Gå til innhold

Beste "selvhjelpsbok" du har lest

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

For inspirasjon syns jeg det ville vært fint å hørt hvilken selvhjelpsbok som er den beste du har lest. 

Med selvhjelpsbok tenker jeg ikke bare på vaner og psykisk helse, men også feks bøker innen fysisk helse og mat. 

Når jeg skriver "beste" tenker jeg på den beste for deg - den boka som har gjort mest inntrykk, den du personlig har likt best og fått mest å si for deg. 

En bok som har endret og/eller inspirert deg mye med andre ord 😊

Jeg har ikke lest all verden, men jeg leste boka mikrovaner, og det var en liten øyeåpner for hvordan jeg kan få til gode vaner i hverdagen uten å kjempe så hardt. Fra den er det flere knep, som egentlig er ganske logiske, som jeg bruker i det daglige.

For mange år siden leste jeg omstart 30 av Berit Nordstrand og det var min "vei ut" av UP-mat, og en vei inn til et mye sunnere kosthold og tanker om mat. 

Din tur 🤗

Anonymkode: 68b05...fa7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Voksne barn av emosjonelt umodne foreldre av dr. Lindsay Gibson. Best på originakspråk/engelsk, men den norske oversettelsen fungerer også godt. 

Jeg har aldri hørt en bok endre liv og relasjoner mer enn denne, og den er kort og lettlest. Fryktelig hjelpsom bok for å identifisere og reversere giftige/umodne mønstre som gjerne har fulgt mange generasjoner gjennom. 

Det anbefales å lese den i fysisk versjon, og å ha 3 markeringstusjer i ulike farger. Sett et merke i én farge for alt du kan kjenne deg selv i. En annen farge for alt du kjenner igjen hos dine foreldre. Deretter siste farge for ting du kjenner igjen fra partnere eller venner. Dette fører til at hjernen din jobber bedre med å overføre lærdommen i boken til eget liv "in real time". Du trener hjernen til å identifisere mønstrene i egne relasjoner, og i deg selv, og boken lærer deg hvordan bedre håndtere hvert eksempel. 

Jeg anbefaler deretter å lese den på nytt ett år senere og gjenta prosessen, men du kan da legge til enda en farge - mønstre du har klart å begynne å endre, eller blitt kvitt.

Men vær også obs på at man ved andre gjennomlesing kanskje oppdager enda flere mønstre i seg selv eller ens relasjoner enn første gangen man leste. Det er som en løk som må skrelles i flere lag. Dess mer vi lærer, dess mer ser hvor skittent det ytterste laget egentlig var. 

Anonymkode: 678f4...183

Skrevet

Har ikke lest så veldig mange, men det må bli Sjef i eget liv av Ingvard Wilhelmsen. Leste den når jeg var veldig syk av angst. Jeg hadde stor nytte av den på min vei mot å bli frisk, men den var også underholdende. Fikk den anbefalt av psykiatrisk sykepleier og brukte det som et tillegg til behandling i helsevesenet.

Anonymkode: 822e2...9e0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...