Egill Skrevet fredag kl. 17:56 #1 Skrevet fredag kl. 17:56 Hei. Mann som spør etter råd for å forstå. Jeg har en høyintensiv jobb som går i mye tenking, fysisk arbeid, feilsøking og reparasjoner med ett høyt ansvar der jeg står til juridisk ansvar for andres liv og helse. Jeg jobber lange vakter der flesteparten er på natt. Jeg blir tidvis fysisk og mentalt utmattet så jeg trenger hvile og ro. Fordelen er lønn som bidrar til at familielivet nok er enklere for oss enn en del andre familier. Samboer har etter eget valg ikke jobb eller førerkort og kaller seg tradwife. Økonomisk er ikke det ett problem, men det tilsier at jeg tar all kjøring av våre 3 barn, handling av mat og klær osv. Hun vil heller ikke være med på oppussing, generelt hagearbeid og annet forefallende. Jeg mener det da ligger i kortene at hun tar mer jobb inne i huset enn det jeg gjør med klesvask, oppvask, husvask osv. Men der er fordelingen ca 50/50, noen ganger mer på meg med en kontinuerlig klaging på at jeg bidrar for lite og at husarbeid er kjedelig. Nå har jeg arbeidsuke og huset ser ut som ett dass… Er jeg helt urimelig som mener at dette blir veldig feil? Jeg er en ressurssterk mann som alltid har hatt høy aktivitet både på jobb og hjemme, men nå er det tomt og jeg blir sittende irriterende ofte i sofaen for å hente meg inn. Hvis dere er enig med meg, hvordan skal jeg gå fram for å få en mer lik total innsats? 2 2
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 18:13 #2 Skrevet fredag kl. 18:13 Så lenge den ene parten mener det er skjevt fordelt så er det jo noe man må se nærmere på. Du er ikke urimelig. Men det er vanskelig å si noe konkret uten å kjenne til situasjonen. Hvis hun har "valgt" å ikke jobbe fordi du jobber så mye at hun ikke har kapasitet til både jobb og alt det ekstra ansvaret hjemme når du er på jobb så blir det noe annet enn om hun har valgt å ikke jobbe fordi hun trives best med å gå hjemme/ikke gidder å jobbe. Tenker uansett at det ikke er urimelig av deg å ta det opp. Hvis du er den eneste som drar det økonomiske lasset så er det naturlig at hun tar mer hjemme, men ikke sikkert det er rettferdig at hun skal ta absolutt alt. Anonymkode: 050b2...7ce
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 18:16 #3 Skrevet fredag kl. 18:16 Egill skrev (19 minutter siden): Samboer har etter eget valg ikke jobb eller førerkort og kaller seg tradwife. Hun er ikke tradwife. Hun er snylter. Anonymkode: e7d24...20c 8 3
Egill Skrevet fredag kl. 18:19 Forfatter #4 Skrevet fredag kl. 18:19 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Så lenge den ene parten mener det er skjevt fordelt så er det jo noe man må se nærmere på. Du er ikke urimelig. Men det er vanskelig å si noe konkret uten å kjenne til situasjonen. Hvis hun har "valgt" å ikke jobbe fordi du jobber så mye at hun ikke har kapasitet til både jobb og alt det ekstra ansvaret hjemme når du er på jobb så blir det noe annet enn om hun har valgt å ikke jobbe fordi hun trives best med å gå hjemme/ikke gidder å jobbe. Tenker uansett at det ikke er urimelig av deg å ta det opp. Hvis du er den eneste som drar det økonomiske lasset så er det naturlig at hun tar mer hjemme, men ikke sikkert det er rettferdig at hun skal ta absolutt alt. Anonymkode: 050b2...7ce Gode poeng. Jeg har en vanlig 100% stilling. Men går 1 uke på og 1 av så dermed lange vakter i arbeidsuken. Når jeg har friuke så bidrar jeg mer hjemme enn i arbeidsuken. Hun har valgt å gå hjemme for at arbeidslivet ikke er noe for henne
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 18:57 #5 Skrevet fredag kl. 18:57 Egill skrev (35 minutter siden): Gode poeng. Jeg har en vanlig 100% stilling. Men går 1 uke på og 1 av så dermed lange vakter i arbeidsuken. Når jeg har friuke så bidrar jeg mer hjemme enn i arbeidsuken. Hun har valgt å gå hjemme for at arbeidslivet ikke er noe for henne Ble vel en feil avslutning der. Har valgt å gå hjemme for at arbeid ikke er noe.... Men fra spøk til alvor. Har lenge slitt med litt av det samme hjemme, men hun jobber i alle fall. Blir ikke bedre her ser det ut til. Men tror nok familievernkontoret kan være en start. Anonymkode: bae57...b66
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 19:05 #6 Skrevet fredag kl. 19:05 Hva gjør hun som ikke du gjør? Ofte gjør kvinner mange småting, som ikke så lett "synes". Ut fra det jeg leser, så virker hun lat. Noen menn liker divaer som bruker all tid på sitt eget utseende og er mer elle mindre kun deres trofe, men virker ikke som det er tilfelle hos dere. Tror jeg ville satt meg ned med henne og laget en status på hva dere bidrar med. Jeg skjønner godt at du blir sliten av å være den som alltid drar største delen av lasset. Anonymkode: 50a33...150 1
frenchygirl Skrevet fredag kl. 19:07 #7 Skrevet fredag kl. 19:07 Egill skrev (1 time siden): Hei. Mann som spør etter råd for å forstå. Jeg har en høyintensiv jobb som går i mye tenking, fysisk arbeid, feilsøking og reparasjoner med ett høyt ansvar der jeg står til juridisk ansvar for andres liv og helse. Jeg jobber lange vakter der flesteparten er på natt. Jeg blir tidvis fysisk og mentalt utmattet så jeg trenger hvile og ro. Fordelen er lønn som bidrar til at familielivet nok er enklere for oss enn en del andre familier. Samboer har etter eget valg ikke jobb eller førerkort og kaller seg tradwife. Økonomisk er ikke det ett problem, men det tilsier at jeg tar all kjøring av våre 3 barn, handling av mat og klær osv. Hun vil heller ikke være med på oppussing, generelt hagearbeid og annet forefallende. Jeg mener det da ligger i kortene at hun tar mer jobb inne i huset enn det jeg gjør med klesvask, oppvask, husvask osv. Men der er fordelingen ca 50/50, noen ganger mer på meg med en kontinuerlig klaging på at jeg bidrar for lite og at husarbeid er kjedelig. Nå har jeg arbeidsuke og huset ser ut som ett dass… Er jeg helt urimelig som mener at dette blir veldig feil? Jeg er en ressurssterk mann som alltid har hatt høy aktivitet både på jobb og hjemme, men nå er det tomt og jeg blir sittende irriterende ofte i sofaen for å hente meg inn. Hvis dere er enig med meg, hvordan skal jeg gå fram for å få en mer lik total innsats? Du blir utnyttet. Jeg er enig med deg. Hun er for bedagelig dessverre. Så jeg tror ikke du får en endring i henne så sant hun ikke selv ønsker å endre seg. Så sant hun ikke er ufør og for syk til å greie innearbeidet, så dessverre er hun ikke noe å samle på, etter min mening. 2
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 19:30 #8 Skrevet fredag kl. 19:30 Har hun modellutseende mens du er lav, tjukk og skallet? Ellers har du gjort en dårlig deal. Anonymkode: 729ee...a79 1 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 19:30 #9 Skrevet fredag kl. 19:30 Hvis en part har valgt av eget ønske og ikke jobbe i det hele tatt, så skal den selvsagt også stå for alt av arbeid i familien AS. Selv i helgene. For med morderne teknologi så er det ikke 7.5 timer med husarbeid i døgnet, uansett hvordan du vrir å vender på det. Anonymkode: 17e6c...1ef 4 2
Mardina Skrevet fredag kl. 21:39 #10 Skrevet fredag kl. 21:39 Egill skrev (3 timer siden): Hei. Mann som spør etter råd for å forstå. Jeg har en høyintensiv jobb som går i mye tenking, fysisk arbeid, feilsøking og reparasjoner med ett høyt ansvar der jeg står til juridisk ansvar for andres liv og helse. Jeg jobber lange vakter der flesteparten er på natt. Jeg blir tidvis fysisk og mentalt utmattet så jeg trenger hvile og ro. Fordelen er lønn som bidrar til at familielivet nok er enklere for oss enn en del andre familier. Samboer har etter eget valg ikke jobb eller førerkort og kaller seg tradwife. Økonomisk er ikke det ett problem, men det tilsier at jeg tar all kjøring av våre 3 barn, handling av mat og klær osv. Hun vil heller ikke være med på oppussing, generelt hagearbeid og annet forefallende. Jeg mener det da ligger i kortene at hun tar mer jobb inne i huset enn det jeg gjør med klesvask, oppvask, husvask osv. Men der er fordelingen ca 50/50, noen ganger mer på meg med en kontinuerlig klaging på at jeg bidrar for lite og at husarbeid er kjedelig. Nå har jeg arbeidsuke og huset ser ut som ett dass… Er jeg helt urimelig som mener at dette blir veldig feil? Jeg er en ressurssterk mann som alltid har hatt høy aktivitet både på jobb og hjemme, men nå er det tomt og jeg blir sittende irriterende ofte i sofaen for å hente meg inn. Hvis dere er enig med meg, hvordan skal jeg gå fram for å få en mer lik total innsats? Jeg skjønner ikke at du orker et sånn liv, der mesteparten faller på deg. Hun får værsegod skaffe seg en jobb. Og bidra økonomisk inn i husholdningen. Evt. så får dere gå fra hverandre. 2
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 21:47 #11 Skrevet fredag kl. 21:47 Egill skrev (3 timer siden): Hei. Mann som spør etter råd for å forstå. Jeg har en høyintensiv jobb som går i mye tenking, fysisk arbeid, feilsøking og reparasjoner med ett høyt ansvar der jeg står til juridisk ansvar for andres liv og helse. Jeg jobber lange vakter der flesteparten er på natt. Jeg blir tidvis fysisk og mentalt utmattet så jeg trenger hvile og ro. Fordelen er lønn som bidrar til at familielivet nok er enklere for oss enn en del andre familier. Samboer har etter eget valg ikke jobb eller førerkort og kaller seg tradwife. Økonomisk er ikke det ett problem, men det tilsier at jeg tar all kjøring av våre 3 barn, handling av mat og klær osv. Hun vil heller ikke være med på oppussing, generelt hagearbeid og annet forefallende. Jeg mener det da ligger i kortene at hun tar mer jobb inne i huset enn det jeg gjør med klesvask, oppvask, husvask osv. Men der er fordelingen ca 50/50, noen ganger mer på meg med en kontinuerlig klaging på at jeg bidrar for lite og at husarbeid er kjedelig. Nå har jeg arbeidsuke og huset ser ut som ett dass… Er jeg helt urimelig som mener at dette blir veldig feil? Jeg er en ressurssterk mann som alltid har hatt høy aktivitet både på jobb og hjemme, men nå er det tomt og jeg blir sittende irriterende ofte i sofaen for å hente meg inn. Hvis dere er enig med meg, hvordan skal jeg gå fram for å få en mer lik total innsats? Tradwife skal jo holde huset strøkent, lage mat fra bunnen av og passe barna, så ville ikke kalt henne det. «Snylteprinsesse» passer bedre. Anonymkode: 42740...252 1 4
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 22:19 #12 Skrevet fredag kl. 22:19 Egill skrev (4 timer siden): Hei. Mann som spør etter råd for å forstå. Jeg har en høyintensiv jobb som går i mye tenking, fysisk arbeid, feilsøking og reparasjoner med ett høyt ansvar der jeg står til juridisk ansvar for andres liv og helse. Jeg jobber lange vakter der flesteparten er på natt. Jeg blir tidvis fysisk og mentalt utmattet så jeg trenger hvile og ro. Fordelen er lønn som bidrar til at familielivet nok er enklere for oss enn en del andre familier. Samboer har etter eget valg ikke jobb eller førerkort og kaller seg tradwife. Økonomisk er ikke det ett problem, men det tilsier at jeg tar all kjøring av våre 3 barn, handling av mat og klær osv. Hun vil heller ikke være med på oppussing, generelt hagearbeid og annet forefallende. Jeg mener det da ligger i kortene at hun tar mer jobb inne i huset enn det jeg gjør med klesvask, oppvask, husvask osv. Men der er fordelingen ca 50/50, noen ganger mer på meg med en kontinuerlig klaging på at jeg bidrar for lite og at husarbeid er kjedelig. Nå har jeg arbeidsuke og huset ser ut som ett dass… Er jeg helt urimelig som mener at dette blir veldig feil? Jeg er en ressurssterk mann som alltid har hatt høy aktivitet både på jobb og hjemme, men nå er det tomt og jeg blir sittende irriterende ofte i sofaen for å hente meg inn. Hvis dere er enig med meg, hvordan skal jeg gå fram for å få en mer lik total innsats? Høres ut som du har 4 barn. Helt uforståelig at det på noen måte er mulig å ha en så hjelpeløs partner, og velge det selv… Anonymkode: c92dd...079
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 23:42 #13 Skrevet fredag kl. 23:42 I fare for å være i overkant direkte: hun er et rasshøl og en snylter. I 2026 er vi likestilte. For meg som kvinne betyr det at hvis begge jobber like mye, deler vi husarbeid, barn, hage, oppussing osv. helt likt mellom oss. Hvis hun har valgt å være housewife, har hun også valgt å sette av 7,5 timer 5 dager i uka til husarbeid, barneoppfølging, hagearbeid, innkjøp, middagslaging og alt annet for å få familien AS til å gå rundt. Dette er virkelig mer enn nok tid til å holde alt mer strøkent enn de aller fleste krever (inkludert gressklipping, bilvask og annet utearbeid). Hvis hun hadde jobbet og du hadde vært hjemme, hadde det vært samme leksa bare omvendt. Alt annet kan hun bare glemme (med mindre hun snylter). Vis henne gjerne dette innlegget fra meg (en som absolutt ikke er tradwife) og gi henne et spark bak. Anonymkode: 3e0f2...024 1 2
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 23:50 #14 Skrevet fredag kl. 23:50 Helt enig i at hun må bare finne seg i at hun skal jobbe i hjemmet de timene du er på jobb. Om hun f.eks gjør unna støvsuging og klesvask på dag 1 og har ledig tid og hun velger å ha "fritid" så skal hun selvsagt ta barna på ettermiddagen. At du har heftig jobb som betaler for luksusen sier jo også at du trenger å hvile ut en del ellers hadde jo dette aldri gått. Den dama der kjører seg selv i grøfta den dagen du får nok og går, da er hun i økonomisk ruin. Anonymkode: a8667...c42 2
Egill Skrevet i går, 01:33 Forfatter #15 Skrevet i går, 01:33 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Har hun modellutseende mens du er lav, tjukk og skallet? Ellers har du gjort en dårlig deal. Anonymkode: 729ee...a79 Det er faktisk motsatt. Jeg har modellutseende mens hun er lav kjukk og skallet. 🤣 2
Egill Skrevet i går, 01:53 Forfatter #16 Skrevet i går, 01:53 Takk for alle svar. Ja jeg har en jobb å gjøre med å snu tankegangen der. Må bare finne en måte å få henne til å se det fra en annen side 1
Fru Uperfekt Skrevet i går, 02:24 #17 Skrevet i går, 02:24 Egill skrev (8 timer siden): Hei. Mann som spør etter råd for å forstå. Jeg har en høyintensiv jobb som går i mye tenking, fysisk arbeid, feilsøking og reparasjoner med ett høyt ansvar der jeg står til juridisk ansvar for andres liv og helse. Jeg jobber lange vakter der flesteparten er på natt. Jeg blir tidvis fysisk og mentalt utmattet så jeg trenger hvile og ro. Fordelen er lønn som bidrar til at familielivet nok er enklere for oss enn en del andre familier. Samboer har etter eget valg ikke jobb eller førerkort og kaller seg tradwife. Økonomisk er ikke det ett problem, men det tilsier at jeg tar all kjøring av våre 3 barn, handling av mat og klær osv. Hun vil heller ikke være med på oppussing, generelt hagearbeid og annet forefallende. Jeg mener det da ligger i kortene at hun tar mer jobb inne i huset enn det jeg gjør med klesvask, oppvask, husvask osv. Men der er fordelingen ca 50/50, noen ganger mer på meg med en kontinuerlig klaging på at jeg bidrar for lite og at husarbeid er kjedelig. Nå har jeg arbeidsuke og huset ser ut som ett dass… Er jeg helt urimelig som mener at dette blir veldig feil? Jeg er en ressurssterk mann som alltid har hatt høy aktivitet både på jobb og hjemme, men nå er det tomt og jeg blir sittende irriterende ofte i sofaen for å hente meg inn. Hvis dere er enig med meg, hvordan skal jeg gå fram for å få en mer lik total innsats? her kan det være feil, basert på det du skriver hadde bestilt time hos parterapeut og skrevet ned litt om hvordan hverdagslivet din så ut før første time. Hvorfor i alle dager kan hun ikke frakte noen av barna til og fra ting/ handle? busser finnes og om det er tungt å bære varer finnes det t.o.m handle triller. høres ut som hun helst vil være tradwife men av typen med tjenerskap 1 1
AnonymBruker Skrevet i går, 02:43 #18 Skrevet i går, 02:43 Hun høres bortskjemt og lat ut. Jeg er enig i at det burde bli mer husarbeid på henne. Tre barn er jo en fulltidsjobb i seg selv, men om de er på skole/i barnehage og du henter og kjører, så har hun mer enn nok tid til å holde huset rent og ta klesvask og oppvask og sånt. Det er faktisk ikke mange timene til dagen. Hun kan vel også fint handle mat og klær, mange av oss som ikke har bil eller lappen som får til det likevel. Hvis du ikke bor helt på bondelandet da, men altså, da må hun jo bare ta lappen. Anonymkode: ec926...246 1
petterm Skrevet i går, 09:55 #19 Skrevet i går, 09:55 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Høres ut som du har 4 barn. Helt uforståelig at det på noen måte er mulig å ha en så hjelpeløs partner, og velge det selv… Anonymkode: c92dd...079 Det er ikke gitt at partneren alltid har oppført seg sånn. Kanskje hun var i full jobb før de fikk barn?
AnonymBruker Skrevet i går, 12:26 #20 Skrevet i går, 12:26 Hva skal hun gjøre den dagen dere går fra hverandre? Har hun gått i kvinnefella? Eller har dere en avtale som sikrer henne økinomisk, pensjon osv??... det fordrer selvfølgelug at hun "jobber hjemme" 7,5 time per dag, for at familielivet skal gå rundt Anonymkode: c2376...6a6
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå