Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært singel et par år og prøver meg litt på dating. Men, synes det er fryktelig vanskelig å stole på menn, og skulle gjerne visst sannheten om fortida deres. Jeg er i øverste del av 40 åra så mennene har jo også ei fortid og exer.

Selv kom jeg meg ut av et psykisk voldelig forhold, som jeg ikke så var det før jeg fikk alt på avstand, så dette er vel grunnen. Han jeg levde med i mange år, og fikk barn med, viste seg at ikke hadde vært snill med meg, egentlig helt fra starten (narsissist). Han var verdens beste i starten, nå vet jeg at dette var love bombing. Han har ny dame, som ikke aner dette, enda.

Og, hvis jeg finner en ny, hvordan vet jeg hvordan han egentlig er? Hvorfor det ble slutt? Jeg vet jo nå at folk slett ikke trenger være den de utgir seg for, så jeg er skeptisk til alt. Snill? Skeptis. Ser sur/sint ut på bilder? Skeptisk. Har barn men ser dem lite? Skeptisk. Det er liksom ingenting som kan berolige meg, for man vet jo ikke. Vil aldri oppleve det helvete det forholdet var igjen. 

Noen råd her?

Anonymkode: 90d24...c62

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at i din situasjon bør du kanskje belage deg på å bli særboer hvis du finner en mann. Da blir det vanskeligere for at han kan kontrollere deg. 

Anonymkode: 88444...d95

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg tenker at i din situasjon bør du kanskje belage deg på å bli særboer hvis du finner en mann. Da blir det vanskeligere for at han kan kontrollere deg. 

Anonymkode: 88444...d95

Har tenkt det samme, og også praktisk siden jeg har barna nesten hele tiden. Men, da vil jeg jo tenke han har et liv på si, sånn det har kommet fram at exen min også muligens hadde. Han jobbet alltid mye "overtid" tidlig og sent. 

Jeg føler jeg rett og slett er helt ødelagt, og siden man jo også ser og hører om så mye rart, så mye uærlighet, utroskap og vold så blir man bare skeptisk, til alle. Skulle så gjerne hatt tilbake troen på folk, og menn spesifikt.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Det å gå inn i et forhold innebærer at man tar en kalkulert risiko. Den kan reduseres en del ved å bli ekstra godt kjent før man forplikter seg, men det vil alltid være en viss risiko. Siden de fleste mennesker er ålreite folk, menn som kvinner, går det som regel bra. De fleste forhold tar slutt, men tross alt vanligvis ikke pga. vold. 

Det er rett og slett ikke stort som kan hjelpe hvis du ikke er villig til å ta den risikoen. Du vil også slite med å klare å bli særlig godt kjent med noen mulige partnere hvis noe skurrer for deg nærmest fra første stund. Det virker jo som om du, for all del av forståelige årsaker, ikke klarer å hoppe i det samme hvor nær sikker man kan være på at noen er greie Det er i praksis uforenlig med å finne seg en partner, i hvert fall foruten helt overfladiske relasjoner. 

Løsningen ligger, som du selv har skjønt, uansett ikke i å utarbeide et bedre screeningsystem. Folk kan skjule godt hvem de er, og de kan til og med forandre seg. Usikkerheten din innebærer helt tydelig ikke i at du bare trenger å være litt mer sikker enn nå, du må tydeligvis være helt sikker. Og det kan man aldri være. Løsningen vil måtte ligge i at du klarer å komme dit at du tenker oppsiden er såpass stor og viktig for deg, og risikoen nok er mindre enn du kjenner på nå, at det er verdt å ta sjansen. Så er det åpenbart lettere sagt enn gjort. 

Anonymkode: e9c58...4bd

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Tror du bør jobbe med deg selv først. Man bør ikke gå inn i et forhold når man er så mistenksom og usikker dessverre.

Anonymkode: 06059...5f0

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du er skeptisk både til negativt og positivt egenskaper, så er eneste du må jobbe med deg selv

Anonymkode: 0afa8...54f

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Stay single 👌

Anonymkode: f3888...78c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis du er skeptisk både til negativt og positivt egenskaper, så er eneste du må jobbe med deg selv

Anonymkode: 0afa8...54f

Ja, men hvordan? Jeg trodde jo han jeg var sammen var bra. Han fikk meg til å slutte å stole på alt jeg trodde og tenkte, for alt var jo min skyld, jeg var vanskelig, og gaslightingen gjorde meg jo "gal". Nå stoler jeg jo ikke på noe, ikke engang mine egne vurderinger av ting, siden jeg bomma sånn sist.

Er det ikke grønne flagg jeg kan lete etter? Som ikke er lette å fake?

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Har tenkt det samme, og også praktisk siden jeg har barna nesten hele tiden. Men, da vil jeg jo tenke han har et liv på si, sånn det har kommet fram at exen min også muligens hadde. Han jobbet alltid mye "overtid" tidlig og sent. 

Jeg føler jeg rett og slett er helt ødelagt, og siden man jo også ser og hører om så mye rart, så mye uærlighet, utroskap og vold så blir man bare skeptisk, til alle. Skulle så gjerne hatt tilbake troen på folk, og menn spesifikt.

Jeg er særboer i fast forhold. Var minst like redd som deg.

Men har lært meg å slappe av. Senket skuldrene. Og uansett- Det vi ikke vet har vi ikke vondt av. I verste tilfelle. 

Anonymkode: f7f91...5b7

AnonymBruker
Skrevet

Ja jeg har et råd til deg. Du kan ikke noen gang være 100 prosent sikker på noe ang andre mennesker. Det du må bygge opp er tilliten til deg selv, og tryggheten på at du ikke havner i slike forhold igjen. Det betyr at du har klare grenser og evnen til å kommunisere disse. Slik at du kan avslutte når du må, eller gi en sjanse der det hører hjemme.

Man gjør lurt i å anerkjenne at de fleste single som har gitt kjærligheten en sjans eller ti, bærer sine sår eller har bearbeidet dem. Dette gjelder både damer og menn. 

Anonymkode: 79b0e...401

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ja, men hvordan? Jeg trodde jo han jeg var sammen var bra. Han fikk meg til å slutte å stole på alt jeg trodde og tenkte, for alt var jo min skyld, jeg var vanskelig, og gaslightingen gjorde meg jo "gal". Nå stoler jeg jo ikke på noe, ikke engang mine egne vurderinger av ting, siden jeg bomma sånn sist.

Du må lære deg å lese deg selv. Så snart du vet du har et usunt reaksjonsmønster, kan du stoppe opp, rasjonelt vurdere reaksjonen, og lande på å ikke agere på impuls.

Anonymkode: 3c9dd...41b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Tror du selv at du vil bli trygg nok til å slappe av av å finne såkalte grønne flagg, når du selv sier det at han fremstår snill skremmer deg?

Nei, du kommer tydelig til å finne mat til egen usikkerhet uansett. Det er ikke kritikk av deg, selvfølgelig er du både skremt og forsiktig som følge av måten du har behandlet på.

Men dette løser seg ikke ved å finne grønne flagg som ikke kan fakes. I tillegg kan mennesker forandre seg med tiden, både til det bedre og til det verre.

Du kan derfor aldri være helt sikker, det er umulig. Etter det du selv beskriver vil du neppe klare å komme ned i hvilepuls uten å være helt sikker, slik du fungerer i dag. Men akkurat dét kan kanskje forandre seg. 100% sikkerhet går ikke an. Å leve med 80, 90, 99% sikkerhet kan det kanskje gå an å lære. 

Anonymkode: e9c58...4bd

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du burde nok jobbe med deg selv, gjerne med en terapeut før du i det hele tatt vurderer å date, hvis ikke er sjansen stor for at du enten igjen finner en med dårlige intensjoner, eller at du overtolker alt til røde flagg og på den måten selv saboterer.

Anonymkode: db11d...124

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du burde nok jobbe med deg selv, gjerne med en terapeut før du i det hele tatt vurderer å date, hvis ikke er sjansen stor for at du enten igjen finner en med dårlige intensjoner, eller at du overtolker alt til røde flagg og på den måten selv saboterer.

Har ikke råd til terapi, koster jo 1300 kr timen... Av de jeg har charter litt med og gått litt lenger med så har jo alle så langt vist seg å ikke ha gode intensjoner, så mister jo litt håpet

Ene viste seg å ikke være singel likevel. Andre ble sur og aggressiv og bare ghosta meg når jeg ikke ville møtes før vi kjente hverandre litt mer. Han respekterte ikke mitt ønske om trygghet først, han mente trygghet kom etter å ha møttes. 3 var fake profil, aner ikke hva slags spill han drev med. 

Det er mange jeg utelukker tidlig fordi de ikke er single, selv om profilen sier det. Vet at dating apper suger, men så ille?

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har vært singel et par år og prøver meg litt på dating. Men, synes det er fryktelig vanskelig å stole på menn, og skulle gjerne visst sannheten om fortida deres. Jeg er i øverste del av 40 åra så mennene har jo også ei fortid og exer.

Selv kom jeg meg ut av et psykisk voldelig forhold, som jeg ikke så var det før jeg fikk alt på avstand, så dette er vel grunnen. Han jeg levde med i mange år, og fikk barn med, viste seg at ikke hadde vært snill med meg, egentlig helt fra starten (narsissist). Han var verdens beste i starten, nå vet jeg at dette var love bombing. Han har ny dame, som ikke aner dette, enda.

Og, hvis jeg finner en ny, hvordan vet jeg hvordan han egentlig er? Hvorfor det ble slutt? Jeg vet jo nå at folk slett ikke trenger være den de utgir seg for, så jeg er skeptisk til alt. Snill? Skeptis. Ser sur/sint ut på bilder? Skeptisk. Har barn men ser dem lite? Skeptisk. Det er liksom ingenting som kan berolige meg, for man vet jo ikke. Vil aldri oppleve det helvete det forholdet var igjen. 

Noen råd her?

Be mennene ta en hjerne skanning før du inngår et forhold med dem 😛

images-1.jpg

Endret av askjiir
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Har ikke råd til terapi, koster jo 1300 kr timen... Av de jeg har charter litt med og gått litt lenger med så har jo alle så langt vist seg å ikke ha gode intensjoner, så mister jo litt håpet

Ene viste seg å ikke være singel likevel. Andre ble sur og aggressiv og bare ghosta meg når jeg ikke ville møtes før vi kjente hverandre litt mer. Han respekterte ikke mitt ønske om trygghet først, han mente trygghet kom etter å ha møttes. 3 var fake profil, aner ikke hva slags spill han drev med. 

Det er mange jeg utelukker tidlig fordi de ikke er single, selv om profilen sier det. Vet at dating apper suger, men så ille?

hva har du gjort for å bearbeide det siste forholdet ditt? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

hva har du gjort for å bearbeide det siste forholdet ditt? 

Du finner forresten online terapeuter som er billigere enn 1300,-.

Skrevet

Tror dessverre ikke det er én fasit på grønne eller røde flagg. De røde er jo ganske åpenbare, mens de grønne kan være tillærte for en narsissist.

F.eks være snill med servicepersonell, noen er liksom sååå snille mot dem som en del av skuespillet.

Selv i krangler kan en narsissist være svært ydmyk de første gangene.

Små dumme kommentarer som sårer kan være sagt av den snilleste fyren som bare formulerte seg dårlig.

Man må dessverre bli kjent og være kjent en stund. Selv da kan jo folk forandre seg over tid og bli til en man ikke liker lenger.

AnonymBruker
Skrevet
askjiir skrev (7 minutter siden):

Be de ta en hjerne skanning før du inngår i et forhold med dem 😛

images-1.jpg

Haha, ja det hadde jo utelukket narsissister hvertfall😅

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Blåttvann skrev (1 minutt siden):

Tror dessverre ikke det er én fasit på grønne eller røde flagg. De røde er jo ganske åpenbare, mens de grønne kan være tillærte for en narsissist.

F.eks være snill med servicepersonell, noen er liksom sååå snille mot dem som en del av skuespillet.

Selv i krangler kan en narsissist være svært ydmyk de første gangene.

Små dumme kommentarer som sårer kan være sagt av den snilleste fyren som bare formulerte seg dårlig.

Man må dessverre bli kjent og være kjent en stund. Selv da kan jo folk forandre seg over tid og bli til en man ikke liker lenger.

Det er nettopp det. Han var jo godt likt av alle, så snill og hjelpsom, men ikke hjemme. Helt annet menneske borte og hjemme. Så det ikke da, for jeg trodde jo det bare fordi JEG var så håpløs. Derfor det kun var meg han var slem mot.

Men krangle eller ta på seg ansvaret/skylda for noe greide han aldri. Da var det alltid min feil. Og han sa ALDRI unnskyld. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...