Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

jeg har dessverre vært i en ulykke som gjør at jeg må ha en operasjon nå. Tror man automatisk blir sykemeldt i 4-6 uker etter operasjonen, og så vil retur til jobb avhenge litt av arbeidsgivers mulighet til å tilrettelegge og hva slags jobb man har. Jeg skulle egentlig ha ferie to uker i starten av juli, men får ikke akkurat gjort noe da. Må gå på krykker i 8 uker og rehabilitering i 9-12 måneder. Samtidig så er jeg utrolig motivert for å komme tilbake til jobb, og om alt går som planlagt kan jeg nok begynne å jobbe noe hjemmefra etter et par uker. Men - vil jeg da ikke ha rett til å få utsatt ferien? Kontra om jeg ikke pusher meg selv til å jobbe igjen og bare er 100% sykemeldt? Noen som vet? 

Jeg har selvsagt spurt arbeidsgiver, og de lurte på om jeg ville utsette ferien fordi jeg tenkte jeg er sykemeldt eller jeg tenkte å jobbe.

Anonymkode: 85ed3...76a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror jeg aldri har lest noe mer rotete og uforståelig. 

Men ja. Om du er sykmeldt under ferieperioden får du utsatt/tilbake feriedagene. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
endo skrev (Akkurat nå):

Tror jeg aldri har lest noe mer rotete og uforståelig. 

Men ja. Om du er sykmeldt under ferieperioden får du utsatt/tilbake feriedagene. 

Men om jeg velger å "avslutte" sykemeldingen ved å jobbe, så får jeg ikke utsatt feriedagene? 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Men om jeg velger å "avslutte" sykemeldingen ved å jobbe, så får jeg ikke utsatt feriedagene? 

Det vil være opp til arbeidsgiver å vurdere. Du har ingen automatisk rett på å få jobbe, når du har planlagt ferie, og dermed utsette ferien.

Imidlertid om du er sykemeldt i ferien bør du snarest da ta kontakt med arbeidsgiver og si at du ønsker å få tilbake feriedager pga sykdom.

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Er du sykmeldt under ferien, får du utsatt. Du får jo selvsagt ikke utsatt ferien om du er frisk. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Baktusen skrev (2 minutter siden):

Det vil være opp til arbeidsgiver å vurdere. Du har ingen automatisk rett på å få jobbe, når du har planlagt ferie, og dermed utsette ferien.

Imidlertid om du er sykemeldt i ferien bør du snarest da ta kontakt med arbeidsgiver og si at du ønsker å få tilbake feriedager pga sykdom.

Det er det da, mest sannsynlig kan jeg jobbe, og jeg har nok bra av å jobbe, fordi jeg kan ikke gjøre så mye annet pga "sykdommen". Annet enn å slappe av da. Så om alternativet er å jobbe, eller å bare fortsette å være sykemeldt og få lønn så velger jeg jo heller det?..

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Nei! -men om du jobber, har du jo ikke ferie…. Ferien utsettes! 

Anonymkode: e4483...e2d

AnonymBruker
Skrevet

Du kan vel uansett utsette ferien nå som du vet at du ikke kan få tatt den nå. Så jobber du heller hjemmefra etter de to ukene. Er jo ikke noe poeng i å være sykmeldt om det er slik at du kan jobbe.

Anonymkode: fa00b...490

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Du kan vel uansett utsette ferien nå som du vet at du ikke kan få tatt den nå. Så jobber du heller hjemmefra etter de to ukene. Er jo ikke noe poeng i å være sykmeldt om det er slik at du kan jobbe.

Anonymkode: fa00b...490

ja, men jeg spurte leder om jeg kunne utsette (har informert om at jeg kommer til å være sykemeldt), og fikk da spørsmål om det er fordi jeg tenker å jobbe, og svar om at om jeg er 100% sykemeldt så blir den utsatt. Jeg vil helst jobbe, men klarer ikke å forutsi om jeg er sykemeldt/i så fall hvor mye på det tidspunktet. 

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Nei! -men om du jobber, har du jo ikke ferie…. Ferien utsettes! 

Anonymkode: e4483...e2d

ja det er det jeg ønsker, men usikker på om jeg kan bli pålagt å ta ferien om jeg kan jobbe? (selv om jeg kanskje ikke kan jobbe 100% eller være tilstede på arbeidsplassen)

AnonymBruker
Skrevet

Du må sjekke med arbeidsgiver om du kan utsette ferien din og jobbe i den perioden istedenfor. Hvis du er delvis sykemeldt, og ønsker å ta helt fri må du melde det inn som ferie til nav. Du kan ikke kombinere feriedagene med sykemeldingen. F.eks. om du er 50% sykemeldt i to uker du ønsker å ta ferie kan du ikke ta 5 dager med sykemelding og 5 dager med ferie kombinert, men må melde til nav at du tar 10 dager ferie, og det dekkes av feriepengene dine. Rent kynisk sett så er det da «bedre» å være 100% sykemeldt, så du får en ordentlig ferie senere. 

Du kan alltid jobbe mer enn sykemeldingen din sier, men du må melde det inn når du leverer den inn. Du kan dermed fint jobbe noen timer selv om du er 100% sykemeldt. 

Anonymkode: 899fb...874

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Du må sjekke med arbeidsgiver om du kan utsette ferien din og jobbe i den perioden istedenfor. Hvis du er delvis sykemeldt, og ønsker å ta helt fri må du melde det inn som ferie til nav. Du kan ikke kombinere feriedagene med sykemeldingen. F.eks. om du er 50% sykemeldt i to uker du ønsker å ta ferie kan du ikke ta 5 dager med sykemelding og 5 dager med ferie kombinert, men må melde til nav at du tar 10 dager ferie, og det dekkes av feriepengene dine. Rent kynisk sett så er det da «bedre» å være 100% sykemeldt, så du får en ordentlig ferie senere. 

Du kan alltid jobbe mer enn sykemeldingen din sier, men du må melde det inn når du leverer den inn. Du kan dermed fint jobbe noen timer selv om du er 100% sykemeldt. 

Tusen takk for ordentlig svar!

Ja for min del er det virkelig ikke noe vits å ha ferie de kommende månedene.

Føler stort press på å komme tilbake på jobb så fort som mulig siden jeg har en midlertidig stilling, men er jo så klart noe jeg ønsker også. Men hvor stor arbeidskapasitet jeg kommer til å ha er jo vanskelig å forutsi.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Tusen takk for ordentlig svar!

Ja for min del er det virkelig ikke noe vits å ha ferie de kommende månedene.

Føler stort press på å komme tilbake på jobb så fort som mulig siden jeg har en midlertidig stilling, men er jo så klart noe jeg ønsker også. Men hvor stor arbeidskapasitet jeg kommer til å ha er jo vanskelig å forutsi.

Jeg ville helt ærlig ikke tenkt at man har så mye arbeidskapasitet etter en operasjon. Jeg følte selv at det skulle gå bra, men ble mye vanskeligere enn jeg trodde. Det gjelder flere jeg kjenner også. Da er det bedre å bruke de 6 ukene på hvile og opptrening også heller komme innom på lunsj om du savner kollegaene. Så slipper du også presset om å komme tilbake. Pass på deg selv først. Du vil ikke jobbe hos en arbeidsgiver som ikke er enig i det. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

jeg har dessverre vært i en ulykke som gjør at jeg må ha en operasjon nå. Tror man automatisk blir sykemeldt i 4-6 uker etter operasjonen, og så vil retur til jobb avhenge litt av arbeidsgivers mulighet til å tilrettelegge og hva slags jobb man har. Jeg skulle egentlig ha ferie to uker i starten av juli, men får ikke akkurat gjort noe da. Må gå på krykker i 8 uker og rehabilitering i 9-12 måneder. Samtidig så er jeg utrolig motivert for å komme tilbake til jobb, og om alt går som planlagt kan jeg nok begynne å jobbe noe hjemmefra etter et par uker. Men - vil jeg da ikke ha rett til å få utsatt ferien? Kontra om jeg ikke pusher meg selv til å jobbe igjen og bare er 100% sykemeldt? Noen som vet? 

Jeg har selvsagt spurt arbeidsgiver, og de lurte på om jeg ville utsette ferien fordi jeg tenkte jeg er sykemeldt eller jeg tenkte å jobbe.

Hvis konkrete datoer for ferie ble avtalt før sykemeldingen, så vil du ikke ha rett til å få den utsatt med mindre du er 100% sykemeldt. 

Anonymkode: 96d37...a93

Skrevet

Hvem-hva-hvor? 😅

Svaret er at du får utsatt ferien din til etter sykemelding din, HVIS: Du er 100% sykemeldt. Jeg er ganske sikker på at det ikke gjelder delvis sykemeldt.

AnonymBruker
Skrevet

Folk er forskjellige, men jeg har vært innlagt på sykehus i utlandet en uke i ferien, og krevde aldri den uken tilbake fra arbeidsgiver. 

Anonymkode: 5ff9c...5c7

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Folk er forskjellige, men jeg har vært innlagt på sykehus i utlandet en uke i ferien, og krevde aldri den uken tilbake fra arbeidsgiver. 

Det var jo fryktelig dumt, ikke edelt, gjort av deg. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Det kunne du heller ikke ha gjort uten sykemelding fra fastlege. 

Anonymkode: 96d37...a93

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg ville helt ærlig ikke tenkt at man har så mye arbeidskapasitet etter en operasjon. Jeg følte selv at det skulle gå bra, men ble mye vanskeligere enn jeg trodde. Det gjelder flere jeg kjenner også. Da er det bedre å bruke de 6 ukene på hvile og opptrening også heller komme innom på lunsj om du savner kollegaene. Så slipper du også presset om å komme tilbake. Pass på deg selv først. Du vil ikke jobbe hos en arbeidsgiver som ikke er enig i det. 

Ja jeg vet:( har hatt en lignende operasjon tidligere og det var helt jævlig (endte med å droppe ut av studiet i tillegg), så jeg er jo egentlig forberedt på det…

hadde vært hyggelig med en tur innom for lunsj, men jeg får ikke kjørt før sykemeldingen er over fordi jeg er på krykker og jobben er langt unna (2t kollektiv/40min i bil).

Men så om jeg er sykemeldt blir ferien automatisk utsatt? Jeg kommer nok ikke til å bruke den i år, hvert fall ikke med det første.

Anonymkode: 7dfea...2d7

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja jeg vet:( har hatt en lignende operasjon tidligere og det var helt jævlig (endte med å droppe ut av studiet i tillegg), så jeg er jo egentlig forberedt på det…

hadde vært hyggelig med en tur innom for lunsj, men jeg får ikke kjørt før sykemeldingen er over fordi jeg er på krykker og jobben er langt unna (2t kollektiv/40min i bil).

Men så om jeg er sykemeldt blir ferien automatisk utsatt? Jeg kommer nok ikke til å bruke den i år, hvert fall ikke med det første.

Anonymkode: 7dfea...2d7

Er du tilbake på jobb i år, så må ferien taes ut i år. Arbeidsgiver er pliktet til å påse du tar ut dine uker.

Anonymkode: ad0dc...990

Skrevet

Du kan være frisk nok til å jobbe, men for syk til å kunne gjøre det du skulle i ferien. Du kan jo bare si til din arbeidsgiver at du kan jobbe hvis mulig, men at du ikke er frisk nok til å få glede av ferien. Kilde:På min arbeidsplass har folk gjort dette. Jeg jobber på et Nav-kontor...

Anonymkode: 86602...548

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...