AnonymBruker Skrevet 30. mai #1 Skrevet 30. mai Hva gjør HR når en leder ber om tilrettelegging på arbeidsplassen sin? Typisk eksempel: Mann, 50-årene, leder på høyt nivå (men ikke toppnivået), leder for avdeling som alle jobber fra "cellekontorer" og alle med mulighet for to dager hjemmekontor ukentlig. Lite fysisk kundekontakt, de jobber mest digitalt (Zoom/Teams, telefon, e-poster, chat, andre digitale system). Avdelingen har felles møte to ganger i måneden ellers jobber alle selvstyrt og selvstendig. Leder har fått en kronisk sykdom som gjør at han ikke kan ta fly til andre land eller i Norge lengre og han må sitte mer i ro på kontoret eller hjemme. Han har bedt om fleksibelt hjemmekontor 3-4 dager pr uke og at andre tar seg av fysiske kundemøter utenlands. Han har begynt å bruke stokk av og til men hjernen hans / hodet virker 100% så lenge han kan jobbe mer i ro fra PC / digitalt. Han har jobbet i bedriften som leder i 11 år. Innspill eller erfaringer tas gjerne i mot på løsninger. Anonymkode: feb9e...ab8
AnonymBruker Skrevet 30. mai #2 Skrevet 30. mai Alle arbeidstakere uansett stilling bør ha lik rett på tilrettelegging. Anonymkode: 1a004...ade 4 1
AnonymBruker Skrevet 30. mai #3 Skrevet 30. mai En leder er også en ansatt. Det gjelder også øverste leder. Dersom tilrettelegging er mulug, er jeg positiv til det. Det nehøver ikke bety at alt på "ønskelista" blir innvilget, men at man prøver ut ulike løsnimger Anonymkode: 09e17...4f6 5
AnonymBruker Skrevet 30. mai #4 Skrevet 30. mai Og hvem er du oppi denne gryta ts? Anonymkode: 036a4...e74 5
AnonymBruker Skrevet 30. mai #5 Skrevet 30. mai AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hva gjør HR når en leder ber om tilrettelegging på arbeidsplassen sin? Anonymkode: feb9e...ab8 De ber ikke om råd på Kvinneguiden, det er i alle fall helt sikkert. Anonymkode: 91244...378 11 3
AnonymBruker Skrevet 30. mai #6 Skrevet 30. mai AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Leder har fått en kronisk sykdom som gjør at han ikke kan ta fly til andre land eller i Norge lengre og han må sitte mer i ro på kontoret eller hjemme. Han har bedt om fleksibelt hjemmekontor 3-4 dager pr uke og at andre tar seg av fysiske kundemøter utenlands. Han har begynt å bruke stokk av og til men hjernen hans / hodet virker 100% så lenge han kan jobbe mer i ro fra PC / digitalt. Han har jobbet i bedriften som leder i 11 år. Anonymkode: feb9e...ab8 Som kronisk syk som jobber 100% pluss og aldri har bedt om tilrettelegging i mitt liv regerer jeg på at behovet for å bruke stokk som hjelpemiddel er ensbetydende med å ikke kunne reise i jobben dersom det er et kriterie for stillingen, da er det ikke snakk om tilrettelegging men om stillingsendring og det er egne regler for den biten som HR meget vel vil kjenne til å kunne veilede i. Tilrettelegging er om vedkommende trenger hev/senk pult, ergonomisk stol, bytte kontor fordi lysforholdene er bedre tilrettelagt et annet sted, mulighet for hjemmekontor (noe det virker som om bedriften alt har) - men å forfordele arbeidsoppgaver innen stillingen til en anen stilling er ikke tilrettelegging, det er en stillingsendring. Anonymkode: 79cdb...609 1
AnonymBruker Skrevet 30. mai #7 Skrevet 30. mai Arbeidsgiver har stor tilretteleggingsplikt så lenge det ikke utgjør stor byrde på bedriften. Anonymkode: 2e7d2...23f
AnonymBruker Skrevet 30. mai #8 Skrevet 30. mai AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Som kronisk syk som jobber 100% pluss og aldri har bedt om tilrettelegging i mitt liv regerer jeg på at behovet for å bruke stokk som hjelpemiddel er ensbetydende med å ikke kunne reise i jobben dersom det er et kriterie for stillingen, da er det ikke snakk om tilrettelegging men om stillingsendring og det er egne regler for den biten som HR meget vel vil kjenne til å kunne veilede i. Tilrettelegging er om vedkommende trenger hev/senk pult, ergonomisk stol, bytte kontor fordi lysforholdene er bedre tilrettelagt et annet sted, mulighet for hjemmekontor (noe det virker som om bedriften alt har) - men å forfordele arbeidsoppgaver innen stillingen til en anen stilling er ikke tilrettelegging, det er en stillingsendring. Anonymkode: 79cdb...609 Det sto ingen plass at bruk av stokk hindret reise. Anonymkode: af09c...cdc 3
AnonymBruker Skrevet 30. mai #9 Skrevet 30. mai Siden du spør hva HR gjør: det er leders leder, og ikke HR som har ansvar for tilretteleggingen. HR kan bidra med kompetanse og støtte, men har ingen myndighet. Og til kronikerhelten i 100% jobb over her: jeg kan ikke se at selve bruken av stokk og reiser i jobben hadde noen direkte sammenheng her. Det står eksplisitt at det er flyreiser som ikke kan gjennomføres lenger. Da forstår jeg det slik at sykdommen medføre både bruk av stokk og at det ikke er bra for personen å fly. Vanlig tilrettelegging i denne sammenhengen kan være: mer fleksibel bruk av hjemmekontor ingen flyturer, dvs at andre må representere arbeidsplassen de gangene det er nødvendig med fysisk tilstedeværelse på steder der man må ta fly. Dette er delvise endringer i arbeidsoppgaver, men avhengig av omfanget trenger det ikke å handle om så store endringer i stillingens karakter at det handler om stillingsendring. hvis det er behov: skifte av kontormøbler etter kartlegging fra ergoterapeut. Kanskje vil f.eks en annen stol være nødvendig for å fungere bedre i arbeidsdagen på kontoret. endringer i arbeidstid. For "vanlige" ansatte med kjernetid eller fast arbeidstid er dette kanskje mer aktuelt enn for ledere, som ofte er påkoblet omtrent hele tiden. Anonymkode: c059c...291 1 2
godfisk Skrevet 30. mai #10 Skrevet 30. mai Hvis dere har en annen ansatt som er egnet til å ta seg av utenlandsoppdrag og lederen dere har ellers trekker vekten sin med andre oppgaver, vil jeg tenke det er enkelt. Det vil kanskje koste litt ekstra å be en annen ansatt om å ta seg av reisevirksomheten, men da kan kanskje lederen bruke tiden som hen sparer inn på å løse andre oppgaver. Som arbeidsgivere har vi et samfunnsoppdrag i tillegg til at vi skal tjene penger, så om dyktige folk kan fortsette å være i arbeid med ikke altfor dyr tilrettelegging, er det for min del en no-brainer. 1
AnonymBruker Skrevet 30. mai #11 Skrevet 30. mai På min arbeidsplass ville alt dette blitt innvilget. Og reisingen er det mange hos oss som med glede ville tatt over, så lenge det ikke er altfor ofte (typ ukentlig). Hos oss er det leder som tar beslutninger angående tilrettelegging, med støtte fra HR. Jeg går ut ifra at dette er en dyktig kollega, siden han har fått lederansvar på høyt nivå og har jobbet i bedriften i 11 år. Slik du beskriver konteksten er det ingenting her som skulle tilsi at tilretteleggingen som det er bedt om er til vesentlig ulempe for bedriften. Anonymkode: f82ef...a5a 1
AnonymBruker Skrevet 30. mai #12 Skrevet 30. mai AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Som kronisk syk som jobber 100% pluss og aldri har bedt om tilrettelegging i mitt liv regerer jeg på at behovet for å bruke stokk som hjelpemiddel er ensbetydende med å ikke kunne reise i jobben dersom det er et kriterie for stillingen, da er det ikke snakk om tilrettelegging men om stillingsendring og det er egne regler for den biten som HR meget vel vil kjenne til å kunne veilede i. Tilrettelegging er om vedkommende trenger hev/senk pult, ergonomisk stol, bytte kontor fordi lysforholdene er bedre tilrettelagt et annet sted, mulighet for hjemmekontor (noe det virker som om bedriften alt har) - men å forfordele arbeidsoppgaver innen stillingen til en anen stilling er ikke tilrettelegging, det er en stillingsendring. Anonymkode: 79cdb...609 Vel frøken flink, her viser du mest av alt at du ikke forstår at begrepet «kronisk sykdom» er likt for alle, ei heller at det å bruke stokk kan komme av alt fra at hofta svikter til at balansen er fraværende. Jeg har også kronisk sykdom, men trenger ikke tilrettelegging pga den, det gjøre derimot mine kolleger med ms, revmatisme, migrene, prolaps, tarmsykdom, epilepsi og diabetes, så da tilrettelegges det for disse. Samme med lederen ts nevner, kan oppgavene utføres uten å reise land og strand rundt kan det fint overføres til andre. Mange som like å reise litt og representere bedriften. Tilrettelegging kan fint være å ikke reise, eller ha hyppigere hjemmekontor. Det kan også være endring i arbeidsoppgaver. Trenger ikke sparke folk fordi f.eks hjerneslaget tok gangfunksjonen. Anonymkode: c3863...03b 1 2
AnonymBruker Skrevet 30. mai #13 Skrevet 30. mai Takk for så mange svar! Virker som om de aller fleste kommer fra noen som har god greie på dette (erfaring/kunnskap). Da høres ut som, basert på denne, at det er overkommelig og at løsninger finnes. Er noen få til som har tilrettelegging, det går for det meste i lysskjerming (siden alle har egne kontorer), ergoball, fleksibel arbeidstid og mer bruk av hjemmekontor. For noen få år siden var lederen var ute og jogget og plutselig merket han tegn på at alt ikke var som det skulle. Viste seg det ble en kronisk sykdom, som i dag synes når han går. Vet om et par andre som kan synes det er greit med å reise utenlands til kundemøter (2-5 ganger i året). Han jobber ellers i samme stilling som har har hatt under årene, er samme preget. Spiller liten rolle for øverste ledelse, styre, ansatte eller kundene om jobben skjer digitalt. Alle møtes i fysisk møte et par ganger/mnd. Anonymkode: feb9e...ab8
AnonymBruker Skrevet 31. mai #14 Skrevet 31. mai AnonymBruker skrev (På 30.5.2026 den 14.07): Leder har fått en kronisk sykdom som gjør at han ikke kan ta fly til andre land eller i Norge lengre og han må sitte mer i ro på kontoret eller hjemme. Han har bedt om fleksibelt hjemmekontor 3-4 dager pr uke og at andre tar seg av fysiske kundemøter utenlands. Han har begynt å bruke stokk av og til men hjernen hans / hodet virker 100% så lenge han kan jobbe mer i ro fra PC / digitalt. Anonymkode: feb9e...ab8 AnonymBruker skrev (På 30.5.2026 den 14.38): Det sto ingen plass at bruk av stokk hindret reise. Anonymkode: af09c...cdc Det som er sitert fra TS over her er ett og samme avsnitt er det ikke? I følge normalt norsk grammatisk forståelse er dette altså da sammenhengende informasjon, så jo. Det står at han er forhindret fra å reise pga kronisk sykdom knyttet til bevegelighet og at han bruker stokk.. Anonymkode: 79cdb...609
AnonymBruker Skrevet 31. mai #15 Skrevet 31. mai AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Det som er sitert fra TS over her er ett og samme avsnitt er det ikke? I følge normalt norsk grammatisk forståelse er dette altså da sammenhengende informasjon, så jo. Det står at han er forhindret fra å reise pga kronisk sykdom knyttet til bevegelighet og at han bruker stokk.. Anonymkode: 79cdb...609 Det er uansett ikke du som bestemmer om stokk er god nok grunn til å ikke kunne reise hvis det er grunnen. Anonymkode: d245f...cbc 3
AnonymBruker Skrevet 31. mai #16 Skrevet 31. mai AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det er uansett ikke du som bestemmer om stokk er god nok grunn til å ikke kunne reise hvis det er grunnen. Anonymkode: d245f...cbc Stokk kan bety så mangt. Jeg har Bekhterevs som i grunn har blitt litt plagsomt etter fylte 50,hadde nok ikke greid å sitte rolig på et fly mer enn i toppen 20 minutter. Anonymkode: 46747...2c2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå