Gjest Varg-Menja Skrevet 20. april 2006 #41 Skrevet 20. april 2006 Dette at vi puler på tvers av landegrensene er noe nytt, og dette "nye" har ikke nasjonstilhørighet. ← Virkelig? Nordmenn har da importert innvandrere siden vikingtiden ihvertfall, og før det hadde du folkevandringstiden. For tusen år siden hentet man arbeidskraft i form av treller fra hele europa, nord-afrika og midt-østen, og de ble mikset godt inn i befolkningen da trelldommmen opphørte. Og utover hele middelalderen drev vi med handel og skipsfart, og importerte dermed ektefeller fra hele den kjente delen av verden da også. Så å si at dette er noe nytt er helt feil, å begrense innvandring via visum og oppholdtillatelser er det som er nytt i denne sammenhengen.
Goosebump Skrevet 20. april 2006 #42 Skrevet 20. april 2006 Jeg hadde en diskusjon med en mann i kveld. Han mener at mitt barn som er halvt afrikansk, burde bli sendt tilbake til landet sitt. Selv om jeg er norsk og har bodd her i alle år. Og barnet mitt er født her. ← Landet til barnet er Norge. Enkelt og greit.
Gjest Lompa Skrevet 20. april 2006 #43 Skrevet 20. april 2006 Trådstarter, følg det enkle, gode rådet du får fra andre her: Drit i hele fyren, ikke la ham befinne seg i den ytterste bekjentskapskretsen engang. Et barn er et barn, enten de er svarte, hvite, gule, grønne eller lilla!
Gjest gjest1 Skrevet 21. april 2006 #44 Skrevet 21. april 2006 Ja, denne karen er ikke mye til venn Han har tydeligvis prøvd å provosere deg, så ikke bry deg.
Gjest Gjest Skrevet 21. april 2006 #45 Skrevet 21. april 2006 Men barnet bør få mulighet til å bli kjent med farssiden i familien, hvor de stammer fra og få lov til å være stolt av det også. ← Foreldrene mine er fra to forskjellige land, Norge og et annet. Jeg er likevel norsk og stolt av å være bikulturell.
Floja Felíz Skrevet 21. april 2006 #46 Skrevet 21. april 2006 Det er jo ingen her som har noen gode motargumenter annet enn at mannen er idiot? Han er da ikke den eneste som mener at du må være hvit for å være norsk. Du blir ikke skikkelig norsk hvis du ikke er hvit. Folk assosierer ikke norsk med noe annet enn hvit. Dette at vi puler på tvers av landegrensene er noe nytt, og dette "nye" har ikke nasjonstilhørighet. "Norsk" er et regionalt identitetsuttrykk, ikke et multikulturelt. ← Jeg må bare le litt. Les historiebøkene dine!! Forresten: hva med amerikanere da? Da blir man vel ikke skikkelig amerikansk hvis man ikke er indianer heller da? Og ikek skikkelig australsk hvis man ikke er aborigini, ikke skikkelig new-zealandsk hvis man ikke er maori osv. Hvor langt vil du dra dette da? Hvor lenge må man ha bodd i Norge for å kunne innordne seg den regionale identiteten?
Frida Frosk Skrevet 21. april 2006 #47 Skrevet 21. april 2006 Det som slår meg mest med innlegget ditt er hvor opptatt du er av å fortelle at han er helt norsk. Han er jo ikke det. ← Selvfølgelig er han norsk. Moren hans er norsk, han er født og oppvokst i Norge. Mener du at barn adoptert fra land utenfor Norge ikke er norske? Det må du jo såklart gjøre da. Si at jeg hadde hatt finsk far og norsk mor, ville jeg ikke hatt noen nasjonalitet jeg da? For jeg kan jo ikke være norsk når en av mine foreldre ikke er norske, men da kan jeg vel heller ikke være finsk? Eller si at jeg er født og oppvokst i Bergen, men moren min er fra Tromsø. Er jeg ikke å regne som Bergenser heller da?
Gjest Gjest1 Skrevet 21. april 2006 #48 Skrevet 21. april 2006 Selvfølgelig er han norsk. Moren hans er norsk, han er født og oppvokst i Norge. Mener du at barn adoptert fra land utenfor Norge ikke er norske? Det må du jo såklart gjøre da. Si at jeg hadde hatt finsk far og norsk mor, ville jeg ikke hatt noen nasjonalitet jeg da? For jeg kan jo ikke være norsk når en av mine foreldre ikke er norske, men da kan jeg vel heller ikke være finsk? Eller si at jeg er født og oppvokst i Bergen, men moren min er fra Tromsø. Er jeg ikke å regne som Bergenser heller da? ← Om du er fra to land har du røtter i begge, og et barn som har det bør få mulighet til å bli kjent med begge land og kulturer. Klart det er norsk om det er født og oppvokst i Norge. Les det jeg skriver.
Gjest StoreSky Skrevet 21. april 2006 #49 Skrevet 21. april 2006 Det er jo ingen her som har noen gode motargumenter annet enn at mannen er idiot? Han er da ikke den eneste som mener at du må være hvit for å være norsk. Du blir ikke skikkelig norsk hvis du ikke er hvit. Folk assosierer ikke norsk med noe annet enn hvit. Dette at vi puler på tvers av landegrensene er noe nytt, og dette "nye" har ikke nasjonstilhørighet. "Norsk" er et regionalt identitetsuttrykk, ikke et multikulturelt. ← Ehm. Det er faktisk feil. Nordmenn har i alle tider "hatt seg" med svensker, dansker, finner, russere, samer, og diverse tilreisende via sjøtraffikken. (spania, england, tyskland)
Gjest Gjest Skrevet 21. april 2006 #50 Skrevet 21. april 2006 Om du er fra to land har du røtter i begge, og et barn som har det bør få mulighet til å bli kjent med begge land og kulturer. Klart det er norsk om det er født og oppvokst i Norge. Les det jeg skriver. ← Du skrev at han ikke er norsk. Det er nok derfor noen av oss reagerer. Ja, man har røtter to steder, men er norsk likevel.
Gjest Gjest1 Skrevet 21. april 2006 #51 Skrevet 21. april 2006 Det som slår meg mest med innlegget ditt er hvor opptatt du er av å fortelle at han er helt norsk. Han er jo ikke det. Han har en far som ikke er norsk og har derfor røtter både her og andre steder. Ikke fordi det er negativt, men kun til ettertanke. Når det er sagt hadde jeg ikke giddet å diskutere med sånne mennesker en gang. Det er rett og slett bare synd på dem. ← Men barnet bør få mulighet til å bli kjent med farssiden i familien, hvor de stammer fra og få lov til å være stolt av det også. ← Hvilke gode argumenter har du for? ← Om du er fra to land har du røtter i begge, og et barn som har det bør få mulighet til å bli kjent med begge land og kulturer. Klart det er norsk om det er født og oppvokst i Norge. Les det jeg skriver. ← Du skrev at han ikke er norsk. Det er nok derfor noen av oss reagerer. Ja, man har røtter to steder, men er norsk likevel. ← Kan du vise meg hvor jeg skrev at han ikke er norsk? Leser du det du selv vil eller? Jeg skrev at han ikke bare er norsk. Skjønner du virkelig ikke poenget mitt, eller er du bare ute etter å krangle?
Gjest Gjest_vinterbrud_* Skrevet 22. april 2006 #52 Skrevet 22. april 2006 jeg skjønner veldig godt at du ble forbanna.Det hadde jeg også blitt,datteren min er halvt tyrkisk.Hun har tyrkisk far. Men ungene våre er jo norske! Vi må prøve å heve oss over sånne tåpelige kommentarer,og være stolte av ungene våre. Jenta mi har kontakt med faren sin,og de har et godt forhold.
Lynne Skrevet 22. april 2006 #53 Skrevet 22. april 2006 Jeg merker at jeg ikke klarer å bli provosert av slike mennesker. Tankegangen er så enkel og lite gjennomtenkt at det bare blir latterlig. Du vet jo med deg selv at du og barnet ditt er norske, så ikke bry deg om hva andre sier. ← Jeg hadde (har) blitt skikkelig provosert, og hadde mest sannsynlig klappet til fyren.. Jeg har selv en sønn med en afrikaner, og er redd for sånne mennesker og rasister generelt. De kan ødelegge så mye for meg og min familie og så mange andre som er/har blandingsbarn. Jeg frykter faktisk for framtiden når jeg får høre at det fortsatt finnes mennesker i Norge med slike meninger og tankegang. Det var sånn "de" holdt på med "Tysker-barna" etter 2.verdenskrig. Tok dem i fra mødrene og sendte dem på barnehjem i Tyskland. Han lever tydligvis ikke i 2006 men 1949. Jeg frykter ikke at dette vil skje i dagens samfunn, men det kan skje så mye annet.
Gjest Gjest Skrevet 23. april 2006 #54 Skrevet 23. april 2006 Kan du vise meg hvor jeg skrev at han ikke er norsk? Leser du det du selv vil eller? Jeg skrev at han ikke bare er norsk. Skjønner du virkelig ikke poenget mitt, eller er du bare ute etter å krangle? ← Beklager, så nå at jeg har lest litt fort, og hoppet over ordet "helt". Var ikke meningen å krangle. Jeg har selv en sønn med en afrikaner, og er redd for sånne mennesker og rasister generelt. De kan ødelegge så mye for meg og min familie og så mange andre som er/har blandingsbarn. Jeg frykter faktisk for framtiden når jeg får høre at det fortsatt finnes mennesker i Norge med slike meninger og tankegang. ← Jeg er selv halvt norsk/ halvt utenlandsk og har innsett at det er de som tar feil. Å la dem skremme meg tillater jeg ikke; den gleden får de ikke.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå