Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Litt inspirert av den trampoline-tråden, hvor mye lar du barna dine herje hjemme? Og hvorfor er du så streng/avslappet som du er?

Føler det er så enormt stor forskjell hvor strenge foreldre er på sånn. Noen lar barna kaste rundt på alt, springe rundt og generelt utagere mye, mens noen ikke tillater noen form for herjing i hjemmet. 

Minnes tråder her hvor noen klagde å barn som løp i etasjen over dem (i blokk) og mange mente at man ikke skal la barna sine løpe inne når man bor i leilighet. Selv om jeg blir ganske sliten av barn som løper mye så synes jeg det er ganske drøyt å aldri tillate barna sine å løpe inne. Innenfor visse tidsrom kanskje (før kl 8-9 på morgenen kanskje), men ikke hele dagen.

Anonymkode: 96070...7c2

Hvorfor er det drøyt? Vi løper ute, ferdig snakket. Ingen barn har vondt av å lære det 

Anonymkode: a74ca...45c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Mine barn har fått herje inne inntil en viss alder. Dvs herjingen stoppet naturlig av seg selv ved rundt 10-årsalder. Så nå er det ikke lenger herjing. Begge er uansett så store nå at hadde ikke tillatt det. Er tross alt forskjell på små unger og store høye barn på 1.50… 

Anonymkode: b789e...b31

AnonymBruker
Skrevet

Ja, bor i enebolig, de får holde på. Ball inne er ikke lov, og i sofaen må man sitte/ligge (de har lekesofa). Jeg går opp hvis det blir for høyt støynivå. 

Anonymkode: e6fef...b4d

AnonymBruker
Skrevet

De får turne, hoppe og danse. Vi har turnringer og ribbevegg, samt hoppematter og en liten trampoline. De hopper tau og strikk, og mye fysisk leking. De bygger hytter i stua. Soverommene brukes til rolig aktivitet og hvile.

Anonymkode: ef97b...959

Skrevet

De kunne hoppe i sengene og herje litt, men for mye, da måtte de ut. Eller roe seg. 

Vi levde et såpass aktivt liv da at jeg kan ikke huske at dette var en utfordring. De fikk ta ut sin energi i mye. 

AnonymBruker
Skrevet

De får herje såfremt de ikke roper eller bråker (må ha innestemme), og de skal ikke herje slik at noe kan gå i stykker (f.ks hive ball). De får i utgangspunktet lov til å løpe og leke, le og rote, men det er dager hvor jeg ikke orker og da sender jeg dem ut, med mindre de heller vil drive på med roligere aktiviteter. De bor her også - men alle skal trives. 

Anonymkode: 95247...9b1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De får bygge tarzanløype i stua med sofaputer og tepper, bygge hytte i sofaen, danse og leke gjemsel over hele huset.

Men nei, de får ikke herje. Ingen hyling og roping inne- og heller ingen springing. Vi har veranda og hage, så da er det bare å gå ut.

Jobber i bhg og liker at det er en forskjell på ute og inne. Jeg trivest ikke med roping og herjing i huset. Tenker og at barn har godt av å lære å justere seg. 

Men med unntak da- mår de var 1-2 år så fikk de f. eks hoppe både i sofaen og senga. Men hyling og roping har jeg aldri tillatt.

Anonymkode: c61c6...8b2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Litt inspirert av den trampoline-tråden, hvor mye lar du barna dine herje hjemme? Og hvorfor er du så streng/avslappet som du er?

Føler det er så enormt stor forskjell hvor strenge foreldre er på sånn. Noen lar barna kaste rundt på alt, springe rundt og generelt utagere mye, mens noen ikke tillater noen form for herjing i hjemmet. 

Minnes tråder her hvor noen klagde å barn som løp i etasjen over dem (i blokk) og mange mente at man ikke skal la barna sine løpe inne når man bor i leilighet. Selv om jeg blir ganske sliten av barn som løper mye så synes jeg det er ganske drøyt å aldri tillate barna sine å løpe inne. Innenfor visse tidsrom kanskje (før kl 8-9 på morgenen kanskje), men ikke hele dagen.

Barn trenger å leke og få ut energien sin. Da må en tenke hva er barnas behov og hva er foreldrenes behov 

Anonymkode: e2b73...cb3

AnonymBruker
Skrevet

Absolutt ikke! 

Anonymkode: c4f01...ceb

AnonymBruker
Skrevet

Lærer barna fra de blir flødt at man tar hensyn ril andre, mennesker og dyr. 

Stemmebruken kan kontrolleres.

Anonymkode: 4d6ad...04e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei,ingen herjing inne, bor i blokk. Herjer heller ute

Anonymkode: fcbe9...3f6

AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde noen veldig få regler: Respekt for andre, gjøre som voksne sier og stoppe når noen sier stopp/nei.

Nå er ungene så store at det ikke er et tema lenger, men da de var små kunne de herje så mye de ville så lenge det var glede og lek. Sånn destruktiv "hæla i taket og tenna i veggen" var ikke lov og ble stoppet med en gang. 

De kunne gjerne løpe etter hverandre inne, le, sprute litt vann på hverandre, lekesloss litt, klatre på møbler, trapper og hoppe i senger. Kle seg ut, leke rollespill, leke gjemsel og sisten. Løpe ut i styrtregnet og hoppe/grise i søledammer var (og er) helt lov så lenge det var gøy for alle og gjort med godt humør og mye humor. 

Jeg blir gal av unger som får lov å herje helt ute av kontroll, uavhengig av om det er ute eller inne. Destruktive og frekke unger uten styring og respekt for andre blir jeg sliten av før det har gått fem minutter. Jeg valgte og stoppe fler vennskap da ungene var små fordi ungene deres ikke klarte å oppføre seg. 

Anonymkode: 2121a...70f

AnonymBruker
Skrevet

Har enebarn så herjer med barnet. 

Anonymkode: 7d2f2...00f

AnonymBruker
Skrevet

NB Hylskriking ikke tillatt, verken ute eller inne.

Skulle ønske at folk som kommer igjen fra fest midt på natta lærer seg å ta hensyn forresten, de hoier og driver på. Kunne ha gjort seg ferdig før de går ut av bilen kanskje.

Anonymkode: 7d2f2...00f

AnonymBruker
Skrevet

ja til en hvis grad så lenge de ikke skader seg selv eller noe(n) rundt seg for jeg er ikke tilhenger av at barn skal ses og ikke høres, at de skal presses inn i en voksen form mens de er små fordi jeg tenker at de skal få være barn og leke, lære, oppleve i så stor grad som det er mulig. Jeg har voksne barn som har skikket seg svært så bra så noe riktig har jeg vel gjort siden de oppdrar sine barn på en tilsvarende måte, barn som er veloppdragne, omsorgsfulle og lekne.. 

Anonymkode: 38d85...6cc

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Mitt barn får være barn, slik som barna som bor over oss. 

Hun har selvfølgelig begrensninger, og det kommer an på når på døgnet. Hun får løpe og leke. 

AnonymBruker
Skrevet

Begrenser der de kan ødelegge ting, hus eller skade hverandre. 

De får ikke gå, hoppe eller løpe i sofaen - de prøver seg likevel hver dag. De får ikke stå på stoler eller bord. De får ikke løpe i vill fart rundt i huset - de prøver og noen skader seg. De får ikke leke i trappen. De får ikke kaste leker, ball skal trilles eller så må de gå ut. 

Bygge hytter med tepper og puter er ok, løpe en vei - en av gangen med lekelastebil er ok, leke med puter på gulvet er ok, gjemme seg i skapet i gangen er ok. Litt herjelek blir det gjerne på rommet. Ute utfolder de seg mer. 

Har 3 gutter, de både syns og høres, men vi bor veldig landlig. Hadde aldri bodd i leilighet med andre over, under eller ved oss. De hadde ikke klart å begrense stemmebruk nok til å kunne bo sånn. 

Anonymkode: e1561...6c8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...