AnonymBruker Skrevet 1. juni #1 Skrevet 1. juni Min samboer har en sønn på 23 år som bor her. Det er greit at han bor til oss. Han hjelper med å passe småsøsken av og til og han får spare til egenkapital. Han er ferdig med utdannelsen men sliter med å finne jobb. Men de siste 3 måneder har han jobbet i en butikk. Han jobber 100% og kanskje mer enn det. Samboer sa til han at når han begynner å jobbe så må han bidra litt til mat. Han spiser mye og mat er dyrt. Vi har ikke så bra økonomi heller. Men han har ikke vist noe interesse i å betale og samboer er konfliktsky og sier ikke noe Så jeg tenker at jeg skal sende han en sms og forklare dette. Det er vanlig at en voksen person bidrar hjemme Hvordan skal jeg skrive det? Er ikke sånn at vi ikke unner han å spare mest mulig men matbudsjettet er høyere når han bor hjemme Anonymkode: 55ac3...617
AnonymBruker Skrevet 1. juni #2 Skrevet 1. juni Det er ekstremt rart å ta dette på sms til en dere bor med. Det er også et tegn på dysfunksjonell fungering om hans far ikke er i stand til å ta det opp. Over middagsbordet: "Du Ole, nå som du er i jobb, har vi regnet på utgiftene. Din del av matbudsjettet blir 5000 i måneden. Passer det best å sette opp trekket den dagen du får lønnen inn? Supert, da skal du få kontonummeret her. Vet du hvordan du setter opp autotrekk i nettbanken?" Anonymkode: fc6cf...f21 10 8
AnonymBruker Skrevet 1. juni #3 Skrevet 1. juni AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er ekstremt rart å ta dette på sms til en dere bor med. Det er også et tegn på dysfunksjonell fungering om hans far ikke er i stand til å ta det opp. Over middagsbordet: "Du Ole, nå som du er i jobb, har vi regnet på utgiftene. Din del av matbudsjettet blir 5000 i måneden. Passer det best å sette opp trekket den dagen du får lønnen inn? Supert, da skal du få kontonummeret her. Vet du hvordan du setter opp autotrekk i nettbanken?" Anonymkode: fc6cf...f21 Hva er vanlig å betale? Enig med at jeg bør snakke med han direkte Anonymkode: 55ac3...617
AnonymBruker Skrevet 1. juni #4 Skrevet 1. juni Stå på ditt. Er du heldig flytter sønnen ut. Anonymkode: f7c3d...380
moomino Skrevet 1. juni #5 Skrevet 1. juni Rart å sende slik på sms. Normalt er å sette seg ned sammen å prate om det. Sønnen her betaler 4000kr i mnd til oss. Hjelper og til med ting husarbeid, klipping av plen, ordne med ved og snømåking 1 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni #6 Skrevet 1. juni Se på kontoutskriftene dine, og din manms for de siste par-tre mnd og finn ut hvor mye dere har handlet for på dagligvarebutikk. Del på antall hoder, så får du et passelig beløp. Anonymkode: cb244...718
AnonymBruker Skrevet 1. juni #7 Skrevet 1. juni Dette tar man muntlig og det er din mann som skal gjøre det. Min sønn er 20, han betaler 2000 kr mnd mat, forutsatt at han sparer halvparten av inntekten sin på bSU. Gjør han ikke det, må han flytte ut. Anonymkode: 762e1...514 1 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni #8 Skrevet 1. juni Dette tar man muntlig. tenker at man som mann 23, med full jobb kan bidra med 3-5000kr inn i husholdningen. Anonymkode: 8e20e...0d3
AnonymBruker Skrevet 1. juni #9 Skrevet 1. juni AnonymBruker skrev (3 timer siden): Min samboer har en sønn på 23 år som bor her. Det er greit at han bor til oss. Han hjelper med å passe småsøsken av og til og han får spare til egenkapital. Han er ferdig med utdannelsen men sliter med å finne jobb. Men de siste 3 måneder har han jobbet i en butikk. Han jobber 100% og kanskje mer enn det. Samboer sa til han at når han begynner å jobbe så må han bidra litt til mat. Han spiser mye og mat er dyrt. Vi har ikke så bra økonomi heller. Men han har ikke vist noe interesse i å betale og samboer er konfliktsky og sier ikke noe Så jeg tenker at jeg skal sende han en sms og forklare dette. Det er vanlig at en voksen person bidrar hjemme Hvordan skal jeg skrive det? Er ikke sånn at vi ikke unner han å spare mest mulig men matbudsjettet er høyere når han bor hjemme Anonymkode: 55ac3...617 Du sender for fader ikke sms til en person du bor med! Hvor konfliktsky er det mulig å være?? Anonymkode: 97131...5f1 2 4
Summeer Skrevet 1. juni #11 Skrevet 1. juni (endret) Sjekk Sifo budsjettet for mann 23. Begynn praten der, og så kan man forhandle ned mot tvungen sparing. Og dette tas muntlig. Gi en heads up i forkant av praten, avtal en tid for "familieråd" der dere skal prate litt om premissene for å fortsette å bo sammen. Send gjerne småsøsken ut av huset akkurat da. Endret 1. juni av Summeer 2 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni #12 Skrevet 1. juni AnonymBruker skrev (3 timer siden): Men han har ikke vist noe interesse i å betale og samboer er konfliktsky og sier ikke noe Anonymkode: 55ac3...617 Da høres det ikke ut som at din samboer har noe ønske om at hans sønn skal bidra. Anonymkode: 291c3...e6a 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni #13 Skrevet 1. juni Vår bidro med 3000 per måned, det var ubehagelig å ta samtalen men det ordnet seg fint. Anonymkode: 2780f...5b7
AnonymBruker Skrevet 1. juni #14 Skrevet 1. juni AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Vår bidro med 3000 per måned, det var ubehagelig å ta samtalen men det ordnet seg fint. Anonymkode: 2780f...5b7 Hvordan tok han det? Jeg så en liten reaksjon hos han da samboer nevnte det sist. Anonymkode: 55ac3...617 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni #15 Skrevet 1. juni "Petter, hvis du vil fortsette å bo her, må du betale 1000 kr i uken for kost og losji, nå da du har fått deg jobb. Ellers må du flytte for deg selv." Anonymkode: 18218...c3a
AnonymBruker Skrevet 1. juni #16 Skrevet 1. juni AnonymBruker skrev (Akkurat nå): "Petter, hvis du vil fortsette å bo her, må du betale 1000 kr i uken for kost og losji, nå da du har fått deg jobb. Ellers må du flytte for deg selv." Anonymkode: 18218...c3a Rett på sak er kanskje like greit ja ☺️ Anonymkode: 55ac3...617 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni #17 Skrevet 1. juni AnonymBruker skrev (6 timer siden): Min samboer har en sønn på 23 år som bor her. Det er greit at han bor til oss. Han hjelper med å passe småsøsken av og til og han får spare til egenkapital. Han er ferdig med utdannelsen men sliter med å finne jobb. Men de siste 3 måneder har han jobbet i en butikk. Han jobber 100% og kanskje mer enn det. Samboer sa til han at når han begynner å jobbe så må han bidra litt til mat. Han spiser mye og mat er dyrt. Vi har ikke så bra økonomi heller. Men han har ikke vist noe interesse i å betale og samboer er konfliktsky og sier ikke noe Så jeg tenker at jeg skal sende han en sms og forklare dette. Det er vanlig at en voksen person bidrar hjemme Hvordan skal jeg skrive det? Er ikke sånn at vi ikke unner han å spare mest mulig men matbudsjettet er høyere når han bor hjemme Anonymkode: 55ac3...617 Nei. Samboeren din er en voksen mann. Han har ikke anledning til å unne seg luksusen det er å «være konfliktsky». Enten har han penger nok til å betale en assistent til å ta opp ting for seg. Eller så tar han seg sammen og gjør ubehagelige ting. Sønnen er ikke problemet her. Sett deg ned med samboer og forvent at han lager en konkret, detaljert, realistisk og tidfestet plan for å trappe opp egen grensesetting og håndtering av praktiske «greier» i hverdagen. Begynn enkelt - han gjør 1-2 ubehagelige ting i uka. Det er moderat ubehagelig år ting, type snakke med sønnen. Derfra trapper dere opp. Når han er ferdig utlært skal han kunne ta ordet i et av deres øvrige barns foreldremøter e.l. og grensesette 20-30 par voksne uten at det utgjør et problem for han. Da er han voksenrollen voksen. (om du har problem med tilsvarende ting - lær gjerne sammen. Altfor mange voksne tåler ikke at livet både er og skal være ubehagelig) Sønnen? Som del av første øvelse skal hans far snakke med han. Fin start - enkelt og lett overkommelig. Hva enn du gjør: ikke fiks det for han. Voksne menn som blir infantiliserte blir utålelige med alderen. Anonymkode: 63ef4...6ec 1
Amy71 Skrevet 1. juni #18 Skrevet 1. juni Blir helt feil om en ung mann i jobb ikke skal betale for seg. 5.000 i mnd høres greit ut. Si fra til samboeren din at du skal snakke med stesønnen så han er informert om dette på forhånd. Hvis samboeren din ikke vil at sønnen skal betale så bør samboeren din betale mer til felleskostnader.
AnonymBruker Skrevet 1. juni #19 Skrevet 1. juni AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Nei. Samboeren din er en voksen mann. Han har ikke anledning til å unne seg luksusen det er å «være konfliktsky». Enten har han penger nok til å betale en assistent til å ta opp ting for seg. Eller så tar han seg sammen og gjør ubehagelige ting. Sønnen er ikke problemet her. Sett deg ned med samboer og forvent at han lager en konkret, detaljert, realistisk og tidfestet plan for å trappe opp egen grensesetting og håndtering av praktiske «greier» i hverdagen. Begynn enkelt - han gjør 1-2 ubehagelige ting i uka. Det er moderat ubehagelig år ting, type snakke med sønnen. Derfra trapper dere opp. Når han er ferdig utlært skal han kunne ta ordet i et av deres øvrige barns foreldremøter e.l. og grensesette 20-30 par voksne uten at det utgjør et problem for han. Da er han voksenrollen voksen. (om du har problem med tilsvarende ting - lær gjerne sammen. Altfor mange voksne tåler ikke at livet både er og skal være ubehagelig) Sønnen? Som del av første øvelse skal hans far snakke med han. Fin start - enkelt og lett overkommelig. Hva enn du gjør: ikke fiks det for han. Voksne menn som blir infantiliserte blir utålelige med alderen. Anonymkode: 63ef4...6ec Jøje meg Anonymkode: f7c3d...380
AnonymBruker Skrevet 1. juni #20 Skrevet 1. juni AnonymBruker skrev (7 timer siden): Min samboer har en sønn på 23 år som bor her. Det er greit at han bor til oss. Han hjelper med å passe småsøsken av og til og han får spare til egenkapital. Han er ferdig med utdannelsen men sliter med å finne jobb. Men de siste 3 måneder har han jobbet i en butikk. Han jobber 100% og kanskje mer enn det. Samboer sa til han at når han begynner å jobbe så må han bidra litt til mat. Han spiser mye og mat er dyrt. Vi har ikke så bra økonomi heller. Men han har ikke vist noe interesse i å betale og samboer er konfliktsky og sier ikke noe Så jeg tenker at jeg skal sende han en sms og forklare dette. Det er vanlig at en voksen person bidrar hjemme Hvordan skal jeg skrive det? Er ikke sånn at vi ikke unner han å spare mest mulig men matbudsjettet er høyere når han bor hjemme Anonymkode: 55ac3...617 Om dere er voksne så snakker dere sammen, du sender ikke sms Anonymkode: 2d77d...446
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå