Tyl Skrevet onsdag kl. 08:30 #1 Skrevet onsdag kl. 08:30 Sliter med overvekt. Er 51år 160kg 182cmhøy. Kjenner på beina og pusten at nå må noe skje med vekta før de svikter under meg. Er det noen menn her på min alder som har tatt slankeoperasjon ? Erfaringer ? Eg har aldri operert noe så har lite lyst til det.. Har ikke prøvd sprøyter og trening er et ork etter lange dager på jobb og oppfølging av barn.. Hva gjør du med mat ettertid ? Har et barn boende hos meg så han skal ha mat også.. 2
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 08:36 #2 Skrevet onsdag kl. 08:36 Ikke sikkert at du trenger slankeoperasjon, men du bør jo ta grep. Det trenger ikke være så vanskelig, mye handler om å gjøre små endringer i hverdagen som f.eks. å gå eller sykle så ofte man kan i stedet for å bruke bil eller kollektivtransport. Hva tenker du er hovedårsakene til at du har lagt på deg? Dårlige matvaner, mye snop/godter/brus/øl, andre ting? Hva er din største utfordring når det gjelder kosthold? Anonymkode: a0852...372 2
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 08:37 #3 Skrevet onsdag kl. 08:37 Det er jo ikke sånn at man ikke skal spise når man vil ned i vekt. Hvis du spiser normal sunn mat i normale porsjoner, er det jo ingenting i veien for at barnet ditt kan spise det samme. Ingenting er jo bedre enn at barnet ditt får sunne, gode matvaner. Og så trenger det ikke å være TRENING med store bokstaver i første omgang. Bare det å gå seg en halvtimes tur noen ganger i uken hjelper godt på. Anonymkode: 52097...92a 1 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 08:48 #4 Skrevet onsdag kl. 08:48 Last ned appen My Fitnesspal, og begynn å logg maten. Du får i deg veldig mye kalorier, og klarer du kutte 500 av dem hver dag, så går du ned litt og litt. Det er 7700 kalorier i en kg fett. Les deg litt opp og bli bevisst på hva du putter i munn. Anonymkode: b6b5d...784 1 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 11:42 #5 Skrevet onsdag kl. 11:42 Uansett hvordan du vender på det og hvilken medtode du velger, så er det kjedelige svaret at du må endre vanene dine. Operasjon og sprøyter er bare hjelpemidler, du må likefullt gjøre jobben selv. Du kan unngå både operasjon og sprøyter ved å endre på vanene dine først som sist. Og man trenger faktisk ikke å trene for å gå ned i vekt (jeg trener ikke, men jeg er normalvektig likevel). Første punkt er å være ærlig med deg selv og innse hva og hvor mye du spiser. Anonymkode: 89621...478 2
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 11:46 #6 Skrevet onsdag kl. 11:46 Du blir tynn av slankeoperasjon, men det har kjipe bivirkninger du må leve med resten av livet. Du er en voksen mann, så litt disiplin og sult bør du klare fint. Anonymkode: e99ce...d04
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 11:49 #7 Skrevet onsdag kl. 11:49 Det ville jeg aldri gjort. Det er for inngripende. Personlig startet jeg på Wegovy, og har hatt enormt god effekt av det. Det er et mirakeldop. Anbefaler det på det varmeste! Anonymkode: befe7...2a4 2 5
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 11:51 #8 Skrevet onsdag kl. 11:51 Ta kontakt med fastlegen din og be om en henvisning til en overvektsklinikk, der vil du få hjelp av klinisk ernæringsfysiologer, sykepleiere og leger. Ikke hør på alle disse som sier du skal klare det selv, det er ikke alltid så enkelt å sette ut på en sånn reise alene. Det er mange både damer og menn i din alder som tar fedmeoperasjon om det er det du ønsker, og du vil få mange gode råd og tips på veien, også når det kommer til mat til barna dine. Anonymkode: 621b7...124 2 3
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 12:01 #9 Skrevet onsdag kl. 12:01 Jeg tenker det første du gjør er å gå til legen for å kartlegge hvordan/hvorfor du har endt opp på den vekten. Kan hende psykolog er noe for deg for eks. Du behøver ikke tenke noe på trening i første omgang da det ikke er det du går ned i vekt av! Men heller fokusere på din mentale helse, få igang små justeringer og noen sunne vaner..så bygger man stein på stein..men ta det med ro, gjør én ting om gangen! Anonymkode: 5c746...6df 3 1
Tyl Skrevet onsdag kl. 12:50 Forfatter #10 Skrevet onsdag kl. 12:50 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Ikke sikkert at du trenger slankeoperasjon, men du bør jo ta grep. Det trenger ikke være så vanskelig, mye handler om å gjøre små endringer i hverdagen som f.eks. å gå eller sykle så ofte man kan i stedet for å bruke bil eller kollektivtransport. Hva tenker du er hovedårsakene til at du har lagt på deg? Dårlige matvaner, mye snop/godter/brus/øl, andre ting? Hva er din største utfordring når det gjelder kosthold? Anonymkode: a0852...372 Eg ser på operasjon som siste utvei.. Blir nok en del snop og potetgull og for feit mat.. og arvelig da hele slekta e rund i kantene. Min største utfordring er hvordan lage sunn mat som barn liker... 2
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 13:15 #11 Skrevet onsdag kl. 13:15 Synes du fikk mange frekke kommentarer her ts. Jeg kjenner en på ca samme størrelse som deg, som tok operasjon. Kjenner han ikke veldig godt, bare litt via jobb, så jeg vet ikke alle detaljene. Men han ser veldig glad og frisk ut. Han brukte wegovy og det funket det, men han orket ikke å stikke en gang i uka. Han hater nåler mer enn gjennomsnittet tror jeg. Personlig var jeg 120 kg og 170 høy da jeg vurderte operasjon. Fikk wegovy istedenfor og trives veldig med det. Matstøyet er borte og kiloene forsvinner jevnt og trutt. Får god oppfølging av fastlege, men han har sagt at han kan henvise meg til overvektsklinikken om jeg får behov for det. Det er tøft. Mye tøffere enn den normalt slanke eller litt lubne noen gang kan vite. Du er ikke alene ❤️ Anonymkode: 626b0...b6f 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 13:19 #12 Skrevet onsdag kl. 13:19 Du får ikke operasjon før du har prøvd andre ting først. Anonymkode: 21082...01a 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 13:26 #13 Skrevet onsdag kl. 13:26 Gå til legen å be om henvisning til overvektsklinikk. Da får du sen hjelpen du trenger. Anonymkode: c62f1...30f 1 1
mamanodrama Skrevet onsdag kl. 13:29 #14 Skrevet onsdag kl. 13:29 (endret) 80% av vektnedgang er kostholdsendring. Største feilen mange gjør er å starte for hardt og for brått. Begynn med små endringer. Det er ikke sikkert du spiser så usunt, men at du kan spise som før med porsjonskontroll og justering av ingredienser. Kutte ned på sauser og dressinger, fettinnhold i kjøtt, bruke lettvarianter av meieriprodukter og legge til mer grønnsaker. Vær bevisst på inntak av flytende kalorier som alkohol, brus, energidrikk, o.l. Allerede med så små grep burde du kunne se endring over noen uker. Klart, hvis kostholdet i dag er basert på mye ferdigmat og Toro må det større grep til, men det trenger ikke være så avansert. Jeg er riktignok ikke mann, men jeg er slankeoperert og kan godt svare på spørsmål rundt det. Endret onsdag kl. 13:30 av mamanodrama 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 13:46 #15 Skrevet onsdag kl. 13:46 Var 100 kg og 160 cm så jeg begynte på mysimba tabletter. For meg virket det helt fantastisk og lite bivirkninger. Gikk ned 30 kg på 10 måneder uten noen trening. Har en aktiv jobb og 3 barn så er ikke så veldig stillesittende da. Anonymkode: 41386...0d7
Tyl Skrevet onsdag kl. 15:45 Forfatter #16 Skrevet onsdag kl. 15:45 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Du får ikke operasjon før du har prøvd andre ting først. Anonymkode: 21082...01a Å? Eg har vært overvektig hele livet.. tror du ikke eg har prøvd andre ting ? Har vært 90kg men eg har levd et tøft liv og nå er vekta snart doblet.. 1
Tyl Skrevet onsdag kl. 15:50 Forfatter #17 Skrevet onsdag kl. 15:50 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Synes du fikk mange frekke kommentarer her ts. Jeg kjenner en på ca samme størrelse som deg, som tok operasjon. Kjenner han ikke veldig godt, bare litt via jobb, så jeg vet ikke alle detaljene. Men han ser veldig glad og frisk ut. Han brukte wegovy og det funket det, men han orket ikke å stikke en gang i uka. Han hater nåler mer enn gjennomsnittet tror jeg. Personlig var jeg 120 kg og 170 høy da jeg vurderte operasjon. Fikk wegovy istedenfor og trives veldig med det. Matstøyet er borte og kiloene forsvinner jevnt og trutt. Får god oppfølging av fastlege, men han har sagt at han kan henvise meg til overvektsklinikken om jeg får behov for det. Det er tøft. Mye tøffere enn den normalt slanke eller litt lubne noen gang kan vite. Du er ikke alene ❤️ Anonymkode: 626b0...b6f Er vandt med frekke kommentarer av både voksne og barn.. og oftest de som sier det er bare å ta seg sammen har aldri vært overvektig.. Mulig eg skal sjekke ut sprøyter, for eg spiser normalt og ikke store porsjoner. Snop og digg kun i helgene men da desverre for mye.. Skal snakke med fastlegen i morgen. 1 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 16:00 #18 Skrevet onsdag kl. 16:00 Snakk med legen din om å prøve sprøyter, i alle fall før en eventuell operasjon. Den er irreversibel, og mange sliter med plager i ettertid. Sprøytene kan man slutte med på dagen om bivirkningene blir for voldsomme. Anonymkode: 2b63a...85e 1 3
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 16:02 #19 Skrevet onsdag kl. 16:02 Tyl skrev (8 minutter siden): Er vandt med frekke kommentarer av både voksne og barn.. og oftest de som sier det er bare å ta seg sammen har aldri vært overvektig.. Mulig eg skal sjekke ut sprøyter, for eg spiser normalt og ikke store porsjoner. Snop og digg kun i helgene men da desverre for mye.. Skal snakke med fastlegen i morgen. Du kan hvertfall lære deg de største fallgruvene. Du hadde gått ned i vekt på 3000 kalorier om dagen. 100 GRAM potetgull er 600 kalorier. For de 600 kaloriene, kunne du spist over en halv KG kyllingfile. Det er ikke mengden, det er typen mat. Spiser du pasta, vei den. Se at bare 200 GRAM pasta er over 600 kalorier. 200 gram kokt potet er 140-160 kalorier. Du kan spise mye om du velger rett. Anonymkode: b6b5d...784 3
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 16:03 #20 Skrevet onsdag kl. 16:03 Mannen min tok gastric bypass da han var på din alder. Noen få år siden nå. Var veldig tøft i starten, men var veldig vellykket. Gikk ned ca 55kg. Han har fått et nytt liv. Mye bedre helse og mer energi. Gikk opp fem kilo igjen, men har stabilisert seg der. Han slet litt med utmattelse i starten ettersom han raste ned i vekt. Og spiste annen mat enn resten av familien den første tiden etter operasjonen. Men veldig glad for at han gjennomførte. Anonymkode: 82252...f29 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå