AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 07:27 #1 Skrevet onsdag kl. 07:27 Har en bolig som kunne sårt trengt oppussing, gjerne helst totalrenovering. En del kritiske ting som må skiftes også, eldre varmtvannstank, pålegg om å utbedre avløpskum, tak snart utskiftbart, råte i terasse rekkverk og ytre panel, punkterte vinduer, gammelt og stygt bad, kjøkken, osv, osv. Det vil koste en del hundre tusen. Har søkt banker men får avslag til tross for to faste greie inntekter.. Hva hadde andre gjort? Solgt slik det står? Boligen forfaller mer og mer.. Det er mistrivsel. Kjenner daglig på det. Savner noe nytt. Anonymkode: 22b20...57b
NoaideBiehtar Skrevet onsdag kl. 07:34 #2 Skrevet onsdag kl. 07:34 En del hundre tusen? Høres ut som dette bikker minst millionen? Du sier ikke hva dere har i inntekt, hva boligen er verdt i dag og hva dere har i lån i dag? Hvor mye har dere nedbetalt i lån? Hva har pengene deres gått til de siste årene? Hvis dere selger får dere neppe råd til noe med ny standard uansett, med mindre dere kjøper en mindre leilighet eller skal flytte mer avsidesliggende? 5
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 07:35 #3 Skrevet onsdag kl. 07:35 Spørs jo veldig hva du får for boligen vs hva du har i lån... får inntrykk av at boligen er høyt belånt når du får avslag i flere banker, og da kan jo et salg resultere i veldig lite/ingen egenkapital? Ellers er det jo logisk å selge mens man kan om man ikke har mulighet til å utføre vedlikehold og nødvendige oppgraderinger. Anonymkode: 3bffc...13e 1
Leo Skrevet onsdag kl. 07:54 #4 Skrevet onsdag kl. 07:54 Her er det vel ikke snakk om noen hundre tusen, men minst 1,5 - 2 millioner. Hvis huset ligger på et sted med lave boligpriser er det ikke sikkert at det vil være lønnsomt og det ser jo banken på for de vil ha sikkerhet for pengene sine. Det kommer jo også selvfølgelig an på hvor mye lån/belåningsgrad dere har fra før. Uansett kan dere jo ikke bo i et hus til det nærmest faller sammen rundt dere, så hvis dere ikke har mulighet til å få gjort noe med de mest prekære tingene så er det bedre å selge jo før jo heller. 1
newman01 Skrevet onsdag kl. 08:07 #5 Skrevet onsdag kl. 08:07 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Har en bolig som kunne sårt trengt oppussing, gjerne helst totalrenovering. En del kritiske ting som må skiftes også, eldre varmtvannstank, pålegg om å utbedre avløpskum, tak snart utskiftbart, råte i terasse rekkverk og ytre panel, punkterte vinduer, gammelt og stygt bad, kjøkken, osv, osv. Det vil koste en del hundre tusen. Har søkt banker men får avslag til tross for to faste greie inntekter.. Hva hadde andre gjort? Solgt slik det står? Boligen forfaller mer og mer.. Det er mistrivsel. Kjenner daglig på det. Savner noe nytt. Anonymkode: 22b20...57b Varmtvannstank - 10´000 Avløpskum 20-60´000 Tak Kanskje 2300kr/m2. Så totalt 220-400´000, avhengig av hvor mye som må gjøres Råte terrasse 20-50´000, avhengig av størrelse og kompleksitet Ytre panel 350´000+++ Vinduer 10´000 pr stk, ferdig satt inn Bad 250-400´000 Kjøkken 150´000 Så et meget forsiktig anslag er rundt millionen, om du gjør VELDIG mye selv. Men du har vel bodd i huset en stund, og har vel betalt ned noe på boliglånet? Hvordan er gjeldsgraden? Dere må vel ha satt av penger til oppgradering og vedlikehold? Det er sjelden slikt forfall skjer over natta, så dere må vel ha hatt en plan for vedlikeholdskostnader...? 2 2
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 08:11 #6 Skrevet onsdag kl. 08:11 newman01 skrev (1 minutt siden): Varmtvannstank - 10´000 Avløpskum 20-60´000 Tak Kanskje 2300kr/m2. Så totalt 220-400´000, avhengig av hvor mye som må gjøres Råte terrasse 20-50´000, avhengig av størrelse og kompleksitet Ytre panel 350´000+++ Vinduer 10´000 pr stk, ferdig satt inn Bad 250-400´000 Kjøkken 150´000 Så et meget forsiktig anslag er rundt millionen, om du gjør VELDIG mye selv. Men du har vel bodd i huset en stund, og har vel betalt ned noe på boliglånet? Hvordan er gjeldsgraden? Dere må vel ha satt av penger til oppgradering og vedlikehold? Det er sjelden slikt forfall skjer over natta, så dere må vel ha hatt en plan for vedlikeholdskostnader...? Vi gjorde alt selv. Ikke i nærheten av de prisene du legger frem her. Eneste vi satt bort var membran på badet da det er viktig å dokumentere at den er tett. Anonymkode: b0aee...d4c
newman01 Skrevet onsdag kl. 08:18 #7 Skrevet onsdag kl. 08:18 Nå ble jeg litt nysgjerrig. "ikke i nærheten" prismessig engang. Syns jeg var ganske forsiktig i anslagene mine jeg. Kanskje man kan kutte litt på utvendig kledningsposten, men når man først har veggene åpne er det greit å bytte både vindsperre og etterisolere litt. Og setter man inn vinduer selv, og kjøper dem på tilbud kan man selvfølgelig spare noe der. Men gratis er det uansett ikke 3
Leo Skrevet onsdag kl. 08:19 #8 Skrevet onsdag kl. 08:19 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Vi gjorde alt selv. Ikke i nærheten av de prisene du legger frem her. Eneste vi satt bort var membran på badet da det er viktig å dokumentere at den er tett. Anonymkode: b0aee...d4c Jeg synes prisene @newman01 skisserer virker veldig realistiske og det blir fort enda en god del mer hvis man skal ha fagfolk til å utføre jobben. Med mindre man er håndverker er det urealistisk å utføre alt arbeidet selv og i tillegg til full jobb er det uansett for meget spesielt interesserte. Dessuten ser jeg en del boligannonser hvor folk har gjort alt selv og mye av det ser forferdelig ut. Billigst mulige materialer og dårlig håndverk. 2
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 10:36 #9 Skrevet onsdag kl. 10:36 Vi har utført ganske omfattende arbeider på boligen vår det siste halvannet året, og har så langt brukt ca 1 million. Mye arbeid har vi gjort selv, og elektrikeren vi bruker er rimelig, blant annet fordi vi har hatt en avtale på at han kan stikke innom i mellom andre oppdrag. Følgende oppgraderinger er utført: Renovert bad Nytt røropplegg var lagt frem til veggbokser før vi startet. Flytavrettet gulv og varmekabler. Vinylbelegg på gulv (leid inn) Våtromsplater på vegg Himlingsplater Malt himlingsplater Alt av inventar nytt Rørlegger og elektriker benyttet til sluttmontering Vaskerom Delt av fra èntre Flytavrettet gulv og varmekabler Vinylbelegg (leid inn) Nytt røropplegg (leid inn) Nytt el-opplegg (leid inn sluttmontasje) Nye veggplater Ny innredning Ett stk soverom Veggplater Malt veggplater Takplater Utvidet vindushull, og satt inn nytt vindu Elektriske komponenter byttet (leid inn) Entrè Varmekabler i gulv (leid inn sluttmontasje) Laminatgulv Veggplater Malt veggplater Byttet elektriske komponenter (leid inn) Toalett Laminatgulv Veggplater Malt veggplater Byttet elektriske komponenter (leid inn) Ny baderomsinnredning Tilkobling vann (leid inn) Anonymkode: c8b13...e85
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 10:50 #10 Skrevet onsdag kl. 10:50 Postet ved ett uhell før jeg var ferdig: Bod Laminatgulv Veggplater Byttet elektriske komponenter (leid inn) Garderobeinnredning Stue Ny vedovn Flislagt brannmur Malt vegger Malt himling Gått over alt elektrisk (leid inn) Kjøkken Malt vegger Nytt kjøkkenarmatur (leid inn) Nye spotter og taklys (leid inn sluttmontasje) Ny benkebelysning Soverom Malt vegger Gått over alt elektrisk (leid inn) Soverom Malt vegger Malt himling Montert garderobeinnredning Nye elektriske komponenter (leid inn) Kjeller Gravd lengre ned Støpt nytt gulv med varmekabler Nye veggplater Nye himlingsplater Nye gulv (teppefliser / epoksy / maling) Malt himling (i noen rom) Malt vegger (i noen rom) Alt elektrisk nytt (leid inn, deler tatt selv, sluttmontasje utført av elektriker) Etablert utvendig atkomst, gravd og støpt støttemur Ny innvendig trapp Generelt Ny drenering og isolering av mur Ny vann og kloakk fra offentlig tilkoblingspunkt (leid inn) Flyttet vanninntak (leid inn) Etablert vannstopp, på hovedinntak og alle rom med vannuttak (leid inn) Varmepumpe (leid inn) Byttet innmat i sikringsskap (leid inn) Nye utelys på fasade (leid inn) Lysstolper langs parkering og innkjøring Alle innvendige dører byttet Ny inngangstrapp med tilhørende terrasse Levegg ved frittstående uteplass Ny skifer på utebod Tror jeg har fått med det meste da Anonymkode: c8b13...e85
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 11:08 #11 Skrevet onsdag kl. 11:08 newman01 skrev (2 timer siden): Nå ble jeg litt nysgjerrig. "ikke i nærheten" prismessig engang. Syns jeg var ganske forsiktig i anslagene mine jeg. Kanskje man kan kutte litt på utvendig kledningsposten, men når man først har veggene åpne er det greit å bytte både vindsperre og etterisolere litt. Og setter man inn vinduer selv, og kjøper dem på tilbud kan man selvfølgelig spare noe der. Men gratis er det uansett ikke Vi etterisolerte også. Så er helt opp til standar for nybygg. Med vinduer rundt 150tusen. Kjøkken 65000. Bad 70000. Tak 50000. Gulv kan man jo velge selv hvilken pris, vi valgte litt dyrt pga dyr. Men der kan man spare veldig mye. Nei er ikke gratis, men langt i fra den prisen mange tror. Anonymkode: b0aee...d4c
newman01 Skrevet onsdag kl. 12:32 #12 Skrevet onsdag kl. 12:32 Har dere vært ute på Byggmakker på kveldstid og hentet materialer iført svarte klær og finlandshette? For en "standard" enebolig på to plan a 80m2 går det fort 1400-1500 løpemeter med standard 123-bredde. Det koster ihvertfall rundt 60k levert. Litt usikker på kostnadene til lekter, vindsperre, isolasjon, men det blir fort litt. Så skal man ha 10 vinduer, dampsperreteip og alt mikkmakket med lister, gerikter osv. Så skal det males. 60 liter maling pluss grunning. 150k høres veldig lite ut. Kanskje 350k som jeg kom med er litt i overkant om man gjør det selv. Tak til 50k hørtes veldig lite ut. Og bad til 70k? Bare baderomsplater koster 15k alene, da har man ikke vanntett gulv, strøm, sluk, møbler eller varme. 3
Leo Skrevet onsdag kl. 14:44 #13 Skrevet onsdag kl. 14:44 newman01 skrev (2 timer siden): Har dere vært ute på Byggmakker på kveldstid og hentet materialer iført svarte klær og finlandshette? For en "standard" enebolig på to plan a 80m2 går det fort 1400-1500 løpemeter med standard 123-bredde. Det koster ihvertfall rundt 60k levert. Litt usikker på kostnadene til lekter, vindsperre, isolasjon, men det blir fort litt. Så skal man ha 10 vinduer, dampsperreteip og alt mikkmakket med lister, gerikter osv. Så skal det males. 60 liter maling pluss grunning. 150k høres veldig lite ut. Kanskje 350k som jeg kom med er litt i overkant om man gjør det selv. Tak til 50k hørtes veldig lite ut. Og bad til 70k? Bare baderomsplater koster 15k alene, da har man ikke vanntett gulv, strøm, sluk, møbler eller varme. For meg ser det ut som de har gjort ganske mye overflateoppussing innvendig og da kommer man jo ganske langt med en million. Det er når man begynner med de tingene de ikke har gjort, men som TS, føler behov for å gjøre, tid og penger virkelig begynner å fly av gårde. Jeg ser f.eks. ingenting om totalrenovering av utvendig tak, kledning osv. Det jeg derimot ser er mye "quick fix" som jeg blir helt oppgitt over i boligannonser. 2
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 17:17 #14 Skrevet onsdag kl. 17:17 Leo skrev (2 timer siden): For meg ser det ut som de har gjort ganske mye overflateoppussing innvendig og da kommer man jo ganske langt med en million. Det er når man begynner med de tingene de ikke har gjort, men som TS, føler behov for å gjøre, tid og penger virkelig begynner å fly av gårde. Jeg ser f.eks. ingenting om totalrenovering av utvendig tak, kledning osv. Det jeg derimot ser er mye "quick fix" som jeg blir helt oppgitt over i boligannonser. Regner med det var mitt svar du henviste til, da du savnet renovering av utvendig tak, kledning osv. Alt dette var gjort før vi kjøpte huset, så det trengte vi ikke å tenke på. Kjøkkenet var også nytt. Kall det gjerne kvikk fiks for min del, jeg er veldig trygg på at arbeidet som er gjort er gjort skikkelig. Tipper millionen og arbeidet vi har lagt inn har gitt en verdiøkning på 3,5-4 millioner mot kjøpesum på 1,5 år. Anonymkode: c8b13...e85
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 17:26 #15 Skrevet onsdag kl. 17:26 newman01 skrev (4 timer siden): Har dere vært ute på Byggmakker på kveldstid og hentet materialer iført svarte klær og finlandshette? For en "standard" enebolig på to plan a 80m2 går det fort 1400-1500 løpemeter med standard 123-bredde. Det koster ihvertfall rundt 60k levert. Litt usikker på kostnadene til lekter, vindsperre, isolasjon, men det blir fort litt. Så skal man ha 10 vinduer, dampsperreteip og alt mikkmakket med lister, gerikter osv. Så skal det males. 60 liter maling pluss grunning. 150k høres veldig lite ut. Kanskje 350k som jeg kom med er litt i overkant om man gjør det selv. Tak til 50k hørtes veldig lite ut. Og bad til 70k? Bare baderomsplater koster 15k alene, da har man ikke vanntett gulv, strøm, sluk, møbler eller varme. 35 kr løpemeter. Henter selv. Fliser får man kjøpt på restlager. Membran er ikke så dyrt. Møbler på ikea. Fant til og med ett nytt boblekar til 2000kr. Skal man pusse opp billig må man følge med. Anonymkode: b0aee...d4c
Leo Skrevet onsdag kl. 17:56 #16 Skrevet onsdag kl. 17:56 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Regner med det var mitt svar du henviste til, da du savnet renovering av utvendig tak, kledning osv. Alt dette var gjort før vi kjøpte huset, så det trengte vi ikke å tenke på. Kjøkkenet var også nytt. Kall det gjerne kvikk fiks for min del, jeg er veldig trygg på at arbeidet som er gjort er gjort skikkelig. Tipper millionen og arbeidet vi har lagt inn har gitt en verdiøkning på 3,5-4 millioner mot kjøpesum på 1,5 år. Anonymkode: c8b13...e85 Men det var bl.a. utvendig tak og kledning TS nevnte samt totalrenovering av kjøkken og bad og det kan ikke sammenlignes pris- og arbeidsmessig med overflateoppussing innvendig. 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 18:08 #17 Skrevet onsdag kl. 18:08 newman01 skrev (9 timer siden): Varmtvannstank - 10´000 Avløpskum 20-60´000 Tak Kanskje 2300kr/m2. Så totalt 220-400´000, avhengig av hvor mye som må gjøres Råte terrasse 20-50´000, avhengig av størrelse og kompleksitet Ytre panel 350´000+++ Vinduer 10´000 pr stk, ferdig satt inn Bad 250-400´000 Kjøkken 150´000 Så et meget forsiktig anslag er rundt millionen, om du gjør VELDIG mye selv. Men du har vel bodd i huset en stund, og har vel betalt ned noe på boliglånet? Hvordan er gjeldsgraden? Dere må vel ha satt av penger til oppgradering og vedlikehold? Det er sjelden slikt forfall skjer over natta, så dere må vel ha hatt en plan for vedlikeholdskostnader...? Vi rev ned hele badet + doen (var to ulike rom) til grunne og bygde alt opp selv (Nå var vi alt på et rom). Kostet 70k. Hjelper litt av vi har både elektriker og rørlegger i familien. Fikk litt rabatt på det dem gjorde. Anonymkode: 7d2bd...a96
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 18:27 #18 Skrevet onsdag kl. 18:27 Hva er belåningsgrad på huset i dag, og hvilken gjeldsgrad har dere? Hva blir gjeldsgraden ved økning av lånet? AnonymBruker skrev (10 timer siden): Vi gjorde alt selv. Ikke i nærheten av de prisene du legger frem her. Eneste vi satt bort var membran på badet da det er viktig å dokumentere at den er tett. Anonymkode: b0aee...d4c Vel, TS og partner har råte i rekkverk på terassen, og ikke fikset det selv. Sjansen for at de er kyndig nok til å totalrenovere boligen selv er kanskje liten da? Det er klart det blir billigere om man gjør det meste selv, men om man er nevenyttig nok til å gjøre så mye selv, sp lar man heller ikke boligen forfalle mens man mistrives. Da skaffer man materialer billig eller brukt og fikser iallefall de enklere tingene, ikke søker banken om lån. Anonymkode: e6a26...d53 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 18:29 #19 Skrevet onsdag kl. 18:29 newman01 skrev (10 timer siden): Nå ble jeg litt nysgjerrig. "ikke i nærheten" prismessig engang. Syns jeg var ganske forsiktig i anslagene mine jeg. Kanskje man kan kutte litt på utvendig kledningsposten, men når man først har veggene åpne er det greit å bytte både vindsperre og etterisolere litt. Og setter man inn vinduer selv, og kjøper dem på tilbud kan man selvfølgelig spare noe der. Men gratis er det uansett ikke Vi gjør alt vi har liv til/kan selv, og er enig i prisoverslagene dine. Prisene på materialer har steget vanvittig siste fem årene, så personen som mener du har tatt hardt i har kanskje renovert før den tid. Anonymkode: db48b...725
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 19:20 #20 Skrevet onsdag kl. 19:20 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Vi gjør alt vi har liv til/kan selv, og er enig i prisoverslagene dine. Prisene på materialer har steget vanvittig siste fem årene, så personen som mener du har tatt hardt i har kanskje renovert før den tid. Anonymkode: db48b...725 Nei. Badet er 2 år gammelt. Regnet ut utifra dagens priser pp fasadekledning. Man må shoppe litt rundt. Tilbud kommer, plutselig er det 50% på vindu, ja da kjøper man da. Anonymkode: b0aee...d4c
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå