Gå til innhold

P-piller og effekten av bruk!

Ruby

Anbefalte innlegg

Var hos fastlegen min i dag, og ba ham om å skrive ut p-piller til meg. Vanligvis får jeg dette hos en gynekolog, men han har nå byttet arbeidssted. Fastlegen min spurte hvor lenge jeg har brukt p-piller, og jeg svarte som sant var at det har jeg brukt i 9 år. Fikk da vite at man skal sjekke blodtrykket minst en gang i året, og at man står i fare for å få blodpropp og kuler i brystene. Jeg har aldri hørt om dette før, begynner å lure på om jeg skal slutte på pillen rett og slett. Ble ganske nervøs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Har akkurat selv vært hos legen ang dette selv også.

Jeg mener som helsepersonell og p-pillebruker at du ikke bør uroe deg unødvendig.

Har du gått til en gynekolog/spesialist i disse 9 årene du har brukt p-piller og ikke hatt nevneverdige hjerte/kar-symptomer / høyt blodtrykk før, bør du ikke ha noe å frykte. Jeg vil påstå at gynekologer som er spesialister i kvinnehelse faktisk VET bedre enn allmennleger. Tipper da at din gynekolog har fulgt deg opp bra ang dette. Er du i tvil, kontakt en gynekolog.

Min lege påstod at det holdt å sjekke blodtrykket toppen en gang i året, hvis man da ikke er kronisk syk eller har høyt blodtrykk eller liknende problemer fra før av. Det ER viktig å kjenne bivirkningene på dette og holde følge med blodtrykket, men det er ikke nødvendig å overdrive dette. Nå vet jeg ikke åssen sykehistorie du har, men stort sett er årlige kontroller aktuelt.

Kan jeg spørre deg om et par ting ?

Hvor ofte har du evt. målt blodtrykket ?

Har du erfart symptomer som høyt blodtrykk / kuler i brystene e.l ?

Spør deg selv om dette og ta en tur til gynekolog hvis du har mulighet, evt. konferer mer med din fastlege.

Og mht å slutte med p-piller, må du bestemme selv utifra din egen helse.

Lykke til :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...