Gå til innhold

Tips til mat som er "typisk norsk"

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har blitt spurt om å delta på et arrangement hvor fokuset er å presentere "mat fra ditt hjemland" slik at andre kan smake. Det er en flerkulturell gruppe i området som arrangerer, så ble de litt få så de ville gjerne ha med et par stykker for å presentere litt typisk Norsk mat også.

Så nå sliter jeg litt med hva slags mat som er grei å presentere og dele ut i små porsjoner og som også er litt klassisk. Jeg er god til å lage mat så alle forslag er velkomne. 

Det kan være varm mat, kald mat, bakverk eller dessert.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvor i Norge er du fra?

Anonymkode: 295e4...597

Skrevet

Å så hyggeleg!! Eg elskar sånne arrangement, det er der ein verkeleg lærer noko.

Eg har ikkje så mange konkrete forslag på sjølve maten, men eg var på eit sånt arrangement på Skei ein gong (det er fleire år sidan no) og det sit i meg enno. Ei dame frå Eritrea hadde med seg noko som heitte injera, det var som ein svamp av eit brød med ulike sauser oppå. Du tok ein bit av brødet og samla opp saus med fingrane. Eg har aldri smaka maken!! Krydra på ein måte eg ikkje kan skildre, og litt syrleg. Eg blei sittande og prate med ho i ein time etterpå.

Det var og ein mann frå Vietnam som hadde laga vårrullar. Heimelaga vårrullar er ikkje som dei frå Rema altså, det er ei anna VERD. Sprø utanpå, og inni var det reker og urter og noko søtt-salt. Eg åt 6 stykker, eg skammar meg ikkje.

Og ei polsk dame hadde med seg pierogi - sånne deigputer med fyll. Ho hadde laga med potet og ost, og med kjøtt. Eg har prøvd å lage det heime etterpå men det blir aldri det same. Det er noko med deigen som krev erfaring.

Konkrete tips til DEG har eg ikkje, sorry, men det blir sikkert kjempefint uansett kva du tar med 🙂

mvh Berta

PS: kva andre kulturar er det som deltar? Eg er nyfiken på kva andre tar med

Skrevet

Fenalår, røykelaks og flatbrød. 

• Liker 2
Skrevet

Verdens beste, viltgryte av Reinskav, røkelaks med eggerøre, spekemmat med eggerøre eller hjemmelaget potetsalat, suksesskake 

AnonymBruker
Skrevet

Hvor i Norge er du fra? 

Anonymkode: 9d0b1...468

AnonymBruker
Skrevet

Smurte lefser, evt med gomme til, må jo være det de fleste tenker på som erkenorsk?

Vaffler med syltetøy og rømme, evt brunost.

Noen lokale retter fra området?

Lapskaus og flatbrød.

Fiskekaker eller fiskeboller, kanskje litt mer styr om du skal ha saus og poteter også, men det var veldig eksotisk for våre utenlandske gjester.

Verdens beste - eller bare en klassisk norsk bløtkake med jordbær og krem. Det er visst ikke så vanlig i mange andre land? De holder mest på med smørkrem og slikt. 

Anonymkode: 145d1...370

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Penger, dandert med fred og ro.

Anonymkode: 9dd72...14d

AnonymBruker
Skrevet

Smalahove 

Anonymkode: c91e3...f74

Skrevet

Fårikål

Rømmegrøt

Raspeballer

Sodd

Kjøttkaker

Fiskeboller

Sylte

Lutefisk

Pinnekjøtt

Torsk

Laks

Makrell

OSV

Skrevet
Frøya3 skrev (3 minutter siden):

Verdens beste, viltgryte av Reinskav, røkelaks med eggerøre, spekemmat med eggerøre eller hjemmelaget potetsalat, suksesskake 

Kransekake, multekrem, trollkrem, kjøttkaker, tilslørte bondepiker 

AnonymBruker
Skrevet

Vafler ❤️

Anonymkode: 692e0...1d0

AnonymBruker
Skrevet

Vafler med brunost.

Rømmegrøt, flatbrød og fenalår.

Anonymkode: d33dc...d90

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Lefserull med røkelaks og vafler med bringebærsyltetøy, rømme og brunost.

Anonymkode: 7d594...253

• Liker 1
Skrevet

Kjøttkaker i brun saus. Det er lett å dele opp i mindre srykker.

Skrevet

Røkelaks og eggerøre

Spekemat og potetsalat

Rømmegrøt

Vaffel med brunost

Får i kål

AnonymBruker
Skrevet

Første jeg tenkte var pinnekjøtt, men det er litt vanskelig å ta med seg. :P

Hva med en gryterett med viltkjøtt? Reinsdyr eller elg?

Hvalbiff er også skikkelig digg og erkenorsk.

Anonymkode: 2461c...795

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...