Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har levd på 900, 1000, 1100, 1200, 1500, 1600, 1800 tør jeg ikke. 

Jeg trener, kondisjon, styrke, pilates, går tur. Har hatt lange pauser, har redusert mengden, økt mengden, ingen hiit, faste, lavkarbo, lav fodmap, har vært på rehabilitering, vært innlagt, søvnregistrering, listen er endeløs. 

Beskjeden fra alle er at jeg er i kaloriunderskudd. 

Ingen sult. Drikker ikke en dråpe med kalorier. 

Får beskjed om at man fortsatt ikke vet alt om forbrenning, energiforbruk, signalstoff, samspill kjønnshormon-tarm-hypofyse.. at man faktisk vet utrolig lite om kvinnekroppen. DET får jeg beskjed om.

Men heldigvis har vi slike eksperter som deg her inne. Takk gud for deg og din kunnskap.

Fortell meg gjerne, idioten meg, hva som skal til for å gå ned i vekt. 

Jeg, idioten, tar utfordringen din på strak arm. 

Lag meg en matplan og jeg skal følge den slavisk hver eneste dag i 28 dager. Jeg kan måle meg og veie meg for deg. 

Fyr løs. Du aner ikke hvor lettet jeg ble nå over å møte på deg her. Endelig! Etter 15 år skal jeg få skikkelig og kyndig hjelp. 

Jeg liker alt utenom reker og laks. Spiser ikke ultraprosessert. Unngår melkeprodukt, kun litt ost i løpet av uka. Drikker ingen kalorier. Har ikke god tid om morgenen. Trener mellom kl. 19.00 og 22.00. 

Trening: jogger 3km, trener styrke 1 time, jogger 3km, trener styrke 1 time. Dette er trening utenfor huset. 

Ellers 10-15 minutter yoga/pilates hver dag. 

Går 7-8000 steg innen jeg er hjemme fra jobb.

Er ute med barna, går tur, går på fjellet minst en gang i uka.

Klokka sier jeg forbrenner 2700 kalorier for dag. Men regner med du vet bedre og har en annen mening om dette.

Fyr løs, gleder meg til å ta fatt på det 😃😃😃😃 

Endelig!

Anonymkode: 88607...51d

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har levd på 900, 1000, 1100, 1200, 1500, 1600, 1800 tør jeg ikke. 

Jeg trener, kondisjon, styrke, pilates, går tur. Har hatt lange pauser, har redusert mengden, økt mengden, ingen hiit, faste, lavkarbo, lav fodmap, har vært på rehabilitering, vært innlagt, søvnregistrering, listen er endeløs. 

Beskjeden fra alle er at jeg er i kaloriunderskudd. 

Ingen sult. Drikker ikke en dråpe med kalorier. 

Får beskjed om at man fortsatt ikke vet alt om forbrenning, energiforbruk, signalstoff, samspill kjønnshormon-tarm-hypofyse.. at man faktisk vet utrolig lite om kvinnekroppen. DET får jeg beskjed om.

Men heldigvis har vi slike eksperter som deg her inne. Takk gud for deg og din kunnskap.

Fortell meg gjerne, idioten meg, hva som skal til for å gå ned i vekt. 

Jeg, idioten, tar utfordringen din på strak arm. 

Lag meg en matplan og jeg skal følge den slavisk hver eneste dag i 28 dager. Jeg kan måle meg og veie meg for deg. 

Fyr løs. Du aner ikke hvor lettet jeg ble nå over å møte på deg her. Endelig! Etter 15 år skal jeg få skikkelig og kyndig hjelp. 

Jeg liker alt utenom reker og laks. Spiser ikke ultraprosessert. Unngår melkeprodukt, kun litt ost i løpet av uka. Drikker ingen kalorier. Har ikke god tid om morgenen. Trener mellom kl. 19.00 og 22.00. 

Trening: jogger 3km, trener styrke 1 time, jogger 3km, trener styrke 1 time. Dette er trening utenfor huset. 

Ellers 10-15 minutter yoga/pilates hver dag. 

Går 7-8000 steg innen jeg er hjemme fra jobb.

Er ute med barna, går tur, går på fjellet minst en gang i uka.

Klokka sier jeg forbrenner 2700 kalorier for dag. Men regner med du vet bedre og har en annen mening om dette.

Fyr løs, gleder meg til å ta fatt på det 😃😃😃😃 

Endelig!

Anonymkode: 88607...51d

Gå til forskere, en kropp som din må forskes på, ingen vil dø av matmangel igjen. 

Når man mener fysikken kun er for andre, så er der bare  å jatte med. 

Anonymkode: 03642...6b2

  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Gå til forskere, en kropp som din må forskes på, ingen vil dø av matmangel igjen. 

Når man mener fysikken kun er for andre, så er der bare  å jatte med. 

Anonymkode: 03642...6b2

Hvorfor lager du meg ikke en matplan? 

Nå ber jeg deg innstendig om hjelp. 

Du sitter på fasiten, det er helt utrolig at du dukket opp her i tråden og faktisk har svaret på hvordan jeg går ned i vekt. 

Det burde vel være en smal sak for deg? Jeg trenger virkelig hjelp. Har ikke funnet svaret på 15 år. Du kan vel hjelpe en stakkars overvektig kvinne med pmos og div? Mistet håret, hud som sprekker og blør, hjertebank, besvimer, kaster opp, mett uten å spise, hovne lymfeknuter men CRP under 1.

Vær så snill del din kunnskap med meg. Jeg er villig til å prøve alt. 

Ønsker vannfaste i 40 dager, men det får jeg ikke lov til av legene dessverre. 

Anonymkode: 88607...51d

  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du skulle fått gå et år i min kropp. Du hadde fått deg noen skikkelig aha opplevelser. Blir utrolig lei meg av å lese kommentarene dine og likesinnede. 

Synes ikke menn burde kommentere på disse trådene om sykdom som kun rammer kvinner. 

Anonymkode: 88607...51d

Jeg vet jo at det er vanskelig for noen som er syke, men det endrer ikke på det faktum at kaloriunderskudd er den eneste måten å gå ned i vekt på. 

  • Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Ikke sikkert det gjelder akkurat her, men ser stadig at folk overestimerer hvor mye de forbrenner på å bevege seg i løpet av dagen, overestimerer mengden kalorier de behøver for å vedlikeholde nåværende vekt, og er likevel uvillig til å veie all maten de spiser og telle kalorier og næringsstoffer for å få oversikt.

De forholder seg til ukvalifisert gjetting og lurer på hvorfor de ikke går ned i vekt.

Anonymkode: 4a36e...96c

Jeg er mann, og har startet en reise sammen med profesjonell hjelp (en coach). Ikke fordi jeg er særlig tykk, men jeg vil bli mer atletisk og ha en fysikk som det er lettere å eldes med. Jeg er over 40. 

Det er nesten deprimerende å oppleve hvor lite man faktisk må spise for å holde vekten stabil på feks 75 kg. Og det er helt rett at man forbrenner lite ifht mengden man kan trykke i seg på kort tid. En middels sjokolade er ca. to timer med gange. 

Være konsistent over tid er det eneste som funker her. Veie seg selv hver dag, ta snittet av det ila uka, da eliminerer du avvik for variasjon fra dag til dag, stort sett. Vei mat / ha kontroll på hva du får inn. 

Det blir som at du vet hva bilen din bruker på mila og tilfører "næring" basert på hva du skal. Likedan må du danne deg et bilde av din "antall liter på mila", altså hvor mye energi trenger du for å vedlikeholde vekten, så går du over eller under, alt ettersom om du vil gå ned eller opp i vekt. 

Se i speilet, bruke øyemål på mat, fungerer ikke. Man kan merke pluss eller minus på klær, men det er for subjektivt og er for vanskelig å følge med på fra uke til uke. 

Det er ikke lett for noen å gå ned i vekt over lang tid og bli der, men for andre er det ekstra vanskelig. Likevel er prinsippene for hvordan dette må skje akkurat de samme. 

 

 

  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hva spiser du? Spiser du riktig ift insulinresistens? Hvordan trener du? 

Det som har hjulpet meg å gå ned er å trene moderat styrke, spise insulin-vennlig (sjekk f.eks. glucose goddess eller PMOS Norge på instagram), og ikke spise etter middag. Jeg teller ikke kalorier og spiser meg god og mett på mine 3 måltider om dagen. I perioder spiser jeg 2 måltider (lunsj og middag). 

Jeg tar også en teskje MCT olje i kaffen hver morgen. Vet ikke om det har noen effekt, men jeg har gått ned et par kg siden jeg begynte med det. Kan være tilfeldig. 

Har gått ned fra 74 til 68 kg på litt over ett år. Men alle er forskjellige, så andre kan ha større problemer med å gå ned enn meg. Vet at medisiner som metformin har hjulpet flere, og det fins andre medisiner også. På reddit er det et eget pcos underforum, kanskje sjekk der. 

Anonymkode: d69a0...4ec

AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler å sjekke ut glukosedronningen (glucosegoddess). 
 

Kalorier inn og ut? Rekkefølgen på hva du spiser, samme måltid, påvirker blodsukkeret. Betydelig. Svingninger i blodsukkeret påvirker sultfølelse utover dagen. Hun gir veldig enkle tips, helt gratis og mat du finner i en vanlig butikk og ting du kan gjøre hjemme i egen stue. Ikke sikkert du trenger å endre stort på kostholdet engang, men små justeringer som å bytte vanlig yoghurt med gresk og heller bruke vaniljeessens. Blodsukkeret har gjerne litt betydning ved PCOS. Verdt et forsøk og koster ikke ei krone. 

Anonymkode: 75895...410

  • Liker 1
Skrevet

Tråden er ryddet for brudd på opphavsrett, avsporinger, og innlegg tilknyttet dette.

veronica<3, mod.

AnonymBruker
Skrevet

Hør podcasten radio ligevægt. Den lages av to danske leger som forsker på vekttap. Og ikke hør på de som kommer med enkle «kalorier inn, kalorier ut»- forklaringer uten å tenke på at man faktisk må spise seg mett. 

Anonymkode: a40c5...d42

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hør podcasten radio ligevægt. Den lages av to danske leger som forsker på vekttap. Og ikke hør på de som kommer med enkle «kalorier inn, kalorier ut»- forklaringer uten å tenke på at man faktisk må spise seg mett. 

Anonymkode: a40c5...d42

Det må man slettes ikke.

Anonymkode: 37962...412

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hør podcasten radio ligevægt. Den lages av to danske leger som forsker på vekttap. Og ikke hør på de som kommer med enkle «kalorier inn, kalorier ut»- forklaringer uten å tenke på at man faktisk må spise seg mett. 

Anonymkode: a40c5...d42

Blir aldri mett, så tviler på leger sier slikt. En lege bør vite at metthet er individielt.

Anonymkode: 03642...6b2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Det må man slettes ikke.

Anonymkode: 37962...412

Tja, du har på en måte rett. Nå regner jeg følelsen mett som at man er tilfreds matmessig og ikke føler sult. Men det er godt dokumentert hva sult gjør med psyken. Jeg vil gjerne at bussjåfører, trailersjåfører, leger, sykepleiere, lærere, snekkere, tømrere, dommere, elektrikere, barnehagepersonell +++ skal få være mette slik at de kan konsentrere seg om jobben sin. Og folk uten jobb fortjener også å ikke slite med sult. Men hør hele podcasten før du skriver mer. 

Anonymkode: a40c5...d42

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...