Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Hvis man allerede har en grad (eller en jobb) i bunnen ja. Ikke som eneste "utdannelse" å søke jobb med.

Anonymkode: 88313...dff

Yes, det har jeg

Anonymkode: 36044...a86

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Ser den ja

Men tenker også det har mye med personen selv å gjøre. Ikke bare masteren

AnonymBruker
Skrevet
Northernlights skrev (7 timer siden):

Ikke til den grad at du kan forvente å få jobb

Jeg vet om flere som hadde lang (10+ år) med relevant arbeidserfaring innen et felt (typisk jobbet seg opp fra "gølvet" hos samme arbeidsgiver), og med relevante enkeltemner tilsvarende 30-60 studiepoeng (samt gode karakterer!) så var det nok til å få en "bedre" stilling hos en annen arbeidsgiver.

Anonymkode: 8dc31...7d0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men tenker også det har mye med personen selv å gjøre. Ikke bare masteren

Altså, en med master kan være en esktremt lat arbeidstaker.

Mens en juniorutvikler kan være like god som h*n med master.

Tror mange tar bachelor/master bare på måfå for da tjener de mer.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Altså, en med master kan være en esktremt lat arbeidstaker.

Mens en juniorutvikler kan være like god som h*n med master.

Tror mange tar bachelor/master bare på måfå for da tjener de mer.

Mange tar en grad for å i det hele tatt ha mulighet til å komme til intervju. Kanskje ikke i den bransje, men nå jobber ikke alle som utviklere.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Mange tar en grad for å i det hele tatt ha mulighet til å komme til intervju. Kanskje ikke i den bransje, men nå jobber ikke alle som utviklere.

Det også!

Men har også hørt mye om folk med master ikke får jobb i det hele tatt nå til dags, så da blir jeg litt sånn ...

Vanskelig å vite hva man bør og ikke bør nå til dags tror jeg egentlig. Er visst veldig populært med fagbrev også for tiden, og folk får jobb på fagbrev, derfor tenker jeg også at man MÅ ikke ta bachelor/master.

Men det er tydelig at man må om man vil jobbe i IT-bransjen.

Men da dropper jeg det gitt, er ikke det jeg ønsker å jobbe med. Men tenkte det kanskje var greit å ha enkeltemner om det skulle måtte trenges til annet arbeid. Man trenger jo litt IT kunnskaper til alt nå for tiden, som KI "tar over".

All creds til de som jobber med det fast, for jeg har prøvd å kode tidligere, jeg syntes det var vanskelig.

AnonymBruker
Skrevet
Northernlights skrev (På 27.5.2026 den 7.42):

Du har ikke studert noe hvis du bare tar enkeltemner

Selvfølgelig har man det, det gir studiepoeng. 

Anonymkode: e575a...a22

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Yes, det har jeg

At du allerede har en grad er såpass relevant for problemstillingen at informasjonen burde vært med i hovedinnlegget. Da ville du  nok fått mer nyanserte svar. Hvis du har en relevant grad i bunnen, og fortrinnsvis også nyttig arbeidserfaring, kan enkeltemner gjøre deg til en sterkere kandidat. Det spørs selvsagt hvem du konkurrerer med, men hvilke andre som søker en jobb får du sjelden gjort noe med. 

Anonymkode: c1d34...8ed

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

At du allerede har en grad er såpass relevant for problemstillingen at informasjonen burde vært med i hovedinnlegget. Da ville du  nok fått mer nyanserte svar. Hvis du har en relevant grad i bunnen, og fortrinnsvis også nyttig arbeidserfaring, kan enkeltemner gjøre deg til en sterkere kandidat. Det spørs selvsagt hvem du konkurrerer med, men hvilke andre som søker en jobb får du sjelden gjort noe med. 

Anonymkode: c1d34...8ed

Nei da sa jeg feil, har ikke relevant i fht IT, vel.. jo.. men også nei.. fordi jeg hoppet av..

Men ja.. nei.. vi får se.. da er det ikke mulig å få jobb på kun enkeltemner fra én grad. Tenkte på om det gikk an å ta enkeltemner samtidig som man jobber.

Jeg har også gått fagskole, men ikke fagbrev. 

Men yes.. da står det veldig på hvilke type enkeltemner og innen hvilket fagfelt ettersom jeg har skjønt det.

Jeg har ikke bestemt enda hva jeg vil, dermed var dette egentlig et mer generelt spørsmål, om det er mulig å få en jobb ved å ta noen enkeltemner. Regnet med at svaret var nei, men går nå alltids an å spørre så vet man det garantert.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Nei da sa jeg feil, har ikke relevant i fht IT, vel.. jo.. men også nei.. fordi jeg hoppet av..

Men ja.. nei.. vi får se.. da er det ikke mulig å få jobb på kun enkeltemner fra én grad. Tenkte på om det gikk an å ta enkeltemner samtidig som man jobber.

Jeg har også gått fagskole, men ikke fagbrev. 

Men yes.. da står det veldig på hvilke type enkeltemner og innen hvilket fagfelt ettersom jeg har skjønt det.

Jeg har ikke bestemt enda hva jeg vil, dermed var dette egentlig et mer generelt spørsmål, om det er mulig å få en jobb ved å ta noen enkeltemner. Regnet med at svaret var nei, men går nå alltids an å spørre så vet man det garantert.

Du kan jo uansett ta de enkeltemnene du synes er interessante og sette de sammen til en bachelor, så helt bortkastet er der ikke.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Du kan jo uansett ta de enkeltemnene du synes er interessante og sette de sammen til en bachelor, så helt bortkastet er der ikke.

For å oppnå en bachelor må man også ha de studiespesialiserende, obligatoriske emnene. På instituttet jeg jobbet på, var ikke de fleste av disse å finne som enkeltemner. Enkeltemner var i stor grad bare noen få innføringsemner per institutt som ikke krevde allverdens av underviserne og fasilitetene, og som alltid hadde plasser til overs. 

Man kan ikke bare ta 180 spredte studiepoeng og skrape det sammen til en grad. Det er en del innholdsmessige krav som skal oppfylles.

Anonymkode: b2feb...27c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Man kan ikke bare ta 180 spredte studiepoeng og skrape det sammen til en grad. Det er en del innholdsmessige krav som skal oppfylles.

Man kan ta en såkalt fri bachelor, da kan man sette sammen 180 stp noenlunde fritt.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Man kan ta en såkalt fri bachelor, da kan man sette sammen 180 stp noenlunde fritt.

Det stilles uansett krav til fordypning og oppgaveskriving.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det stilles uansett krav til fordypning og oppgaveskriving.

Ja, men utover fordypningsdelen kan du blande sammen alle mulige studieretninger hvis du ønsker det. Man kan altså ta 100 studiepoeng i "hva som helst". Hvis man er usikker på hva man vil er det jo bare å ta enkeltemner inne litt forskjellig, og fordype seg når man finner noe man er ekstra interessert i.

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...