Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
Djungelvrål skrev (På 31.5.2026 den 15.10):

Pleier du å si:   Jeg skal bake i dag men er tom for søtstoff hvis du mener sukker?

Nei, aldri. Men ordet søtningsmiddel eller det engelske sweetener hender det jeg bruker. Jeg har flere søtstoff i skapet, ikke bare sukrose. 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.5.2026 den 15.47):

Ser at disse unge Nettavisen-damene på sosiale medier lager en sak ut av at Imsdal får kritikk for å ha skrevet "Uten søtstoff" på forsiden av flaskene med Limonade.  I tillegg påstår de at det er like mye sukker i Imsdal Limonade som i Cola, hvilket er feil, men det var ikke poenget akkurat her...

For meg fremstår jo "Uten søtstoff" som en veldig klar melding om at denne drikken, i motsetning til veldig mye annet, ikke inneholder kunstig sukker. Mange ønsker jo ikke å ha i seg søtstoff, og vil heller ha noe sukker. 

Men altså - er det virkelig mange som tror at "uten søtstoff" = uten sukker?! 

For meg en uforklaring sammenblandig, men Imsdal skal visstnok endre etikette etter kritikken - stakkars matvareprodusenter - det er jo galt, samme hva de gjør... 

Anonymkode: 94532...771

Det er jo uansett villedende. Vann har jo ikke kalorier eller karbohydrater naturlig, så når det står uten søtning så er det vell helt innafor å tenke at det da altså ikke er sukker eller karbohydrater av noe slag i det. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.5.2026 den 20.21):

Det er ikke like opplagt for alle, mange (spesielt ungdom, sikkert) har lite erfaring med matlaging og skjønner ikke nødvendigvis dette. For noen år siden ble det gjort en stor sak av at det er mye sukker i ketchup, enda det også er helt opplagt utifra smaken dersom man vet hvordan tomatpuré (som ketchup er laget av) smaker. Eddik er det også i ketchup, det ville jo blitt uspiselig uten sukker eller (annet) søtstoff. 

Anonymkode: 7f528...a3f

Å være totalt kunnskapsløs i samfunnet man beveger seg i skal ikke være en sovepute man kan lene seg tilbake på og legge skylden på produsenten. 

Jeg har lært barna mine matlaging, det og husarbeid er the bare minimum i boevne. 

Om sønnen min hadde kommet med unnskyldningen "jeg vet ikke hva det inneholder" og så lagt ansvaret over på produsenten med å si "FoRvIrReNdE oG uTyDeLiG mArKeDsFøRiNg", hadde jeg gitt meg selv en time med refleksjon for hvor det gikk galt i oppdragelsen min av han. 

Anonymkode: 906dd...a83

AnonymBruker
Skrevet
Crazydoglady skrev (1 minutt siden):

Det er jo uansett villedende. Vann har jo ikke kalorier eller karbohydrater naturlig, så når det står uten søtning så er det vell helt innafor å tenke at det da altså ikke er sukker eller karbohydrater av noe slag i det. 

Det står ikke uten søtning. Det står uten søtstoff.

Søtning = totalbilde. Søtstoff = en spesifikk gruppe. 

Sukker = søtning. 

Sukker ER IKKE lik søtstoff. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det står ikke uten søtning. Det står uten søtstoff.

Søtning = totalbilde. Søtstoff = en spesifikk gruppe. 

Sukker = søtning. 

Sukker ER IKKE lik søtstoff. 

Å det er greit, men det betyr ikke at dette ikke er villedende.. det er en grunn til at det skrives slik det gjør og det er en grunn til at folk går på det. Alle som bryr seg så veldig om hva de putter i seg burde selvsagt lære seg å sjekke bak på flaska, men produsenten vet akkurat hva de holder på med.. folk flest vet ikke forskjell på søtstoff og søtning. Med mindre det står uten kunstig søtstoff. 

AnonymBruker
Skrevet

Å det er greit, men det betyr ikke at dette ikke er villedende.. det er en grunn til at det skrives slik det gjør og det er en grunn til at folk går på det. Alle som bryr seg så veldig om hva de putter i seg burde selvsagt lære seg å sjekke bak på flaska, men produsenten vet akkurat hva de holder på med.. folk flest vet ikke forskjell på søtstoff og søtning. Med mindre det står uten kunstig søtstoff. 

Er en grunn til at de endrer. Så de er jo selv enige med at det er villedende.

Anonymkode: b3fbd...60f

AnonymBruker
Skrevet

Folk går på det? 

Folk flest vet faktisk forskjellig på søtstoff og søtning. Og vet de det ikke, så er det faktisk fullt mulig å lære seg det ganske kort. Noen lærte det brått i denne saken. 

Produsenten er jo klokkeklar, her! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...