Gå til innhold

Thaimat

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er veldig glad i thaimat, og kjøper store mengder take away hver måned. Når jeg skal lage det hjemme, får jeg ikke de samme smakene. Hva er egentlig hemmeligheten bak de smakene man får i restaurantene??

Anonymkode: ba660...f2d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

God ris, chilipasta, balanse mellom krydder, sur/søt. Høy varme. 

Anonymkode: 923f7...93c

• Liker 1
Skrevet

Har lurt på det samme mange ganger. Det er en asiabutikk inne i byen her som jeg stikker innom iblant, og da faller liksom bitene på plass. Hylle på hylle med hundrevis av krydder, mikser, sauser, bokser med det ene og det andre, ofte tekstet på språk jeg ikke kan. Jeg blir bare stående og glane, gir opp, og tar med meg soyasausen og sweet'nsour som vanlig 🫠 

Hver gang jeg er der får jeg følelsen av at her kunne jeg ha kokt ihop noen SKIKKELIG godt, hvis jeg bare hadde litt peiling. 

Anonymkode: 3f9ba...b90

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Er vel bare å Google deg frem til noen autentiske oppskrifter og prøve selv 

Anonymkode: 13712...ce9

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Er vel bare å Google deg frem til noen autentiske oppskrifter og prøve selv 

Anonymkode: 13712...ce9

Nei det er det ikke! Er så mange variasjon der ute at en kan bli gal av å bare prøve sjøl. Har enda til gode å finne en enkel, god stekt ris med kylling og egg. Enten er det for mye "rart" oppi, eller for lite 🙃 det var bare et eksempel. Jeg har også testet utallige variasjoner biff/brunsaus/brokkoli-blandinger. 

Anonymkode: 9ece1...624

Skrevet

Kan anbefale kokeboka Digg Thai. Etter jeg kjøpte den fikk middagene en ny spenst her i huset.

Skrevet

Det du kjøper har som regel flere kilder til MSG som er en smaksforsterker. Og man blir avhengig av den smaken. Alle ferdige buljonger, fonder, sauser eller krydderblandinger kan inneholde det, pluss at de kan ha en boks stående på kjøkkenet også.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke hvor "fra bunnen" du vil lage det, men jeg synes de forskjellige typene curry paste (og annen type paste) fra merket "AROY-D" som man får kjøpt i asiasjapper er bra som base, og jeg vet at mange fra Thailand bruker disse i egen matlaging.

Om du skal lage ting med kokosmelk, så unngå lettvarianter, og kjøp de som har vanlig mengde fett.

Jeg støtter også det som sies i innlegg 2. Balansen med syre og sødme er viktig, og risen må være god. Bruk vanlig tørr ris som ikke er forkokt. Risen må enten kokes i riskoker eller i kjele under lokk på "riktig" måte med fingerledd-regelen for forholdet mellom ris og vann, til all væsken er fordampet eller absorbert i risen.

Om du bruker boil-in-bag i de hullete posene, ikke følg oppskriften for å trekke i vann i posen, men klipp den opp og kok etter fingerledd-regelen.

Unngå å bruke vakuumerte "fjordlandposer" med ferdigkokt ris, de er ofte vasne og har feil konsistens. Unngå også forskjellig forkokt "hurtigris". 

En liten tilleggsrant: Det å koke ris er kjempeenkelt. Men dessverre er det veldig mange som kanskje har erfart at de har svidd eller underkokt risen, og er derfor redd for å mislykkes på nytt. Derfor har det kommet en jungel med totalt meningsløse produkter fra bl.a. Toro og Uncle Bens som er ment å gjøre jobben lettere, uten fare for å mislykkes. De fleste løsningene gir jevnt over et spiselig resultat med liten risiko for å mislykkes om man følger oppskriften. Men når man utelater den viktige dampingen, som er felles for alle de "idiotsikre" løsningene, så får man ikke det riktige resultatet. Både smak, farge og konsistens blir feil.

Anonymkode: 4b5d8...796

Skrevet

Lime, fiskesaus, soyasaus og brunt sukker går ihvertfall mye igjen i mange tilfeller 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...