AnonymBruker Skrevet 7. juni #21 Skrevet 7. juni Jeg har vært i begge typer konfirmasjoner. Jeg mener at det er den kristne konfirmasjonen som er konfirmasjon. Human-Etisk Forbund har funnet en mulighet til å selge sitt budskap og få inn ekstra penger. I dag opplever jeg lite forskjell på en konfirmasjon i kirken og i Human-Etisk Forbund. Dessverre. Kirken har gått for langt i å tilpasse seg markedskreftene. De har også konfirmant- turer til mange tusen. Jeg skulle ønske at man gikk for mer lavterskel enn tur til en europeisk storby. Vet ikke hvor vanlig det er, men vet at det forekommer. Man behøver ikke være kristen for å konfirmere seg i kirken. Man må være døpt. Og selvsagt følge opplegget som tilbys. Den ene Human-Etiske "konfirmasjonen" jeg var på var en langtekkelig greie. Det var ikke måte på hvor mange kor og dansegrupper som skulle opptre. Flere halvgode talere. Opplesing av "konfirmantene" gav en samlebånds-følelse. En annen Human-Etisk konfirmasjon var mye kortere og opplevdes som mer personlig. De kirkelige konfirmasjonene følger jo liturgien. Presten legger sin personlige stil inn, som i enhver preken. I en kirke-konfirmasjon jeg var i var musikken helt himmelsk. Og hele kirken sang med i salmene. Kjempeflott! Anonymkode: d2cc5...a0f 2
AnonymBruker Skrevet 7. juni #22 Skrevet 7. juni Synes det er heilt greitt at bestemor tar ein prat med barnebarna og fortel at humanetisk eksisterer som alternativ, eg. Det er ikkje som om besteforeldre ikkje pushar den kristne konfirmasjonen på barna.... Det er lov å seie at det finst, men ikkje dytt det på barna så klart. Anonymkode: 54e19...52c 3 2
AnonymBruker Skrevet 7. juni #23 Skrevet 7. juni AnonymBruker skrev (9 timer siden): Borgerlig konfirmasjon er drit dyrt, koster flere 1000 kroner. Klart foreldre har noe de skulle sagt. Anonymkode: 0b68a...6a0 2200kr koster det.... Anonymkode: bfb28...efd 1
Kålrota Skrevet 7. juni #24 Skrevet 7. juni AnonymBruker skrev (11 minutter siden): 2200kr koster det.... Anonymkode: bfb28...efd Hvor fikk du den prisen fra? Da må vel begge foresatte være medlem? Kvelddkurs koster 4100,-: https://www.human.no/seremonier/humanistisk-konfirmasjon/alt-om-humanistisk-konfirmasjon#hva-koster-humanistisk-konfirmasjon 2
AnonymBruker Skrevet 7. juni #25 Skrevet 7. juni Kålrota skrev (22 minutter siden): Hvor fikk du den prisen fra? Da må vel begge foresatte være medlem? Kvelddkurs koster 4100,-: https://www.human.no/seremonier/humanistisk-konfirmasjon/alt-om-humanistisk-konfirmasjon#hva-koster-humanistisk-konfirmasjon Medlemsskap er gratis no. Anonymkode: 54e19...52c 2
Rucula Skrevet 7. juni #26 Skrevet 7. juni Jeg er veldig opptatt av at barna skal tenke selv, være kritiske til det de får fortalt og ikke ta ting som god fisk. Jeg selv er overhode ikke kristen, min svigerfamilie er svært kristne De kommer til å gjøre det de kan for å prøve å få ungene til å velge kristen sermoni. Jeg håper jeg har rustet dem godt nok til å velge selv. 2
AnonymBruker Skrevet 7. juni #27 Skrevet 7. juni AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Medlemsskap er gratis no. Anonymkode: 54e19...52c For oss ble det billigere med humanistisk pga medlemsskap for ikke ville barnet misse leir som ikke var gratis. Kristelig konf krevde også mye mye mer tid med å møte opp på 8 gudstjenester og kurs både høst og vår. Humanistisk var fra slutten av januar til konf i mai. Anonymkode: 2e947...6f8 1 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni #28 Skrevet 7. juni Jeg konfirmerte meg humanistisk i 2018. Jeg har aldri trodd på Jesus eller Gud, så for meg ga det ingen mening å gjennomføre et kristent ritual. Anonymkode: d3343...b21
AnonymBruker Skrevet 7. juni #29 Skrevet 7. juni Konfirmasjonen er en kristen tradisjon. Så hvis man ikke er kristen, gir det lite mening å konfirmere seg.. Anonymkode: 42e80...9d6
AnonymBruker Skrevet 7. juni #30 Skrevet 7. juni AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg konfirmerte meg humanistisk i 2018. Jeg har aldri trodd på Jesus eller Gud, så for meg ga det ingen mening å gjennomføre et kristent ritual. Anonymkode: d3343...b21 Men så gjennomførte du altså en tradisjon med kristne røtter allikevel, ettersom konfirmasjonen er et kristent overgangsrite... lurt... Anonymkode: 42e80...9d6
AnonymBruker Skrevet 7. juni #31 Skrevet 7. juni AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Konfirmasjonen er en kristen tradisjon. Så hvis man ikke er kristen, gir det lite mening å konfirmere seg.. Anonymkode: 42e80...9d6 Nei, konfirmasjon er et ritual som markerer overgangen fra barndom til voksenliv. Det behøver ikke å være kristent. AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men så gjennomførte du altså en tradisjon med kristne røtter allikevel, ettersom konfirmasjonen er et kristent overgangsrite... lurt... Anonymkode: 42e80...9d6 Konfirmasjon har ikke røtter i kristendommen. Jødene feiret bar mitzva (jødisk konfirmasjon) lenge før kristendommen. Anonymkode: d3343...b21 2 2
Kålrota Skrevet 7. juni #32 Skrevet 7. juni AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Medlemsskap er gratis no. Anonymkode: 54e19...52c Ja, men ikke alle vil være medlem. 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni #33 Skrevet 8. juni Kålrota skrev (23 timer siden): Ja, men ikke alle vil være medlem. Bare å melde seg ut igjen etterpå. Ellers er kirkens medlemsregister mye juks og fanteri. Jeg meldte meg ut når jeg var 18 år. Flyttet utenlands i mange år, men giftet meg i kirken i Norge - av hensyn til familie, og så flyttet hjem igjen år senere. Ungene er ikke døpt og født i utlandet. Plutselig får jeg adressert post om kirkevalg og det viser seg at etter flyttemeldingen så satte folkeregisteret oss som medlemmer av statskirken. Anonymkode: 2e947...6f8 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå