Smilii Skrevet 2. juni #1 Skrevet 2. juni Hei! Vet det er en egen barnevogntråd, så vil ikke snakke om generelt barnevogner. Jeg lurer på hva dere anbefaler av ergonomisk sittedel eller flat sittedel. Har hørt så mye forskjellig. Ser mesteparten av vognene har ergonomisk, men noen har at du kan velge hva du ønsker. Hva erfaringer har dere?
AnonymBruker Skrevet 2. juni #2 Skrevet 2. juni Smilii skrev (Akkurat nå): Hei! Vet det er en egen barnevogntråd, så vil ikke snakke om generelt barnevogner. Jeg lurer på hva dere anbefaler av ergonomisk sittedel eller flat sittedel. Har hørt så mye forskjellig. Ser mesteparten av vognene har ergonomisk, men noen har at du kan velge hva du ønsker. Hva erfaringer har dere? Erfaringen min var at det ikke var noe annet enn et salgstriks og gimmik. Barnet satt aldri så mye i barnevognen at det hadde noe å si for utviklingen. Anonymkode: 0c233...a1b 1
Smilii Skrevet 2. juni Forfatter #3 Skrevet 2. juni Ser bare at det er samme pris for ergonomisk og flat sittedel (hvertfall der en kan velge).
AnonymBruker Skrevet 2. juni #4 Skrevet 2. juni Smilii skrev (Akkurat nå): Ser bare at det er samme pris for ergonomisk og flat sittedel (hvertfall der en kan velge). Da er sikkert begge prisene for høye Anonymkode: 0c233...a1b
Smilii Skrevet 2. juni Forfatter #5 Skrevet 2. juni AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Da er sikkert begge prisene for høye Anonymkode: 0c233...a1b Nå tenker jeg ikke på pris. Tenker kun hvilke erfaringer folk har knyttet til om det er best med ergonomisk eller flat sittedel til en barnevogn. 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni #6 Skrevet 2. juni Jeg er veldig fan av flat. Følte barnet ble mer aktiv på turene da om du skjønner? Mer "på" og sosial. Klarer ikke helt å beskrive det ser jeg. Prøvde ergonomisk sa første var ca 1.5 år, lånte av ei veninne. Barnet satt svært godt i det. Så godt at det lente seg bakover og satt i nesten litt passiv "hvilestilling" hele turen. Kan ha vært tilfeldig. Barnet satt godt i begge, men jeg hadde selv flat så opplevde selvsagt barnet mer i den. Mine venninner med ergonomisk savnet å kunne legge barnet flatt da det ble eldre (2-3 år). Jeg savnet å bare vippe setet med barnet til soveposisjon fremfor å måtte håndtere ryggen da de var små. Har en thule urban glide 3 og er svært fornøyd med den. Den er flat sittedel, og vognen er joggevogn. Kan legges ganske langt ned i ryggen, så barna sov godt i hvilestunden. Har ikke angret på flat og hadde valgt det igjen siden jeg tross alt er fornøyd. Anonymkode: c8ede...c81 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni #7 Skrevet 2. juni Smilii skrev (8 minutter siden): Nå tenker jeg ikke på pris. Tenker kun hvilke erfaringer folk har knyttet til om det er best med ergonomisk eller flat sittedel til en barnevogn. Da henviser jeg deg tilbake til mitt opprinnelig innlegg. Det er bare et salgstriks. Anonymkode: 0c233...a1b
Smilii Skrevet 2. juni Forfatter #8 Skrevet 2. juni AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg er veldig fan av flat. Følte barnet ble mer aktiv på turene da om du skjønner? Mer "på" og sosial. Klarer ikke helt å beskrive det ser jeg. Prøvde ergonomisk sa første var ca 1.5 år, lånte av ei veninne. Barnet satt svært godt i det. Så godt at det lente seg bakover og satt i nesten litt passiv "hvilestilling" hele turen. Kan ha vært tilfeldig. Barnet satt godt i begge, men jeg hadde selv flat så opplevde selvsagt barnet mer i den. Mine venninner med ergonomisk savnet å kunne legge barnet flatt da det ble eldre (2-3 år). Jeg savnet å bare vippe setet med barnet til soveposisjon fremfor å måtte håndtere ryggen da de var små. Har en thule urban glide 3 og er svært fornøyd med den. Den er flat sittedel, og vognen er joggevogn. Kan legges ganske langt ned i ryggen, så barna sov godt i hvilestunden. Har ikke angret på flat og hadde valgt det igjen siden jeg tross alt er fornøyd. Anonymkode: c8ede...c81 Takk for godt svar med dine egne erfaringer knyttet til begge type sittedeler
Uanonym bruker Skrevet 2. juni #9 Skrevet 2. juni Jeg foretrekker definitivt flat. Både pga. muligheten til å ligge flatt og sove, og fordi jeg (som #6 beskriver) har inntrykk av at barna sitter veldig tilbakelent og passivt i ergonomisk.
kjærring Skrevet 2. juni #10 Skrevet 2. juni Smilii skrev (4 timer siden): Hei! Vet det er en egen barnevogntråd, så vil ikke snakke om generelt barnevogner. Jeg lurer på hva dere anbefaler av ergonomisk sittedel eller flat sittedel. Har hørt så mye forskjellig. Ser mesteparten av vognene har ergonomisk, men noen har at du kan velge hva du ønsker. Hva erfaringer har dere? Ergo
AnonymBruker Skrevet 2. juni #11 Skrevet 2. juni Jeg kjøpte emmaljunga 23 med flat i sin tid. Syns den var fin å ligge flat når babyen var under 1 år men så havnet vogna vår i reperasjon og vi fikk låne en ergo. Jeg (og barn) likte den myyye bedre. Kunne plutselig trille lenger turer igjen, hun trivdes. Og patent på justeringer var såå mye bedre... så ble den brukt i 1/2 år til vinterpose skulle på. Det var rett og slet super trangt for en tynn 1,5 åring. Så byttet da til flat igjen. Og ikke byttet tilbake. Og nå etter ferie sover 2.års barna i bhg på matter i sovesal.. så da blir den brukstiden over, triller vel bare med reisetrille ved nød.. Konklusjonen. Alt til sin tid og sitt barn? Må prøve seg litt frem? Anonymkode: 6e859...f2a
AnonymBruker Skrevet 2. juni #12 Skrevet 2. juni Fysioterapeuten på vår helsestasjon mente at ergonomisk var egentlig bare faktisk ergonomisk som sittestilling for barn som var for små til å sitte uten støtte. Men så små barn burde heller ikke legges ned med ergonomisk del fordi det blir helling/søkk i brystet. Så la barnet fortsette å sove i den flate bagdelen, om du har ergonomisk sittedel, var hans budskap 🤷 Anonymkode: c1918...3d6
AnonymBruker Skrevet 3. juni #13 Skrevet 3. juni Jeg foretrekker flat for soving. Ergonomisk er fin for de minste som ikke sitter godt lenge enda, og for korte barn. Anonymkode: 36821...c7c
AnonymBruker Skrevet 3. juni #14 Skrevet 3. juni Tre barn og tre ulike erfaringer. Men er nok mest glad i flat rygg. Anonymkode: 022c9...243
AnonymBruker Skrevet 4. juni #15 Skrevet 4. juni Ergonomisk, liker vi alle best Anonymkode: 9b59d...ebf
AnonymBruker Skrevet 5. juni #16 Skrevet 5. juni Foretrekker flat fordi barna liker best å kunne snu seg litt når de skal sove. Anonymkode: 6109f...68c
AnonymBruker Skrevet 7. juni #17 Skrevet 7. juni Smilii skrev (På 2.6.2026 den 14.48): Hei! Vet det er en egen barnevogntråd, så vil ikke snakke om generelt barnevogner. Jeg lurer på hva dere anbefaler av ergonomisk sittedel eller flat sittedel. Har hørt så mye forskjellig. Ser mesteparten av vognene har ergonomisk, men noen har at du kan velge hva du ønsker. Hva erfaringer har dere? Vi gikk for ergonomisk del til minsten og veldig fornøyd med det. Hatt flat tidligere. Har ikke all verden å si hva man velger, er litt smak og behag og litt avhengig av hvor mye vognen brukes. Vi brukte mye vogn, men lite soving i vogn, så ergonomisk har vært supert for oss Anonymkode: 26ab8...d3d 1
sommerfugl154 Skrevet 8. juni #18 Skrevet 8. juni Vi gikk for ergonomisk fordi vi da kunne begynne med sportsdelen tidligere enn med flat. Og det var revolusjon for oss å kunne gå på turer og vogn da ungen hatet liggedelen! 1
Smilii Skrevet 10. juni Forfatter #19 Skrevet 10. juni Endte med å kjøpe ergonomisk, mest med tanke på om jeg får et barn (slik mine nevøer og nieser) som helst vil sitte tidlig. 😊
AnonymBruker Skrevet 10. juni #20 Skrevet 10. juni Her har lille trivdes så godt i bagdelen at ergonomisk sittedel aldri har vært nødvendig, han kunne sitte selv i to måneder før jeg byttet over, og vognen brukes primært til soving, så da er jeg glad for at vi har liggedel, og ikke ergonomisk😄 Ergonomisk er vel strengt tatt mest fordelaktig om du har et barn som hater å ligge i vognen, men ikke kan sitte ordentlig selv enda. Anonymkode: c0ea5...5d0
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå