AnonymBruker Skrevet 30. mai #21 Skrevet 30. mai AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Er du tilbake på jobb i år, så må ferien taes ut i år. Arbeidsgiver er pliktet til å påse du tar ut dine uker. Anonymkode: ad0dc...990 Har ikke feriepenger fra i fjor så kan ikke tvinges til å ta ut ferie. Er dessuten en midlertidig stilling så ønsker å få brukt så mye tid der som mulig! Anonymkode: 7dfea...2d7
AnonymBruker Skrevet 30. mai #22 Skrevet 30. mai AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har ikke feriepenger fra i fjor så kan ikke tvinges til å ta ut ferie. Er dessuten en midlertidig stilling så ønsker å få brukt så mye tid der som mulig! Anonymkode: 7dfea...2d7 Så du var ikke i jobb i fjor? Arbeidsgiver skal sørge for at du har ferie, men lik opptjeningen du hadde for forrige ferieår. Om du fikk sluttoppgjør feriepenger fra forrige arbeidsgiver i 2025, så kan du ikke si at du ikke skal ha ferie i 2026 Anonymkode: afc2d...452
AnonymBruker Skrevet 30. mai #23 Skrevet 30. mai Dersom du jobbet i 2025 og har fått feriepenger fra forrige arbeidsgiver, har du både rett til og plikt til å avvikle ferie. Dersom du ikke jobber i 2025 og ikke har noen opptjente feriepenger, har du rett til ferie, men ikke plikt til å avvikle den. Dette gjelder derimot ikke dersom bedriften faktisk er stengt om sommeren, slik f.eks. barnehager ofte er i noen uker midt i fellesferien. Ferien blir uansett ikke "automatisk" utsatt. Du må gi tydelig og skriftlig beskjed så snart som mulig, og sikre at du får ordentlig sykmelding for hele perioden, som må sendes til arbeidsgiver. Anonymkode: 37044...3a1 1
AnonymBruker Skrevet 30. mai #24 Skrevet 30. mai AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Ferien blir uansett ikke "automatisk" utsatt. Du må gi tydelig og skriftlig beskjed så snart som mulig, og sikre at du får ordentlig sykmelding for hele perioden, som må sendes til arbeidsgiver. Jeg har bedt om å utsette ferien. Fikk bare spørsmål om jeg tenkte å jobbe eller være sykemeldt. Vanskelig for meg å si hvor lenge jeg blir sykemeldt... Anonymkode: 85ed3...76a
AnonymBruker Skrevet 30. mai #25 Skrevet 30. mai AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg har bedt om å utsette ferien. Fikk bare spørsmål om jeg tenkte å jobbe eller være sykemeldt. Vanskelig for meg å si hvor lenge jeg blir sykemeldt... Anonymkode: 85ed3...76a Du skriver i HI at du tror man blir sykmeldt i 4-6 uker. Da sier du det til arbeidsgiver. Anonymkode: 37044...3a1 1
AnonymBruker Skrevet 30. mai #26 Skrevet 30. mai Man kan ikke kreve utsatt fere ved gradert sykmelding. Men man kan kreve å utsette ferien ved 100 % sykmelding. Anonymkode: 86602...548
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå