AnonymBruker Skrevet 29. mai #1 Skrevet 29. mai Jeg er veldig glad i thaimat, og kjøper store mengder take away hver måned. Når jeg skal lage det hjemme, får jeg ikke de samme smakene. Hva er egentlig hemmeligheten bak de smakene man får i restaurantene?? Anonymkode: ba660...f2d
AnonymBruker Skrevet 29. mai #2 Skrevet 29. mai God ris, chilipasta, balanse mellom krydder, sur/søt. Høy varme. Anonymkode: 923f7...93c 2
AnonymBruker Skrevet 29. mai #3 Skrevet 29. mai Har lurt på det samme mange ganger. Det er en asiabutikk inne i byen her som jeg stikker innom iblant, og da faller liksom bitene på plass. Hylle på hylle med hundrevis av krydder, mikser, sauser, bokser med det ene og det andre, ofte tekstet på språk jeg ikke kan. Jeg blir bare stående og glane, gir opp, og tar med meg soyasausen og sweet'nsour som vanlig 🫠 Hver gang jeg er der får jeg følelsen av at her kunne jeg ha kokt ihop noen SKIKKELIG godt, hvis jeg bare hadde litt peiling. Anonymkode: 3f9ba...b90 5 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai #4 Skrevet 29. mai Er vel bare å Google deg frem til noen autentiske oppskrifter og prøve selv Anonymkode: 13712...ce9 2
AnonymBruker Skrevet 29. mai #5 Skrevet 29. mai AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Er vel bare å Google deg frem til noen autentiske oppskrifter og prøve selv Anonymkode: 13712...ce9 Nei det er det ikke! Er så mange variasjon der ute at en kan bli gal av å bare prøve sjøl. Har enda til gode å finne en enkel, god stekt ris med kylling og egg. Enten er det for mye "rart" oppi, eller for lite 🙃 det var bare et eksempel. Jeg har også testet utallige variasjoner biff/brunsaus/brokkoli-blandinger. Anonymkode: 9ece1...624 2
MarianneE Skrevet 29. mai #6 Skrevet 29. mai Kan anbefale kokeboka Digg Thai. Etter jeg kjøpte den fikk middagene en ny spenst her i huset. 4
Summer Breeze Skrevet 29. mai #7 Skrevet 29. mai Det du kjøper har som regel flere kilder til MSG som er en smaksforsterker. Og man blir avhengig av den smaken. Alle ferdige buljonger, fonder, sauser eller krydderblandinger kan inneholde det, pluss at de kan ha en boks stående på kjøkkenet også. 3
AnonymBruker Skrevet 1. juni #8 Skrevet 1. juni Jeg vet ikke hvor "fra bunnen" du vil lage det, men jeg synes de forskjellige typene curry paste (og annen type paste) fra merket "AROY-D" som man får kjøpt i asiasjapper er bra som base, og jeg vet at mange fra Thailand bruker disse i egen matlaging. Om du skal lage ting med kokosmelk, så unngå lettvarianter, og kjøp de som har vanlig mengde fett. Jeg støtter også det som sies i innlegg 2. Balansen med syre og sødme er viktig, og risen må være god. Bruk vanlig tørr ris som ikke er forkokt. Risen må enten kokes i riskoker eller i kjele under lokk på "riktig" måte med fingerledd-regelen for forholdet mellom ris og vann, til all væsken er fordampet eller absorbert i risen. Om du bruker boil-in-bag i de hullete posene, ikke følg oppskriften for å trekke i vann i posen, men klipp den opp og kok etter fingerledd-regelen. Unngå å bruke vakuumerte "fjordlandposer" med ferdigkokt ris, de er ofte vasne og har feil konsistens. Unngå også forskjellig forkokt "hurtigris". En liten tilleggsrant: Det å koke ris er kjempeenkelt. Men dessverre er det veldig mange som kanskje har erfart at de har svidd eller underkokt risen, og er derfor redd for å mislykkes på nytt. Derfor har det kommet en jungel med totalt meningsløse produkter fra bl.a. Toro og Uncle Bens som er ment å gjøre jobben lettere, uten fare for å mislykkes. De fleste løsningene gir jevnt over et spiselig resultat med liten risiko for å mislykkes om man følger oppskriften. Men når man utelater den viktige dampingen, som er felles for alle de "idiotsikre" løsningene, så får man ikke det riktige resultatet. Både smak, farge og konsistens blir feil. Anonymkode: 4b5d8...796
MarianneE Skrevet 1. juni #9 Skrevet 1. juni Lime, fiskesaus, soyasaus og brunt sukker går ihvertfall mye igjen i mange tilfeller
AnonymBruker Skrevet 2. juni #10 Skrevet 2. juni Det er virkelig ikke alltid man blir så imponert over det man får servert som take away heller. Har opplevd flere ganger at vi får mat med veldig lite smak, lurer på om de tror nordmenn er en gjeng som ikke tåler noe, og jeg er ikke den som ønsker spesielt sterk mat. Blir veldig tam og kjedelig smak. Så her vil jeg påstå at jeg kunne laget like god mat selv. Har jobbet (for lenge siden) på en kinesisk restaurant, og der hadde de virkelig peiling på hva de holdt på med. Nydelig mat. Dessverre flyttet eierne tilbake til Kina. Anonymkode: 5a16b...d2f 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni #12 Skrevet 2. juni Takk for svar! Jeg skal prøve meg fram med de ulike tipsene! Anonymkode: ba660...f2d
AnonymBruker Skrevet 2. juni #13 Skrevet 2. juni Syns det er best hjemmelaget og ikke halvfabrikat. Kjøp ingredienser en gang, så har du en stund. Galangal, gurkemeierot, ingefær og sitrongress, koriander, chilli. Kan fryses! Tamarind, kokosmelk, fish sauce, soyasaus ,oystersaus. Evt kjøpe currypaste (rød, grønn, gul). God ris! Ikke hurtigris. Gjerne riskoker. Syns også ferske grønnsaker er MYE bedre enn fryste wokmixer. Men slik som minimais ol. kan kjøpes på boks. Du må også lære å smake til. Av og til er det litt mer fiskesaus, mer lime, mer ingefær, litt mer currypaste som skal til. God kraft kan også være lurt. Droppe buljong. Kok gjerne kraft på kyllingskrog. Kjøttet kan brukes i thaimat. Vet også det brukes en del olje ved feks stekte nudler eller ris. Mer enn hva jeg bruker til vanlig. Men gjør nytten i thaimat. Anonymkode: 14c90...a69 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni #14 Skrevet 4. juni Summer Breeze skrev (På 29.5.2026 den 21.35): Det du kjøper har som regel flere kilder til MSG som er en smaksforsterker. Og man blir avhengig av den smaken. Alle ferdige buljonger, fonder, sauser eller krydderblandinger kan inneholde det, pluss at de kan ha en boks stående på kjøkkenet også. Jepp! Det er en trylleformel. MSG er dritgodt! Jeg putter det i all slags mat som skal smake umami. Anonymkode: 26366...af0
AnonymBruker Skrevet 4. juni #15 Skrevet 4. juni Anbefaler å følge Warunee på insta, dritgod mat og enkle oppskrifte. Anonymkode: 2bdc9...80c 2
AnonymBruker Skrevet 4. juni #16 Skrevet 4. juni AnonymBruker skrev (På 29.5.2026 den 17.39): Nei det er det ikke! Er så mange variasjon der ute at en kan bli gal av å bare prøve sjøl. Har enda til gode å finne en enkel, god stekt ris med kylling og egg. Enten er det for mye "rart" oppi, eller for lite 🙃 det var bare et eksempel. Jeg har også testet utallige variasjoner biff/brunsaus/brokkoli-blandinger. Anonymkode: 9ece1...624 Jo det er det men du må jo faktisk ha det som står oppi. Om du vaser rundt med halvfabrikata og ferdigsauser så vil det jo smake deretter. Anonymkode: c2608...efd
Strigiformes Skrevet 5. juni #17 Skrevet 5. juni AnonymBruker skrev (På 2.6.2026 den 11.09): Takk for svar! Jeg skal prøve meg fram med de ulike tipsene! Anonymkode: ba660...f2d Jeg har en Thailandsk kokebok, ellers er det mye inspirasjon på Tik Tok når det gjelder ulike retter. Pad Thai, Satay, Tom Ka Gai og retter med rød curry og kokosmelk er noen av mine favoritter 👌
AnonymBruker Skrevet 5. juni #18 Skrevet 5. juni piggrokken skrev (På 2.6.2026 den 3.52): Hemmeligheten er gode thaikokker... Hvor finner du det? Faktum er at bare 1 av 10 steder som selger thai-mat har thailendere ansatt, de fleste er fra Indonesia, Filipinene, Vietnam og andre steder, dette er info fra noen som solgte thaimat og de hadde problemer med å finne folk de kunne bruke. Anonymkode: 8abbf...8cc 2
AnonymBruker Skrevet 5. juni #19 Skrevet 5. juni Punkt 1 er jo å vite hvordan god thaimat EGENTLIG skal smake. Spiser mye ymse thaimat hvert år i nettopp Thailand. Når vi er hjemme i Norge har vi generelt middelmådig til dårlig erfaring med maten vi får servert. En del av utfordringen er at rettene ofte er litt for tilpasset norske ganer, eller det de tror er vår preferanse. En annen sak er at det ofte brukes delvis rimelige grønnsaker som "fyllmasse", i retter der disse grønnsakene normalt ikke benyttes. Bambusskudd og babymais er en gjenganger. Dette brukes i Thailand i visse retter, men ofte ikke i samme retter og i samme omfang som her hjemme. Har tatt noen matlagingskurs i Thailand opp gjennom årene, men det er ikke mye av dette som sitter i når en vel er hjemme igjen. Der lærte vi å lage alt helt fra grunnen av, men det å bruke f.eks. ferdig paste fungerer like godt i hverdagen. Alle råvarer og tilsetninger krever her hjemme at en har en forretning i sånn passe nærhet som får ferske urter og grønnsaker hver uke. Men den største utfordringen for oss nordboere er å forstå dette med balanse i smakene. Det er nøkkelen til thai-matlaging. Riktig balanse på sterkt, surt, søtt, salt, bittert og umami. Det er en kunst.... Anonymkode: 522dd...dc0 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni #20 Skrevet 5. juni AnonymBruker skrev (På 2.6.2026 den 3.43): Det er virkelig ikke alltid man blir så imponert over det man får servert som take away heller. Har opplevd flere ganger at vi får mat med veldig lite smak, lurer på om de tror nordmenn er en gjeng som ikke tåler noe, og jeg er ikke den som ønsker spesielt sterk mat. Blir veldig tam og kjedelig smak. Så her vil jeg påstå at jeg kunne laget like god mat selv. Har jobbet (for lenge siden) på en kinesisk restaurant, og der hadde de virkelig peiling på hva de holdt på med. Nydelig mat. Dessverre flyttet eierne tilbake til Kina. Anonymkode: 5a16b...d2f Dette er jeg helt enig i, min bror og hans thailandske kone drev Take-Away i 12-13 år og de hadde kunder som faktisk kjørte 6-7 mil fordi de mente det var det eneste stedet de fikk autentisk thai-mat, alle sa at de fleste steder lagde mat som de mente var tilpasset nordmenn. Anonymkode: 8abbf...8cc
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå