Gå til innhold

Lar du barna herje hjemme

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Litt inspirert av den trampoline-tråden, hvor mye lar du barna dine herje hjemme? Og hvorfor er du så streng/avslappet som du er?

Føler det er så enormt stor forskjell hvor strenge foreldre er på sånn. Noen lar barna kaste rundt på alt, springe rundt og generelt utagere mye, mens noen ikke tillater noen form for herjing i hjemmet. 

Minnes tråder her hvor noen klagde å barn som løp i etasjen over dem (i blokk) og mange mente at man ikke skal la barna sine løpe inne når man bor i leilighet. Selv om jeg blir ganske sliten av barn som løper mye så synes jeg det er ganske drøyt å aldri tillate barna sine å løpe inne. Innenfor visse tidsrom kanskje (før kl 8-9 på morgenen kanskje), men ikke hele dagen.

Anonymkode: 96070...7c2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Barna kan herje på soverommet sitt til et vist nivå og aktivitet, men etter det blir de sendt ut. 

Jeg orker ikke det bråket. Har ikke naboer, men vil at de skal lære seg å ta hensyn til naboer de en gang kommer til å få som voksne.

Anonymkode: e43dc...12f

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Løpe inne eller rope eller skrike er helt uaktuelt. Samme med å kaste ball inne, eller å gå rundt mens man spiser, eller å begynne å dra frem nye leker eller hobbysaker uten først å rydde vekk det andre. 

I stedet har vi hatt klatretau fra taket, ribbevegger, matter på gulvet, turnringer, monkeybars og klatretak, det er lov å bygge hytter og båter av sofaputer og stoler, legge alle putene i og dynene i huset i en haug og leke svømmehall etc. Løping plager naboer og det er fort å velte ting etc. Men fysisk utfoldelse er skikkelig viktig. Mine barn kunne sykle og svømme før eller rett etter de fylte tre, de tar backflips og back hand springs og pull-ups og klater til topps i tauene i gymaslen som ingenting. Løpe kan de også, selv om det har de kun gjort utendørs. Jeg er ganske slack på leggetider, og har ikke så mye struktur rundt måltider. Vi spiser råvarebasert 90 % av tiden, men kan fint bake boller en random tirsdag, og kan spise noen biter smågodt og ultraprosessert kjøpe-iskrem i helgene. Jeg hadde fått klaustrofobi om jeg måtte spise middag etter en klokke.

Anonymkode: 8cfaa...022

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Løpe inne eller rope eller skrike er helt uaktuelt. Samme med å kaste ball inne, eller å gå rundt mens man spiser, eller å begynne å dra frem nye leker eller hobbysaker uten først å rydde vekk det andre. 

I stedet har vi hatt klatretau fra taket, ribbevegger, matter på gulvet, turnringer, monkeybars og klatretak, det er lov å bygge hytter og båter av sofaputer og stoler, legge alle putene i og dynene i huset i en haug og leke svømmehall etc. Løping plager naboer og det er fort å velte ting etc. Men fysisk utfoldelse er skikkelig viktig. Mine barn kunne sykle og svømme før eller rett etter de fylte tre, de tar backflips og back hand springs og pull-ups og klater til topps i tauene i gymaslen som ingenting. Løpe kan de også, selv om det har de kun gjort utendørs. Jeg er ganske slack på leggetider, og har ikke så mye struktur rundt måltider. Vi spiser råvarebasert 90 % av tiden, men kan fint bake boller en random tirsdag, og kan spise noen biter smågodt og ultraprosessert kjøpe-iskrem i helgene. Jeg hadde fått klaustrofobi om jeg måtte spise middag etter en klokke.

Har du ADHD😅

Anonymkode: a546e...1fe

AnonymBruker
Skrevet

Nei. Ikke nå lenger. Orker ikke støy på samme måte som før

Anonymkode: a546e...1fe

AnonymBruker
Skrevet

Ja, de får herje og løpe og leke. Bygge hus av puter, tepper, bruke bord og sofaer. De turner og hopper og tøyser, de bor her jo også!

Anonymkode: c5ff6...82d

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tar heller poden med ut enn å la ham herje fritt hjemme.

Soverommet er roe ned-sone og skal forbindes med det. Om vi tillater hopping og herjing i sengen og klatring i vinduskarmen på dagtid, er veien kort til å gjøre det ved leggetid også, og da har vi det gående. Så sengen et kun for avslappende lesing og soving.

Vi har skinnsofa som det er lett å skli og falle fra med hodet rett ned i salongbordet, så det er forbudt å hoppe i den også. Hoppeball og hoppeku på gulvet er lov, men det er mye bedre plass og morsommere å gjøre ute.

Leke med ball inne i gangen var ok så lenge han var liten og ikke kunne kaste eller sparke så langt, men nå gjør vi også det konsekvent ute.

Blir det for kaotisk med mange leker strødd utover, forlanger vi at han rydder dem bort før han får lov til å ta fram flere.

Vi arbeider også med å øve på innestemme.

Anonymkode: 9aa43...2da

• Nyttig 1
Skrevet

Ja, de får herje hjemme. Til jeg blir lei. Da må de roe ned og leke rolig. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, vi har aldri tillatt noen form for herjing inne. Det er ikke lov å hoppe i sofaen, løpe inne, hoppe i senga, kaste ball inne, eller rope og skrike. Det er både fordi vi ikke ønsker at noe skal bli ødelagt, og fordi vi ikke ønsker den type støy.

Barna sendes ut daglig og kan herje i vei i skogen eller på lekeplassen. Inne har vi rolig stemning.

Anonymkode: 1f87c...4d2

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Finnes ikke en tråd hvor det ikke er relevant å fortelle at man spiser råvarebasert!

Anonymkode: 1ee46...a4b

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge de oppfører seg som folk når vi har besøk og rydder etter seg så må de gjerne herje, hyle, rote og skrike for min del. De er barn en gang.

Anonymkode: 916c8...dd2

AnonymBruker
Skrevet

Ja, de får herje hjemme. Men ikke kaste ting, ødelegge ting eller gjøre noe som kan være skadelig for andre. 
de har lov å hoppe i sofaen, de får bygge hytter med stoler og sofaputer, de får høre høy musikk, de klatrer opp rekkverket i trappa (har innebygd trapp så veeeldig lite fallhøyde), leke gjemsel, tikken, hoppe tau osv. vi voksne er også ofte med å leker med dem slik. 

men hvis noen gir uttrykk for at det er for mye lyd eller støy så er de flinke til å roe ned. Men det er sjeldent det er negativ lyd. Men lyd av lek, samspill og glede. 

Anonymkode: 1f21c...bba

AnonymBruker
Skrevet

Vi bor i hus, så herje kan de helst gjøre ute pga stort uteområde. Både katter og mor (jeg) tåler generelt lite bråk 😂 far derimot, han er gjerne med på tøys! Barna har lov å leke gjemsel sammen med venner inne, og de bruker da alle fire etasjene i huset til å gjøre det FØR jeg kommer hjem fra jobb 😅 Vi har såpass dyre møbler at å hoppe i sofaen og å gneke på møbler er uaktuelt uansett. Innestemme brukes og vi GÅR inne. Ball er en uteleke.

Anonymkode: dc62f...291

AnonymBruker
Skrevet

Det finnes innelek og det finnes utelek, innestemme og utestemme. Det hører bare til normal barneoppdragelse av barn får lære forskjellen på dette.

Anonymkode: 3c0db...9dd

AnonymBruker
Skrevet

JEG herjer hjemme. Med unger, katt, hund og den stakkars mannen. Så ja- selvsagt oppfordrer jeg til herjing.

Anonymkode: f76e7...b37

Skrevet

Nei, ikke herjing inne. Skal de løpe og hoppe rundt må de ut. Gjemsel er også utelek. Synes det er bra at barna lærer å ta hensyn inne.

AnonymBruker
Skrevet

Ikke hyling eller kasting av ting. Men dansing, hoppe i sofa og seng, spilling på instrumenter, høy musikk osv er lov. Eneste grunnen til at jeg ber henne roe ned, er fordi veldig mye herjing og løping tyder på at hun er uregulert... så jeg har en sånn halvveis "gå rolig" regel etter kl 18. Men stort sett trives hun med rolig lek og kreativ utfoldelse inne.

Anonymkode: 0cf32...741

AnonymBruker
Skrevet

Ja tillater en del. Har ikke hage så er ikke så lett å bare gå ut. Barnet er og bare 4 år, og har mye behov for bevegelse. 

Er og et barn som generelt får mye korreksjoner (veldig impulsiv, ubetenksom, voldsom) osv og ønsker ikke å korrigere for absolutt alt. Skulle vi hatt nulltoleranse for herjing så ville det bare blitt korreks hele tiden. 

Har jo noen regler såklart, feks skriking orker jeg ikke. Men barnet er høylydt likevel så det er jo da typisk en ting som blir rettet på daglig. 

Anonymkode: 2a495...a90

AnonymBruker
Skrevet

Barna våre får dra puter og pledd fra stue inn på soverom, ut på verandaen, på trampolina osv som de selv vil omtrent. De får bygge hytte i stua, ofte også i spisestua med alle spisestolene midt på gulvet, med mindre vi snart skal spise. Barna våre får bo i huset vårt, og leve også. Det er ikke alltid de får holde på "som ville dyr", rett så det er så sendes de ut eller på rommet for å leke hvis vi trenger at det er ro eller stillhet, men hovedregelen er likevel at de får leke med det meste som ligger fremme, i grunn. 

Anonymkode: cdc1e...c19

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Barna våre får dra puter og pledd fra stue inn på soverom, ut på verandaen, på trampolina osv som de selv vil omtrent. De får bygge hytte i stua, ofte også i spisestua med alle spisestolene midt på gulvet, med mindre vi snart skal spise. Barna våre får bo i huset vårt, og leve også. Det er ikke alltid de får holde på "som ville dyr", rett så det er så sendes de ut eller på rommet for å leke hvis vi trenger at det er ro eller stillhet, men hovedregelen er likevel at de får leke med det meste som ligger fremme, i grunn. 

Anonymkode: cdc1e...c19

Dette er i min definisjon ikke å herje - å leke inne, lage lyd, danse, spille instrumenter eller annen musikk, se på TV med høy lyd er å leve. Å herje er for meg et helt annet nivå, løping, hopping, skriking og brøling - litt som du sier "som ville dyr".

Anonymkode: 3c0db...9dd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...