AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 18:58 #1 Skrevet tirsdag kl. 18:58 Dere som tar inn nye folk i arbeidslivet, hva ser dere etter når dere trenger folk? Er det sånn at man "må" ha bachelor o.l. eller henter dere inn folk som bare tar generelle kurs/enkeltemner? (Tenker ikke på butikk jobb o.l. men de jobbene man helst bør ha studert noe.. jobber nå arbeidsplass hvor det ikke trengs studier, så mener ikke noe med at butikk jobber osv. ikke er bra nok, men vurderer å studere noe for å kanskje finne noe annet) Anonymkode: 36044...a86
AnonymBruker Skrevet i går, 05:35 #2 Skrevet i går, 05:35 Jeg er ingen rekrutterer, men de aller fleste arbeidsgivere ønsker at kandidatene har en grad i lomma, enten bachelor eller master (bare sjekk jobbannonsene på finn.no). Det holder som regel ikke bare å ta enkeltemner på universitetet. Anonymkode: 102e6...902 1
Northernlights Skrevet i går, 05:42 #3 Skrevet i går, 05:42 Du har ikke studert noe hvis du bare tar enkeltemner
AnonymBruker Skrevet i går, 05:46 #4 Skrevet i går, 05:46 Northernlights skrev (4 minutter siden): Du har ikke studert noe hvis du bare tar enkeltemner Jo. Anonymkode: 782c7...958 3 1
AnonymBruker Skrevet i går, 05:50 #5 Skrevet i går, 05:50 Det kommer an på hva slags jobb det er snakk om. Med mindre du har flaks, kjenner noen, eller skaffer deg veldig spesifikk kunnskap som få andre har, vil jeg tro at det lønner seg å ta en grad. Det er sjelden at et enkeltemne er nok til å kvalifisere deg for en jobb det trengs utdanning til. Anonymkode: 782c7...958
Northernlights Skrevet 23 timer siden #6 Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jo. Anonymkode: 782c7...958 Ikke til den grad at du kan forvente å få jobb 1
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #7 Skrevet 23 timer siden Enkeltemner er som regel veldig grunnleggende og alene gir de sjelden kompetanse til å gjøre en forskjell i arbeidslivet. Men det spørs jo hva slags fag du ser på. Anonymkode: 2f4d9...fb8 2
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #8 Skrevet 23 timer siden Er det på masternivå? Bacheloremner kommer du nok veldig kort med, mange får ikke jobb med en hel bachelor engang. Anonymkode: 88313...dff
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #9 Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (11 timer siden): Dere som tar inn nye folk i arbeidslivet, hva ser dere etter når dere trenger folk? Er det sånn at man "må" ha bachelor o.l. eller henter dere inn folk som bare tar generelle kurs/enkeltemner? (Tenker ikke på butikk jobb o.l. men de jobbene man helst bør ha studert noe.. jobber nå arbeidsplass hvor det ikke trengs studier, så mener ikke noe med at butikk jobber osv. ikke er bra nok, men vurderer å studere noe for å kanskje finne noe annet) Anonymkode: 36044...a86 Kommer an på enkelt emne, hva kompetanse det er snakk om, og hvordan en blir vurdert. Noen steder har veldig svakt nivå, mens enkelte steder som er mer opptatt av talent opp mot koding - slik det også er i software engineering bransjen. En oppgave som skal gjøres i løpet av 2 måneder, f.eks en mobil applikasjon, skal en erfaren person klare i løpet av en uke uten AI (gjerne 1 dag med AI) - har noe med at en ikke skal bedra kunden økonomisk og kan holdes straffe rettslig ansvarlig om en sender konsulenter som ikke har forventet arbeidskapasitet. Anonymkode: 960e6...45a
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #10 Skrevet 23 timer siden En må ha grad, men enkelt enkelt emner kan være nyttig i etterkant - bedrifter ønsker ikke å undervise dem selv (og kursing fra bedrifter er som regel verdiløst og noe kun useriøse annerkjenner) Anonymkode: 960e6...45a
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #11 Skrevet 23 timer siden Seriøse team har kun 1-2 programmerer opp mot app, resten er designere, tekniks leder, product owner og så videre - så hvis en ikke klarer å holde tempo (at en får gjort jobben i løpet av dagen med AI, selv om det virker som det er typisk 3 måneders arbeid på universitet uten AI), så er det ofte fritt frem for arbeidsgiver å bytte vedkommende ut. Anonymkode: 960e6...45a
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #12 Skrevet 22 timer siden Tenker enkeltemner/kurs/studiepakker det er etterspørsel etter nå ja, javascript, ux/ui-design osv. Men har vel hørt det samme selv, man bør helst ha en bachelor grad. Anonymkode: 36044...a86
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #13 Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Tenker enkeltemner/kurs/studiepakker det er etterspørsel etter nå ja, javascript, ux/ui-design osv. Men har vel hørt det samme selv, man bør helst ha en bachelor grad. Anonymkode: 36044...a86 Også bør man ha noenlunde kontroll på rettskriving. Anonymkode: 88313...dff
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #14 Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Tenker enkeltemner/kurs/studiepakker det er etterspørsel etter nå ja, javascript, ux/ui-design osv. Men har vel hørt det samme selv, man bør helst ha en bachelor grad. Anonymkode: 36044...a86 Har forsåvidt bare enkeltemner selv, men tror det heller er erfaring enn disse enkeltemnene som har betydd noe for min del. Er det noe det absolutt IKKE er etterspørsel etter i dag, så er det juniorutviklere. Det er vanskelig å finne jobber selv med master og hvis det eneste du har å vise til er et kurs i javascript, så er du sjanseløs. Ingen steder jeg har jobbet har hatt absolutte krav til utdanning og erfaring kan i stor grad veie opp for manglende utdanning, men akkurat nå er det svært få nyansettelser.Da vil ikke enkeltemner eller kurs gjøre noen forskjell. Anonymkode: dd661...8a1
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #15 Skrevet 20 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Også bør man ha noenlunde kontroll på rettskriving. Anonymkode: 88313...dff 🤨 Anonymkode: 36044...a86
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #16 Skrevet 20 timer siden AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Har forsåvidt bare enkeltemner selv, men tror det heller er erfaring enn disse enkeltemnene som har betydd noe for min del. Er det noe det absolutt IKKE er etterspørsel etter i dag, så er det juniorutviklere. Det er vanskelig å finne jobber selv med master og hvis det eneste du har å vise til er et kurs i javascript, så er du sjanseløs. Ingen steder jeg har jobbet har hatt absolutte krav til utdanning og erfaring kan i stor grad veie opp for manglende utdanning, men akkurat nå er det svært få nyansettelser.Da vil ikke enkeltemner eller kurs gjøre noen forskjell. Anonymkode: dd661...8a1 Trodde det var utviklere det var mest etterspørsel etter i dag jeg 🤔 Anonymkode: 36044...a86
Jdz Skrevet 18 timer siden #17 Skrevet 18 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Trodde det var utviklere det var mest etterspørsel etter i dag jeg 🤔 Anonymkode: 36044...a86 For bare 2-3 år siden kunne vi lyse ut stillinger og få 0 søkere, så da kunne man få jobb selv med en ganske lett bakgrunn. Jeg ble daglig spammet ned på LinkedIn av rekruttører. Nå er situasjonen ganske annerledes. Det lyses ut veldig lite stillinger og det som finnes av jobber er stort sett mid-level og seniorstillinger. Dette skyldes nok i all hovedsak at svært mange selskaper oppbemannet kraftig under Covid når behover for digitale tjenester plutselig skjøt i været over natta. Etter Covid hadde mange av de samme selskapene plutselig overkapasitet og mange ble arbeidsledige. Det ser ut som ting begynner å stabilisere seg nå, men jeg kjenner fortsatt folk som sliter med å finne jobb etter fullført utdanning. AI er et annet moment. Jeg tror på ingen måte AI vil gjøre utviklere overflødige, men måten man jobber på er i ferd med og endre seg betydelig. Behovet for "code monkeys" vil nok være betydelig mindre. Code is cheap. Nå er jeg ikke i Norge lenger, men har inntrykk av situasjonen er mer eller mindre den samme over hele verden. Det er selvsagt mange andre faktorer som spiller inn her og her er det også litt gjetting/synsing fra min side. Det er selvsagt størst behov for webutviklere, på den andre siden har javascript og typescript blitt det nærmest alle starter med når de begynner med programmering. "Alle" kan javascript. Jeg har vært med på endel rekrutteringer og utdanning er ikke nødvendigvis det jeg legger mest vekt på, hvis du har erfaring eller annen dokumentarbar kompetanse å vise til. Om jeg derimot skulle ansatt en juniorutvikler ville utdanning vært langt viktigere, spesielt i dag. Hvorfor skulle jeg ansette noen som bare har et lett programmeringskurs å vise til, når jeg kan få noen med master?
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #18 Skrevet 17 timer siden Jeg jobber med psykisk utviklingshemmede, er mange emner man kan ta ved siden av som gjør meg til en bedre arbeider innen mitt felt. Så jo, enkeltemner kan gjøre at du får jobben før andre. Anonymkode: 6c89b...c58 1
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #19 Skrevet 17 timer siden AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg jobber med psykisk utviklingshemmede, er mange emner man kan ta ved siden av som gjør meg til en bedre arbeider innen mitt felt. Så jo, enkeltemner kan gjøre at du får jobben før andre. Anonymkode: 6c89b...c58 Hvis man allerede har en grad (eller en jobb) i bunnen ja. Ikke som eneste "utdannelse" å søke jobb med. Anonymkode: 88313...dff 2
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #20 Skrevet 16 timer siden Jdz skrev (1 time siden): For bare 2-3 år siden kunne vi lyse ut stillinger og få 0 søkere, så da kunne man få jobb selv med en ganske lett bakgrunn. Jeg ble daglig spammet ned på LinkedIn av rekruttører. Nå er situasjonen ganske annerledes. Det lyses ut veldig lite stillinger og det som finnes av jobber er stort sett mid-level og seniorstillinger. Dette skyldes nok i all hovedsak at svært mange selskaper oppbemannet kraftig under Covid når behover for digitale tjenester plutselig skjøt i været over natta. Etter Covid hadde mange av de samme selskapene plutselig overkapasitet og mange ble arbeidsledige. Det ser ut som ting begynner å stabilisere seg nå, men jeg kjenner fortsatt folk som sliter med å finne jobb etter fullført utdanning. AI er et annet moment. Jeg tror på ingen måte AI vil gjøre utviklere overflødige, men måten man jobber på er i ferd med og endre seg betydelig. Behovet for "code monkeys" vil nok være betydelig mindre. Code is cheap. Nå er jeg ikke i Norge lenger, men har inntrykk av situasjonen er mer eller mindre den samme over hele verden. Det er selvsagt mange andre faktorer som spiller inn her og her er det også litt gjetting/synsing fra min side. Det er selvsagt størst behov for webutviklere, på den andre siden har javascript og typescript blitt det nærmest alle starter med når de begynner med programmering. "Alle" kan javascript. Jeg har vært med på endel rekrutteringer og utdanning er ikke nødvendigvis det jeg legger mest vekt på, hvis du har erfaring eller annen dokumentarbar kompetanse å vise til. Om jeg derimot skulle ansatt en juniorutvikler ville utdanning vært langt viktigere, spesielt i dag. Hvorfor skulle jeg ansette noen som bare har et lett programmeringskurs å vise til, når jeg kan få noen med master? Ser den ja Anonymkode: 36044...a86
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå