AnonymBruker Skrevet 3. juni #21 Skrevet 3. juni Veldig godt å høre at skolen endelig tar tak i drittungenes oppførsel! Men jeg tenker også at du må gjøre det du kan for å styrke barnet ditt. Siden skolebytte ikke er aktuelt, så ville jeg satset på karatetrening. Ikke for at hun nødvendigvis skal banke opp de slemme jentene, men for å endre kroppsspråket og de nonverbale signalene hun sender ut. Kampsport er fantastisk for å bygge både kroppskontroll og selvtillit. Anonymkode: 1843d...136 3 2
AnonymBruker Skrevet 3. juni #22 Skrevet 3. juni Drit i tiltaksplaner. Bytt skole så datteren din kan bygge nytt nettverk før ungdomsskolen. Kjempeviktig. Anonymkode: 5ea86...0c5
Smilii Skrevet 3. juni #23 Skrevet 3. juni Her burde skolen laget aktivitetsplan etter første bekymringsmelding ble sendt fra deg. De er pliktet til å dokumentere, og mangel på dokumentasjon kan gå i favør hos dere dersom det skulle bli en sak. I og med at tiltakene er satt frem til sommerferien, så har dere rett på et evalueringsmøte før sommerferien starter for å si noe om hvordan det går med tiltakene, om noe bør fortsette, om noe kan avsluttes, om det bør nye tiltak til osv. Her bør du si tydelig i fra at det må fortsette etter sommerferien, slik at kommunen også får et press fra seg til å få miljøterapeut på den skolen dattera di går på. Jeg jobber som lærer og kan mye rundt §12-2. Vil også nevne at det er flott at det står at læreren har visst om dette lenge. Høres nesten som om læreren her også er en del av problemet knyttet til din datters utrygge skolehverdag. Det trenger ikke bare være elever men og voksne på skolen den røde knappen kan trykkes på for. Nå vet jeg ikke alle sider i saken, men her høres det ut som en skikkelig svikt i systemet. Håper tiltakene fortsetter etter ferien, og at det bedrer seg betraktelig for din datter fremover! 3 2
AnonymBruker Skrevet 3. juni #24 Skrevet 3. juni Har stor medfølelse for deg TS ❤️Dette er noe alle foreldre frykter. Har selv opplevd noe lignende å måtte sende meldinger til foreldre når jeg opplevde at skolen ikke gjorde nok. Det er fint å lese at en utenforstående tar situasjonen på alvor. Se om tiltakene er seriøse og at de fortsetter en god stund etter sommeren også, slik at det ikke bare er brannslukking fra skolens side for å unngå å havne i mer trøbbel. Anonymkode: c4468...910
alfathealfa Skrevet 3. juni #25 Skrevet 3. juni Flott at de har fått inn miljøterapeuten, glad for å høre det. Håper barnet får det bedre, nå.
AnonymBruker Skrevet 3. juni #27 Skrevet 3. juni Håper det ordner seg for dere! Anonymkode: 4eb70...71f
AnonymBruker Skrevet 4. juni #28 Skrevet 4. juni Hurra for miljøterapeut som virker! Vi hadde samme utfordringene da min datter gikk i 4.-6. klasse. Hun var ikke vanligvis offeret, men en del av gjengen som ble styrt av en sterk og utspekulert leder. Skolen brukte lang tid på å forstå problemet og moren til hun som det som regel gikk utover eksploderte fullstendig en vakker tirsdag. Hun kom på skolen og tok for seg både unger og lærere og rektor og lagde skikkelig baluba. Da først ble det laget planer og innkalt til mange møter, også med en ekstern hjelp. En med mange års erfaring fra konfliktrådet tok for seg alle jenteforeldrene i flere omganger og til sist gikk det faktisk bra. Hun som var den sterke lederen ble blant annet fratatt mobilen i nesten et halvt år. Det var nok det beste tiltaket av alle, takk til foreldrene hennes som til slutt innså at det var deres barn som lagde konfliktene, selv om hun også gråt over dem hjemme. Anonymkode: ae36d...40c 4
AnonymBruker Skrevet 4. juni #29 Skrevet 4. juni Hei ts, dette høres ikke greit ut i det hele tatt. Ofte får jo vi foreldre høre vårt barns versjon av hendelser og da er det utrolig viktig at skolen nå tar tak og får inn ressurser som kan observere og få et objektivt bilde av hva som foregår. Sånne jente mobbesaker kan være svært vanskelige å få tak på. Og jeg tipper at denne jenta som er "leder" nok har en helt annen versjon av hva som foregår og mange av de andre jentene kanskje også. Jeg håper at dere nå får god hjelp og at denne gruppen kan bli møtt med kloke voksne som gjør noe. For dette vil ikke bli bedre av seg selv og skulle din jente bytte skole(som du sier ikke er et alternativ) så tror jeg fort det vil gå ut over en annen. Dette er nok en jente som sliter med noe, har fått holde på uten veiledning eller hva vet vi. Om det ikke blir bedre for din jente så vil jeg anbefale å bytte skole mobbing og utestenging setter spor for resten av livet. Jeg er enig med de som sier at fritidsaktiviteter er gull! Anonymkode: 2a2b6...441
AnonymBruker Skrevet 4. juni #30 Skrevet 4. juni AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Hei ts, dette høres ikke greit ut i det hele tatt. Ofte får jo vi foreldre høre vårt barns versjon av hendelser og da er det utrolig viktig at skolen nå tar tak og får inn ressurser som kan observere og få et objektivt bilde av hva som foregår. Sånne jente mobbesaker kan være svært vanskelige å få tak på. Og jeg tipper at denne jenta som er "leder" nok har en helt annen versjon av hva som foregår og mange av de andre jentene kanskje også. Jeg håper at dere nå får god hjelp og at denne gruppen kan bli møtt med kloke voksne som gjør noe. For dette vil ikke bli bedre av seg selv og skulle din jente bytte skole(som du sier ikke er et alternativ) så tror jeg fort det vil gå ut over en annen. Dette er nok en jente som sliter med noe, har fått holde på uten veiledning eller hva vet vi. Om det ikke blir bedre for din jente så vil jeg anbefale å bytte skole mobbing og utestenging setter spor for resten av livet. Jeg er enig med de som sier at fritidsaktiviteter er gull! Anonymkode: 2a2b6...441 Leste du siste innlegg fra Ts om at det ble satt en miljøterapeut på saken, og at etter en og en halv dag - kommer med det samme som datter til TS? TS: så godt at dere endeligste noen som laget deres. Krysser fingrene for at disse tiltakene hjelper. Anonymkode: b5048...452
AnonymBruker Skrevet 4. juni #31 Skrevet 4. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Leste du siste innlegg fra Ts om at det ble satt en miljøterapeut på saken, og at etter en og en halv dag - kommer med det samme som datter til TS? TS: så godt at dere endeligste noen som laget deres. Krysser fingrene for at disse tiltakene hjelper. Anonymkode: b5048...452 Ja leste det. Og det er utrolig viktig å få inn ressurser som kan observere og nøste opp i mekanismene som ligger her. eller blir det jo bare barnas opplevelser og denne "lederjenta" har nok sin egen tolkning av situasjonen Anonymkode: 2a2b6...441
AnonymBruker Skrevet 4. juni #32 Skrevet 4. juni AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja leste det. Og det er utrolig viktig å få inn ressurser som kan observere og nøste opp i mekanismene som ligger her. eller blir det jo bare barnas opplevelser og denne "lederjenta" har nok sin egen tolkning av situasjonen Anonymkode: 2a2b6...441 Veldig sant. Og så er det jo ikke helt usannsynlig at miljøterapeuten snakker mor litt etter munnen for å blidgjøre, men også få henne til å føle seg hørt. Det er jo ikke den andre jentas feil at TS’ datter sluttet å leke med andre, det valgte hun selv. Anonymkode: da163...24c 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni #33 Skrevet 4. juni Dette løste seg litt for for fort... Anonymkode: e1d14...ae9 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni #34 Skrevet 4. juni AnonymBruker skrev (På 2.6.2026 den 8.03): Denne læreren virker tafatt. Er hun typen som skal være venner med alle elevene kanskje? Jeg er så lei av lærere som bagatelliserer alvorlige problemer som «jentedrama». Jentedrama er ofte i realiteten ren mobbing. Jeg kan skjønne at læreren føler seg maktesløs om det også er mye problemer blant guttene i klassen, men det er jo ingen unnskyldning for å avfeie jentemobbingen. Det høres også merkelig at hun forsvarer «Anne» etter møtet med din datter sin storebror. Det er jo slike situasjoner man ender opp med når lærerne og andre voksne ikke blander seg inn. Her burde vel skolen lagt opp til et møte med alle jenteforeldrene i klassen? Jeg ville uansett fortsatt å være «plagsom» ovenfor skolen. Leid inn advokat om så nødvendig. Din datter har krav på et trygt skolemiljø. Jeg ser du skriver det er vanskelig å bytte skole og vanskelig å flytte. Men jeg vet ikke hva jeg hadde gjort om barnet mitt hadde det så fælt hver dag. Er det verdt å bli boende eller unngå skolebytte når hun har det sånn? Og til hvilken pris? Dette setter arr i sjelen. Anonymkode: c4f46...918 Ikke for å forsvare kontaktlærer her (for ja, hen ER ansvarlig for å ta tak i dette), men dette er et prima eksempel på hvorfor folk rømmer fra læreryrket. For dette er ikke kontaktlærers skyld. Dette handler om at en familie har fallert i barneoppdragelsen (latt Anne tru at sånn oppførsel er innafor og/eller nekter å lytte til de som sier fra om hvordan englebarnet er mot andre) men som kontaktlærer må rydde opp i fordi det er på skolen at Anne treffer månedens offer. Samtidig som kontaktlærer tydeligvis må passe på at gutta i klassen ikke banker hverandre til blods. Dette i tillegg til all ordinær oppfølging hen har med klassen og eventuelt anna drama som TS ikke veit noe om. Kontaktlærer har noe nedsatt stilling for å drive dette arbeidet og en symbolsk sum i funksjonstillegg, men innafor skoleverket er det viden kjent at det arbeidet gjerne går langt utover de timene man på papiret har til rådighet. Så hva skal kontaktlærer gjøre når de timene blei brukt opp i november? Jeg har sjøl gått i en klasse det vi hadde en lignende situasjon, og misunner virkelig ikke lærerne vår den jobben de måtte ha med å demme opp for all dritten som blei stelt i stand av ei eineste liten prinsesse som fikk regjere fritt av foreldra fra barnehagealder av. For det begredelige faktum var jo at dritten fløyt like tjukt etter skoletid og i helger og ferier når ungene traff hverandre utafor skolegården, der det ikke var miljøterapeuter som kunne passe på at alle fikk være med å leke. Hva enn de gjorde i løpet av skoleåret, så var faenskapen på gang igjen i august. Anonymkode: 92bec...abe 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni #35 Skrevet 4. juni AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ikke for å forsvare kontaktlærer her (for ja, hen ER ansvarlig for å ta tak i dette), men dette er et prima eksempel på hvorfor folk rømmer fra læreryrket. For dette er ikke kontaktlærers skyld. Dette handler om at en familie har fallert i barneoppdragelsen (latt Anne tru at sånn oppførsel er innafor og/eller nekter å lytte til de som sier fra om hvordan englebarnet er mot andre) men som kontaktlærer må rydde opp i fordi det er på skolen at Anne treffer månedens offer. Samtidig som kontaktlærer tydeligvis må passe på at gutta i klassen ikke banker hverandre til blods. Dette i tillegg til all ordinær oppfølging hen har med klassen og eventuelt anna drama som TS ikke veit noe om. Kontaktlærer har noe nedsatt stilling for å drive dette arbeidet og en symbolsk sum i funksjonstillegg, men innafor skoleverket er det viden kjent at det arbeidet gjerne går langt utover de timene man på papiret har til rådighet. Så hva skal kontaktlærer gjøre når de timene blei brukt opp i november? Jeg har sjøl gått i en klasse det vi hadde en lignende situasjon, og misunner virkelig ikke lærerne vår den jobben de måtte ha med å demme opp for all dritten som blei stelt i stand av ei eineste liten prinsesse som fikk regjere fritt av foreldra fra barnehagealder av. For det begredelige faktum var jo at dritten fløyt like tjukt etter skoletid og i helger og ferier når ungene traff hverandre utafor skolegården, der det ikke var miljøterapeuter som kunne passe på at alle fikk være med å leke. Hva enn de gjorde i løpet av skoleåret, så var faenskapen på gang igjen i august. Anonymkode: 92bec...abe Som lærer forstår jeg godt hva du skriver her. Det er derfor viktig at alt blir dokumentert slik at systemet ser at det trengs flere ressurser for å dekke opp om alt arbeidet som finnes i klassen. Lærer bør skrive avvik på det man ikke har tid til. Har man brukt opp all avsatt tid til møter, dokumentering osv, viser det at systemet ikke fungerer og noe må endres. Anonymkode: 0a2b3...09b 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå