AnonymBruker Skrevet mandag kl. 05:39 #1 Skrevet mandag kl. 05:39 Jeg har fått sparken fra er lite firma pga. en kundeklage jeg ikke får innsyn i. Ikke fagorgansiert. Jeg har ikke fått mulighet til å forklare meg. Jeg har bare arbeidsgivers forklaring på hendelsen, og det stiller jeg meg uforstående til. Det kunden har sagt er ikke riktig. Uansett, hvordan går jeg frem for å bestride? Kan jeg kreve dokumentasjon av begrunnelsen for oppsigelse? Jeg har forresten aldri fått verken klage eller advarsler. Jeg ringte gratis rettshjelp, men de avviste meg blankt. Hvorfor? Anonymkode: da2e1...5f8 2
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 05:43 #2 Skrevet mandag kl. 05:43 Arbeidstilsynet. Nå! Men du kan like gjerne se deg om etter en ny jobb, for du vil uansett ikke tilbake der du er nå. Anonymkode: fe0de...b8b 12 1 5
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 05:51 #3 Skrevet mandag kl. 05:51 Ja, du har rett på skriftlig begrunnelse. Har arbeidsgiver fulgt AML §15.1? Hvis ikke, kan du trygt gå til privat søksmål. Selvsagt får du ikke fri rettshjelp. Det er ikke ment for arbeidslivssaker, det har vi fagforeninger til, men når du ikke vil betale kontigent, bli du stående alene. Anonymkode: 066cf...eb3 15 5
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 06:01 #4 Skrevet mandag kl. 06:01 Ja, du kan kreve dokumentasjon. Send en e-post og be om skriftlig begrunnelse, dokumentasjon og opplys om at du bestrider oppsigelsen. Så må du snakke med en advokat da, om dette virkelig er noe du tenker du ønsker å bruke tid og penger på, og du er sikker på du har en sak. Men vil du tilbake et sted, som åpenbart ikke vil ha deg? Eller hva tenker du å oppnå? Jeg har to venner som har brukt advokat ved feilaktig oppsigelse, hun ene ble enige med bedriften om et pengebeløp i erstatning litt sånn på bakrommet, han andre gikk til full sak, vant, bedriften anket (!), og han vant igjen. Men hva fikk han, sånn 50 000kr for å all det blodet svetten og tårene, det var noe sånt. Ikke nødvendigvis noe bra å ha på CV heller (ikke at man skriver det, men alle i nettverket vet det jo, man brenner noen broer). Så begge gikk ut av det med penger, men det koster jo. Ingen krevde jobben tilbake selvsagt, du vil jo ikke tilbake et sted når du har kranglet så busten fyker med dem og stemningen er elendig. Skal ikke uttale meg om selve oppsigelsen din er gyldig eller ikke da, men måten det er håndtert på er jo ikke bra. Man skal vel også få noen advarsler først. Med mindre du er i prøvetid e.l. Anonymkode: d1bbd...faf 3
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 09:13 #5 Skrevet mandag kl. 09:13 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ja, du kan kreve dokumentasjon. Send en e-post og be om skriftlig begrunnelse, dokumentasjon og opplys om at du bestrider oppsigelsen. Så må du snakke med en advokat da, om dette virkelig er noe du tenker du ønsker å bruke tid og penger på, og du er sikker på du har en sak. Men vil du tilbake et sted, som åpenbart ikke vil ha deg? Eller hva tenker du å oppnå? Jeg har to venner som har brukt advokat ved feilaktig oppsigelse, hun ene ble enige med bedriften om et pengebeløp i erstatning litt sånn på bakrommet, han andre gikk til full sak, vant, bedriften anket (!), og han vant igjen. Men hva fikk han, sånn 50 000kr for å all det blodet svetten og tårene, det var noe sånt. Ikke nødvendigvis noe bra å ha på CV heller (ikke at man skriver det, men alle i nettverket vet det jo, man brenner noen broer). Så begge gikk ut av det med penger, men det koster jo. Ingen krevde jobben tilbake selvsagt, du vil jo ikke tilbake et sted når du har kranglet så busten fyker med dem og stemningen er elendig. Skal ikke uttale meg om selve oppsigelsen din er gyldig eller ikke da, men måten det er håndtert på er jo ikke bra. Man skal vel også få noen advarsler først. Med mindre du er i prøvetid e.l. Anonymkode: d1bbd...faf Jeg skal i hvert fall ikke ha på CVen at jeg har fått sparken for noen jeg ikke har gjort. Det handler om rettferdighet. Hvis ingen sier fra, blir det aldri bedre. Anonymkode: da2e1...5f8 5
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 09:21 #6 Skrevet mandag kl. 09:21 Du kan prøve å finne en advokat som er villig til å ta saken pro bono. Ta arbeidsgiver til retten, og om du vinner så tar advokaten en del av erstatningsbeløpet. Om du taper så får advokaten ingenting. Anonymkode: 399e2...ca6
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 09:23 #7 Skrevet mandag kl. 09:23 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ja, du har rett på skriftlig begrunnelse. Har arbeidsgiver fulgt AML §15.1? Hvis ikke, kan du trygt gå til privat søksmål. Selvsagt får du ikke fri rettshjelp. Det er ikke ment for arbeidslivssaker, det har vi fagforeninger til, men når du ikke vil betale kontigent, bli du stående alene. Anonymkode: 066cf...eb3 du kan via en av de forsikringene du har likevel ha advokathjelp - så det kan ko være verdt å sjekke.. Anonymkode: 32350...8e0
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 09:38 #8 Skrevet mandag kl. 09:38 https://lovdata.no/nav/lov/2005-06-17-62/kap15 Anonymkode: e3834...3eb
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 13:37 #9 Skrevet mandag kl. 13:37 Det er jo begrensninger på hvem som får fri rettshjelp, du kan bla.a ikke tjene for mye. Hva er inntekten din? Den enkleste e rnok å kontakte en advokat og få hjelp til å bestride oppsigelsen. Helt ærlig så tenker jeg at når du ikke gidder å være fagorganisert, så kan du bare ha det så godt når du får trøbbel. Og ikke minst må du da beregne å koste det som trengs for hjelp. Anonymkode: fcb2e...636 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 13:39 #10 Skrevet mandag kl. 13:39 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er jo begrensninger på hvem som får fri rettshjelp, du kan bla.a ikke tjene for mye. Hva er inntekten din? Den enkleste e rnok å kontakte en advokat og få hjelp til å bestride oppsigelsen. Helt ærlig så tenker jeg at når du ikke gidder å være fagorganisert, så kan du bare ha det så godt når du får trøbbel. Og ikke minst må du da beregne å koste det som trengs for hjelp. Anonymkode: fcb2e...636 syns sikkert damer som går lettkledd fortjener å bli voldtatt også da, eller? bank bank, holdningene fra 1930-tallet her. Anonymkode: fe0de...b8b 2 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 13:40 #11 Skrevet mandag kl. 13:40 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Arbeidstilsynet. Nå! Men du kan like gjerne se deg om etter en ny jobb, for du vil uansett ikke tilbake der du er nå. Anonymkode: fe0de...b8b Arbeidstilsynet hjelper ikke enkeltpersoner. Advokat eller fagforening er de man kan få hjelp av her. Anonymkode: e3042...1c2 4 2
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 13:41 #12 Skrevet mandag kl. 13:41 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): syns sikkert damer som går lettkledd fortjener å bli voldtatt også da, eller? bank bank, holdningene fra 1930-tallet her. Anonymkode: fe0de...b8b ærlig talt, det er en tynn tråd du har der å henge i.. Det er nå en gang slik at enten er du organsiert eller så er du alene - det handler ikke om annet enn det. Og er man ikke organisert så fortjener man jo å stå i det alene fordi det var et valg man tok.. Anonymkode: 32350...8e0 13 6
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 13:47 #13 Skrevet mandag kl. 13:47 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Ja, du har rett på skriftlig begrunnelse. Har arbeidsgiver fulgt AML §15.1? Hvis ikke, kan du trygt gå til privat søksmål. Selvsagt får du ikke fri rettshjelp. Det er ikke ment for arbeidslivssaker, det har vi fagforeninger til, men når du ikke vil betale kontigent, bli du stående alene. Anonymkode: 066cf...eb3 Ikke vil? Hvordan vet du at det er grunnen til at TS ikke er organisert? AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det er jo begrensninger på hvem som får fri rettshjelp, du kan bla.a ikke tjene for mye. Hva er inntekten din? Den enkleste e rnok å kontakte en advokat og få hjelp til å bestride oppsigelsen. Helt ærlig så tenker jeg at når du ikke gidder å være fagorganisert, så kan du bare ha det så godt når du får trøbbel. Og ikke minst må du da beregne å koste det som trengs for hjelp. Anonymkode: fcb2e...636 Ikke gidder? Hvordan vet du at det er grunnen til at TS ikke er organisert? Anonymkode: 2de51...110 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 13:47 #14 Skrevet mandag kl. 13:47 Høres kjent ut…Slike ting er ofte tull. Arbeidsgiveren ønsker bare å bli kvitt deg. Ta kontakt med advokat og ta h*n med på møte med arbeidsgiveren. Det kommer ikke til å koste deg noe til slutt. Anonymkode: cd4e5...734
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 13:49 #15 Skrevet mandag kl. 13:49 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Det er jo begrensninger på hvem som får fri rettshjelp, du kan bla.a ikke tjene for mye. Hva er inntekten din? Den enkleste e rnok å kontakte en advokat og få hjelp til å bestride oppsigelsen. Helt ærlig så tenker jeg at når du ikke gidder å være fagorganisert, så kan du bare ha det så godt når du får trøbbel. Og ikke minst må du da beregne å koste det som trengs for hjelp. Anonymkode: fcb2e...636 Håper at du tuller. Det finnes så mange eksempler på folk som har vært organisert i mange år, men fikk null hjelp da de trengte den. Anonymkode: cd4e5...734 1 2
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 13:51 #16 Skrevet mandag kl. 13:51 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Arbeidstilsynet. Nå! Men du kan like gjerne se deg om etter en ny jobb, for du vil uansett ikke tilbake der du er nå. Anonymkode: fe0de...b8b Arbeidstilsynet er ikke riktig instans. Advokat eller fagforening. Anonymkode: 38d00...493 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 14:18 #17 Skrevet mandag kl. 14:18 Må være en alvorlig klage siden de sier deg opp? Anonymkode: 15dcf...237
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 14:20 #18 Skrevet mandag kl. 14:20 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Må være en alvorlig klage siden de sier deg opp? Anonymkode: 15dcf...237 Eller at det var ingen klage. Derfor kan ikke arbeidsgiveren vise til noe konkret. Anonymkode: cd4e5...734 2
Hololo Skrevet mandag kl. 14:40 #19 Skrevet mandag kl. 14:40 Kontakt advokat og ta kampen er vel eneste løsning. Håpe du har oppspart midler for dette vil koste. Et godt eksempel på hvor viktig det er å vær fagorganisert. 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 17:44 #20 Skrevet mandag kl. 17:44 Hololo skrev (3 timer siden): Kontakt advokat og ta kampen er vel eneste løsning. Håpe du har oppspart midler for dette vil koste. Et godt eksempel på hvor viktig det er å vær fagorganisert. Absolutt ikke. Hvis ts tar opp denne kampen og vinner, betaler hun ingenting, så at «dette vil koste» stemmer ikke helt. Anonymkode: cd4e5...734 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå