AnonymBruker Skrevet 26. mai #1 Skrevet 26. mai Hei. Jeg har i en 20 årsperiode mishandlet min egen økonomi. Har aldri hatt inkasso eller betalingsanmerkninger, drevet med "brannslukking". Ble i 30 årene uføretrygdet. Har flere psykiske lidelser. Har pga høy inntekt og forsikringer en grei trygd, noe som gjør at jeg akkurat klarer å behandle kreditt/forbrukslån rentene. Mars i år toppet det seg. For første gang på de 20 årene fikk jeg en aha opplevelse. Jeg hadde sluttet å ta en medisin som hjelper mot depresjon i November, og i denne perioden og frem til Mars har jeg klart å pådra meg opptil 50 avbetalinger i mnd. Hovedsakelig med klarna .De mnd avdragene ble skyhøye pga alle småkjøpene som jeg del betalte. Nå følte jeg faktisk at jeg ikke mestret "brannslukkingen" og måtte ta grep. Jeg følte ett intenst jag etter å gjøre disse småkjøpene og få delt de opp. Mulig pga av depresjon men også en avhengighet av å kjøpe ting. Jeg fikk glede av å betale renter, jo høyre jo bedre. Noe som i seg selv er helt koko. Jeg har etter jeg brøt mønsteret hatt en ekstrem trang til å gjøre kjøp. Det har kostet både fysisk og psykisk. Etter ca 2-3 mnd med aktiv nedbetaling, er jeg nede i 5 avbetalinger. Jeg har også ett forbrukslån, 250k. Men her er det en fast og forutsigbar mndbetaling. Jeg føler jeg har hatt en sterk avhengighet til å kjøpe ting. Dårlig selvkontroll med økonomi og det at jeg ikke bryr meg om rentene løper. Er dette en diagnose? Jeg har nå etter noen mnd fått kontroll over følelsene, og er nå godt i gang med å snu den økonomiske katastrofen. Noen som har gode tips eller har vært i samme situasjon? Føler det er mange i Norge nå som sliter økonomisk. Anonymkode: 5c53d...294
AnonymBruker Skrevet 26. mai #2 Skrevet 26. mai AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hei. Jeg har i en 20 årsperiode mishandlet min egen økonomi. Har aldri hatt inkasso eller betalingsanmerkninger, drevet med "brannslukking". Ble i 30 årene uføretrygdet. Har flere psykiske lidelser. Har pga høy inntekt og forsikringer en grei trygd, noe som gjør at jeg akkurat klarer å behandle kreditt/forbrukslån rentene. Mars i år toppet det seg. For første gang på de 20 årene fikk jeg en aha opplevelse. Jeg hadde sluttet å ta en medisin som hjelper mot depresjon i November, og i denne perioden og frem til Mars har jeg klart å pådra meg opptil 50 avbetalinger i mnd. Hovedsakelig med klarna .De mnd avdragene ble skyhøye pga alle småkjøpene som jeg del betalte. Nå følte jeg faktisk at jeg ikke mestret "brannslukkingen" og måtte ta grep. Jeg følte ett intenst jag etter å gjøre disse småkjøpene og få delt de opp. Mulig pga av depresjon men også en avhengighet av å kjøpe ting. Jeg fikk glede av å betale renter, jo høyre jo bedre. Noe som i seg selv er helt koko. Jeg har etter jeg brøt mønsteret hatt en ekstrem trang til å gjøre kjøp. Det har kostet både fysisk og psykisk. Etter ca 2-3 mnd med aktiv nedbetaling, er jeg nede i 5 avbetalinger. Jeg har også ett forbrukslån, 250k. Men her er det en fast og forutsigbar mndbetaling. Jeg føler jeg har hatt en sterk avhengighet til å kjøpe ting. Dårlig selvkontroll med økonomi og det at jeg ikke bryr meg om rentene løper. Er dette en diagnose? Jeg har nå etter noen mnd fått kontroll over følelsene, og er nå godt i gang med å snu den økonomiske katastrofen. Noen som har gode tips eller har vært i samme situasjon? Føler det er mange i Norge nå som sliter økonomisk. Anonymkode: 5c53d...294 Økonomisk mishandling handler mer om å presse ut penger fra venner og slektninger, fordi en ikke klarer seg økonomisk - er straffbart. Anonymkode: f50ad...88e 5
AnonymBruker Skrevet 26. mai #4 Skrevet 26. mai AnonymBruker skrev (2 timer siden): Er dette en diagnose? Anonymkode: 5c53d...294 Symptom på noe er det. Men økonomisk mishandling er vel feil ord. Selvskading? Anonymkode: a901a...ee1 5
AnonymBruker Skrevet 26. mai #5 Skrevet 26. mai Jeg vet ikke om det har noe navn, men kanskje en avhengighet, akkurat som at noen blir avhengige av spill. Og så vet jeg ikke hvordan du løser det, men jeg har mange ganger lest om at folk som sliter med å betale utgiftene sine, såpass at de trenger å søke nav om supplerende sosialstønad eller nødhjelp, blir anbefalt der å inngå frivillig forvaltning. Da er det andre som styrer økonomien din og gir deg penger til livsopphold. For noen er dette veldig vanskelig å forholde seg til, spesielt når inntekten er helt på bunn. Vet ikke om det kan være noe for deg? Anonymkode: 25265...ad1
AnonymBruker Skrevet 26. mai #6 Skrevet 26. mai AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg vet ikke om det har noe navn, men kanskje en avhengighet, akkurat som at noen blir avhengige av spill. Og så vet jeg ikke hvordan du løser det, men jeg har mange ganger lest om at folk som sliter med å betale utgiftene sine, såpass at de trenger å søke nav om supplerende sosialstønad eller nødhjelp, blir anbefalt der å inngå frivillig forvaltning. Da er det andre som styrer økonomien din og gir deg penger til livsopphold. For noen er dette veldig vanskelig å forholde seg til, spesielt når inntekten er helt på bunn. Vet ikke om det kan være noe for deg? Anonymkode: 25265...ad1 Trenger rådgivning om økonomi og gjeld - nav.no Anonymkode: 25265...ad1 3
AnonymBruker Skrevet 26. mai #7 Skrevet 26. mai Selvskading eller avhengighet. Spørsmålet er kanskje om du bruker handlingen / pengebruken for å skade deg selv, eller for å gi deg selv midlertidig glede. Uansett skadelig i lengden, men om intensjonen er å påføre deg selv smerte, eller om det er å kjøpe litt dopamin... Anonymkode: cdba7...34d 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai #8 Skrevet 26. mai AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Trenger rådgivning om økonomi og gjeld - nav.no Anonymkode: 25265...ad1 veiledningrutiner-for-forvaltning-av-personlig-okonomi-nav.pdf Anonymkode: 25265...ad1 2
AnonymBruker Skrevet 26. mai #9 Skrevet 26. mai Steng for kredit, så kan du ikke handle via Klarna eller andre som selger på kredit. Dvs da kan du kun bruke debetkortet ditt. Frivillig forvaltning, eller god kontostruktur. Ha ulike konti i banken. La trygden gå inn på en konto - UTEN kort. Ha fast trekk til regningskonto, en konto med kort til dagligvarer - hvor du fører over ett fast beløp ukentlig/to ganger pr uke, en konto med kort som du kan "sløse med". Overfør ett lite beløp hver uke. Er det tomt - så er det tomt. Og må du absolutt handle - finn deg en bruktbutikk. Kanskje du også bør vurdere å handle dagligvarer f.eks på Oda, så slipper du å bli fristet i butikken. Evt legg opp til at du handler mat på en ren matbutikk, slik at du unngår senter. Anonymkode: 18cb9...d88
AnonymBruker Skrevet 26. mai #10 Skrevet 26. mai Dårlig impulskontroll? Lite konsekvenstenkning? Trøsteshopping? Anonymkode: 24258...955 3
AnonymBruker Skrevet 26. mai #11 Skrevet 26. mai AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hei. Jeg har i en 20 årsperiode mishandlet min egen økonomi. Har aldri hatt inkasso eller betalingsanmerkninger, drevet med "brannslukking". Ble i 30 årene uføretrygdet. Har flere psykiske lidelser. Har pga høy inntekt og forsikringer en grei trygd, noe som gjør at jeg akkurat klarer å behandle kreditt/forbrukslån rentene. Mars i år toppet det seg. For første gang på de 20 årene fikk jeg en aha opplevelse. Jeg hadde sluttet å ta en medisin som hjelper mot depresjon i November, og i denne perioden og frem til Mars har jeg klart å pådra meg opptil 50 avbetalinger i mnd. Hovedsakelig med klarna .De mnd avdragene ble skyhøye pga alle småkjøpene som jeg del betalte. Nå følte jeg faktisk at jeg ikke mestret "brannslukkingen" og måtte ta grep. Jeg følte ett intenst jag etter å gjøre disse småkjøpene og få delt de opp. Mulig pga av depresjon men også en avhengighet av å kjøpe ting. Jeg fikk glede av å betale renter, jo høyre jo bedre. Noe som i seg selv er helt koko. Jeg har etter jeg brøt mønsteret hatt en ekstrem trang til å gjøre kjøp. Det har kostet både fysisk og psykisk. Etter ca 2-3 mnd med aktiv nedbetaling, er jeg nede i 5 avbetalinger. Jeg har også ett forbrukslån, 250k. Men her er det en fast og forutsigbar mndbetaling. Jeg føler jeg har hatt en sterk avhengighet til å kjøpe ting. Dårlig selvkontroll med økonomi og det at jeg ikke bryr meg om rentene løper. Er dette en diagnose? Jeg har nå etter noen mnd fått kontroll over følelsene, og er nå godt i gang med å snu den økonomiske katastrofen. Noen som har gode tips eller har vært i samme situasjon? Føler det er mange i Norge nå som sliter økonomisk. Anonymkode: 5c53d...294 Jammen er det forskjell på de som på ekte sliter med å få endene til å møtes, og den type selvpåførte problemer som du beskriver. Anonymkode: 3f052...ffa 2
AnonymBruker Skrevet 26. mai #12 Skrevet 26. mai Flere diagnoser kan påvirke dette, blant annet bipolar, depresjon og adhd. Når du har en god dag ta og sperr for kredittkort/klarna o.l Anonymkode: 38e29...5b0 2
AnonymBruker Skrevet 26. mai #13 Skrevet 26. mai Det du har drevet med er følelsesregulering, og du kan nå begynne med å granske hvilken følelse du har rett før kjøpetrangen kommer. La kjøpetrangen være din cue til å legge merke til andre følelser. Bli kjent med dine savn, ønsker, udekkede behov. Kjøpetrangen er bare regulering av dopamin og andre nevrotransmittere. Anonymkode: e3943...cbd 5
AnonymBruker Skrevet 26. mai #14 Skrevet 26. mai Veldig misvisende overskrift . Gikk inn i tråden fordi jeg er ganske opptatt av emnet økonomisk vold, og hvordan man forebygger / hindrer / stopper det. TS, dette er ikke økonomisk vold, bare manglende økonomiforståelse. Men over til saken: Det høres ut som du har fått snudd den negative trenden. Det er kjempebra. Det virker som du har virkemidlene (eller viljen) til å få nedbetalt alt. Hvor mye usikret lån har du igjen? Anonymkode: b1fb9...285 1 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå