Gå til innhold

Løpetempo

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Støtter trådstarter. 8.15 på km er raskt gangtempo. Endelig noen som tørr å si det, blir fasinert over personer som legger ut gåturer og kaller det løpeturer. 8.15 på kilometeren er kanskje raskt hvis personen løper opp en slalombakke, men skal godt gjøres i 5 km...

Ser de fleste her tror det betyr hastighet på 8.15 km/t, men det er pace per km, noe som tilsvarer ca 7.2 km/t, med 7.2 km/t kan man ikke skryte på seg en joggetur, men kanskje en gåtur med enkelte korte joggeperioder

Anonymkode: 214e1...b34

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke bare bra at folk er aktive da? Spiller liten rolle for meg hvor fort andre løper, og egentlig spiller det også liten rolle hvor fort jeg selv løper. Alt er ikke en konkurranse, det er både lov og lurt å løpe/jogge i sitt eget tempo. Gåpauser er faktisk lov, det også!

Anonymkode: 59956...d61

• Liker 2
Skrevet

Kan ikke personen som utfører aktiviteten selv få avgjøre om det er gåing eller jogging?

Da jeg var fersk på løping opplevde jeg å bli gått forbi under et halvmaraton - selv om jeg jogget hele veien! Det sier selvfølgelig sitt om tempoet, men jeg var stolt av å ha "løpt" hele veien. 

Siden har jeg nærmest halvert sluttiden min - men tro meg, jeg har aldri vært så sliten som den gang jeg kom i mål på tre timer.

Jeg heier på alle som jogger i gåtempo, de som melder seg på løp, selv om de vet at de utgjør baktroppen, alle goggere og alle som kan poste en rolig tur på Strava uten å kalle den "roligtur", "tur i sone 1-2" eller "skravletur".

• Liker 2
Skrevet

Jeg lurer på hva det er jeg holder på med når jeg loffer avgårde, av og til i et tempo på 6/km og av og til 9/km. Kommer an på pulssone og dagsform. Jeg trodde nemlig jeg drev med løping som behandlingsform for min PTSD. Men da er det vel ikke løping da. Men jeg skal fortelle deg en ting, det er ikke gange heller det som kroppen min holder på med. Men jeg legger ikke ut på Strava da, nettopp pga sånne som dere. Og det er egentlig synd, for er det noe jeg hadde trengt i denne behandlingen min så er det heiing og oppmuntring. Denne tråden er faktisk det motsatte, og gjør at de som er som meg faktisk føler seg dårligere. 

Men er kanskje det dere håper å oppnå? 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Støtter trådstarter. 8.15 på km er raskt gangtempo. Endelig noen som tørr å si det, blir fasinert over personer som legger ut gåturer og kaller det løpeturer. 8.15 på kilometeren er kanskje raskt hvis personen løper opp en slalombakke, men skal godt gjøres i 5 km...

Ser de fleste her tror det betyr hastighet på 8.15 km/t, men det er pace per km, noe som tilsvarer ca 7.2 km/t, med 7.2 km/t kan man ikke skryte på seg en joggetur, men kanskje en gåtur med enkelte korte joggeperioder

Anonymkode: 214e1...b3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det der var et skikkelig ufint startinnlegg, TS. Det fremstår som et slags forsøk på latterliggjøring av folk du syns løper for sakte. Ikke at det funker noe videre da, flertallet vet at man fint kan løpe i 8:15 pace, og at det er godt for mye. 

Jeg løper turer på både med pace på både rundt 4:30 og 8:15. Sistnevnte pace er typisk valg på skogsstier fredag ettermiddag når jeg er mentalt sliten etter jobb. Det er det aller beste turene. Og jeg trente meg opp til å løpe raskere fordi jeg hadde lyst, egentlig kan man leve veldig godt og sprekt med å holde seg rundt 8-9 km/t også. 

Anonymkode: 9300f...ef6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Jeg vet ikke om jeg ville publisert 8:15 pace, da må det nesten være for å vise hvor dårlig stilt det er, som et bunnivå, og så oppdatere på fremgangen.

Har selv lagt inn 8:15 som et gåtempo på Garmin-klokka. Hvis man løper i det tempoet, så har man kanskje løpt lite av strekningen og gått ganske sakte resten av strekningen 🤔

Screenshot_20260603-001301.Phoenix.jpg

Anonymkode: 35e08...427

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Måtte bla tilbake i min Strava, og dette kunne vært meg. Begynte med slow jogging rett etter gjennomført cellegift, og da "løp" jeg faktisk i det tempoet med vilje. Jeg løper veldig sent og går veldig fort. "Løp" og løper fremdeles i det tempoet for å behandle kroppen min skånsomt, trene meg opp igjen, venne kroppen min til løpe-bevegelsen, og unngå skader. 

Godt fornøyd med meg selv jeg, og har heldigvis bare gode støttende folk på Strava ✌️👏

Anonymkode: 6c1cf...556

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg blir mer fascinert over folk som synes det er greit med latterliggjøring av andres treningsøkter, og dermed er med å øke terskelen for andre å starte. 

Gode og erfarne løpere husker også hvor de startet, og gode løpere vet at man bør ha økter i rolig tempo også. Erfarne løpere vet at det er de rolige øktene som bygger utholdenhet. Heldigvis møter man ikke slike holdninger i faktiske løpemiljøer. I gode løpemiljøer så heier man på hverandre. Jeg hadde aldri giddet trene meg opp mot ultra om jeg hadde møtt slike holdninger på løp og treninger. 

Men jeg applauderer de som løper rolig, jeg applauderer de som ikke lar seg stoppe av nedlatende holdninger om at man ikke er bra nok, og jeg applauderer alle som ønsker løpe, uansett nivå. 

Du og TS kan gjerne mene at det er tullete legge ut økter som er svakere enn hva dere synes er greit, men det er ikke greit å slenge med leppa om det. Det er ikke greit rakke ned på andre som ikke holder deres løpestandard. 

Anonymkode: 305d0...e61

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Enda godt at det finnes mennesker her inne som vet litt om tempo.

Anonymkode: 35e08...427

AnonymBruker
Skrevet

Dette kan jeg også få om jeg løper intervaller. Da blir pausene plussa på. hvem vet om personen har løpt 4x4 f.eks - med 90 sek pause? 

Jeg løper av og til i 4.10 fart, og på rolige økter 7-7.30 fart. Alt til sin hensikt :) 

Jeg tror dette er trolling. 

Anonymkode: d85fd...a68

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Har lest gjennom alle innleggene i tråden, og alle snakker om tempo/pace, slik som TS også gjør. Ett innlegg snakker riktignok om hastighet (km/t), men dette er med overlegg (altså ingen misforståelse der heller).

Hvor leser du at de fleste tror det er snakk om hastighet??

Anonymkode: d9b9e...002

Skrevet

Slow pace, fast pace - uansett TS er et skikkelig dass som disser ned på vedkommende som løp det tempoet som ble løpt. Hva er liksom poenget. Føle seg bedre ovenfor seg selv? Æsj nei! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...