Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor i en bolig som jeg har arvet, det er to arvinger.

Den andre arvingen nekter meg å ta over boligen ( jeg kjøper vedkommende ut ) og legger press på at den skal ut på det åpne markedet.

Så har vi en utålmodig megler som sier jeg må leie etter salg ( leiemarkedet her er skrapet ) jeg har en jobb og ta vare på så det må jo være forutsigbart.

Det finnes vel noe som heter overtagelsestid? kan jeg ikke bo i boligen mens jeg går på visninger etter nytt?

I mellomtiden betaler jeg alt.

Anonymkode: 2b432...d34

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er da høyst vanlig at man avtaler overtagelsestidspunkt med kjøper, og at du har noe tid på deg til å finne noe nytt. Selvsagt innen rimelighetens grenser. Rimelig tid kan for eksempel være innen tre måneder. Dette må da kjøper være innforstått med og akseptere.

Du har vel visst om dette en stund, slik at du har vært aktiv med å finne ny bolig.

Anonymkode: ff947...a2b

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hvis boligen legges ut kan du fortsatt by på den. 

Anonymkode: eb256...547

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Hvis den andre arvingen vil selge boligen på det åpne markedet må dere gjøre det. Du kan ikke velge å kjøpe ut medarving, sannsynligvis vil dere få mer for huset på det åpne markedet. Du kan eventuelt avtale med medarvingen at dere setter 3 måneders overtakelse, slik at du rekker å finne deg noe å leie. 

Anonymkode: c703f...ca1

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvis den andre arvingen vil selge boligen på det åpne markedet må dere gjøre det. Du kan ikke velge å kjøpe ut medarving, sannsynligvis vil dere få mer for huset på det åpne markedet. Du kan eventuelt avtale med medarvingen at dere setter 3 måneders overtakelse, slik at du rekker å finne deg noe å leie. 

Anonymkode: c703f...ca1

Jeg. vil ikke leie, jeg har bodd her i åresvis og tatt vare på avdøde. Jeg var den som stilte opp 24.7 ved ett grusomt stygt sykdomsforløp! Jeg har levd i ett mareritt alene, og så skal jeg hives ut av husets mitt ?  Ut på usikkert leiemarked? Det er uaktuelt. 

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det er da høyst vanlig at man avtaler overtagelsestidspunkt med kjøper, og at du har noe tid på deg til å finne noe nytt. Selvsagt innen rimelighetens grenser. Rimelig tid kan for eksempel være innen tre måneder. Dette må da kjøper være innforstått med og akseptere.

Du har vel visst om dette en stund, slik at du har vært aktiv med å finne ny bolig.

Jeg kan ikke se etter ny bolig før jeg vet hva egenkapitalen er. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hvis boligen legges ut kan du fortsatt by på den. 

Anonymkode: eb256...547

Jeg har bodd her i over 15 år og betaler alt. Ergo andre arving lot meg ta alt alene, også ett hissig sykdomsforløp. Det har vært umenneskelig tøft med så og si null støtte. 

• Hjerte 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Ja. Det virker som det er vanlig. Da har man jo tid til å finne nytt man kan kjøpe. 

AnonymBruker
Skrevet

Kan ikke dere avtale at du går inn på høyeste bud? Du får jo deltatt i budrunden også om du ønsker det, selger vet ikke hvem kjøper er. Er du redd for at prisen i markedet er mye høyere enn det du ønsker å kjøpe for? I så fall forstår jeg faktisk den andre arvingen. Test markedet, så får dere den mest objektive vurderingen dere kan få. Du kan selvfølgelig bli boende ut tiden frem til overtakelse, det er vel i alles interesse at huset ikke forfaller og at noen betaler løpende utgifter? 

Arv og det å ta vare på eldre er (kanskje heldigvis) to ulike ting. 

Anonymkode: f27fb...8ac

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Skjønner veldig godt at dette er en tøff situasjon for deg. Personlig synes jeg det er umenneskelig at den andre av dere ikke kan la deg overta boligen, omstendighetene tatt i betraktning.

Du kan avtale det med for eksempel tre måneder når dere får inn bud fra kjøper. Stille betingelse om det.

Håper dette vil gå bra for deg.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Du kan vel bli enig med den andre arvingen om at du kan tre inn i høyeste bud med fortrinnsrett? Da får dere testet boligen på det åpne markedet, og du slipper å delta i en plagsom budrunde. 

Men det er jo muligens litt bortkasta 100-150´000 kroner i meglerhonorar å legge den ut, det hadde vært bedre om familie klarte å bli enige om en pris eller løsning. Foreslå å hente inn to takster/verdivurderinger og velg snittet av de to. 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Og du har vel en form for formening om hvor stor egenkapitalen blir ved salg. Vil tro det ikke spriker mellom 250´000 og 4 millioner akkurat. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hvis det i realiteten er to eiere her, kan ikke TS nekte å selge og la den andre ta det juridiske bryderiet med å oppløse boligsameie? Det er ikke det første jeg hadde foreslått, men her har jo TS forsøkt å løse saken på minnelig vis. Kanskje den andre blir mer motivert til å finne en løsning når han skjønner at det kommer til å koste tid og penger å få dette ut på det åpne markedet.

Anonymkode: 557eb...e77

AnonymBruker
Skrevet

Heldigvis er dine utsagn om at «det er helt uaktuelt å flytte» ikke verdt noe. Ei heller at du har bodd i huset i 15 år, og valgt å ta deg av en gammel person.

Det virker også helt rimelig at du betaler alt av løpende kostnader, så lenge du bor i huset, så sant du ikke betaler leie til den andre arvingen da.

Anonymkode: 6708b...5ae

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvis det i realiteten er to eiere her, kan ikke TS nekte å selge og la den andre ta det juridiske bryderiet med å oppløse boligsameie? Det er ikke det første jeg hadde foreslått, men her har jo TS forsøkt å løse saken på minnelig vis. Kanskje den andre blir mer motivert til å finne en løsning når han skjønner at det kommer til å koste tid og penger å få dette ut på det åpne markedet.

Jeg skrev dette og vil legge til at du må selvfølgelig betale leie, men bare halvparten av markedspris i og med at leieinntektene skal deles på begge eierne.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bodd her i over 15 år og betaler alt. Ergo andre arving lot meg ta alt alene, også ett hissig sykdomsforløp. Det har vært umenneskelig tøft med så og si null støtte. 

Beklager, men det er er faktisk irrelevant. 

Dere er to likestilte eiere av boligen. Du kan legge inn bud på det åpne markedet. Dere kan avtale at du får fortrinnsrett på det høyeste budet. 

Anonymkode: 4ae87...07d

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Legg ut huset på det åpne markedet, også byr du 10 000 over høyeste bud....

At det oppleves urettferdig og urimelig etter disse årene kan jeg forstå, men dessverre spiller ikke det noen rolle.... Her det bare å svelge kameler med og uten hår og gjøre det så smertefritt som mulig....

Anonymkode: 822d2...a91

• Liker 3
Skrevet

Jeg. vil ikke leie, jeg har bodd her i åresvis og tatt vare på avdøde. Jeg var den som stilte opp 24.7 ved ett grusomt stygt sykdomsforløp! Jeg har levd i ett mareritt alene, og så skal jeg hives ut av husets mitt ?  Ut på usikkert leiemarked? Det er uaktuelt. 

Men det har da ikke noe med arv å gjøre i det hele tatt, om det ikke var testamentert til deg. Og selv da er det noe som heter pliktmessig arv. Få deg en advokat og finn ut hvor lang tid du har på deg, og om ikke du kommer til enighet med din medarving kommer Stats forvalter til å sette dette på tvangssalg og så deles arven mellom dere. 

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg skrev dette og vil legge til at du må selvfølgelig betale leie, men bare halvparten av markedspris i og med at leieinntektene skal deles på begge eierne.

Den kommer du neppe noen vei med, om medeier vil selge huset kan ikke den andre si at jeg leier den, og så trekker jeg fra din del som du motvillig vil få :) TS må realitets orientere seg først og fremst, og den vil TS få hos en advokat som kan belyse dette for vedkommende, for det er ikke TS i stand til selv. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det får du vite ved salg og så må du finne noe innen overtakelsesdato. 

Anonymkode: 72420...2a8

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Men hvorfor kan du ikke bare bli med i budrunden og kjøpe dette huset?

Anonymkode: abce1...3a6

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...