Gå til innhold

Higer etter feit,deilig amerikansk sjokoladekake..

Gjest frulou

Anbefalte innlegg

Gjest gjest1
Jeg må bare få sagt at den mislykkede sjokoladekaken virkelig ble MISLYKKET!!  :ler: Jeg skulle lage den i full fart i går.

Jeg har nettopp flyttet in i bofellesskap og jeg letet etter miksmasteren. Det fant jeg ikke, men jeg fant en gammeldagsvips fra 50 tallet. Jeg vispet til jeg nesten ble grønn da sukker og egg skulle røres hvitt....

jeg fant ut at det ikke gikk...så jeg letet litt til i kjøkkenskapene. Jeg fant en smoothie/blender maskin og tenkte at kanskje denne kunne funke. Det var en teit åpningsmekanisme på maskinen, så det meste ville ut. Jeg klarte å lukke det igjen på ett vis, men da rant det ut under den :overrasket:

jeg mått nok en gang bruke den gammeldagse vispen da jeg skulle blande sammen melet med det våte....da klikket det for vispen og jeg ble nesten desperat.

Jeg fant en sånn "mose maskin". Det funket selvfølgelig ikke heller!  :frustrert:

Etter MYE søl utover alt og veldig mye å vaske opp, så var endelig kaken klar for ovnen!

Og den ble faktisk litt god. hehe. Med unntak av noen par små melklumper...  :sjenert:

:ler: Fantastisk :grine2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her i huset pleier vi ikke å ha alkohol, men nå har jeg fått ei flaske Tia Maria av mamma BARE fordi jeg skal lage Missisippi Mud cake, noe jeg enda ikke har fått gjort. Fikk skikkelig lyst på nå, men jeg kan ikke lage den nå fordi det står en halv ostekake i kjøleskapet..... *sukk*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil du ha en til?

Kjempeenkel og sinnsykt god, namme.

"Mislykket" Sjokoladekake

4 egg

2 dl sukker

200 g kokesjokolade

200 g smør

2 1/2 dl hvetemel

1 ts bakepulver

Pisk stiv eggedosis av egg og sukker. Smelt sjokolade og smør sammen. Avkjøl og rør det forsiktig i eggedosisen. Sikt sammen mel og bakepulver og skjær dette forsiktig i røren. Stek i smurt og melstrødd form (24-26 cm). 225 grader i 15 min. Kaken skal ha en bløt kjerne. Avkjøl kaken i formen, gjerne til neste dag. Kaken er fin å fryse. (som om det skulle være aktuelt  :ler:

Germini  :)

Ååå, mislykket sjokoladekake er så godt... Det ser ut som den samme oppskriften jeg bruker. Men Germini, ærlig talt: Avkjøle kaken til neste dag? :erter: Morsom du'a... hehe. Jeg putter'n i kjøleskapet og lar den stå til den bare så vidt har avkjølt seg. Når jeg lager den kaken så er det jo fordi jeg vil ha kake FORT! (Men jeg er enig i at den er, om mulig, enda bedre dagen etter.)

:klø:

Hvorfor gjør dere det?

Det er meningen å spise den varm/lunken. Det er meningen at fyllet skal være rennende inni. Og varmt . Mmmmm. Serveres med vaniljeis, eller kraftig finmosa jordbær\bringebærsaus med friske bær attåt.

Og denne anbefaler jeg ikke å fryse, da blir den ikke god. Har smakt kaka kald og det var ikke noe godt! Når den blir kald skal man ta kakestykket og varme det i 10 sekund i mikro slik at fyllet "smeltes" igjen.

Har lært denne kakeoppskriften fra fire ulike kokker (fra ulike restauranter i ulike land med små egne vrier) og alle serveres varm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Lagde den mislykkasjokoladekaken i går. Den var jo helt nydelig.

Spiste av den kald i dag, syns den var likegod i dag, det myke ble som nugat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mørk amerikansk sjokoladekake

225 g hvetemel

400 g sukker

1 ts natron

1 ts salt

1 ts bakepulver

1,5 dl vann

2 dl skummet kulturmelk

175 g mykt smør

2 egg

2 ts vaniljesukker

2 dl kakao

75 g smør

6 ss kakao

250 g melis

2 ts vaniljesukker

5 ss sterk kaffe

Bland sammen mel, sukker, natron, salt, bakepulver, vann, kulturmelk, smør, egg, vaniljesukker og kakao og visp sammen i hurtigmikser/kjøkkenmaskin. Hell i en bakepapirkledt liten langpanne og stek på nederste rille ved 180 grader i ca 35 minutter. Avkjøl på rist og del i fire. Rør resten av ingrediensene sammen til en glasur. Legg to og to kaker sammen med glasur mellom og smør glasur over kaken.

Jeg lagde denne i går, en kjempesuksess! Var litt skeptisk til om ungdommene (13 og 15) kom til å like den, da den har litt mer "voksen" smak enn vanlig sjokoladekake, med de elsket den! Serverte den med vaniljeis til. Nydelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikt sammen mel og bakepulver og skjær dette forsiktig i røren.

Den skjæringa der har jeg aldri fått helt dreisen på, enten det er eggehviter eller mel som skal skjæres inn i en kakerøre. Jeg får ikke blandet det ordentlig inn i røra. Hvordan gjør dere egentlig dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den skjæringa der har jeg aldri fått helt dreisen på, enten det er eggehviter eller mel som skal skjæres inn i en kakerøre. Jeg får ikke blandet det ordentlig inn i røra. Hvordan gjør dere egentlig dette?

Tja, hvordan skal jeg forklare. Jeg rører med litt "løs" hånd, tar store tak og vender røren rundt i bollen. Ikke for raskt og intenst. Jeg er ikke sånn kjempeforsiktig da, noe av luften vil jo uansett forsvinne når du blander. Tror du skal være skikkelig hardhendt før du ødelegger en kake på denne måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå lager jeg Missisippi Mud Cake. Blir spennende dette her. :ler: Den står i ovnen nå. Håper den blir like god som den høres ut som.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:sikle: Åhh!! den er sinnsykt god!! Jeg stekte den i en time og ti minutter, og det var nok på min ovn. Skal jo være litt "rå inni"..... Så tror kanskje 1,5 time er litt lenge for min smak.. Men jeg elsker myke råe ting da :ler:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Annonse

Gjest KATTAstrofe

Må også abbonere. Forresten, dersom noen liker skikkelig mørke, tunge kaker så anbefaler jeg Djevelske biter. Oppskrift ligger på detsoteliv.no. Den er rett og slett djevelsk god :sikle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lagde den mislykkasjokoladekaken i går. Den var jo helt nydelig.

Spiste av den kald i dag, syns den var likegod i dag, det myke ble som nugat.

Så hyggelig at den smakte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest gjest1

Går det greit å bruke Baileys i Mississippi Mud Cake? Eller blir det bedre med Tia Maria eller Kalua?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan bruke det du vil i, det har ingenting å si for resultatet annet enn smaken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1
Du kan bruke det du vil i, det har ingenting å si for resultatet annet enn smaken.

Hmm ja. Jeg skjønner jo det da. :ler: Men lurte på hva som blir best jeg? Om det ene er veldig mye bedre enn det andre liksom. Men nå får jeg vel sikkert tilbake at smaken er som baken eller noe i den dur, så prøver meg med Baileys jeg siden det er det jeg har stående i skapet. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...