Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er med i 2 styrer. De opererer på forskjellige måter. I borettslaget har vi differensiert styrehonorar. Dvs, styreleder og nestleder får mer enn styremedlemmer.  Vara får noe mindre. I det andre styret har de flat takst. Dvs, alle får like mye. 

Hva er deres erfaringer? Hva er vanlig? 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var mange år med i styret i et borettslag. Valgkomiteen satte honoraret som styret fordelte selv. Lederen fikk mest og varaene minst. De fleste borettslag har sluttet med nestleder og de blir registrert som styremedlemmer. Jeg var styremedlem men fikk mer enn de andre pga jeg bidro mest med arbeids som måtte gjøres. Ingen protesterte på det. Andre borettslag har sine måter og fordele honoraret, noen borettslag får veldig lite honorar.

Anonymkode: 02c1f...83e

Skrevet (endret)

Er med i to styrer. Ved begge fastsettes summen av generalforsamling. Deretter fordeles summen internt av styret selv.
Styreleder har en større del, styremedlem i utgangspunktet like mye, og vara noe mindre. 

Hvor mye som skal betales bestemmes normalt av generalforsamling for foregående år. Lovnader om høyere beløp kan gjøre det enklere å rekruttere medlemmer til styret.

Sitat

OBOS har beregnet gjennomsnittlig styrehonorar utbetalt for styreåret 2024/25. Tallene er hentet fra over 4000 boligselskaper og gjelder total honorarsum delt på antall boliger.

Snitt per bolig i 2025:
6–30 boliger: 2 409 kroner
31–80 boliger: 2 186 kroner
81–250 boliger: 1 872 kroner
251 boliger eller flere: 1 268 kroner

https://www.obos.no/temasider/styrearbeid/hva-far-styrene-betalt-21ea3422

Endret av TBL12
AnonymBruker
Skrevet

I sameier og borettslag hvor styreleder har mange oppgaver, følger opp mange beboere og nesten jobber 20% fast så er honoraret høyere.

I styrer med mindre ansvar, hvor alle bidrar litt, og arbeidsoppgavene er likere fordelt - så blir honoraret ofte delt likt.

Anonymkode: 5ab03...ed0

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...