AnonymBruker Skrevet 4. juni #1 Skrevet 4. juni Mimir Kristjansson, Herrelandslaget i fotball | Mímir Kristjánsson mener kritikken mot landslagets viking-estetikk er dum Hm, ja. Hva sier dere? Er viking-estetikk tommel opp eller tommel ned? I artikkelen nevner han en som mener det er sjåvinistisk og ekskluderende. En annen forbinder det med høyreekstremisme. En tenker det er harry og teit. Mimir er for å ta denne estetikken tilbake (fra nazismen). Jeg, dame 50+, er ambivalent til bruken av viking-estetikk. Hva tenker du? Anonymkode: 4665e...5ac
AnonymBruker Skrevet 4. juni #3 Skrevet 4. juni Vi ror båtene over havet for å plyndre og voldta! Jeg synes det er helt rått! Det er noe herlig symbolsk over det hele. Vikingestetikk passer landslaget helt perfekt. Anonymkode: bfab4...1c0 5 2
AnonymBruker Skrevet 4. juni #4 Skrevet 4. juni AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vi ror båtene over havet for å plyndre og voldta! Jeg synes det er helt rått! Det er noe herlig symbolsk over det hele. Vikingestetikk passer landslaget helt perfekt. Anonymkode: bfab4...1c0 😉 Er nok derfor enkelte reagerer. Det blir litt for mye gutta-stemning for noen. Ts Anonymkode: 4665e...5ac
skeiv-ostepop Skrevet 4. juni #5 Skrevet 4. juni AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg, dame 50+, er ambivalent til bruken av viking-estetikk. Hva tenker du? Anonymkode: 4665e...5ac Hva er du ambivalent til? Hva er det negative? 5
Minitroll Skrevet 4. juni #6 Skrevet 4. juni Det er en del av historien, men jeg synes det er litt flaut når voksne kler seg i viking-klær i alle fall. 6
Apis Skrevet 4. juni #7 Skrevet 4. juni Yes.. hvorfor skal ikke vi være stolte av våre arv, sett i et historisk perspektiv 3 1 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni #8 Skrevet 4. juni Jeg må si jeg reagerte på estetikken, særlig på liksom-runene, og synes det var noe nazi over det. Nazistene (både de gamle og de nye) har dessverre stjålet så mye vikingestetikk og arisk estetikk at det er både vanskelig og historieløst å overse akkurat det. Det skal atskillig mer til på samfunnsnivå for å "stjele symbolikken tilbake". Anonymkode: cd22d...532 5 6
AnonymBruker Skrevet 4. juni #9 Skrevet 4. juni skeiv-ostepop skrev (29 minutter siden): Hva er du ambivalent til? Hva er det negative? Både at det dessverre har vært knyttet til nazisme / nynazisme. Jeg er jo så gammel at mine besteforeldre var unge voksne under krigen. For ikke en evighet siden var fremdeles mye av denne estetikken sett på som et stort nei-nei. Reagerer også på høhøhø, gutta-stemningen. (Ja, jeg er femti, men det hadde jeg gjort som ung også. Det er bare ikke min smak) Men tenker jo også at det er fint å kunne ta tilbake eierskapet. Historisk sett er det jo riktig spennende! Ts Anonymkode: 4665e...5ac 3 2
AnonymBruker Skrevet 4. juni #10 Skrevet 4. juni AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg må si jeg reagerte på estetikken, særlig på liksom-runene, og synes det var noe nazi over det. Nazistene (både de gamle og de nye) har dessverre stjålet så mye vikingestetikk og arisk estetikk at det er både vanskelig og historieløst å overse akkurat det. Det skal atskillig mer til på samfunnsnivå for å "stjele symbolikken tilbake". Anonymkode: cd22d...532 Bra oppsummert! Ts Anonymkode: 4665e...5ac
AnonymBruker Skrevet 4. juni #11 Skrevet 4. juni AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Både at det dessverre har vært knyttet til nazisme / nynazisme. Jeg er jo så gammel at mine besteforeldre var unge voksne under krigen. For ikke en evighet siden var fremdeles mye av denne estetikken sett på som et stort nei-nei. Reagerer også på høhøhø, gutta-stemningen. (Ja, jeg er femti, men det hadde jeg gjort som ung også. Det er bare ikke min smak) Men tenker jo også at det er fint å kunne ta tilbake eierskapet. Historisk sett er det jo riktig spennende! Ts Anonymkode: 4665e...5ac Jeg er like gammel som deg, med besteforeldre i motstandsbevegelsen , en rømte til Sverige og en ble fengsla og mye traumer og dritt. De hadde ikke problemer med estetikken. Enig med med mimir , vi må ta det tilbake. Anonymkode: a058b...09f 7 1 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni #12 Skrevet 4. juni Nei, det er flott, vikingene hadde utrolig vakkert håndtverk og utsmykninger, virkelig noe å være stolt av. Å la nazister besudle det for all fremtid blir historieløst og enkelt, med tanke på hvor mye lengre vikingtiden varte sammenliknet med nazistene. Anonymkode: 291a1...f16 6 1 2
Mr X Skrevet 4. juni #13 Skrevet 4. juni Vi skal værre veldig stolte av vår historie. Kudos til Mímir for hans innlegg. 7 1 2
AnonymBruker Skrevet 4. juni #14 Skrevet 4. juni Nå er det forskjell på det genuint norrøne, og hollywood-vikinger som de endte opp som da. Men de skal nå bortover til Uniten, så da bør en vel kle seg så de kjenner det igjen. Selv er jeg glad i historien, og tar den gjerne tilbake. Att en liten periode i verdenshistorien (her nazismen) skal definere resten av historien går jo ikke. Men en må også huske att de aller fleste var ikke leiesoldater aka vikinger selv om det ble gode historier/sagaer utav det. Anonymkode: ba477...c76 4
AnonymBruker Skrevet 4. juni #15 Skrevet 4. juni Dere som mener dette er "nazi", dere viser i allefall hvor lavt kunnskapsnivået deres er generelt. For ikke å snakke om hvor historieløse dere er. Jeg blir flau over og kvalm av dere, for å si det rett ut. Anonymkode: 75c7c...c08 9 2 3
Bacteria Skrevet 4. juni #16 Skrevet 4. juni Har ikke lest hva han har skrevet, men ser ut som jeg står med Mimir her. Nå har jeg bare sett sort-hvitt bildet av Haaland, der han liksom kommer opp av vannet: Dette er ren kunst. Har noen sett nazistenes propaganda med viking-motiv? Haaland har et ansikt og en fremtoning som er laaangt unna de striglede blondinene som nazistene fremmet. På bildet er han nesten alveaktig, samtidig som han jo har trekk som har noe eldgammelt og uraktig over seg. Som dere skjønner er jeg dypt fascinert av det helt særegne utseendet til Haaland. Var en diskusjon på et eller annet nettsted der noen utlendinger oppriktig trodde han var ikke-hvit og albino 😅 Uff, det var nok om min fascinasjon av Haaland. Nei, jeg tenker at dette er å ta tilbake vikingestetikken. For dette er vår kultur, selv om vikingene også drev med mye som ikke var greit. Som alle andre på den tida. Må være lov å være stolt av det vikingene fikk til, bl.a. når det gjelder sjøfart, handel og håndverk. Bare det å bo her i nord på den tida var krevende. Og ja, at de var dyktige krigere. Bare å ta det helt ut. 2 1 3
AnonymBruker Skrevet 4. juni #17 Skrevet 4. juni Det er ikke noe annet tema som kunne fungert, så det må vel bli viking. Anonymkode: 3e71a...c6b 2 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni #18 Skrevet 4. juni AnonymBruker skrev (8 timer siden): Vi ror båtene over havet for å plyndre og voldta! Jeg synes det er helt rått! Det er noe herlig symbolsk over det hele. Vikingestetikk passer landslaget helt perfekt. Anonymkode: bfab4...1c0 Tror du må lese deg litt opp på historie. Vikingene var mye mer enn plyndring. Anonymkode: 5949c...c97 2
AnonymBruker Skrevet 4. juni #19 Skrevet 4. juni Jeg har ikke tenkt over noe nazi-kobling. Ikke fordi jeg ikke har fått med meg at symbolikk fra vikinger har blitt brukt av nazister og i høyre-ekstreme miljøer, men personlig har jeg så masse andre assosiasjoner til det, den ikke står noe sterkt for meg. Jeg forbinder vikinger med vikinger, på en måte 😅 Vikingskip, norrøn mytologi, de hjelmene med horn på som jeg ikke vet om de brukte engang. I byen min heter også fotballaget Viking. Og tenker på vikingkongene og sagaene. Og Hårek den harbalne. Så blir det vel subjektivt selvsagt, men.. altså runer og sånt, det er vel ikke akkurat som hakekorset liksom?? Eneste jeg har reagert på, er at jeg synes den der ro-heiaropet (hvor de sitter og liksom tar åretak og sier RO RO RO) er kleint 😅 Anonymkode: 563e2...ffa 3
AnonymBruker Skrevet 4. juni #20 Skrevet 4. juni Og angående den roingen forøvrig, så slo det meg at for amerikanere eller afrikanere, så tenker de kanskje mer på slaveskip enn viktinger og at det ikke ser helt heldig ut når vi spiller mot Senegal kanskje, men men - det er en helt annen diskusjon, og jeg skal ikke være hårsår på andres vegne her altså 😂 Anonymkode: 563e2...ffa 1 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå