Gå til innhold

Uten søtstoff?!

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ser at disse unge Nettavisen-damene på sosiale medier lager en sak ut av at Imsdal får kritikk for å ha skrevet "Uten søtstoff" på forsiden av flaskene med Limonade.  I tillegg påstår de at det er like mye sukker i Imsdal Limonade som i Cola, hvilket er feil, men det var ikke poenget akkurat her...

For meg fremstår jo "Uten søtstoff" som en veldig klar melding om at denne drikken, i motsetning til veldig mye annet, ikke inneholder kunstig sukker. Mange ønsker jo ikke å ha i seg søtstoff, og vil heller ha noe sukker. 

Men altså - er det virkelig mange som tror at "uten søtstoff" = uten sukker?! 

For meg en uforklaring sammenblandig, men Imsdal skal visstnok endre etikette etter kritikken - stakkars matvareprodusenter - det er jo galt, samme hva de gjør... 

Anonymkode: 94532...771

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er litt rar bruk av begrep fra Ringnes. De kunne skrevet inneholder bare naturlige karbohydrater. Ordet søtstoff er uklart, er sukker et søtstoff? Det er jo et stoff og det smaker søtt. 

Kommunikasjon er vanskelig. 

AnonymBruker
Skrevet

Tja, definisjonen er da rimelig klar og for folk som er klar i hodet burde det ikke være så vanskelig å forstå - jeg frostod det umiddelbart, og synes det er rart noen misforstår. I særlig grad de som faktisk bryr seg litt om hva de har i seg....

https://snl.no/søtstoffer

AnonymBruker
Skrevet

"Uten søtstoff" hadde jeg tolket som at det ikke er søtet med kunstig søtstoff. Jeg hadde tolket det som at det da er sukker i. 

Anonymkode: 906dd...a83

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

"Uten søtstoff" hadde jeg tolket som at det ikke er søtet med kunstig søtstoff. Jeg hadde tolket det som at det da er sukker i. 

Ja, det er jo i grunnen ikke noe å tolke. Det sier jo seg selv at det er uten søtstoff - som altså defineres ved at det er kunstig sukker i en eller annen form...

.. det er da helt basiskunnskap om man har den minste interesse for mat/kosthold.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tja jeg hadde skjønt at det ikke var kunstig søtning, men hadde nok ikke umiddelbart tenkt at det var sukker i den.

Anonymkode: 6f6c6...73d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Eller veldig surt  limonade er en drikk som trenger søte stoffer.

Anonymkode: b3fbd...60f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Tja jeg hadde skjønt at det ikke var kunstig søtning, men hadde nok ikke umiddelbart tenkt at det var sukker i den.

Anonymkode: 6f6c6...73d

Ja, det kan vel være en del som ikke tenker slik - jeg synes det er ganske utrolig å tro at limonade ikke inneholder sukker. Det smaker jo sitron og det er vel nokså åpenbart at et må balanseres med betydelige mengder sukker for å få en god smak. 

Faktisk inneholder jo limonade ofte til dels betydelige menger mer sukker enn f.eks. brus, fordi det må så mye til for å balansere sitronen. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ser at disse unge Nettavisen-damene på sosiale medier lager en sak ut av at Imsdal får kritikk for å ha skrevet "Uten søtstoff" på forsiden av flaskene med Limonade.  I tillegg påstår de at det er like mye sukker i Imsdal Limonade som i Cola, hvilket er feil, men det var ikke poenget akkurat her...

For meg fremstår jo "Uten søtstoff" som en veldig klar melding om at denne drikken, i motsetning til veldig mye annet, ikke inneholder kunstig sukker. Mange ønsker jo ikke å ha i seg søtstoff, og vil heller ha noe sukker. 

Men altså - er det virkelig mange som tror at "uten søtstoff" = uten sukker?! 

For meg en uforklaring sammenblandig, men Imsdal skal visstnok endre etikette etter kritikken - stakkars matvareprodusenter - det er jo galt, samme hva de gjør... 

Takk for at du skrev dette, jeg trodde det betød at det var uten både sukker og andre søtningsmiddeler, hadde tenkt å prøve den men da dropper jeg det 

Anonymkode: fb8d7...a50

AnonymBruker
Skrevet
stan skrev (2 timer siden):

Det er litt rar bruk av begrep fra Ringnes. De kunne skrevet inneholder bare naturlige karbohydrater. Ordet søtstoff er uklart, er sukker et søtstoff? Det er jo et stoff og det smaker søtt. 

Kommunikasjon er vanskelig. 

Jeg trodde det betød uten sukker og/eller andre søtningsmidler 

Anonymkode: fb8d7...a50

AnonymBruker
Skrevet

Limonade uten noen form for søtning er FYSISK umulig å lage. Det er ren sitronsaft, og er for mildt sagt, spesielt interesserte. 

Søtstoff = kunstig søtning. 

Når det står «uten søtstoff» mener de ikke UTEN SØTNING. Lykke til å lage limonade uten søtning……

Det er helt vilt at noen klarer misforstå dette. 

• Liker 1
Skrevet

Dette kan ikke misforstås.  Ingen kaller sukker for søtstoff, det kalles sukker.  Uansett er det jo bare å snu flasken å se hvor mye kcal den faktisk inneholder.   

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Limonade uten noen form for søtning er FYSISK umulig å lage. Det er ren sitronsaft, og er for mildt sagt, spesielt interesserte. 

Søtstoff = kunstig søtning. 

Når det står «uten søtstoff» mener de ikke UTEN SØTNING. Lykke til å lage limonade uten søtning……

Det er helt vilt at noen klarer misforstå dette. 

Det er ikke like opplagt for alle, mange (spesielt ungdom, sikkert) har lite erfaring med matlaging og skjønner ikke nødvendigvis dette. For noen år siden ble det gjort en stor sak av at det er mye sukker i ketchup, enda det også er helt opplagt utifra smaken dersom man vet hvordan tomatpuré (som ketchup er laget av) smaker. Eddik er det også i ketchup, det ville jo blitt uspiselig uten sukker eller (annet) søtstoff. 

Anonymkode: 7f528...a3f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...