Gå til innhold

Drikker ingen rett fra springen lengre?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber som lærer, og det er en liten ting som har begynt å ta opp tid i undervisningen i det siste. Og det er de barna som har glemt drikkeflaske. Da er de nødt til å låne kopp. Og noen av de maser så fælt og er så tørste og det er helt krise. Og de skal enten gå rundt til andre klasserom og låne kopp, låne kopp på mat og helse eller ber meg fikse kopp. Noen har engangskopper liggende i klasserommet til sånt. Og jeg skjønner jo at man blir tørst, det blir jo jeg også. Men har jeg ikke kopp eller flaske så drikker jeg fra springen. Enten rett fra strålen, eller at jeg bruker hendene og lager en "skål" ut av de. 

Men når jeg foreslår dette for elevene er det helt uhørt! Jeg har ikke sett en elev som har drukket rett fra springen på mange år! 

Kan jo skjønne det er uhygienisk hvis man kommer borti krana med munnen. Men å lage skål med hendene er vel ikke det?

Ikke noe stort problem altså, men en interessant observasjon. Hva med dere andre som jobber med eller har barn? Og hva med dere selv? Er dette noe vi har slutta med eller bør man forvente at man drikker fra springen om man ikke har kopp/flaske så det ikke går ut over undervisningen f.eks? 

Anonymkode: 37091...595

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du får lære dem å drikke fra springen, da? 

Jeg føler dette er en fisk/fiskestang-situasjon.

Anonymkode: 32e6c...52b

• Liker 6
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg drikker av både springen og vannslangen. 58 år gammel😄

Anonymkode: 6aab7...d6c

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Du får lære dem å drikke fra springen, da? 

Jeg føler dette er en fisk/fiskestang-situasjon.

Ja jeg prøver det da. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja jeg prøver det da. 

Jeg er litt usikker på hva du mener med "prøver"? 

Skrevet

Drikker nå fra springen. Ungdommen i huset og.

Men skolen nektet de å gjøre det pga smittefare var det de sa, og sikkerhet hvis det ble koke varsel på det kommunale vannet. Var det sikrere at de hadde kopp hengende på fast plass i klasserommet 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Er noe med dagen generasjon tydeligvis. Barna mine på 9 og 13 også er sånn. De glemte ofte flaske til skolen og var tørste når de kom hjem. Hadde ikke kopp sa de. Så da drakk de ikke vann. 

Drikk av springen sa jeg. Samme når de er ute å leker. Drikk av hageslangen. Hvorfor går dere inn hele tiden? 

Var vist noe de aldri hadde tenkt på. De lurte på hvorfor jeg ikke hadde lært dem det 😅

Jeg trudde det bare var noe man gjorde. Sunn fornuft 🤦‍♀️

Anonymkode: 72ec9...94d

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Så lite og så dårlig som det vaskes på skolene skjønner jeg ungene godt. 
Mine drikker gjerne rett fra springen hjemme, men aldri på skolen 

Anonymkode: 3e54b...827

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Jeg jobber som lærer, og det er en liten ting som har begynt å ta opp tid i undervisningen i det siste. Og det er de barna som har glemt drikkeflaske. Da er de nødt til å låne kopp. Og noen av de maser så fælt og er så tørste og det er helt krise. Og de skal enten gå rundt til andre klasserom og låne kopp, låne kopp på mat og helse eller ber meg fikse kopp. Noen har engangskopper liggende i klasserommet til sånt. Og jeg skjønner jo at man blir tørst, det blir jo jeg også. Men har jeg ikke kopp eller flaske så drikker jeg fra springen. Enten rett fra strålen, eller at jeg bruker hendene og lager en "skål" ut av de. 

Men når jeg foreslår dette for elevene er det helt uhørt! Jeg har ikke sett en elev som har drukket rett fra springen på mange år! 

Kan jo skjønne det er uhygienisk hvis man kommer borti krana med munnen. Men å lage skål med hendene er vel ikke det?

Ikke noe stort problem altså, men en interessant observasjon. Hva med dere andre som jobber med eller har barn? Og hva med dere selv? Er dette noe vi har slutta med eller bør man forvente at man drikker fra springen om man ikke har kopp/flaske så det ikke går ut over undervisningen f.eks? 

Måtte drikke fra hånda vi. Ungene lærer ikke sånt i dag, eller de er for fine for det.

Anonymkode: df270...2b5

• Liker 3
Skrevet

Men det er vel fordi man har andre vaner nå enn før. Nå har man jo som oftest drikkeflaske med overalt. Det var jo ikke vanlig før, da drakk man når man hadde anledning, og man hadde jo aldri kopper eller flasker med seg rundt omkring.

Skrevet

Ungene her sier at vannet fra skolen smaker så ille så de ikke klarer å drikke det. Smaker surt, sier de.

Husker også at skolevannet smakte fælt når jeg var liten.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Så lite og så dårlig som det vaskes på skolene skjønner jeg ungene godt. 
Mine drikker gjerne rett fra springen hjemme, men aldri på skolen 

Anonymkode: 3e54b...827

Vannet man drikker kommer fra springen, ikke fra et skittent hjørne i garderoben.

• Liker 5
Skrevet
Korsihalsen skrev (Akkurat nå):

Ungene her sier at vannet fra skolen smaker så ille så de ikke klarer å drikke det. Smaker surt, sier de.

Husker også at skolevannet smakte fælt når jeg var liten.

Det er det samme vannet som de drikker hjemme.

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg husker da jeg gikk på skolen for sånn ca 40 - 50 år siden, så var det sånn drikkedispenser hvor man trykket på en knapp så sprutet det vann opp rett fra vasken.

Jeg drikker vann fra både hageslange og bekk, men jeg tror det har noe med opplæring å gjøre. Mulig folk ikke drikker fra krana lenger, og da lærer ikke ungene det heller.

Og leser man her inne så eksisterer bakterifobien hos mange, og noen er redde av den grunn (selv om man ikke kommer borti noe når man drikker av krana)

Anonymkode: 38b4c...52b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Snok1 skrev (2 minutter siden):

Det er det samme vannet som de drikker hjemme.

Det er vel ikke alltid tilfelle. Her jeg bor har deler av tettstedet vann fra Oslo og den andre fra Nordre Follo. Oslo har også to vannkilder så det er ikke samme vann på Nordstrand og Holmenkollen. 

Anonymkode: 6a09d...44a

• Nyttig 1
Skrevet

Iskaldt vann rett fra krana eller vannslange smaker ekstra godt! 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er vel ikke alltid tilfelle. Her jeg bor har deler av tettstedet vann fra Oslo og den andre fra Nordre Follo. Oslo har også to vannkilder så det er ikke samme vann på Nordstrand og Holmenkollen. 

Anonymkode: 6a09d...44a

Uansett et idiotisk argument, de som bor ved Skullerud-vannkilden kan drikke vannet i kranen på samme måte som de som bor i Holmenkollen som får vann fra Maridalen. 

Hva SMITTErisiko angår må vel være fordi de er redde for at noen SLEIKER på krana? Helt idiotisk, drikker du tre cm ned på strålen er det nøyaktig samme smitte"risiko" som om du fyller vannet i en kopp. 

Bakteriene vet ikke om du drikker vannet fra springen eller koppen, liksom.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Tror faktisk litt av problemet er at mange unger aldri har blitt “tvunget” til å finne en enkel løsning selv lenger 😅 glemte man flaske før så drakk man bare fra springen og gikk videre med livet haha.

Må innrømme jeg fortsatt drikker fra vannslange ute også uten å tenke over det engang. Føler nesten det har blitt litt sånn bakterie-frykt rundt alt mulig nå. Samtidig skjønner jeg jo litt hvis skolekraner er nasty eller smaker rart da 😬

Men synes fortsatt det er litt fascinerende at mange barn tydeligvis heller går tørste enn å drikke fra springen med hendene. Hadde aldri falt meg inn som unge engang 

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Er mer behaglig å drikke fra flaske/kopp. 

Skal være ekstremt tørst hvis jeg tyr til en kran, da renner vannet også utenfor munn. Så må man tørke seg etterpå. Altså, mer jobb.

Anonymkode: fc3a1...2e0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er mer behaglig å drikke fra flaske/kopp. 

Skal være ekstremt tørst hvis jeg tyr til en kran, da renner vannet også utenfor munn. Så må man tørke seg etterpå. Altså, mer jobb.

Anonymkode: fc3a1...2e0

Kanskje du ikke har lært hvordan man skal drikke fra kran? Jeg trenger sjelden tørke meg noe særlig. Om det kommer en dråpe eller to utenfor på huden så tørker den jo temmelig fort av seg selv, uansett? 

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...