AnonymBruker Skrevet 28. mai #1 Skrevet 28. mai Er det noen her som i TIDLIG perimenopause har hatt god nytte av å bruke minipille , for å jevne ut svinginger og ubalanse? Jeg tror muligens jeg har ubalanse med for lite progesteron ift østrogen (men har ikke direkte symptomer på for mye østrogen), men tåler HRT dårlig og er sensitiv for alle slike endringer. Jeg vet heller ikke om jeg er i perimenopause , eller om jeg pga annen sykdom bare ikke takler hormonsvingninger lenger og mye stress skaper en ubalanse. håper å høre om noen har hatt noe god nytte av minipille for lignende. jeg ønsker svar fra de som har prøvd dette med hell. Trenger ikke halleluja innlegg om HRT fra alle som mener det er løsninga på alt Anonymkode: 8f524...8f1
AnonymBruker Skrevet 28. mai #2 Skrevet 28. mai Rart om du får tilbud om HRT i det hele tatt? Hvem er det du går til? De fleste kvinner blir kun tilbudt prevensjon frem til 50 årsalderen. Min erfaring er at man skal gjennom mye prøving og feiling med p piller og spiral, før man får tilbud om HRT. Så heldig du er som har fått valget. Om du ikke vet hva som forårsaker problemene dine, så er andres erfaringer poengløse. Kanskje du har hashimoto liksom. Minipiller kan gjøre det verre. Anonymkode: 20eb7...8b9
AnonymBruker Skrevet 28. mai #3 Skrevet 28. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Rart om du får tilbud om HRT i det hele tatt? Hvem er det du går til? De fleste kvinner blir kun tilbudt prevensjon frem til 50 årsalderen. Min erfaring er at man skal gjennom mye prøving og feiling med p piller og spiral, før man får tilbud om HRT. Så heldig du er som har fått valget. Om du ikke vet hva som forårsaker problemene dine, så er andres erfaringer poengløse. Kanskje du har hashimoto liksom. Minipiller kan gjøre det verre. Anonymkode: 20eb7...8b9 Hmm de fleste gynekologer gir jo hrt i hytt og pine. Problemet mitt er som jeg skrev ar jeg ikke tåler svingningene mine i syklus lenger Jeg har leger. De snakker jeg med. Men andres erfaringer på dette området her er mer verdt faktisk Anonymkode: 8f524...8f1
AnonymBruker Skrevet 28. mai #4 Skrevet 28. mai Fikk kun tilbud om å prøve minipille fordi jeg er noe ung for å ha kommet i perimenopausen. Hos meg ble det mye verre, og etter 3 uker turte jeg ikke å bruke de lengre. Anonymkode: 6db92...db0
AnonymBruker Skrevet 28. mai #5 Skrevet 28. mai Det går jo an å få lavere doser av andre medikamenter enn det som er i minipiller, hvis det er sånn at du er veldig sensitiv. Anonymkode: 3fc10...c00
AnonymBruker Skrevet 28. mai #6 Skrevet 28. mai Jeg er i perimenopause (påvist ved målinger hos gynekolog). Det siste året før perimenopause ble påvist gikk jeg på minipiller som prevensjon. Jeg gikk til legen fordi jeg sov dårlig pga. hetetokter og var veldig emosjonelt ustabil. Så minipiller hjalp i hvert fall ikke meg. Anonymkode: 61ab6...dde
AnonymBruker Skrevet 28. mai #7 Skrevet 28. mai Jeg er 43, tidlig perimenopause og går nå på HRT (Estradot 50 + Utrogestan 100) + Cerazette. Gyno bekreftet at det er ok. Jeg hadde peri-plager og plager med eggløsning/PMS/mens. Så fikk cerazette for å slippe syklus. Jeg er veldig sensitiv for hormoner så begynte på 37,5 Estradot. Klipte litt av det i begynnelsen. Progesteron om kvelden ga meg bare ro. Og Cerazette hjelper mot veldig pms og menssmerter (og eggløsningssmerter). Legen min sa plager + over 40 var god nok indikasjon for å teste. Gyno bekreftet senere. Ikke vits å ta blodprøver siden det bare er øyeblikksbilde. Se dokumentaren «overgangsaler og hjernen» (eller noe sånt på NRK. Legen min sa det var lurt, ved uttalte plager, å begynne tidlig. Forebygger mye og ingen vits å gå å lide Anonymkode: 30170...8a3 1 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai #8 Skrevet 29. mai AnonymBruker skrev (11 timer siden): Det går jo an å få lavere doser av andre medikamenter enn det som er i minipiller, hvis det er sånn at du er veldig sensitiv. Anonymkode: 3fc10...c00 Å Hvordan da? Tenkte poenget skulle være å ta vekk syklusen ? Hvis det kan hjelpe at ma ikke blir så ustabil? Anonymkode: 8f524...8f1
AnonymBruker Skrevet 29. mai #9 Skrevet 29. mai AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg er 43, tidlig perimenopause og går nå på HRT (Estradot 50 + Utrogestan 100) + Cerazette. Gyno bekreftet at det er ok. Jeg hadde peri-plager og plager med eggløsning/PMS/mens. Så fikk cerazette for å slippe syklus. Jeg er veldig sensitiv for hormoner så begynte på 37,5 Estradot. Klipte litt av det i begynnelsen. Progesteron om kvelden ga meg bare ro. Og Cerazette hjelper mot veldig pms og menssmerter (og eggløsningssmerter). Legen min sa plager + over 40 var god nok indikasjon for å teste. Gyno bekreftet senere. Ikke vits å ta blodprøver siden det bare er øyeblikksbilde. Se dokumentaren «overgangsaler og hjernen» (eller noe sånt på NRK. Legen min sa det var lurt, ved uttalte plager, å begynne tidlig. Forebygger mye og ingen vits å gå å lide Anonymkode: 30170...8a3 Hvorfor bruker begge deler? Tar pillene bort syklus selvom du bruker hormoner i tillegg ? Anonymkode: 8f524...8f1
AnonymBruker Skrevet 29. mai #10 Skrevet 29. mai Spesifikt Slinda, ja. Mest humørbalanserende alternativet, de andre fungerte ikke, men nå er humøret nesten helt stabilt. Anonymkode: 697b0...649 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai #11 Skrevet 29. mai AnonymBruker skrev (15 timer siden): Rart om du får tilbud om HRT i det hele tatt? Hvem er det du går til? De fleste kvinner blir kun tilbudt prevensjon frem til 50 årsalderen. Min erfaring er at man skal gjennom mye prøving og feiling med p piller og spiral, før man får tilbud om HRT. Så heldig du er som har fått valget. Om du ikke vet hva som forårsaker problemene dine, så er andres erfaringer poengløse. Kanskje du har hashimoto liksom. Minipiller kan gjøre det verre. Anonymkode: 20eb7...8b9 Dette er jo feil. de fleste av mine venninner på 40-42 som er i perimenopausen har fått tilbud om HRT. Kom deg til en en gyn med peiling. Anonymkode: be734...49a
AnonymBruker Skrevet 29. mai #12 Skrevet 29. mai AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Kom deg til en en gyn med peiling. Anonymkode: be734...49a Forslag her? Anonymkode: 3fc10...c00
AnonymBruker Skrevet 29. mai #13 Skrevet 29. mai AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Dette er jo feil. de fleste av mine venninner på 40-42 som er i perimenopausen har fått tilbud om HRT. Kom deg til en en gyn med peiling. Anonymkode: be734...49a En gyn med peiling skriver ikke ut potensielt kreftfremkallende stoffer med mindre det er svært god grunn til det. Anonymkode: 9c708...e07
AnonymBruker Skrevet 29. mai #14 Skrevet 29. mai AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Dette er jo feil. de fleste av mine venninner på 40-42 som er i perimenopausen har fått tilbud om HRT. Kom deg til en en gyn med peiling. Anonymkode: be734...49a Det er ikke feil nei. HRT blir ikke lett delt ut til kvinner under 45 år. Gynekologer foretrekker spiral og/eller hormonspiral som førstevalg. Anonymkode: 20eb7...8b9
AnonymBruker Skrevet 29. mai #15 Skrevet 29. mai AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er ikke feil nei. HRT blir ikke lett delt ut til kvinner under 45 år. Gynekologer foretrekker spiral og/eller hormonspiral som førstevalg. Anonymkode: 20eb7...8b9 P piller skulle det stå Anonymkode: 20eb7...8b9
AnonymBruker Skrevet 29. mai #16 Skrevet 29. mai AnonymBruker skrev (13 minutter siden): P piller skulle det stå Anonymkode: 20eb7...8b9 Men det gir jo ikke mening da p-piller er sterkere enn HRT. Anonymkode: 3fc10...c00 1 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai #17 Skrevet 29. mai AnonymBruker skrev (16 timer siden): Fikk kun tilbud om å prøve minipille fordi jeg er noe ung for å ha kommet i perimenopausen. Hos meg ble det mye verre, og etter 3 uker turte jeg ikke å bruke de lengre. Anonymkode: 6db92...db0 Hvor gammel er du? Har du tilfeldigvis ADHD, eller autisme (eller begge deler?) Det er jo funnet linker til at nevrodivergente oftest når perimenause hele ti år tidligere. Altså har man en mye lengre perimenopause enn nevrotypiske. Anonymkode: 697b0...649 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai #18 Skrevet 29. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Men det gir jo ikke mening da p-piller er sterkere enn HRT. Anonymkode: 3fc10...c00 Jeg vet. Ganske sykt egentlig. Anonymkode: 20eb7...8b9
AnonymBruker Skrevet 29. mai #19 Skrevet 29. mai AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvorfor bruker begge deler? Tar pillene bort syklus selvom du bruker hormoner i tillegg ? Anonymkode: 8f524...8f1 Ok så bra. Var det mest humør som plaga deg eller hadde du andre plager også? Som utmattelse, histaminreaksjoner, adrenalin og angst eller annet ? Anonymkode: 8f524...8f1
AnonymBruker Skrevet 29. mai #20 Skrevet 29. mai AnonymBruker skrev (2 timer siden): Spesifikt Slinda, ja. Mest humørbalanserende alternativet, de andre fungerte ikke, men nå er humøret nesten helt stabilt. Anonymkode: 697b0...649 Ok så bra. Var det mest humør som plaga deg eller hadde du andre plager også? Som utmattelse, histaminreaksjoner, adrenalin og angst hjernetåke/kognitivt eller snnet,? Anonymkode: 8f524...8f1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå