Gå til innhold

Beste "selvhjelpsbok" du har lest

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

For inspirasjon syns jeg det ville vært fint å hørt hvilken selvhjelpsbok som er den beste du har lest. 

Med selvhjelpsbok tenker jeg ikke bare på vaner og psykisk helse, men også feks bøker innen fysisk helse og mat. 

Når jeg skriver "beste" tenker jeg på den beste for deg - den boka som har gjort mest inntrykk, den du personlig har likt best og fått mest å si for deg. 

En bok som har endret og/eller inspirert deg mye med andre ord 😊

Jeg har ikke lest all verden, men jeg leste boka mikrovaner, og det var en liten øyeåpner for hvordan jeg kan få til gode vaner i hverdagen uten å kjempe så hardt. Fra den er det flere knep, som egentlig er ganske logiske, som jeg bruker i det daglige.

For mange år siden leste jeg omstart 30 av Berit Nordstrand og det var min "vei ut" av UP-mat, og en vei inn til et mye sunnere kosthold og tanker om mat. 

Din tur 🤗

Anonymkode: 68b05...fa7

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Voksne barn av emosjonelt umodne foreldre av dr. Lindsay Gibson. Best på originakspråk/engelsk, men den norske oversettelsen fungerer også godt. 

Jeg har aldri hørt en bok endre liv og relasjoner mer enn denne, og den er kort og lettlest. Fryktelig hjelpsom bok for å identifisere og reversere giftige/umodne mønstre som gjerne har fulgt mange generasjoner gjennom. 

Det anbefales å lese den i fysisk versjon, og å ha 3 markeringstusjer i ulike farger. Sett et merke i én farge for alt du kan kjenne deg selv i. En annen farge for alt du kjenner igjen hos dine foreldre. Deretter siste farge for ting du kjenner igjen fra partnere eller venner. Dette fører til at hjernen din jobber bedre med å overføre lærdommen i boken til eget liv "in real time". Du trener hjernen til å identifisere mønstrene i egne relasjoner, og i deg selv, og boken lærer deg hvordan bedre håndtere hvert eksempel. 

Jeg anbefaler deretter å lese den på nytt ett år senere og gjenta prosessen, men du kan da legge til enda en farge - mønstre du har klart å begynne å endre, eller blitt kvitt.

Men vær også obs på at man ved andre gjennomlesing kanskje oppdager enda flere mønstre i seg selv eller ens relasjoner enn første gangen man leste. Det er som en løk som må skrelles i flere lag. Dess mer vi lærer, dess mer ser hvor skittent det ytterste laget egentlig var. 

Anonymkode: 678f4...183

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke lest så veldig mange, men det må bli Sjef i eget liv av Ingvard Wilhelmsen. Leste den når jeg var veldig syk av angst. Jeg hadde stor nytte av den på min vei mot å bli frisk, men den var også underholdende. Fikk den anbefalt av psykiatrisk sykepleier og brukte det som et tillegg til behandling i helsevesenet.

Anonymkode: 822e2...9e0

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Mark Mansons "Den edle kunsten å gi f**n" er den siste selvhjelpsboka jeg har lest. Husker at jeg likte den.

Anonymkode: 4f46f...be8

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

David Goggins - "Can't Hurt Me". 

Utrolig inspirerende og lærerik når det kommer til trening og nå mine mål. Gjøre de tingene som er vanskelige og ubehagelige.

Anonymkode: 2c52a...418

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Medical Medium: Secrets Behind Chronic and Mystery Illness and How to Finally Heal

Tar for seg både fysisk og psykisk helse. Har kostråd, råd om tilskudd, meditasjoner, engler man kan be til osv. Altså en bok for den fysiske kroppen, for psyken og for sjelen.

Anonymkode: 8c36f...e5c

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Voksne barn av emosjonelt umodne foreldre av dr. Lindsay Gibson. Best på originakspråk/engelsk, men den norske oversettelsen fungerer også godt. 

Jeg har aldri hørt en bok endre liv og relasjoner mer enn denne, og den er kort og lettlest. Fryktelig hjelpsom bok for å identifisere og reversere giftige/umodne mønstre som gjerne har fulgt mange generasjoner gjennom. 

Det anbefales å lese den i fysisk versjon, og å ha 3 markeringstusjer i ulike farger. Sett et merke i én farge for alt du kan kjenne deg selv i. En annen farge for alt du kjenner igjen hos dine foreldre. Deretter siste farge for ting du kjenner igjen fra partnere eller venner. Dette fører til at hjernen din jobber bedre med å overføre lærdommen i boken til eget liv "in real time". Du trener hjernen til å identifisere mønstrene i egne relasjoner, og i deg selv, og boken lærer deg hvordan bedre håndtere hvert eksempel. 

Jeg anbefaler deretter å lese den på nytt ett år senere og gjenta prosessen, men du kan da legge til enda en farge - mønstre du har klart å begynne å endre, eller blitt kvitt.

Men vær også obs på at man ved andre gjennomlesing kanskje oppdager enda flere mønstre i seg selv eller ens relasjoner enn første gangen man leste. Det er som en løk som må skrelles i flere lag. Dess mer vi lærer, dess mer ser hvor skittent det ytterste laget egentlig var. 

Har den hjulpet deg, og hvordan?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har den hjulpet deg, og hvordan?

Den har hjulpet både meg og svært mange andre som jeg har delt den med. Hvis du bruker metoden jeg beskrev, så har jeg jo forklart hvordan det hjelper og har hjulpet meg og mange andre 😅 

Det hjelper med å identifisere umodne og giftige tendenser og mønstre både i deg selv og i andre relasjoner, og hvordan håndtere disse bedre. Emosjonell modenhet må tillæres og mange foreldre har ikke lært dette selv, og kan ikke lære det bort til sine barn - og deres usunne mønstre, triggere og reaksjoner går i arv, akkurat slik de arvet dem fra sine foreldre igjen. Det er ikke deres feil, men det er noe som må løsnes og jobbes forbi for å unngå at det videreføres.

Med emosjonell modenhet blir man bedre styrket for verden og for sunne relasjoner i alle arenaer av ens liv. Og jeg kan garantere at alle finner noe i den boken de må innrømme for seg selv at de kjenner seg igjen i - men den gir gode, praktiske forklaringer og løsninger. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Den har hjulpet både meg og svært mange andre som jeg har delt den med. Hvis du bruker metoden jeg beskrev, så har jeg jo forklart hvordan det hjelper og har hjulpet meg og mange andre 😅 

Det hjelper med å identifisere umodne og giftige tendenser og mønstre både i deg selv og i andre relasjoner, og hvordan håndtere disse bedre. Emosjonell modenhet må tillæres og mange foreldre har ikke lært dette selv, og kan ikke lære det bort til sine barn - og deres usunne mønstre, triggere og reaksjoner går i arv, akkurat slik de arvet dem fra sine foreldre igjen. Det er ikke deres feil, men det er noe som må løsnes og jobbes forbi for å unngå at det videreføres.

Med emosjonell modenhet blir man bedre styrket for verden og for sunne relasjoner i alle arenaer av ens liv. Og jeg kan garantere at alle finner noe i den boken de må innrømme for seg selv at de kjenner seg igjen i - men den gir gode, praktiske forklaringer og løsninger. 

Jeg var ikke helt tydelig på hva jeg mente. Jeg tenker på hvordan livet ditt er bedre i dag pga boka?

AnonymBruker
Skrevet

Gummi Tarzan 😁

Anonymkode: d0416...7fa

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Boka "Attached" av Amir Levine og Rachel Heller, om ulike tilknytningsstiler i forhold. 

Anonymkode: b2f10...13c

• Nyttig 1
Gjest HungryTiger32
Skrevet

Denne er nok litt woo woo for en del, kanskje for meg også, nå etter mange år, men den beste selvhjelpsboka jeg har lest er Louise Hay - You Can Heal Your Life 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Jeg var ikke helt tydelig på hva jeg mente. Jeg tenker på hvordan livet ditt er bedre i dag pga boka?

Vedkommende har forklart alt veldig godt 

Anonymkode: a3e4b...ad8

• Liker 4
Skrevet

Hot sex av Tracy Cox 🔥

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Omgitt av idioter.

Anonymkode: d234c...e80

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Må være Den Store Hakkespettboken.

Anonymkode: 63f21...2f1

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

I alle dager :klo:

Man går fra å være emosjonelt umoden (som man nesten aldri engang forstår at man virkelig er, og det skaper enormt med unødvendig friksjon og trøbbel i ulike relasjoner og selvsabotasje i livet sitt), til å bli emosjonelt moden. Man utvikler en mer moden måte å navigere relasjoner på, og konflikter på, og man blir flinkere til å reflektere over egne valg, triggere og reaksjoner.

Man blir mindre reaktiv, og klarer i stedet å respondere med sunn kommunikasjon. 

Anbefaler deg å lese den og undersøke selv. Jeg har ikke møtt en eneste person som ikke har fått noe slags forbedring i hverdagen takket være den boken alene.  

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for at dere deler alle gode tips til bøker! Jeg har laget lenker til alle som er nevnt her (også den store hakkespettboka og gummi tarzan :D ), så blir det kanksje lettere å klikke seg videre :)

Hilsen TS :)

Mikrovaner

Omstart 30

Emosjonelt umodne foreldre av dr. Lindsay Gibson (antar at det blir riktig lenke selv om tittelen ikke stemmer 100 % med hva brukeren skrev) 

Sjef i eget liv av Ingvard Wilhelmsen

Mark Mansons "Den edle kunsten å gi f**n

David Goggins - "Can't Hurt Me"

Medical Medium: Secrets Behind Chronic and Mystery Illness and How to Finally Heal

Gummi Tarzan

"Attached" av Amir Levine og Rachel Heller

Louise Hay - You Can Heal Your Life

Hot sex av Tracy Cox

Omgitt av idioter

Den Store Hakkespettboken (riktig utgave?)

Anonymkode: 68b05...fa7

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Mark Manson - The subtle art of not giving a fuck

Jeg gir mer faen, bekymrer meg mindre, irrirterer meg mindre og er generelt mer lykkelig :)

Anonymkode: fa2d6...0c0

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

«Tenk som en kriger»

Anonymkode: fca95...b2f

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...