Gå til innhold

Slemme jenter 4.klasse

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Datteren min går i 4.klasse og har det veldig vondt sosialt og utrygt på skolen. 

Hun var alltid den mest sprudlende, mest utadvendte og glade jenta man kan tenke seg til - fram til hun i starten av 3 klasse fikk kontakt med ei jente på trinnet som har hatt svært dårlig innflytelse. La oss kalle denne jenta Anne. 

Sakte men sikkert har min datter mistet kontakt med alle de andre venninnene sine, fordi hver gang min datter ville være med noen andre ble Anne sjalu og vendte de mot henne. Akkurat som at hun ville ha min datter for seg selv. Men også alle de andre jentene, bare separert. 

I ettertid har jeg fått vite at Anne har drevet på slikt med et par andre jenter tidligere, der foreldrene har vært helt fortvilet over hva slags makt og pådrivelse hun har på andre.

Den livsglade datteren min har sakte men sikkert visnet vekk, og hun er så ofte lei seg og kommer gråtende hjem, gruer seg til skole og fritidsaktiviteter. Fra å alltid være sosial med masse venner, til å kjempe for å beholde noen venner som helst da Anne får de i mot henne hver gang hun prøver å være med noen nye.

Hun får ikke hjelp av lærer på skolen, som nå har sett seg så lei at hun rett og slett ikke gidder mer «jentedrama» fordi det ikke blir bedre (hennes ord på tlf til meg). I vinter måtte jeg sette ned foten og trykte da på skolens «røde knapp», og krevde at jentene skulle holdes unna hverandre en periode, samtidig som jeg også kontaktet jentas foreldre for ørtende gang. Etter denne pausen på skolen ble innført, ble det bare ti ganger verre! Akkurat som det klikket for Anne over at hun ikke fikk styre og manipulere min datter lenger. 

De er nå en hel gjeng etter henne konstant, og er graverende i ordspråket også, med trakassering og trusler. Men de er smarte også, og unngår å bli tatt. Går i fellesskap og benekter alt, og læreren sier at «siden jeg ikke har vitnet det selv så kan jeg ikke utnevne noen skyldige». 

Min datter føler seg stygg, fordi dette er det hun blir fortalt, hun som elsker å synge blir fortalt for en stygg stemme hun har, blir ledd av og pekt på av Anne og hennes populære gruppe som forteller at hun er venneløs. Sprer rykter. Deler hemmeligheter de har hatt og ler av det. Hun får hele tiden kommentarer etter seg, blir hakket på og gjort narr av - til hun tilslutt blir kjempesint selv eller bare løper vekk gråtende.
Når hun prøver å gå vekk, kommer de etter.

I en klassevenninnes bursdagsfeiring nylig kom min datter gråtende hjem da de stod foran alle å lo av bursdagsgaven som datteren min hadde kjøpt - og gledet seg sånn til å gi, og de sa at en sånn en stygg og «billig» gave var det bare «noe du kunne funnet på å gi vekk». Hun hadde heldigvis blitt forsvart av bursdagsbarnets forelder og én annen jente, men ble så skamfull over det hele at hun dro hjem!

I forrige uke gikk det skikkelig ille en dag på skolen, der de begynte å knuffe og være fysisk med henne også. Etter skolen var ferdig prøvde de å hindre datteren min å forlate skolegården med å stå rundt sykkelen hennes, og kommenterte hvor frekk og stygg hun er, og en løgner som sladrer til voksne osv, mens datteren min bare stod der å gråt….og HELDIGVIS kom storebroren til datteren min tilfeldigvis ut og vitnet dette - og grep umiddelbart inn med å snakke til jentene og få tak i sykkelen! 

MEN dagen etterpå får min datter streng beskjed av lærer om at det blir siste gang hun får lov å involvere sin bror i konflikter, noe jeg umiddelbart ringte lærer for å bekrefte og det gjorde hun!! Ifølge lærer hadde Anne sagt at min sønn kjeftet og hun ble redd. Jeg var helt i sjokk helt ærlig, og sa spydig til læreren at når min datter ikke føler at hun har noen trygge voksne på skolen - så skal det bare MANGLE at hennes bror går inn for å beskytte henne når hun står ALENE å gråter med en haug jenter over seg! 
Jeg gikk rett inn på skolens nettside og trykka på den knappen igjen, og har opprettet ny sak. 

Men sånn helt ærlig, hva i all verden kan man gjøre for å få slutt på dette? 

Når det ikke nytter å prate med noen av disse foreldrene som ikke tror at englebarna deres gjør noe, når kontaktlærer ikke «gidder» mer «jentedramaet»? Skal nevnes at dette er et veldig problemfylt kull med guttene der det er mye vold, men det er ikke rett at det skal okkupere all fokus fra lærere heller! 

Min datter gruer seg mer og mer til skolen for hver dag som går, og blir mer og mer innesluttet og isolert på fritiden. Finnes det noe håp? Hun har nettopp hatt bursdag, og har enda ikke feiret barnebursdag. Prøvde å snakke med henne om det i dag, og foreslo at hun kunne velge 3 stykker for å ta med på badeland og restaurant framfor feiring med alle jentene, og da satt hun med tårer i øynene og blikket i gulvet og responderte med «da vet jeg ikke helt hvem jeg kan invitere da jeg ikke har noen». 

Jeg har helt ærlig vurdert å gå opp til Anne selv når hun er alene, og gi henne en real kjeftekule for å skremme vettet av henne, for nå er jeg så fortvilet og lei! 

Anonymkode: 714d4...802

• Hjerte 10
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er det mulig å bytte klasse eller skole?

Jeg spør, ikke fordi man skal lære ungene å "rømme" fra problemene, men min erfaring er at det dessverre blir ikke bedre. Jeg prøvde alt for lenge med min datter og hun ble nesten helt ødelagt til slutt, og det endte med selvmordsforsøk i 6.klasse. Sier ikke at det vil skje med din datter, men risikoen er der og de såkalte tiltakene skolen setter inn er ofte bare ord på papiret. Med mindre dere foreldre kan involvere andre foreldre som også kan bistå på fritiden med å skape gode og trygge rammer for jentene. Har dere noe kontakt med andre foreldre?

Anonymkode: ba1e2...808

• Hjerte 2
Skrevet

Er det noen mulighet for at datteren din kan skifte skole?

Dette høres skikkelig ille ut, og lærerne må virkelig komme på banen her. Blir datteren din borte, finner de vel et annet offer om de bare får holde på.

Skrevet (endret)

Du krever at skolen setter i gang sak etter Opplæringslovens § 12 A.

Her er kravene til skolens oppfølging i slike saker:
  • Undersøke: Skolen må undersøke saken så raskt som mulig.
  • Tiltak: Skolen må rette opp situasjonen med egnede tiltak for å sikre at eleven igjen føler seg trygg.
  • Skriftlig plan: Skolen skal lage en egen skriftlig plan for hvilke tiltak som skal settes inn.

At skolen har krav på seg er ikke det samme som at det hjelper. For min egen del ville jeg flyttet til en annen skolekrets om nødvendig, hvis det ikke bedrer seg. 

Også bra om barnet kan ha fritidsaktiviteter vekk fra miljøet i klassen for å få flere å spille på sosialt. Korps er en fin aldersblandet aktivitet, samme med speider og 4H. Da blir hun kjent med flere enn bare kullet sitt.

Endret av alfathealfa
  • Liker 3
Skrevet

Huff, dette hørtes ikke greit ut💔 Jeg har vært mammaen til det barnet som blir holdt utenfor og blitt mobbet. Og etter år med kjemping for å bedre tilstanden endte vi opp med å bytte skole for barnet vårt. Det ble en ny start og ble veldig godt for barnet vårt. Jeg angret på at jeg ikke hadde gjort det før. Vi hadde møte på møte med lærer og rektor, men det kom aldri noen veg. Og det høres ut som at situasjonen deres er så fastlåst at jeg ville helt seriøst vurdert om det var andre skoler jenta di kan gå på ❤️

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

I dette tilgellet ville jeg faktisk byttet skole. Jenta di har det jo virkelig forferdelig og så lenge foreldre til disse barna ikke tar grep er det lite håp dessverre. 

Hadde jeg fått nyss om at mitt barn holdt på slik hadde jeg fader ikke gitt meg før jeg hadde vært sikker på at oppførselen tok slutt. Man skal aldri være naiv når det kommer til egne barn. 

Anonymkode: 03be1...8a3

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ts, skulle virkelig ønske at jeg bare kunne ta henne ut av skolen og få henne i et annet skolemiljø! 

Vi bor «dessverre» langt ute i distriktet i nord, med lange avstander mellom kommunene, og dette er kommunens eneste barneskole. Er ikke bare bare å skulle flytte på seg heller, dette er hjemplassen vår og det er her vi har familiene våre, vi er jo avhengige av begge våre inntekter, og innenfor mitt yrke er det vanskelig å finne faste stillinger. Kjøpte hus for noen få år siden gjorde vi også, og her i distriktet er boligmarkedet tregt, men dette er liksom huset vi kjøpte for å ha til vi blir gamle. 

Jeg vet at et tidligere kull som hadde mange utfordringer plasserte klassetrinnene på forskjellige deler av skolebygget, og innførte forskjellig friminutt for klassene slik at de skulle slippe å omgås, og slike tiltak liker jeg! 

Var et veldig lurt tips om å finne fritidsaktiviteter med andre enn bare kullet, hun går jo bare på fotball og håndball og det er jo med trinnet så det er jo bare helt ille nå. Vi har speider, men de eneste barna fra barneskolen som er med der er 3 gutter fra kull over henne. Ellers vet jeg at det finnes karate her, men ikke noe annet. 

Anonymkode: 714d4...802

• Hjerte 2
Skrevet

Bytt skole, og får du noensinne Anne på tomannshånd så skrem livskiten ut av henne så hun kanskje lærer!

• Liker 2
  • Hjerte 4
Skrevet

Huff, så kjedelig at det ikke finnes andre skoler. Da er den eneste muligheten og brette opp ermene og bli den brysomme. Den som ikke lar ting ligge, den som tar kontakt med skolen og krever tiltak og den som snakker høyt på foreldremøter. Jenter i fjerde klasse kan være grusomme. Og jenter i femte er verre. På skolen vår har de jentegrupper der de snakker om hvordan man skal være mot hverandre. Læreren vår er veldig på, men allikevel skjer det ting. Skolen din må sette inn tiltak for å bedre situasjonen for datteren din. Punktum. Passitivitet vil bare gjøre det verre. Dette går ikke over av seg selv. Du har meldt til skolen uten at de har gjort noe, da er statsforvalter neste. Meld før sommerferien. Det er ingenting en rektor hater mer enn statsforvalteren på nakken ut i sommerferien. Det kan gi resultater raskt. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor snakker du ikke med foreldrene til Anne? Det er jo de som lar ungene sin få for frie tøyler?  Dette høres helt drøyt ut 

Anonymkode: c9db3...611

AnonymBruker
Skrevet

1. snakk med ALLE foreldrene til jentene. 

2. La broren hennes og hans venner skremme dem (event noen venninner av han). 

Helt sikkert mange som er i mot dette, men her ble yngste sønnen vår plaget av en gjeng. Eneste som fikk slutt på det var når storebror og gjengen hans skremte guttene.. 

Anonymkode: b5048...452

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg foreslår skjult kamera på jentungen din. Ett sånt lite ett som kan gjemmes i en knapp/brosje eller pynt på skolesekken. Litt på kanten, absolutt. Dette vil fjerne all tvil om hvor skylden ligger! Men nå er det på tide at vi som samfunn og enkeltpersoner setter ned foten og nekter å la små "drittunger" terrorisere alt og alle rundt dem. Tenk på hvor mye traumer og skader dette vil gi barna over tid. Er jo ikke rart at barn/ungdom/unge voksne sliter mer med psykiske vansker nå enn før siden alt skal "forstås ihjel". 

Meld skolen til politiet og statsforvalteren. Gå til lokalavisen. Lag så mye støy som overhode mulig!! Du har en plikt til å stå opp for barnet ditt. Og selv om det kanskje er ubehagelig for datteren din her og nå, så vil traumene i etterkant bli mye mindre når hun ser hvor mye du har kjempet for henne.

Jeg slår også et slag for at du melder jenten din på kampsport (eller bruker youtube og lærer hun opp selv). Lær hun opp til å slå i fra seg, sette seg på bakbena og rett og slett bli en vegg de ikke kan pirke i mer. Ja, jeg vet at det høres litt sykt ut. Men i alle mine år så har jeg lært at slike mennesker (selv om de er barn, psykopati er dessverre medfødt) lærer kun av 2 ting: Vold og ekstrem motstand/redsel for ekstreme konsekvenser (som truing eller direkte bank av eldre barn/ungdom som en eldre bror)! Jeg ble selv mobbet i åresvis helt til den dagen jeg faltisk slo ned en av mobberene. Da ble det plutselig stille og jeg fikk fred det siste året på skolen. Jeg skulle ønske jeg hadde tatt igjen mye mye tidligere. Det hadde spart meg for 6 år med daglig mobbing!!!   

Jeg er kvinne som er godt over 40, og har både egne barn og mye barn i familien i alle aldre. Det du forteller har vært en gjenganger i åresvis, og det ser ut til å bare bli verre og verre (altså mobbingen har alttid vært der, men den er blitt mer ekstrem med både vold, utsetsnging og uthenging). Før eller siden må vi tydeligvis lære barna våre å ta tak selv siden de voksne tydeligvis ikke evner å få gjort noe. 

Anonymkode: 922c6...7f5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Denne læreren virker tafatt. Er hun typen som skal være venner med alle elevene kanskje? Jeg er så lei av lærere som bagatelliserer alvorlige problemer som «jentedrama». Jentedrama er ofte i realiteten ren mobbing. Jeg kan skjønne at læreren føler seg maktesløs om det også er mye problemer blant guttene i klassen, men det er jo ingen unnskyldning for å avfeie jentemobbingen. 

Det høres også merkelig at hun forsvarer «Anne» etter møtet med din datter sin storebror. Det er jo slike situasjoner man ender opp med når lærerne og andre voksne ikke blander seg inn. 

Her burde vel skolen lagt opp til et møte med alle jenteforeldrene i klassen?  Jeg ville uansett fortsatt å være «plagsom» ovenfor skolen. Leid inn advokat om så nødvendig. Din datter har krav på et trygt skolemiljø. Jeg ser du skriver det er vanskelig å bytte skole og vanskelig å flytte. Men jeg vet ikke hva jeg hadde gjort om barnet mitt hadde det så fælt hver dag. Er det verdt å bli boende eller unngå skolebytte når hun har det sånn? Og til hvilken pris? Dette setter arr i sjelen. 

Anonymkode: c4f46...918

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Hvorfor snakker du ikke med foreldrene til Anne? Det er jo de som lar ungene sin få for frie tøyler?  Dette høres helt drøyt ut 

Anonymkode: c9db3...611

Leste du ikke hele innlegget?

TS har jo gjort dette og det hjelper null og niks. 

Idiotforeldre får man ikke gjort mye med. 

Anonymkode: c4f46...918

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg foreslår politianmeldelse av skolen.

Også foreslår jeg at du legger vekk alle tanker om moral. Bruk alle skitne triks i boka. Inkludert å skremme livskiten av mobberen. 

• Liker 1
Skrevet

Foresten!

hadde dette vært min datter så hadde jeg byttet skole. Dere risikerer livsvarige arr hos jenta. Folk har tatt selvmord pga sånn behandling 

Skrevet

I og med at det ikke er mulig med skolebytte pga bare en mulig barneskole i kommunen, så hadde jeg meldt skolen til statsforvalteren for å ikke sikre et godt skolemiljø for barn, samt tatt en telefon til barnevernet da det er veldig tydelig at det er noen foreldre som trenger enten hjelp eller veiledning når det gjelder sine egne barn.

Vi var igjennom det samme med vårt eget barn, og samme tafatte skole, meldte inn hver minste episode til skolen. Vi tok det til slutt til statsforvalteren, meldte inn bekymring til barnevernet i tilfelle dette var et barn som ikke hadde bra og utagerte ved å ta det ut på andre barn. Statsforvalteren konkluderte med at skolen hadde brutt loven, barnevernet opprettet sak mot foreldrene. Nøyaktig hva som ble gjort av barnevernet vet jeg ikke, men det endte i hvert fall med at problembarnet byttet skole. Og barnet mitt fikk det bra igjen, fikk tilbake de fleste vennene og vennskapene lot seg reparere. Men det tok lang tid for barnet å bli trygg på vennene igjen. Når er barnet ungdom og er en trygg og glad ungdom.

Anonymkode: c130a...6fe

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...