Gå til innhold

Hvordan liker du omelett?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Liker du den godt stekt, stekt på lav varme, kun egg?, ulikt fyll? Har du i smør, fløte, melk, krydder osv?

Anonymkode: 8084c...2bc

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Som regel lager jeg den bare på vann, men har oppi fløte eller en dæsj rømme hvis vi tilfeldigvis har det i kjøleskapet.

Krydrer med salt, pepper og et lite dryss med cayennepepper. Ikke slik at den blir sterk, bare for å gi en liten "oomph".

Fyll er alt etter hva vi har, ofte kyllingpålegg og ost. Men kan også variere med løk, cherrytomater og paprika, som er ting vi ofte har.

Steker den på litt lav varme over litt lengre tid slik at den blir gyllen og fin.

Anonymkode: 51623...4d8

Skrevet

Jeg rører cottage cheese med eggene og krydrer med gressløk, hvitløkspulver, løkpulver og salt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Omelett er for meg en måte å utnytte matrester på, så jeg kombinerer ulike fyll avhengig av hva som må brukes opp. Hvis jeg har en skvett fløte eller creme fraiche bruker jeg det, men jeg må ikke. Jeg vil helst ha omeletten ganske godt stivnet. Er ikke så glad i eggeretter med løs konsistens. Det kan gjerne bety steking på svak varme over noe tid, avhengig av tykkelsen.

Anonymkode: 04def...09d

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Stables i den rekkefølgen det er nevnt. 

Brødskive, smør, Ajvar, fetaost (smuldres på) eggeomelett. 

Anonymkode: d120c...47b

AnonymBruker
Skrevet

Har litt vann i eggene. Steker den nesten igjennom og legger på fyll og ost,gjerne baconost om jeg har. Fyllet kan være skinke,løk,purre,sopp,paprika,tomat,eller annet jeg har i kjøleskapet. Steker det litt først i en annen panne,så det blir mykt. Fyllet legges på halve omeletten,så bretter jeg resten over. Må være gjennomstekt. 

Har jeg dårlig tid,puttes alt i panna,da gjerne med kokte potetrester også, og egget helles over og stekes. Typ bondeomelett. 

Anonymkode: effd2...3f2

• Liker 1
Skrevet

Jeg steker litt bacon eller skinke, visper egg med 1ss vann pr egg, salt og pepper og har i finkuttet purre, mye purre. Heller dette over bacon/skinke og topper med ost. Steker under lokk til eggemassen er stivnet og osten smeltet.

Skrevet

Jeg bruker alltid smørbar ost i omelett. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 31.5.2026 den 9.48):

Har litt vann i eggene. Steker den nesten igjennom og legger på fyll og ost,gjerne baconost om jeg har. Fyllet kan være skinke,løk,purre,sopp,paprika,tomat,eller annet jeg har i kjøleskapet. Steker det litt først i en annen panne,så det blir mykt. Fyllet legges på halve omeletten,så bretter jeg resten over. Må være gjennomstekt. 

Har jeg dårlig tid,puttes alt i panna,da gjerne med kokte potetrester også, og egget helles over og stekes. Typ bondeomelett. 

Anonymkode: effd2...3f2

Nam! Akkurat slik jeg gjør det også, bortsett fra at jeg steker sopp og løk litt først, og blander alt i røren. 

Anonymkode: d769e...53e

AnonymBruker
Skrevet

Min favoritt:

Østersopp og spekeskinke stekes til spekskinka er crispy.

Blanding av egg, noen ss melk, litt ost, gressløk, salt (avhenger av mengden og hvor salt spekeskinke) og hvit pepper helles over. 

Stekes på middels varme under lokk til alt er stivnet. Dra med en stekespade inn mot midten noen ganger underveis slik at det løse på toppen renner til bunn.

Spise sammen med en skive med smør.

Anonymkode: 469b3...cf8

AnonymBruker
Skrevet

Steker på lav varme, lager den relativt tynn og lar osten smelte inn i egget slik at man får omelett med cheese pull

Anonymkode: 67ac5...b85

AnonymBruker
Skrevet

Vanner den aldri ut, den har jeg aldri skjønt. Hva jeg har i varier etter hva jeg har, noen ganger ikke mer enn gressløk 

Anonymkode: 18928...dd7

AnonymBruker
Skrevet

Jeg steker paprika, squash, rødløk til det er litt mykt, har over eggeblandingen. I den har jeg en liten skvett melk, chiliflak, paprika, løk, hvitløk, salt, pepper og basilikum. Topper det med strimlet skinke og steker alt lenge, på lav varme. Legger lokk på for at den skal bli stekt oppå også. De siste 4-5 minuttene av steketiden tar jeg lokket av og legger oppå cherrytomater som jeg har delt i små ringer og topper det med parmesan. Elsker det 🤩

Anonymkode: d1382...734

Skrevet

Jeg lager den med fløte, skinke, kyllingpålegg eller smårettskinke, ost (gjerne jarlsberg) og vårløk eller gressløk. :)

Skrevet

Ikke "fransk", så går det meste ned. Basic med ingenting, masse fyll og ost osv., men omtrent rått egg i omelett/røre er ikke noe for meg. Hovedomeletten min er 3 egg, røra saltet først og hvilt i noen min, sterk varme i jernpanne.

Prøv fish sauce, sjalott eller vårløk, og rød chili. 1ts fish sauce til ca 2 egg, røra lukter ikke nødvendigvis veldig digg, men omeletten blir bra så lenge den ikke er for rå. (tilpass og smak til)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lager ikke omelett så ofte, men det blir da ofte etter "man tar det man har"-prinsippet.

Men i bunn og grunn så liker jeg da at den er stekt på lav varme med litt tålmodighet slik at den blir gjennomvarmet og myk uten å få brun skorpe. Jeg rører da inn fløte og salt (evt noe asiatisk kyllingbuljongpulver) med eggene, og blander også inn de andre ingrediensene, utenom ost.

Jeg liker den med smørbar ost, og synes det er et must for at jeg skal kalle det for "omelett" og ikke bare en "fancy eggerøre". Av kjøtt kan både skinkebiter eller salamibiter kuttet i ca 1x1cm ruter, fungere. Noe finhakket løk bør være med, og det blir også fint med enten noe gressløk, vårløk eller purre for å gjøre den litt mer fargerik.

Det å blande i noe som har umamismak, fungerer veldig bra i omelett. Om man ikke har egnet type buljong, kan noen forsiktige dråper med soyasaus sikkert gjøre samme nytte. Men jeg ville unngått å ta for mye, for da vil soyasausen overdøve de milde smakene.

Anonymkode: 8c7d2...a69

AnonymBruker
Skrevet

Fransk bondeomelett

Anonymkode: 9f81a...fe2

AnonymBruker
Skrevet
  • 1 spiseskje fløte per egg
  • krydder, gjerne litt fond
  • masse kjøtt
  • masse revet ost oppi, og litt på toppen
  • ingen grønnsaker
  • langstekt på lav varme under lokk
  • evt "omvendt omelett" med smeltet ost først slik at det blir et krønsjy lag 

Og spises slik den er. Skal ikke ødelegge dette sunne måltidet med noe brød, nei.

Anonymkode: 4eed4...e45

AnonymBruker
Skrevet

Med gressløk. (Foruten salt og pepper).  

Anonymkode: 52dae...5bc

Skrevet

Svak varme, og avslutter steking før den er helt fast. Og hvorfor ha vann eller fløte? Synes smaken blir bedre om en ikke vanner ut. 

Fyll variere mye, men oftest er omelett en veldig enkel rett for meg hvor jeg bare tar litt rester av grønsaker som er i kjøleskap, men alltid gressløk 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...