Gå til innhold

Tips til mat som er "typisk norsk"

Fremhevede innlegg

Skrevet

Rakfisk med lefse 🤩

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 6.6.2026 den 9.23):

Noe som fungerer godt på tvers av kulturer er lomper med Philadelphia, rucola, røkt laks med litt salt og pepper, rullet sammen og skåret i pene biter. Der er samtidig veldig "norsk". 

Veldig enkel mat å ha med bort. 

Det går også an å supplere med ulike typer spekemat, flatbrød og tilbehør. 

Anonymkode: a1d2d...946

Jeg gikk også inn her for å foreslå lefseruller med røkelaks. Jeg pleier å bruke philadelphia og dill som fyll, men ruccola, som i forslaget over er også godt. En annen variant er lefseruller med rakfisk. Det er i alle fall erkenorsk. Da smører jeg lefsene med rømme, legger på rakfisk og strør på et fint dryss finhakket purreløk eller rødløk før de rulles sammen og deles i pene biter. 

Edit: først nå leste jeg det siste innlegget før mitt ;) Vi var i alle fall enige! 

Endret av Ullvott
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Mange gode forslag her. Også: 

Ertesuppe med svineknoke

Laks og eggerøre

Rømmegrøt og fenalår

Lapskaus

Fårikål

Betasuppe

Rabarbrapai

Torsk

Laks med agurksalat

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Flesk og duppe.

Høres kjedelig ut, men med gode råvarer blir dette en kanonbra rett.

Sprøstekt sideflesk med rotstappe, poteter og en tykk, kaloririk saus.

AnonymBruker
Skrevet

Hjemmelaget pizza 🙂 Vi i Norge har jo vår egen pizza-stil (som sikkert alle andre land har også) 🍕🍕

Anonymkode: e3347...f8b

AnonymBruker
Skrevet

Plukkfisk med flatbrød

Snitter med reker og rogn eller fenalår

Anonymkode: 715b6...f70

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hjemmelaget pizza 🙂 Vi i Norge har jo vår egen pizza-stil (som sikkert alle andre land har også) 🍕🍕

Anonymkode: e3347...f8b

Pizza er ikke tradisjonsmat. Men velger man pizza bør det være med en ordentlig norsk vri. Feks tynne potetskiver av nypotet, fenalår og hvit saus. 

Anonymkode: 4db5c...d91

AnonymBruker
Skrevet

Kjøp små engangsskåler som du fyller med feks en spekeskinkeskive,et par pølseskiver,litt potetsalat og flatbrød. Pynt med gressløk.

Anonymkode: 5916c...288

AnonymBruker
Skrevet

Ville kanskje tatt med en viltgryte av reinsdyr. Det er nok eksotisk for mange av de andre kulturene. Sammen med litt rørte tyttebær og flatbrød. 

Også kanskje noe søtt også?  Hva med risgrøt og jordbærsaus? Det er vel nordmenns nr. 1 dessert til julaften, tror jeg. 

Anonymkode: 45b57...87a

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Ville kanskje tatt med en viltgryte av reinsdyr. Det er nok eksotisk for mange av de andre kulturene. Sammen med litt rørte tyttebær og flatbrød. 

Også kanskje noe søtt også?  Hva med risgrøt og jordbærsaus? Det er vel nordmenns nr. 1 dessert til julaften, tror jeg. 

Anonymkode: 45b57...87a

RisKREM ihvertfall!

Anonymkode: 5916c...288

Skrevet

Forslag fra en som ikke har norsk bakgrunn:

Flesk og duppe

Komler

Finnbiff

Norsk fiskesuppe

"Fersk suppe"

Sodd

Fiskepudding og fiskeboller i hvit saus

Lapskaus

Fårikål

Den norske fredagstacoen

Østfolds pølse i vaffel

Vafler generelt

Trollkrem og riskrem

Sveler med smørkrem

Lefser med smør, kanel og sukker

Flesk og duppe og komler var veldig eksotisk å smake for min del, samt alt med den hvite (melkebaserte) sausen.

Anonymkode: b5a03...2b8

Skrevet
Moppeguri skrev (På 5.6.2026 den 12.45):

Jeg har blitt spurt om å delta på et arrangement hvor fokuset er å presentere "mat fra ditt hjemland" slik at andre kan smake. Det er en flerkulturell gruppe i området som arrangerer, så ble de litt få så de ville gjerne ha med et par stykker for å presentere litt typisk Norsk mat også.

Så nå sliter jeg litt med hva slags mat som er grei å presentere og dele ut i små porsjoner og som også er litt klassisk. Jeg er god til å lage mat så alle forslag er velkomne. 

Det kan være varm mat, kald mat, bakverk eller dessert.

Jeg tror jeg ville laget lefseruller med røkelaks. Synes også vafler var et godt forslag.

AnonymBruker
Skrevet

Snitter!!! ❤️ Sånn som ofte serveres i konfirmasjon. Ellers er kjøttkaker i brun saus, ertestuing og potet en klassiker :) 

Anonymkode: fc2c7...510

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...