AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 21:31 #21 Skrevet onsdag kl. 21:31 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Du får ikke operasjon før du har prøvd andre ting først. Anonymkode: 21082...01a Man kan også fint betale for den selv. Det er ikke veldig dyr (synes jeg). TS: Jeg er selv kvinne, og for meg har det gitt meg et nytt liv. Jeg er nå over 25 kg ned fra 130 kg, og det føles helt nydelig. Det er litt over 2 måneder siden operasjonen. Jeg raser ned i vekt. For det første: ingen sultfølelse. Jeg har alltid manglet metthetshormoner, og nå føler jeg plutselig at jeg er mett hele tiden. For meg har operasjonen gitt meg et nytt liv. Det er slutt med et liv i kamp, rett og slett. Jeg strever ikke, har ikke lyst på mat. Nå hadde jeg heldigvis god helse ellers, så for meg har ikke konsekvensene vært annet enn at jeg rett og slett for første gang i mitt liv føler meg mett. Det er en enorm og stor lettelse. Det eneste operasjonen har betydd av bivirkninger er at jeg må spise lite og ofte, og jeg må fokusere på protein. Jeg tok for øvrig en mini gastric bypass, som i motsetning til en del av de andre operasjonene har ekstremt lav risiko for bivirkninger, OG man går gjerne ikke opp igjen etter 10 år, slik man kan gjøre med gastric sleeve. Anonymkode: caae9...e36 2 1
Tyl Skrevet onsdag kl. 21:32 Forfatter #22 Skrevet onsdag kl. 21:32 Har noe å lære her skjønner eg.. trodde potet var like usunt som pasta..
BeeKind Skrevet onsdag kl. 21:43 #23 Skrevet onsdag kl. 21:43 Kosthold har mye mer å si enn trening. Prøv å begynne der 😊 en slankeoperasjon er ikke en lettvint løsning, så jeg ville prøvd å legge om kosten og eventuelt bruke sprøyter i første omgang. Du kan bestille en legetime og drøfte med han eller henne! Si at du ønsker å ta tak i vekten men ikke vet hvor du skal starte.
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 21:52 #24 Skrevet onsdag kl. 21:52 Ville begynt med å kutte snop, snacks og øl. Det sitter i hodet, tar 2 uker før du slutter å tenke på det konstant. Du må bestemme deg for å la være og deretter bestemme deg for å holde på det hver eneste dag. Deretter gå over til sunnere matvaner. Nå hvet ikke jeg hva du og barnet ditt spiser, men det finnes mye god mat som ikke er spesielt vanskelig å lage. Tenk grønnsaker og salat i tillegg til rene kjøttprodukter. Her har jo mengde også noe å si. Gå en halvtime hver ettermiddag. Gjerne med en podcast på øret. Anonymkode: 60a62...384
Tyl Skrevet torsdag kl. 10:53 Forfatter #25 Skrevet torsdag kl. 10:53 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Ville begynt med å kutte snop, snacks og øl. Det sitter i hodet, tar 2 uker før du slutter å tenke på det konstant. Du må bestemme deg for å la være og deretter bestemme deg for å holde på det hver eneste dag. Deretter gå over til sunnere matvaner. Nå hvet ikke jeg hva du og barnet ditt spiser, men det finnes mye god mat som ikke er spesielt vanskelig å lage. Tenk grønnsaker og salat i tillegg til rene kjøttprodukter. Her har jo mengde også noe å si. Gå en halvtime hver ettermiddag. Gjerne med en podcast på øret. Anonymkode: 60a62...384 Takk for gode råd. Alkohol og røyk holder e g meg borte fra, så den biten er enkel. Sjokoladen og snacks i helgen blir verre med.. Drikker cola kun i helgene men sikkert for mye.. VI spiser normal mat.. Denne uken har vi hatt kylling med ris, kjøttboller med pasta, hjemmelaget hamburger. Taco hver fredag og oftest pizza på lørdag. (med grov bunn) Men ser at eg burde være flinkere å spise grønt. Jentungen får med seg 2 skiver med pålegg og ellers masse frukt på skolen. De har måltid på sfo så slipper å tenke på det.
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 13:56 #26 Skrevet torsdag kl. 13:56 Når du er såpass stor så er det heldigvis ikke store justeringene som skal til før vekta begynner å slippe - sånn for å se positivt på det Og det sier jeg som en som gikk ned litt over 30 kg på ett år, fra ca 120 kg, og fortsatt krymper. Når en bærer på seg mye ekstra vekt så er absolutt all bevegelse som trening å regne. Ikke stress med treningssenter, øvelser osv. Begynn å gå - og gjerne små mini-turer. Det påvirker kroppen, blodsukker, hjerte osv på en mye bedre måte å få små biter med littegrann bevegelse gjennom dagen, enn å ‘hardtrene’ en time. Gå fram og tilbake i gata mens ungene er ute og leker? Gå med ungene bort til lekeplassen? Jeg begynte med å spise for å jevne ut blodsukkeret mitt, ikke for å slanke meg (det kom som en hyggelig bivirkning). Spiste godt med grønt før alle måltider, så protein og til sist karbohydrat. Rekkefølge på maten påvirker hvor mye blodsukkeret øker. Grønnsaker og fiber først slakker ned fordøyelsen. Men - det gjorde også automatisk at jeg spiste litt mindre totalt, fordi jeg følte meg mett av grønnsakene. Deretter passet jeg på å bevege meg litt rett etter å ha spist. Liten gåtur eller bevege meg litt inne. Noe som bruker de store musklene i bena helst. Da hjelper du kroppen til å flytte blodsukkeret inn i musklene dine, og minsker blodsukkernivået. Bonus - jeg økte også min hverdagsaktivitet og forbrenning. Selv om jeg bare holdt på i kanskje 5 minutter i starten? Nå klarer jeg å gå nokså lange turer. Da vekta begynte å slippe, så ble jeg etter hvert mer obs på hva jeg faktisk spiste. Begynte å se på kaloriene i maten vs mengden på porsjon. Gjorde noen bytter i hverdagsmaten min som hadde stor betydning på hvor mye energi jeg tok inn, selv om jeg som deg tenkte jeg spiste helt vanlig, normalt sunn mat. Jeg leste også en del på nettsidene til diabetesforeningen, av alle plasser. De har ikke slankeråd da, men tips om hvordan du kan tilpasse vanlig mat og velge mer blodsukkervennlig. Som oftest er blodsukkervennlig også lavere i kalorier, sånn i tillegg til at det naturlig hjelper deg med metthetsfølelse. Men min vektnedgang begynte altså med å bare bevisst legge til mye mer frukt og grønnsaker til min vanlige kost + å konsekvent bevege meg litt etter å ha spist. Anonymkode: 894b2...61f 2
Tyl Skrevet torsdag kl. 16:27 Forfatter #27 Skrevet torsdag kl. 16:27 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Når du er såpass stor så er det heldigvis ikke store justeringene som skal til før vekta begynner å slippe - sånn for å se positivt på det Og det sier jeg som en som gikk ned litt over 30 kg på ett år, fra ca 120 kg, og fortsatt krymper. Når en bærer på seg mye ekstra vekt så er absolutt all bevegelse som trening å regne. Ikke stress med treningssenter, øvelser osv. Begynn å gå - og gjerne små mini-turer. Det påvirker kroppen, blodsukker, hjerte osv på en mye bedre måte å få små biter med littegrann bevegelse gjennom dagen, enn å ‘hardtrene’ en time. Gå fram og tilbake i gata mens ungene er ute og leker? Gå med ungene bort til lekeplassen? Jeg begynte med å spise for å jevne ut blodsukkeret mitt, ikke for å slanke meg (det kom som en hyggelig bivirkning). Spiste godt med grønt før alle måltider, så protein og til sist karbohydrat. Rekkefølge på maten påvirker hvor mye blodsukkeret øker. Grønnsaker og fiber først slakker ned fordøyelsen. Men - det gjorde også automatisk at jeg spiste litt mindre totalt, fordi jeg følte meg mett av grønnsakene. Deretter passet jeg på å bevege meg litt rett etter å ha spist. Liten gåtur eller bevege meg litt inne. Noe som bruker de store musklene i bena helst. Da hjelper du kroppen til å flytte blodsukkeret inn i musklene dine, og minsker blodsukkernivået. Bonus - jeg økte også min hverdagsaktivitet og forbrenning. Selv om jeg bare holdt på i kanskje 5 minutter i starten? Nå klarer jeg å gå nokså lange turer. Da vekta begynte å slippe, så ble jeg etter hvert mer obs på hva jeg faktisk spiste. Begynte å se på kaloriene i maten vs mengden på porsjon. Gjorde noen bytter i hverdagsmaten min som hadde stor betydning på hvor mye energi jeg tok inn, selv om jeg som deg tenkte jeg spiste helt vanlig, normalt sunn mat. Jeg leste også en del på nettsidene til diabetesforeningen, av alle plasser. De har ikke slankeråd da, men tips om hvordan du kan tilpasse vanlig mat og velge mer blodsukkervennlig. Som oftest er blodsukkervennlig også lavere i kalorier, sånn i tillegg til at det naturlig hjelper deg med metthetsfølelse. Men min vektnedgang begynte altså med å bare bevisst legge til mye mer frukt og grønnsaker til min vanlige kost + å konsekvent bevege meg litt etter å ha spist. Anonymkode: 894b2...61f Eg er i grei fysisk form til å være så svær. Det er kansje pga eg har kraftig fysikk og er forholdsvis sterk. Eg kan gå turer på et par km, men blir ikke så ofte da knea begynner å verke en del. Har jobb der eg er fysisk mtp trapper og en del løfting av ting. Går ca 10-14000 skritt pr.dag. Hvilke grønsaker spiser du før mat ?
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 16:40 #28 Skrevet torsdag kl. 16:40 Søk opp Kokkejævel på facebook, han sitt kosthold kan passe deg. Uansett bør du holde deg unna sukker og stivelse. Ris og pasta er døden 😬 Anonymkode: eef6c...17e
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 16:44 #29 Skrevet torsdag kl. 16:44 Tyl skrev (På 3.6.2026 den 17.45): Å? Eg har vært overvektig hele livet.. tror du ikke eg har prøvd andre ting ? Har vært 90kg men eg har levd et tøft liv og nå er vekta snart doblet.. Du skriver ikke noe om hva du har gjort eller noe i hi. Du skrev kun Tyl skrev (På 3.6.2026 den 10.30): Har ikke prøvd sprøyter og trening er et ork etter lange dager på jobb og oppfølging av barn Av de jeg kjenner som har operert seg, har de gått raskt ned etter operasjon. Men få år etterpå går de opp igjen fordi dem ikke legger om på kostholdet eller livsstilen. De har gått tilbake til det livet de hadde før operasjonen. Og da har altså slankeoperert seg og gått gjennom flere operasjoner for å fjerne overflødig hud, men de ender tilbake der de var. Som mann har du den fordelen at du har høyere muskelmasse og får relativt raskt ny muskelmasse. Dette er så fint når det kommer til å redusere vekta. Det forbrenner kjempemasse energi. Tyl skrev (5 timer siden): Takk for gode råd. Alkohol og røyk holder e g meg borte fra, så den biten er enkel. Sjokoladen og snacks i helgen blir verre med.. Drikker cola kun i helgene men sikkert for mye.. VI spiser normal mat.. Denne uken har vi hatt kylling med ris, kjøttboller med pasta, hjemmelaget hamburger. Taco hver fredag og oftest pizza på lørdag. (med grov bunn) Men ser at eg burde være flinkere å spise grønt. Jentungen får med seg 2 skiver med pålegg og ellers masse frukt på skolen. De har måltid på sfo så slipper å tenke på det. Du vet nok hva du trenger å gjøre. Kutt ut godteriet, kutt ut colaen. Det er en no brainer. En operasjon er ikke en quick fix. Du må faktisk gjøre ganske mye før du får en slik operasjon innvilget også. Det samme med ETTER operasjonen. For ikke å snakke om evt bivirkninger. Anonymkode: 21082...01a
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 16:54 #30 Skrevet torsdag kl. 16:54 Har vært selv veldig overveltig og fikk utskrevet Wegovy slankepenn. Det hjalp meg utrolig mye, fikk stabilt blodsukker ( og lavere blodtrykk som jeg gikk på medesiner mot) og lysten på snop og gåtteri forsvant helt. Ble mett etter en normal frokost, overspiste ikke til lunsj ( klarte ikke spise så mye) og ble mett etter middag, samt fikk ikke lyst på snop etter det. Etter så lang stund med kalorioverskudd, gikk jeg sakte men sikkert ned i vekt da jeg ikke kunne eller hadde lyst på så mye mat. Startet også å gå mer, gikk av bussen et stopp før hjemme, tok trapper på jobb, og fikk mer utholdenhet! 😃 var veldig gøy å inspirerende å kjenne på at en slik medesin kan fungerer så bra. Selv om en selv må betale for Wegovy slankepenn som koster mye menger så bruker jeg såå mye mindre penger på dritt mat, chips, snop og alkohol. Vurderte også slankeopprasjon da vekten bare sto stille og ingen ting hjalp. Glad jeg ikke gjorde det 🙏 Anonymkode: 69e43...6e9
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå