AnonymBruker Skrevet 2. juni #21 Skrevet 2. juni TomKrus skrev (2 timer siden): Den kommer du neppe noen vei med, om medeier vil selge huset kan ikke den andre si at jeg leier den, og så trekker jeg fra din del som du motvillig vil få TS må realitets orientere seg først og fremst, og den vil TS få hos en advokat som kan belyse dette for vedkommende, for det er ikke TS i stand til selv. Dagens gullkorn 😂 Anonymkode: 2b432...d34
AnonymBruker Skrevet 2. juni #22 Skrevet 2. juni TS, du har dessverre en svak sak her. Jeg forstår det slik at avdøde eide huset, du og den andre personen er arvinger. At du har bodd i huset; betalt alle utgifter og tatt vare på avdøde har dessverre ingen innvirkning på arveoppgjør. Det er to muligheter når dere sammen arver eiendommen: 1. Dere innhenter takst og du kjøper ut den andre arvingen og blir boende. Dere kan fritt avtale hvordan, men det er ganske vanlig å innhente minst 2 takstvurderinger, og legge seg på et gjennomsnitt. 2. Dere legger huset ut på det åpne markedet, og får inn bud. Du står fritt til å legge inn bud og vinne huset på det viset, og dermed bli boende. Selges huset til ny kjøper, må dere arvinger bli enige om overtagelse med kjøper og du må ut innen overtagelsesdatoen, boligen ryddet og rengjort. Viktig for begge arvinger å innse at megler, tilstandsrapport og foto fort beløper seg til 120.000 som dekkes av salgssummen før dere fordeler pengene, så den andre arvingen bør jo ha god grunn til å tro at eiendommen blir solgt for mer enn 60000 over det du er villig til å gi, om det åpne markedet skal gi mening. Det finnes forsåvidt en tredje mulighet, det er at du flytter ut, dere forblir uenige og huset står til forfall. Det alternativet anbefales ikke. Anonymkode: e3ff7...b2b 3 1
Create Skrevet 2. juni #23 Skrevet 2. juni Du er vell sameier og har forkjøpsrett etter saml. § 11 😊 Du trenger ikke en gang å by for å drive opp prisen si 2
AnonymBruker Skrevet 3. juni #24 Skrevet 3. juni AnonymBruker skrev (19 timer siden): Jeg har bodd her i over 15 år og betaler alt. Ergo andre arving lot meg ta alt alene, også ett hissig sykdomsforløp. Det har vært umenneskelig tøft med så og si null støtte. Anonymkode: 2b432...d34 Jeg kan forstå at det er både sårt, kjipt og vanskelig, men lovverket når det kommer til arv tar ikke hensyn til dette så om den andre arvingen ønsker å selge har ikke du noe annet valg enn å føye deg. Anonymkode: 4e4d7...f0a 2
blue0rchid Skrevet 3. juni #25 Skrevet 3. juni Create skrev (10 timer siden): Du er vell sameier og har forkjøpsrett etter saml. § 11 😊 Du trenger ikke en gang å by for å drive opp prisen si Helt riktig! Her må TS bare få boligen ut på markedet og la budrunden gå sin gang. Så kan TS melde forkjøpsretten med en gang budet er akseptert. Trenger heller ikke informere medarving eller megler om dette på forhånd. 1 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni #26 Skrevet 3. juni Det som er mest trist her er jo at dette er snakk om to personer med trolig en egentlig nær relasjon, søsken, søskenbarn eller lignenede, siden begge er arvinger etter samme person. Også ender man opp i slike konflikter istedet for å komme til enighet. Anonymkode: a4cee...f32
AnonymBruker Skrevet 3. juni #27 Skrevet 3. juni blue0rchid skrev (48 minutter siden): Helt riktig! Her må TS bare få boligen ut på markedet og la budrunden gå sin gang. Så kan TS melde forkjøpsretten med en gang budet er akseptert. Trenger heller ikke informere medarving eller megler om dette på forhånd. Er dette sant dersom de ikke er formelle eiere, men det er boet som står som selger? Anonymkode: eb256...547 1 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni #28 Skrevet 3. juni AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Er dette sant dersom de ikke er formelle eiere, men det er boet som står som selger? Anonymkode: eb256...547 Nei, det gjelder ikke da. Hvis man vil ha forkjøpsrett etter Sameieloven, må eiendommen først overdras til arvingene, slik at et sameie oppstår. Anonymkode: abce1...3a6 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni #29 Skrevet 3. juni Create skrev (21 timer siden): Du er vell sameier og har forkjøpsrett etter saml. § 11 😊 Du trenger ikke en gang å by for å drive opp prisen si blue0rchid skrev (10 timer siden): Helt riktig! Her må TS bare få boligen ut på markedet og la budrunden gå sin gang. Så kan TS melde forkjøpsretten med en gang budet er akseptert. Trenger heller ikke informere medarving eller megler om dette på forhånd. AnonymBruker skrev (10 timer siden): Er dette sant dersom de ikke er formelle eiere, men det er boet som står som selger? Anonymkode: eb256...547 Men nå er jo ikke ts registrert som eier av boligen, men om hun hadde vært det så har jo den andre arvingen fortsatt rett på halvparten så spørsmålet er om den trådstarter hadde hatt økonomi til å « ta over» boligen ved å benytte seg av forkjøpsrett. Anonymkode: 4e4d7...f0a
AnonymBruker Skrevet 5. juni #30 Skrevet 5. juni AnonymBruker skrev (På 2.6.2026 den 5.58): Jeg bor i en bolig som jeg har arvet, det er to arvinger. Den andre arvingen nekter meg å ta over boligen ( jeg kjøper vedkommende ut ) og legger press på at den skal ut på det åpne markedet. Så har vi en utålmodig megler som sier jeg må leie etter salg ( leiemarkedet her er skrapet ) jeg har en jobb og ta vare på så det må jo være forutsigbart. Det finnes vel noe som heter overtagelsestid? kan jeg ikke bo i boligen mens jeg går på visninger etter nytt? I mellomtiden betaler jeg alt. Anonymkode: 2b432...d34 Du kan jo by på boligen selv? Hvis du vil ha den? er du heldig får du den under det du tenkte du ville kjøpe andre ut for. Ikke usannsynlig i det markedet som er nå Anonymkode: 9389a...e89
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå