AnonymBruker Skrevet 29. mai #21 Skrevet 29. mai AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ok så bra. Var det mest humør som plaga deg eller hadde du andre plager også? Som utmattelse, histaminreaksjoner, adrenalin og angst hjernetåke/kognitivt eller snnet,? Anonymkode: 8f524...8f1 Andre plager også, men det var kun humøret som ble stabilisert av slinda sånn sett. Men det gjør det enklere å stresse mindre når humøret er mer balansert, som igjen har en positiv effekt på kortisol og adrenalin, som igjen har noe på påvirkning på hormoner og histamin! Anonymkode: 697b0...649
AnonymBruker Skrevet 29. mai #22 Skrevet 29. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Men det gir jo ikke mening da p-piller er sterkere enn HRT. Anonymkode: 3fc10...c00 So hvis man reagerer på HRT er det større sjans å reagere på minipille? Det vil jo ikke påvirke nivåene og balansen på samme måte ? Anonymkode: 8f524...8f1
AnonymBruker Skrevet 29. mai #23 Skrevet 29. mai AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Hvor gammel er du? Har du tilfeldigvis ADHD, eller autisme (eller begge deler?) Det er jo funnet linker til at nevrodivergente oftest når perimenause hele ti år tidligere. Altså har man en mye lengre perimenopause enn nevrotypiske. Anonymkode: 697b0...649 Ikke så vidt jeg vet. Men jeg er over 40 år og har annen kronisk sykdom. Hvis jeg har noe adhd ellernoe så har isåfall alle plager og symptomer kommet nå. Men føler meg som det er noe galt med meg ja . Kan man ikke bli seg selv igjen da? Anonymkode: 8f524...8f1
AnonymBruker Skrevet 29. mai #24 Skrevet 29. mai AnonymBruker skrev (18 timer siden): Er det noen her som i TIDLIG perimenopause har hatt god nytte av å bruke minipille , for å jevne ut svinginger og ubalanse? Jeg tror muligens jeg har ubalanse med for lite progesteron ift østrogen (men har ikke direkte symptomer på for mye østrogen), men tåler HRT dårlig og er sensitiv for alle slike endringer. Jeg vet heller ikke om jeg er i perimenopause , eller om jeg pga annen sykdom bare ikke takler hormonsvingninger lenger og mye stress skaper en ubalanse. håper å høre om noen har hatt noe god nytte av minipille for lignende. jeg ønsker svar fra de som har prøvd dette med hell. Trenger ikke halleluja innlegg om HRT fra alle som mener det er løsninga på alt Anonymkode: 8f524...8f1 Minipille ble for svakt for meg, bare masse blødningkluss på den. Jeg tar provera. Det har jeg gjort siden jeg var rundt 30 år. (Er nå straks 49). For meg er som regel 10 milligram ikke nok, jeg trenger 20. Har også muskelknuter i selve slimhinna, så det kan spille inn på mine problemer med småblødninger. Anonymkode: 7f49b...336
AnonymBruker Skrevet 29. mai #25 Skrevet 29. mai AnonymBruker skrev (35 minutter siden): So hvis man reagerer på HRT er det større sjans å reagere på minipille? Det vil jo ikke påvirke nivåene og balansen på samme måte ? Anonymkode: 8f524...8f1 I minipiller brukes det syntetiske progesteriner. De er laget for å være sterke nok til å stoppe eggløsningen. I HTR Anonymkode: 20eb7...8b9
AnonymBruker Skrevet 29. mai #26 Skrevet 29. mai AnonymBruker skrev (Akkurat nå): I minipiller brukes det syntetiske progesteriner. De er laget for å være sterke nok til å stoppe eggløsningen. I HTR Anonymkode: 20eb7...8b9 Denne ble sendt før jeg fikk skrevet ferdig. I HTR brukes det som oftest mikrofiber progesteron. Den er helt lik kroppens egen progesteron. Og vil derfor generelt tåles bedre. Anonymkode: 20eb7...8b9
AnonymBruker Skrevet 29. mai #27 Skrevet 29. mai AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ikke så vidt jeg vet. Men jeg er over 40 år og har annen kronisk sykdom. Hvis jeg har noe adhd ellernoe så har isåfall alle plager og symptomer kommet nå. Men føler meg som det er noe galt med meg ja . Kan man ikke bli seg selv igjen da? Anonymkode: 8f524...8f1 Kan jeg spørre hvilken kronisk sykdom det gjelder? Siden mange diagnoser ofte fremtrer i sammenheng av hverandre. Om man kan bli seg selv igjen avhenger jo av hva rotårsaken er. Anonymkode: 697b0...649
AnonymBruker Skrevet 29. mai #28 Skrevet 29. mai AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Kan jeg spørre hvilken kronisk sykdom det gjelder? Siden mange diagnoser ofte fremtrer i sammenheng av hverandre. Om man kan bli seg selv igjen avhenger jo av hva rotårsaken er. Anonymkode: 697b0...649 Hva mener du med om det avhenger av rotårsaken? Jeg var meg selv helt til jeg ble syk som 40 åring. Hvilke rotårsaker mener du man ikke kan bli seg selv igjen? Det var en som nevnte adhd her, la oss si at man hadde det uten at man visste det, og så fikk ME og overgangsalder og kroppen kollapser, da har man vel ikke plutselig fått en annen type adhd ellernoe som gjør at man ikke kan bedres og bli seg selv slik man har vært de første 40 åra? Anonymkode: 8f524...8f1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå