Gå til innhold

Drektig katt

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har oppdaget av katten vår er drektig, noe vi syns er utrolig stas. Det er 1,5 uke siden vi begynte å se det på henne. Nå har hun fått melk, og hun vil veldig gjerne ligge for seg selv i annen etasje. Vi er oppe jevnlig med mat og drikke, og hun ligger som regel på en ny plass inne på dette ene rommet(døren er åpen, så hun har fritt valg) hver gang vi er oppe. Ønsker naturligvis ikke å forstyrre for mye.

når er det vanlig at katten føder etter de har begynt å få melk?

Anonymkode: 06a7d...f3a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Google er din venn 

Anonymkode: bce14...d4a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Google er din venn 

Anonymkode: bce14...d4a

Forteller meg ingenting om melk:)

AnonymBruker
Skrevet

Tror det bare er snakk om dager igjen da

Anonymkode: 5fa8f...659

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Sterilisering er noe kun smarte mennesker gjør med huskatten sin. 

Anonymkode: 92e94...f93

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Du tar med katten til dyrlegen og tar en ultralyd. Veldig viktig med tanke på vanskeligheter under fødsel. Det er veldig viktig å vite antall kattunger i magen og om kattemor er frisk. En ormekur 2 uker før fødsel f.eks.

Jeg syns det dere har gjort er uansvarlig. Har du sett alle kattungene som er på finn eller på alle andre organisasjoner som redder katter nå? 

Ta ansvar å sterliser kattemor så fort hun har født. Så slipper hun å bli gravid igjen.

Anonymkode: dec6d...859

• Liker 1
  • Hjerte 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Vi bor på en gård. Vi ønsket et kull før vi steriliserte. Er det virkelig så ille?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du tar med katten til dyrlegen og tar en ultralyd. Veldig viktig med tanke på vanskeligheter under fødsel. Det er veldig viktig å vite antall kattunger i magen og om kattemor er frisk. En ormekur 2 uker før fødsel f.eks.

Jeg syns det dere har gjort er uansvarlig. Har du sett alle kattungene som er på finn eller på alle andre organisasjoner som redder katter nå? 

Ta ansvar å sterliser kattemor så fort hun har født. Så slipper hun å bli gravid igjen.

Hun har fått ormekur:)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vi bor på en gård. Vi ønsket et kull før vi steriliserte. Er det virkelig så ille?

Kastrering er enda bedre, så slipper de alt av hormonell ubalanse 

Anonymkode: ab37c...dd1

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvorfor?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor?

Fordi det er hyggelig, og for oss er kattunger og nytt liv noe som absolutt hører hjemme på en gård? Du har uansett ikke noe med det, så jeg trenger ikke sitte her å forsvare det noe mer:) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja, det er det.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ja desverre, om dere bor på gård eller i byggefelt er egentlig urelevant. Med mindre dere beholder alle så har dere nå tilført enda flere katter blandt alle som ikke får hjem 

• Liker 4
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Er du oppvokst på gård eller har dere kjøpt en gård?

Jeg er vokst opp på gård og når jeg var liten på 70/ 80-tallet var det ikke vanlig at man kastrerte kattene sine, så drektige katter var overalt og fikk ungene sine på låven, i siloen, bak stabburet og inni en kjellermur.

Nå lever vi i en litt annen tidsålder der det er overflod av uønskede kattunger, og selv om jeg skjønner hvor koselig det er med nyfødte kattunger, så er jo kattunger på rundt 10-12 uker søte også, og de får man gratis på Finn.

Jeg skal ikke vifte med pekefingeren slik som mange andre har gjort her inne, men håper dere kastrerer moren med en gang ungene har sluttet med morsmelk.

Hvis dere har tenkt å slippe henne ut, må dere gi henne p-piller, men hør med dyrlegen om det er skadelig for melken at moren får p-piller.

Anonymkode: a1155...db3

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Er du oppvokst på gård eller har dere kjøpt en gård?

Jeg er vokst opp på gård og når jeg var liten på 70/ 80-tallet var det ikke vanlig at man kastrerte kattene sine, så drektige katter var overalt og fikk ungene sine på låven, i siloen, bak stabburet og inni en kjellermur.

Nå lever vi i en litt annen tidsålder der det er overflod av uønskede kattunger, og selv om jeg skjønner hvor koselig det er med nyfødte kattunger, så er jo kattunger på rundt 10-12 uker søte også, og de får man gratis på Finn.

Jeg skal ikke vifte med pekefingeren slik som mange andre har gjort her inne, men håper dere kastrerer moren med en gang ungene har sluttet med morsmelk.

Hvis dere har tenkt å slippe henne ut, må dere gi henne p-piller, men hør med dyrlegen om det er skadelig for melken at moren får p-piller.

P-piller er det dummeste tipset å gi, katten er garantert å få kreft. Sterilisering eller være innekatt. Besøkt gårder med 1 usterilisert hokatt, vel og merke halvvill katt, men de finner døde kattunger stadig vekk. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Mei88 skrev (2 timer siden):

P-piller er det dummeste tipset å gi, katten er garantert å få kreft. Sterilisering eller være innekatt. Besøkt gårder med 1 usterilisert hokatt, vel og merke halvvill katt, men de finner døde kattunger stadig vekk. 

Dyrleger har gitt p piller i korte perioder, og da er risikoen lavere for kreft.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dyrleger har gitt p piller i korte perioder, og da er risikoen lavere for kreft.

Altså p piller i påvente av kastrering

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

JA - det gjør det faktisk enda verre! Jeg bor på gård, og det renner jo ned av villkatter på landet! Jeg får helt vondt. Det at du og familien din får en «koselig» opplevelse veier ikke opp for villkattene som heller kunne fått et hjem. Jeg syns ærlig talt du er pinlig uinformert og burde skamme deg. Hilsen en fra gård som har tre tidligere villkatter, alle selvsagt kastrerte.

Anonymkode: 8c73e...ba1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Fordi det er hyggelig, og for oss er kattunger og nytt liv noe som absolutt hører hjemme på en gård? Du har uansett ikke noe med det, så jeg trenger ikke sitte her å forsvare det noe mer:) 

Hyggelig på bekostning av andre levende vesener er ikke hyggelig, med mindre det er noe i veien med deg. Du har selv valgt å legge ut denne infoen, da får du stå for det.

Anonymkode: 8c73e...ba1

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...