, men ikke umulig.

Gå på vekta om morgenen, naken, etter dobesøk, en gang pr uke (samme ukedag hver uke). Ikke oftere.

Vekten svinger helt naturlig hver dag, badert på hvor mye vann du har i kroppen og hvor mye du har i mage/tarm. Det gir derfor ingen mening å veie daglig.

Hvis du reagerer negativt på veiing, så kan du fint veie deg sjeldnere også, f.eks hver 14. Dag eller månedlig.

Uansett så må du ha kontroll på inntaket om du skal ned i vekt. 

Anonymkode: 4fdbf...08f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Mål deg istedenfor å veie. 

Midje og hofte. Overarmer og lår hvis du vil. 

Anonymkode: 11fdf...308

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...