Gå til innhold

Forbruksgjeld . tips?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har forbruksgjeld på 450 000. Pengene har ikke blitt brukt til shopping og lignende, men har blitt til for flere år siden, gjennom økonomiske problemer av ulike grunner. 

Jeg tjener 780 000,- Er det noen som har vært i lignende situasjon og kan fortelle om dere klarte, og evt. hvordan dere klarte å betale ned så stor gjeld?  Gjelden har 9 % rente. 

Anonymkode: 0aa68...ad6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du sier ikke noe om eventuell annen gjeld du har. Det er jo ganske vesentlig.

Anonymkode: f76ee...4a0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lignende gjeld, høyere rente enn deg, skal nedbetale alt på 4 år. Og har tjener mindre enn enn deg.

Hvor mye betaler du i mnd? 

Anonymkode: b05a2...1fa

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har lignende gjeld, høyere rente enn deg, skal nedbetale alt på 4 år. Og har tjener mindre enn enn deg.

Hvor mye betaler du i mnd? 

Jeg betaler til sammen 7500,- i mnd. Det er fire forskjellige lån. Jeg får dessverre ikke refinansiert til ett lån siden ett av kravene har gått til inkasso. Hvilken rente har du da, og hva betaler du i mnd?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du sier ikke noe om eventuell annen gjeld du har. Det er jo ganske vesentlig.

Anonymkode: f76ee...4a0

Jeg har boliglån på 2,5 mill og studielån på 300 000...

AnonymBruker
Skrevet

Med en inntekt på nesten 800 000 bør det være helt overkommelig å betale en slik gjeld på 3-5 år. Men det krever kontroll på alle andre kostander. Hvis du sliter med å klare det nå, må du finne steder å spare inn slik at det blir mer til overs. Nå aner ikke jeg noe om hvor inntekten din blir av, men du må se på alle muligheter for å kutte i alt fra mat, uteliv, klær, ferie og fritidsaktiveteter til transportutgifter og bo-utgifter. Husk at hver lille ting du kjøper koster penger. Selv et lite streamingabonnement eller treningsabonnement blir fort til tusenlapper i året. 

Anonymkode: 249a8...324

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg betaler til sammen 7500,- i mnd. Det er fire forskjellige lån. Jeg får dessverre ikke refinansiert til ett lån siden ett av kravene har gått til inkasso. Hvilken rente har du da, og hva betaler du i mnd?

11.300 kr til 11.69% rente

AnonymBruker
Skrevet

Ta en prat med en gjeldsrådgiver, og kanskje en prat med banken din. Få kontroll på og ogversikt over hvor pengene dine går ut i dag, og stram inn der du kan. Dette klarer du!

https://www.nav.no/okonomi-gjeld

Anonymkode: 48be8...be1

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg har forbruksgjeld på 450 000. Pengene har ikke blitt brukt til shopping og lignende, men har blitt til for flere år siden, gjennom økonomiske problemer av ulike grunner. 

Jeg tjener 780 000,- Er det noen som har vært i lignende situasjon og kan fortelle om dere klarte, og evt. hvordan dere klarte å betale ned så stor gjeld?  Gjelden har 9 % rente. 

Eg tok meg opp et billån na, bare 350k, eg betaler ca 22k i mnd ferdig på 17 mnd.

så bare å betale så blir du ferdig

AnonymBruker
Skrevet

Betalte høy sum som dette et par år. Hadde ganske lav inntekt, så når inntekten økte fikk jeg refinansiert.  

Spar alt du kan for å betale ned den minste summen eller den med høyest rente først. 

Anonymkode: 78cba...72b

AnonymBruker
Skrevet

Prøvd appen horde for bedre oversikt på renter og summer 

Anonymkode: 78cba...72b

AnonymBruker
Skrevet

Du betaler lite ned i forhold til inntekt og annen gjeld etter det jeg kan se. Med kun 7500 i måneden har du vel uforholdsmessig lang nedbetalingstid? 

Har du prøvd å forhandle om renter og nedbetalingstid med kreditorene? Kanskje kontakte banken og prøve å få til en ordning med lengre nedbetalingstid, avdragsfrie perioder e.l på boliglånet slik at du raskere blir kvitt forbruksgjelden.

Anonymkode: d79e4...f89

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg står i akkurat samme båt, litt mer i lønn, men samme gjeldssum (var litt høyere) jeg har bare bestemt meg for å være hard og få det bort. Jeg setter av 14 000kr/mnd til meg selv (skal jo da nevnes at bo/leie-utgiftene mine er lave) og resten bruker jeg på gjeld, så betaler ned rundt 30 000kr/mnd, ekstra ved feriepenger og halv skatt desember, eventuelt ved overtid. Har et konkret mål om å være helt gjeldsfri til jul neste år. Nedsiden er jo at jeg står og sikler når det er noe jeg vil ha, og føler jeg har et lite forklaringsproblem når jeg ikke skal på sydenferie som resten av kollegaene mine, men det får nesten bare bli sånn.

Anonymkode: 4e1dc...f45

AnonymBruker
Skrevet

Fikk refinansiert i fri kapital i bolig til slutt, med litt bedre rente. Betaler over litt flere år nå, men så deilig å ha det litt friere i mnd. 

Anonymkode: a1c2f...02c

AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke låne opp på huset? 

Anonymkode: e8710...ef7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg står i akkurat samme båt, litt mer i lønn, men samme gjeldssum (var litt høyere) jeg har bare bestemt meg for å være hard og få det bort. Jeg setter av 14 000kr/mnd til meg selv (skal jo da nevnes at bo/leie-utgiftene mine er lave) og resten bruker jeg på gjeld, så betaler ned rundt 30 000kr/mnd, ekstra ved feriepenger og halv skatt desember, eventuelt ved overtid. Har et konkret mål om å være helt gjeldsfri til jul neste år. Nedsiden er jo at jeg står og sikler når det er noe jeg vil ha, og føler jeg har et lite forklaringsproblem når jeg ikke skal på sydenferie som resten av kollegaene mine, men det får nesten bare bli sånn.

Anonymkode: 4e1dc...f45

Det er veldig imponerende! Da har du jo veldig bra inntekt. Tenk så deilig den dagen du betaler inn siste og du heller kan flytte pengene til sparing! Da drar det seg fort opp😃 men 14K å leve på i mnd? Hvordan får du til det? Vil du dele mer om «budsjettet» ditt? Eller tips og triks for å bruke så lite?

Anonymkode: b6891...dc4

AnonymBruker
Skrevet

Du må jobbe mer. Ta helgejobbing i helsen f.eks. 

Anonymkode: eef35...084

Skrevet
Soft mann skrev (17 timer siden):

Eg tok meg opp et billån na, bare 350k, eg betaler ca 22k i mnd ferdig på 17 mnd.

så bare å betale så blir du ferdig

Da har du åpenbart god lønn eller lite andre utgifter 

Anonymkode: aa084...5fd

• Liker 1
Skrevet

Du tjener greit, så er jo bare å stramme inn livreima. Lev som du var ufør på minstesats et par år, så er du kvitt problemet.

Anonymkode: a3cb7...f23

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...