AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 11:32 #1 Skrevet tirsdag kl. 11:32 Vår 12-åring har av en eller annen grunn blitt besatt av kaffe. Vi har latt ham smake vanlig svart kaffe i den tro at han ikke kom til å like det, men det gjorde han altså. Jeg lager meg av og til iskaffe, og det vil han iallfall ha 🙈 For meg er det helt fjernt at et barn skal drikke kaffe, men så hører jeg andre voksne si at de gjerne begynte i 12-13 års alderen. Ser på nett at kaffe (selvfølgelig) frarådes til barn, men finner ikke noe spesifikt på koffeinfri kaffe. Det står bare at man på passe på at barnet ikke får i seg for mye sukker pga kaffen og at kaffen ikke fortrenger annen mat/drikke. Det blir nok ikke et problem her, og ettersom han er en gutt som nesten aldri ber om noe føles det litt rart å skulle tviholde på et nei av prinsipp, uten å ha gode argumenter mot. Hva tenker dere om barn og koffeinfri kaffe? Anonymkode: f8c90...383
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 11:35 #2 Skrevet tirsdag kl. 11:35 De drikker kaffe i mange land. Så lenge det ikke blir for mye koffein så er det vel bare til å drikke. Anonymkode: d8e06...8b0
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 11:35 #3 Skrevet tirsdag kl. 11:35 Kaffe er nok bedre enn energidrikke, uten at alt skal sammenlignes, så jeg hadde tenkt at 1-2 kopper om dagen (med koffein, om han foretrekker det) hadde vært helt ok. Kaffe uten koffein smaker virkelig ikke godt. Men gutten din får finne selv ut om han liker den koffeinfrie og gjør han det så kjør på. Anonymkode: 79b1f...4f1 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 11:38 #4 Skrevet tirsdag kl. 11:38 Tja… jeg begynte å drikke kaffe før jeg startet på skolen… var vel 50/50 kaffe og melk…. Anonymkode: 904aa...7c8 2
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 11:38 #5 Skrevet tirsdag kl. 11:38 Jeg begynte å drikke helt vanlig kaffe med melk som 3-åring. Anonymkode: 0d2c8...d23
FionaLi Skrevet tirsdag kl. 11:44 #6 Skrevet tirsdag kl. 11:44 Jeg begynte å drikke kaffe som 12åring. Så lenge det ikke er store mengder ville jeg ikke tenkt at det gjør noe. Mye verre med energidrikker. 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 11:49 #7 Skrevet tirsdag kl. 11:49 Opplevde det samme og orket ikke maset hver gang jeg tok meg en latte. Så kjøpte koffeinfri kaffe og lagde en skikkelig vond latte. Da stilnet maset noen år til han var rundt 16-17 og det synes jeg var greit. Anonymkode: 4e4ac...bee
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 11:54 #8 Skrevet tirsdag kl. 11:54 Hadde latt han drikke kaffe Anonymkode: c2f62...2c0
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 11:54 #9 Skrevet tirsdag kl. 11:54 Min 12 åring liker også kaffe. Hun får smake en slurk eller to når hun spør (i helga, vi drikker ikke kaffe hjemme i hverdagene, kun på jobb). Jeg mener at barn ikke trenger "tilsatt" energi, som koffein på en måte er. Det er det jeg har begrunnet det med når hun spør etter mer enn det hun får nå, og enn så lenge har hun godtatt det. Hun elsker iskaffe. Jeg har aldri smakt koffeinfri kaffe, men hvis du ikke finner noe ifht kofferinfri, så ser jeg ikke noe galt i å gi det et forsøk. Anonymkode: 8bfc4...692
Gunstein123 Skrevet tirsdag kl. 11:59 #10 Skrevet tirsdag kl. 11:59 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Tja… jeg begynte å drikke kaffe før jeg startet på skolen… var vel 50/50 kaffe og melk…. Anonymkode: 904aa...7c8 Det samme her også.
Crazydoglady Skrevet tirsdag kl. 12:03 #11 Skrevet tirsdag kl. 12:03 (endret) AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Vår 12-åring har av en eller annen grunn blitt besatt av kaffe. Vi har latt ham smake vanlig svart kaffe i den tro at han ikke kom til å like det, men det gjorde han altså. Jeg lager meg av og til iskaffe, og det vil han iallfall ha 🙈 For meg er det helt fjernt at et barn skal drikke kaffe, men så hører jeg andre voksne si at de gjerne begynte i 12-13 års alderen. Ser på nett at kaffe (selvfølgelig) frarådes til barn, men finner ikke noe spesifikt på koffeinfri kaffe. Det står bare at man på passe på at barnet ikke får i seg for mye sukker pga kaffen og at kaffen ikke fortrenger annen mat/drikke. Det blir nok ikke et problem her, og ettersom han er en gutt som nesten aldri ber om noe føles det litt rart å skulle tviholde på et nei av prinsipp, uten å ha gode argumenter mot. Hva tenker dere om barn og koffeinfri kaffe? Anonymkode: f8c90...383 Det er vell koffeinet som er problemet og som frarådes barn i vekst iallefall. Ser ikke problemet med koffeinfri kaffe. Begynte selv å drikke kaffe latte typ tidlig ungdomskole alder, og svart kaffe når jeg var 15 ish, fordi jeg var i stallen på vinteren og det var kaldt og de gamle gubbene hadde bare kaffe. Men jeg hadde neppe gitt mitt barn det nei. Hva han gjør når han er ute på egen hånd i tenårene får jeg ikke gjort så mye med, men hjemme hadde jeg servert koffeinfritt så lenge som mulig. Endret tirsdag kl. 12:07 av Crazydoglady
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 12:12 #12 Skrevet tirsdag kl. 12:12 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Vår 12-åring har av en eller annen grunn blitt besatt av kaffe. Vi har latt ham smake vanlig svart kaffe i den tro at han ikke kom til å like det, men det gjorde han altså. Jeg lager meg av og til iskaffe, og det vil han iallfall ha 🙈 For meg er det helt fjernt at et barn skal drikke kaffe, men så hører jeg andre voksne si at de gjerne begynte i 12-13 års alderen. Ser på nett at kaffe (selvfølgelig) frarådes til barn, men finner ikke noe spesifikt på koffeinfri kaffe. Det står bare at man på passe på at barnet ikke får i seg for mye sukker pga kaffen og at kaffen ikke fortrenger annen mat/drikke. Det blir nok ikke et problem her, og ettersom han er en gutt som nesten aldri ber om noe føles det litt rart å skulle tviholde på et nei av prinsipp, uten å ha gode argumenter mot. Hva tenker dere om barn og koffeinfri kaffe? Anonymkode: f8c90...383 Vi gav kaffe uten koffein etterhvert som tenåringen ville ha frappe, iskaffe og alt det der kaffe-dessert-dillet. Anonymkode: 75f02...9e1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 15:09 #13 Skrevet tirsdag kl. 15:09 Hadde droppet koffein til barn, så om han absolutt skal ha kaffe hadde jeg kjøpt koffeinfri. Eller rett og slett sagt at kaffe ikke er for barn. Anonymkode: 8d874...054
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 17:29 #14 Skrevet tirsdag kl. 17:29 Gir du han cola da? En halvliter cola gir omtrent mye koffein som en espressoshot. Koffeinfri kaffe vil jo uansett være greit. Det blir det samme som alkoholfri øl og ingefærøl uten alkohol. Anonymkode: 223ec...29b
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 18:00 #15 Skrevet tirsdag kl. 18:00 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Gir du han cola da? En halvliter cola gir omtrent mye koffein som en espressoshot. Koffeinfri kaffe vil jo uansett være greit. Det blir det samme som alkoholfri øl og ingefærøl uten alkohol. Anonymkode: 223ec...29b Det er mer koffein i espresso enn cola. Og han får vel forhåpentligvis ikke cola hele tiden heller.. AnonymBruker skrev (6 timer siden): De drikker kaffe i mange land. Så lenge det ikke blir for mye koffein så er det vel bare til å drikke. Anonymkode: d8e06...8b0 Det blir jo fort mye koffein om man drikker sort kaffe eller espresso 🤪 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Kaffe er nok bedre enn energidrikke, uten at alt skal sammenlignes, så jeg hadde tenkt at 1-2 kopper om dagen (med koffein, om han foretrekker det) hadde vært helt ok. Kaffe uten koffein smaker virkelig ikke godt. Men gutten din får finne selv ut om han liker den koffeinfrie og gjør han det så kjør på. Anonymkode: 79b1f...4f1 FionaLi skrev (6 timer siden): Jeg begynte å drikke kaffe som 12åring. Så lenge det ikke er store mengder ville jeg ikke tenkt at det gjør noe. Mye verre med energidrikker. En 12-åring bør ikke drikke energidrikk. AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg begynte å drikke helt vanlig kaffe med melk som 3-åring. Anonymkode: 0d2c8...d23 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Tja… jeg begynte å drikke kaffe før jeg startet på skolen… var vel 50/50 kaffe og melk…. Anonymkode: 904aa...7c8 Det er absolutt ikke anbefalt med koffein til så små barn, det kan hindre vekst bl.a. TS jeg tenker koffeinfri kaffe er uproblematisk. Ville dog laget filterkaffe siden da er de ikke det fettet som er i kapselkaffe. Anonymkode: 366c6...759
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 18:05 #16 Skrevet tirsdag kl. 18:05 Min begynte så vidt med kaffe rundt den alderen. Det som er fint med kaffe drikkingen er at min er totalt uinteressert i energi drikke som jeg er stor motstander av og mange av de rundt slurper i seg. Satt en grense på 1 iskaffe om dagen. Anonymkode: 20da3...5bf
WhimsyTea Skrevet onsdag kl. 13:12 #17 Skrevet onsdag kl. 13:12 Ha ha jeg drakk kaffi fra jeg var knøtt. På fanget til bestefar. Men det var jo en slurk her og der. Begynte vel ikke å drikke kaffe «på ordentlig» før jeg var 16-17 kanskje. ser ikke noe stress med å servere han koffeinfri kaffe iallfall. Kaffe har faktisk flust av fordeler og gode bivirkninger. jeg hadde sikkert sagt greit til én kopp vanlig kaffe (liten kopp), men jeg skal ikke pårope meg å være ekspert på koffein og barn akkurat.
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 13:17 #18 Skrevet onsdag kl. 13:17 AnonymBruker skrev (På 2.6.2026 den 13.38): Jeg begynte å drikke helt vanlig kaffe med melk som 3-åring. Anonymkode: 0d2c8...d23 Jepp, her og. Som 4-åring. Anonymkode: 0fc67...77b
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 13:18 #19 Skrevet onsdag kl. 13:18 Sønnen her har nå likt kaffe fra han var liten. Var ikke mye. Nå 22 år og har nå drukket en kopp kaffe hver morgen fra han var 12/13 år. Bedre en energi drikke som mange drikker liter vis av Anonymkode: ab5dd...18f 1
Amys Skrevet onsdag kl. 13:28 #20 Skrevet onsdag kl. 13:28 (endret) Eldstesønnen her har likt kaffe i flere år, han pleier å lage seg kaffe noen dager på morgenen, enten latte eller iskaffe (uten sukker). Og har meninger om hva slags kaffe vi skal kjøpe hjemme 😅 (edit: glemte alder, han er 13) Endret onsdag kl. 13:29 av Amys 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå