Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
Skal han ikke i militæret snart?

Jeg ville heller anbefalt et år i militæret enn et år på folkehøgskole. Etter min mening får man mye mer igjen får det. Man lærer å ta vare på seg selv og andre og jeg tror man vokser veldig mye på det året. I tilegg er det så få som er militæret nå at senere arbeidsgivere ser på det som et stor pluss å ha vært der. Hvis han greier å bestå videregående skole, så kan du jo foreslå for han å søke befalskolen (kanskje litt sent nå, men...). Det er en av de beste lederutdanningene man kan få.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Takker for mange fine og gode svar og råd :klem:

Det er ikke noe mål for meg at han skal ha høyest eller beste utdannelse, han skal få lov til å bli akkurat det han har lyst til. Det som ikke blir akseptert er å gjøre ingenting. Vi skal ta en lang og god prat i kveld, da er det bare ham og jeg hjemme, så håper jeg det blir slik at han i allefall går ut året på skolen, det er jo ikke så lenge igjen.

Militæret er jo et alternativ, han er positivt innstilt til dette og synes at sesjon var en positiv opplevelse. Han er veldig engasjert i idrett, og da turn spesielt, han er trener for barnegruppa på turn, han er med i troppsturn og er en av de beste i sin gruppe, de skal til NM i mai. Så jeg vet at dersom han bare finner noe han synes er morsomt å drive med så legger han mye jobb i det.

Som sagt så er han en grei og rimelig ordentlig gutt som ikke finner på så mye krøll, han er omsorsgsfull og snill med søsken, og han vil gjerne jobbe med funksjonshemmede barn.

Alle disse tingene er en del av det gutten min er, nå har han kjørt seg selv inn i en blindgate, men vi foreldre får hjelpe ham med å snu slik at han blir lykkelig i livet sitt.

Gjest Bodillen
Skrevet
Takker for mange fine og gode svar og råd  :klem:

Det er ikke noe mål for meg at han skal ha høyest eller beste utdannelse, han skal få lov til å bli akkurat det han har lyst til. Det som ikke blir akseptert er å gjøre ingenting. Vi skal ta en lang og god prat i kveld, da er det bare ham og jeg hjemme, så håper jeg det blir slik at han i allefall går ut året på skolen, det er jo ikke så lenge igjen.

Militæret er jo et alternativ, han er positivt innstilt til dette og synes at sesjon var en positiv opplevelse. Han er veldig engasjert i idrett, og da turn spesielt, han er trener for barnegruppa på turn, han er med i troppsturn og er en av de beste i sin gruppe, de skal til NM i mai. Så jeg vet at dersom han bare finner noe han synes er morsomt å drive med så legger han mye jobb i det.

Som sagt så er han en grei og rimelig ordentlig gutt som ikke finner på så mye krøll, han er omsorsgsfull og snill med søsken, og han vil gjerne jobbe med funksjonshemmede barn.

Alle disse tingene er en del av det gutten min er, nå har han kjørt seg selv inn i en blindgate, men vi foreldre får hjelpe ham med å snu slik at han blir lykkelig i livet sitt.

Jeg synes det høres ut som at dette kommer til å ordne seg. Han er jo engasjert, og har en viss grad av ambisjoner. Ofte er det ikke dumt å tenke at veien blir til mens man går, vettu :)

Skrevet (endret)
Et "hvile år" i en drittkjedelig jobb kan også være med på å øke motivasjonen. Jeg jobbet i 9 mnd etter videregående i en jobb jeg ALDRI vil ha igjen, og den forferdelige jobben medførte at jeg tok 7 års utdanning etterpå.

Mange trenger en pause etter 12 års skolegang. Men pass på at jobben blir forferdelig kjedelig  ;)

Hvis han er lei av livet generelt vile jeg ikke prøvd å få han til å ta en kjedelig jobb.. Folkehøyskole synes jeg høres ut som en god ide! Eller militæret :)

Endret av Binna
Skrevet

Min 19-åring bruker dette året til å ta noen eksamen fra allmenn på nytt - samt at han jobber nesten full tid.

Heldigvis så har dette året fått ham til å ville begynne å studere til høsten ;)

Mitt råd til dere som har ungdom som skal over på videregående og som allerede er skoleleie - ikke velg allmenn utdanning - velg yrkesfaglig. Jeg ser ikke vitsen med å ta allmenn uten at man trenger det for videre studier.

Gjest Varg-Menja
Skrevet

Ett tips til herfra, når det gjelder det skoleåret han holder på med nå: Prøv å kartlegg hvordan han ligger an i alle fagene, spør lærerne og sjekk fraværet. Dersom noen fag fortsatt er mulige å redde, mens andre alerede er stryk, så råd han til å droppe helt å jobbe med de fagene han likevel ikke får karakter i, og fokuser på de fagene han fortsatt kan hale inn. Dersom han får noe av vitnemålet nå kan han ta de andre fagene som privatist senere, mens han jobber. Da blir det mere overkommelig nå med engang, i tillegg til at han slipper å bekymre seg for å ta opp alt sammen senere.

Og dersom han er engasjert i idrett og fysisk aktivitet er militæret ett godt alternativ, og det finnes også mange folkehøyskoler med ulike idrettslinjer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...